Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6906 jäsentä  •  417074 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Myymeli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Yritys määritellä hh-rajat ruokavalioille  (Luettu 12085 kertaa)

lomalle

• Vieras
Vs: Yritys määritellä hh-rajat ruokavalioille
« Vastaus #15 : Toukokuu 06, 2011, 11:10:29 ap »

Vhh rajat sokeritautisille ja diabetkoille pitää olla sellaiset että inskan käyttö vähenee tai loppuu kokonaan. Kaikki muu on pelleilyä ja saivartelua.

Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Toukokuu 06, 2011, 11:31:29 ap »

Vhh rajat sokeritautisille ja diabetkoille pitää olla sellaiset että inskan käyttö vähenee tai loppuu kokonaan. Kaikki muu on pelleilyä ja saivartelua.

Jos esim. minä kuvitteellisesti siirryn RHH:sta VHH:oon, se tarkoittaa hiilareissa muutosta yli 270 grammasta 90 grammaan, mikä tarkoittaa teoriassa ateriainskoissa vähennystä 19 yksiköstä 6,3 yksikköön eli kolmannekseen. Käytännössä (resistenssin takia) vähennys olisi vieläkin suurempi. Ei se nyt ihan saivartelua ole.  :P
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Toukokuu 06, 2011, 12:39:22 ip »

Tyyppi2, onko tuo VHH:n raja 20% mielestäsi sopiva? Itselläni se siis tarkoittaa alle 100 g hh / vrk, ja kuvittelen olevani aika tavallinen naisihminen. Vai haluaisitko, että olisi pienempi prosentti?

Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #18 : Toukokuu 06, 2011, 13:03:30 ip »

Minä laittaisin Zebran mallin alarajan alle vielä KVHH:n (ketoosiVHH).
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Toukokuu 06, 2011, 13:46:40 ip »

Minä laittaisin Zebran mallin alarajan alle vielä KVHH:n (ketoosiVHH).

Itsekin mietin tuota. Sitten ajattelin, että katotaan kaivataanko sitä, ja lisätään jos kaivataan. Jaottelu pitäisi toisaalta pitää tarpeeksi yksinkertaisena, että sitä olisi mahdollista käyttää. Toisaalta ketoosin raja on tärkeä sekä niille, jotka siihen pyrkivät että niille, jotka sitä välttelevät.  Lisääminen olisi musta ihan perusteltua.

Nyt en tiedä: Riippuuko ihmisen koosta / energiantarpeesta, milloin mennään ketoosiin? Eli onko sitä mahdollista määritellä prosentteina vai pitäisikö poiketa linjasta ja määritellä grammoina?
Kirjattu

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #20 : Toukokuu 06, 2011, 13:48:23 ip »

Minusta malli on hyvä. Tuo harmaa alue nyt jotenkin tulee katettua. Itselle sain yllättävän tuloksen. Olen määrittänyt itseni hyväkarppajaksi (KHH:ksi sen noista miellän) ihan vaan sillä, että hiilareita tulee se alle 100g /vrk tavallisesti. Nyt minulla KHH:n ala-raja oli kuitenkin 129g eli olen sitten virallisesti ainakin noin 90% päivistä VHH ja aitokarppi.  ;D

Pystyykö ketoosiin tarvittavan henkilökohtaisen %-sokeriosuuden jotenkin arvioimaan (eli onko se about vakio)? Vai vasta, kun ketoaineita alkaa veressä näkyä (ja pissi ja henki haista?) ja/tai vetää niin tiukalle linjalle, ettei muuta vaihtoehtoa ole? Eli onko siinä mielessä järkevää vetää henkilökohtaisen kulutuksen perusteella ketorajaa?
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

lomalle

• Vieras
« Vastaus #21 : Toukokuu 06, 2011, 15:00:53 ip »

Mulla alkoi ketoosi siinä vaiheessa kun lopetin hiilarit kokonaan, vain munia ja pekonia. Paino putos 80kg - 67kg kahdesa kuukaudessa. Ketoosin huomaa varmasti, wc haisee kuin sikala kusemien jäljiltä.

Ei ketoosiin mennä 20-50g hiilareilla eikä ainakaan % hiilareilla.

Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #22 : Toukokuu 06, 2011, 18:25:09 ip »

Zebra1, kiitos taas asiallisesta mutta ei yhdentekevästä sitä-on-niin-monenlaasta -asenteesta ja avauksesta! Sulla on kauniit aivot :)

Jep olen huomannut, että tällä reilullakaan vähennyksellä (maks 120hhg->maks 80Hhg) ei menty ketoosiin. Eli taidan määritelmän mukaan olla selvä VHH, mutta en ketoosikarppi. Eli hyvä lisäys Vivi.

Taisin jo mainita, että tuo mun nykyinen maks. 80Hhg-määrä on hämäävä ja todellinen pudotus isompi, koska ennen en laskenut kasvisten hiilareita. Tuosta 50-80Hhg:sta kun on nykyään suurin osa hiilareista peräisin kasviksista. - Eli eikö tosi tiukat ketoosikarppaajat syö kasviksia ollenkaan vai eikä niitä vain lasketa hiilareihin? Kakkosilla ei ehkä niin merkitystäkään, mulla taas vaikuttaa ateriainskan määrään.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #23 : Toukokuu 06, 2011, 19:18:15 ip »

En tiedä ihan varmasti, mutta kasviksiakin jossain vaiheessa aletaan lajitella värin perusteella ym tyyppauksella, jos niitä haluaa syödä, mutta olla ketokarppi. Muistelen, että punaiset ainakin pois ja vissiin vaan raakaa vihreää.
Kuka ikinä voi syödä pelkkiä munia ja pekonia? Yäk. Kerran etelän lomalla tuli syötyä kokkelia kaksi viikkoa aamuisin ja sen jälkeen ei ole munakokkelia saattanut syödä... Pakko saada kasviksia ja marjoja.
En usko, että ketoosi on mitenkään hyvä olotila ykkösdiabeetikolle. Tai ehkä se menee, jos keho on ihan priimakunnossa, mitä pidempään sairastaneella harvemmin on.
Ihana kommentti daddalta zebra1:sen aivojen kauneudesta. Onko kauniimpaa kohteliaisuutta?  :)
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

lomalle

• Vieras
« Vastaus #24 : Toukokuu 06, 2011, 19:51:05 ip »

Minä, tyhmä 2-sokeritautinen. 1-dippendaaleille se onkin kuolemaksi. Ei kannata kokeilla muidenkaan jotka käyttää inskaa koska silloin tulee varmasti hypoja.

Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Toukokuu 06, 2011, 21:53:52 ip »

Zebra1, kiitos taas asiallisesta mutta ei yhdentekevästä sitä-on-niin-monenlaasta -asenteesta ja avauksesta! Sulla on kauniit aivot :)

No kiitoksia! *punaposkihymiö*

Ite menin ketoosiin, kun hiilarit putosivat jonnekin 50 g tienoille tai alle (kasvikset mukaanlukien). Enkä tykännyt yhtään siitä olotilasta. Se oli joskus yli neljä vuotta sitten eli ennen kuin aloin odottaa esikoista, sen jälkeen ei ole ollut halua eikä pyrkimystä ketoosiin.

Tarjotkaahan ketokarppia määritelmään kaipaavat joku täsmällisempi ehdotus prosenteista tai grammoista, niin liitetään se tuohon. :) Uskoisin, että se on kuitenkin enemmän kuin nolla muillakin kuin mulla.
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #26 : Toukokuu 07, 2011, 10:51:54 ap »

Tarjotkaahan ketokarppia määritelmään kaipaavat joku täsmällisempi ehdotus prosenteista tai grammoista, niin liitetään se tuohon. :) Uskoisin, että se on kuitenkin enemmän kuin nolla muillakin kuin mulla.

Ihmiskehohan voi reagoida ketoosiruokavalioon niin, että pitkäaikaisen ketoosin ylläpitämiseen tarvittava hiilariraja putoaa alhaisemmalle tasolle kuin ensiyrityksen raja on. Ja eri yksilöidenkin välillä on eroja sekä tasossa että kuviossa.

Itse määrittelisin KVHH:n niin, että sen kriteerinä olisi nimenomaan ketoositila, ja siihen perään huomatuksena yl. totHH 20-50g/HH.
Kirjattu
Levemir&Humalog&Thyroxin

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #27 : Toukokuu 07, 2011, 10:59:39 ap »

Eli eikö tosi tiukat ketoosikarppaajat syö kasviksia ollenkaan vai eikä niitä vain lasketa hiilareihin?

Jos tavoitteena on nimenomaan olla ketoosissa, kasvisten hiilarit lasketaan ja ne on pakkokin laskea, muuten ketoosi menee pyllylleen. Moni tekee niin, että ketoosissa ollaan kuuriluontoisesti, ja välillä syödään vapaammin, siis ainakin kasviksia.

Joitain tauteja, esim. joitain lasten vaikeita aivosairauksia hoidetaan jatkuvalla tiukalla ketoositilalla. Tällöin on syytä nauttia lisäravinteita, sillä ruoasta on vaikea saada kaikkea kasvuikäisen lapsen tarvitsemia hiveniä.
Kirjattu
Levemir&Humalog&Thyroxin

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #28 : Toukokuu 07, 2011, 21:00:12 ip »

Aika ison energiamäärän tuo linkki mulle antoi - muistaakseni muinoin, muinoin oli samalla taholla aiempi laskuri ja silloinkin se antoi n. 300kcal enemmän kuin joku muu laskuri. No tuota vähemmälläkin (laskurin antama -300kcal) energiamäärällä hiilareista tuleva energia jää mulla alle 15%:iin.  :o En tajunnut olevani ihan noin tiukka karppi...ja silti en tosiaan ole ketoosissa.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Toukokuu 09, 2011, 10:01:28 ap »

RHH (runsashiilihydraattinen), yli 60 % ravinnosta hiilihydraatteja
SHH (suosituksen mukainen), 45-60 % hh
KHH (kohtuuhiilihydraattinen), 20-45 % hh
VHH (vähähiilihydraattinen, karppaus), alle 20 % hh
keto-VHH (ketokarppaus), tavoitteena ketoositila, yleensä 20-50 g hh

Tässä vielä yksi täydennys määritelmään. :) Lyhenteen laitoin nyt noin, on musta selkeämpi ja informatiivisempi kuin pitkä kirjainyhdistelmä KVHH. Mutta jos tuntuu huonolta, vaihdetaan.

Kiitos asiallisesta keskustelusta kaikille osallistuneille! Jos tämä määritelmä käy nyt useimmille palstalaisille, saadaan ainakin yksi ikuisuusaihe pois näitä kiivaita keskusteluja sotkemasta. :)
Kirjattu

Linkkejä