Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Kaipaisin kokemuksia karppi pummulaisilta  (Luettu 3374 kertaa)

xena1

• Vieras
Kaipaisin kokemuksia karppi pummulaisilta
« : Kesäkuu 23, 2011, 10:56:36 ap »

Hei kaikille!

Olen uusi tällä palstalla ja uusi myös pumppailijana (viime syksystä saakka). Minua on alkanut kiinnostaa vhh ruokavalio, mutta kuinka se toimii pumpun kanssa? pitääkö basaaleihin tehdä muuutoksia vai pärjääkö vähemmillä boluksilla? Voiko vvh ruokavaliolla alentaa hobista? Vhh ruokavaliossa näkyy olevan proteenin osuus aika suuri, miten se vaikuttaa munuaisiin? Olisko kellään kokemuksia?

Pumppu on mulla jonkin verran tasoittanut hobista ja verensokeriarvot ovat parantuneet. Tällä hetkellä vaivaa turvotus ja painokin on noussut pari kiloa. Siispä haluaisin mielummin olla rusina kuin ilmapallo...  Nyt olen siirtynyt laktoosittomiin tuotteisiin ja keliakiaa tutkitaan myös. Vhh ruokavalio kiinnostaisi, koska niin moni on sillä painoa tiputtanut ja olo on myös kohentunut.

Hyvää juhannusta kaikille!
Kirjattu

catharsis

• Vieras
Vs: Kaipaisin kokemuksia karppi pummulaisilta
« Vastaus #1 : Kesäkuu 23, 2011, 22:00:50 ip »

En voi kommentoida muuten kuin että vhh:ssa ei proteiinien määrä ole yleensä sen suurempi kuin virallisterveellisellä. Hiilihydraattien vähentämisestä menetetty energia otetaan rasvoista.
Kirjattu

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Kesäkuu 24, 2011, 02:17:39 ap »

Minä olen pumppailija ja jonkinsortin VHH. Hiilareita menee alle 100 g/vrk eli ei kovin tiukkaa siis (syön esim hedelmiä). Mutta leipää, perunaa, pastaa tai riisiä en juuri syö enkä tietty hiilariherkkujakaan. Aloitin pumppailun vuosi sitten melko tarkalleen ja sain ongelmakohtia tasaantumaan (esim aamunkoittoa ja liikunnan vaikutusta perusinsuliiniin). Karppaamisen aloitin pikkuhiljaa (vähähiilarinen aamiainen -> leipä pois -> vähähiilarinen lounas -> VHH) puolisen vuotta sitten, koska vaikka tasapaino oli hoballa mitattuna jo paljon parempi, ylä-alamäkeä oli liikaa koko ajan. Ja korjaustarvetta suuntaan ja toiseen useamman kerran päivässä.

Minun kokemukseni: basaaleissa ei juurikaan muutosta (vaikka paino on pudonnut muutaman kilon) mikä vähän yllätti. Tai voi olla, että aiemmin hiilarikaudella ateriainsuliinit peittivät liian pientä basaalia, koska myös Humalog minulla selvästi häntii pari-kolmekin tuntia (novorapidilla oli nelisen tuntia vähintään!). Tai että basaalit olivat jo oikeat tuolloin (pitää tietty aina välillä vähän hioa) ??? Joudun pistämään myös kasviksille ja proteiineille aikasta reippaasti yhä edelleen eli myös bolukset ovat pysyneet aterioiden yhteydessä suht runsaina (ehkä -20-30% mutta tämähän menee kaikilla ihan oman kehon mukaan eli joillakin vähennys on huima). Mutta positiivista: olo on keveämpi, turvotusta on paljon vähemmän, lihakset erottuvat paremmin, olo on kylläinen JA ENNEN KAIKKEA: jatkuva korjaaminen on jäänyt paljon vähemmälle (varsinkin hypot) ja se tuntuu ihanalle.

Jos et halua kertarysäksellä VHH:ksi voisit kokeilla minun tapaani: ensin ongelmakohtiin (esim jos tuppaa nousemaan jossain kohdin herkemmin) karppivaihtoehto ja leivän ym. vähentäminen/pois jättäminen (tai kokeilet karppileipiä, jos on vaikea olla ilman), sitten hiilariruuvia vaan kireämmälle jos tuntuu hyvältä ja toimii. Eli kokeilet, mittailet sokereita ja etenet olon mukaan.
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

xena1

• Vieras
« Vastaus #3 : Kesäkuu 24, 2011, 09:06:32 ap »

Kiitos Catharsis ja Eppuli vastauksistanne! Mukavaa,että olette kommentoineet, vaikka onkin Juhannus!

Kuulostaa lupaavalta,että hiilihydraateja vähentämällä rasva palaa, vaikka toisaalta ihmetyttää, että vhh valmistuksessa käytetään aika paljon rasvaa, mutta jostakin kai sitä energiaakin tulee saada. Nyt olen kokeillut vähentää hh kahden päivän ajan ja huomasin seuraavia asioita, jotka vaikuttivat verensokeriini: a) tein vvh tonnikalapannaria (tosi herkullista), joka ei liiemmin nostanut sokeria ja osasin arvoida bolukset oikein alakanttiin b) aamuverensokerit ovat olleet tosi alhaalla!Tänään 2,7, joten laitoin boluksiin muutoksen ensi yöstä alkaen. Mulla menee vuorokaudessa yöllä eniten insuliinia eli 22-6.00 0,850 eli olen aamunkoitto-ihminen, mutta pumpulla sekin on korjaantunut. Mulla vuorokausi basaaliannos on tällä hetkellä 13.22 yksikköä. Minäkin joudun edelleen korjailemaan hypoja jonkin verran ja sitä usein miettii, että basaalia tulisi vain rohkeasti vähentää. Onkohan painolla ja liiallisella basaalilla vaikutusta? Kyllä tämä on välillä sellaista hienosääntöä, sitä aina kuuntelee ihmeissään, kun toisilla heti löytyy tasapaino... No, jokainen meistäkin on yksilö eikä samanlaista diabeetikkoa varmasti ole.

Ajattelin juuri eilen, että taidan kokeilla samaa hh suhteen eli en jätä kaikkea pois. Aamulla aion edelleen syödä puurolautasen 20g hh ja illalla yhden reissumiehen, jota rakastan ja onhan se kuitenkin hyvää pitkäkestoista hh. Karppileivät ovat ihan jees, mutta itse olen enemmän tumman leivän ystävä. Mikähän se on sitten suositeltava hh määrä vuorokaudessa, jotta ei tulisi ketoositila, tosin tuosta taisikin olla keskustelua tällä palstalla. Toisaalta tuleehan piimästä, luonnonjugurtistakin hh. Näillä eväillä aioin mennä eteenpäin ja jos olo tuntuu hyvällä kiristän sitten otetta. Hitain askelin on parempi munuastenkin takia. Mullahan todettiin heti diabetekseen sairastumisen jälkeen (11v. sitten) alkava proteeniuria, jota on verenpainelääkityksellä hoidettu ja tällä hetkellä sitä ei ole.
Siispä etteenpäin sano mummo lumihangessa...
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2011, 14:33:45 ip »

En ole pumppailija, mutta karpannut olen ykköstyyppiläisenä 2,5 vuotta. Allekirjoituksessa on linkki blogiin, jonne olen kirjoitellut omista kokemuksistani.

Lähtisin hakemaan sitä omaa hiilaritasoa aika hissukseen, ihan niinkuin oot sanonutkin tekeväsi. :) Me ollaan kaikki niin erilaisia, ettei voi mitenkään tietää mikä se oma kropan hiilareiden sieto on, ellei kokeile. Karppauksen syytkin voi olla niin erilaisia, ettei kannata kopioida toisten tekemisiä suoraan itse enempiä ajattelematta.

Yksi asia on hyvä tietää: perusinsuliinin / basaalin tarve laskee monilla ykköstyyppiläisillä nimenomaan yöllä, kun karppausta on kestänyt pari kuukautta ja hiilarit on vedetty melko matalalle (alle 100 g hh - riippuu tietysti ihmisestä). Eli jos sellaisesta alkaa tulla merkkejä, vähennä suosiolla basaalia. Yöhypot on pelottavia, vaarallisia ja hiilaritankkaus lisää turhaan päivän hh-määriä.

Tsemppiä kokeiluun! :)

Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 05, 2011, 15:02:34 ip »

Mulla on noista öistä ihan päinvastainen kokemus. Syön aika vähän hiilareita ja nimenomaan illan suuresta proteiinin määrästä johtuen juuri yöllinen insuliinintarpeeni on kolminkertainen päivään verrattuna. Siinä on se hyvä puoli, että yöhypoja ei tule. No ei tule kyllä päivähypojakaan.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 05, 2011, 21:09:04 ip »

Joo, proteiini nostaakin. Ite en uskalla illalla juuri sitä syödä, koska on niin epämääräistä miten se milloinkin sattuu sokeristumaan. Mutta kukin tyylillään. :)
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 25, 2011, 17:43:23 ip »

Minä en juuri muuta syökään kuin proteiinia, vihanneksia ja vähän täysjyväviljaa..
Sokerit pysyy tasaisempina kun syön vähemmän hiilareita. Hiilaripitoisen ruoan jälkeen tulee hurja piikki ylös ja sitten valutaan hissukseen alas. Jos hiilareita ei ole, ei nousuakaan tule.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59