Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416957 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: VHH ja korkea verensokeri  (Luettu 3216 kertaa)

Eppuli

• Aktiivinen
VHH ja korkea verensokeri
« : Huhtikuu 28, 2011, 16:24:26 ip »

Olen jo pitkään jossain määrin rajoittanut hiilareita (leipä pois ja perunan, pastan ym. reipas rajoittaminen) ja nyt olen kiristänyt sitä painonpudotusmielessä tasolle n. 70-90 g/hh päivä joista suurin osa tulee hedelmistä (mandariinit), marjoista ja maidosta. Paino onkin jo pudonnut n. 1,5 kg parissa viikossa eikä ole nälkä. Muttamutta, nyt on alkanut verensokerit jumittaa vähintään kympin lukemiin ja boluksia on saanut ottaa reippaasti (ja vieläpä aika huonolla menestyksellä). Ja syödyt ateriat vähäiselläkin hh.määrällä nostavat verensokerit erittäin nopeasti ja tulee ihan nuutunut olo ja pitkään. Sellainen "hiilarikooma" ihan vaan 15-20g hiilareista. Ennen tällaiseen olotilaan tarvitsi sen pizzan suunnilleen syödä.
Mitä tämä oikein voi olla ja mitä pitäisi tehdä?! Ei jaksa koko ajan olla väsynyt. Hiilareita en tästä vähennä, kun tämä muuten sopii aika hyvin. Eli ei ole liian vaikeaa syöminen.  ???
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: VHH ja korkea verensokeri
« Vastaus #1 : Huhtikuu 28, 2011, 16:36:35 ip »

Mä olen jo vuosikausia syönyt suunnilleen tuon verran hiilareita ja tasapaino on mennyt ihan omia menojaan (tosin nyt hyvä) ja paino pysynyt suurin piirtein samassa. Oletko ottanut huomioon, että myös proteiinit nostavat verensokereita?
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Huhtikuu 28, 2011, 16:48:13 ip »

Kyllä pitää proteiineillekin aina ottaa insuliinit. Mutta tämä kuvailemani koomaolo tuli tänäänkin maa-artisokkakeitosta, jossa oli n. 15g/hh. Ei siis mitään proteiineja. Ennen tuollaiselle määrälle lounaalla (jolla muutenkin on suuri insuliinitarve) olisi riittänyt 3 yks. Nyt laitoin 5 ja silti on verensokeri 13 (2 tunnin päästä). Lähtöarvo oli 7.  ???
Mutta jotainhan tässä tapahtuu, kun paino on jo vähän pudonnut ja olo tuntuu kevyemmältä (ellei näin pirusti väsyttäisi). Olen suht lyhyt, mutta erittäin lihaksikas ruumiinrakenteeltani. Ennen söin ehkä max 150g /hh päivä, pitkään tasoa 100g hh ja nyt siis tuosta vielä vähän kiristin. Myös liikuntaa tulee aika paljon eli siihenkin on ok että hiilareita kumminkin tulee.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #3 : Huhtikuu 28, 2011, 17:30:04 ip »

Otatko huomioon aterioiden kasviksien hiilarit? Kun vähemmällä ilmihiilarimäärällä pistää vähemmän, ei esim. porkkanan tms. hiilarit mene enää "siinä sivussa" muiden hiilarien inskalla, varsinkin jos syö kasviksia reilusti. Eli "kasviksille ei tarvitse pistää" - ajattelusta täytyy luopua.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 28, 2011, 19:14:52 ip »

Mäkin muistuttaisin niistä kasvisten hiilareista. (Vaikka varmaan ne jo otatkin huomioon.) Niitä tulee yllättävän paljon, kun muut hh-lähteet häviävät. Mulla tulee aterialla yleensä 20-30 g hh, vaikka näkyviä hiilareita ei olisi yhtään.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Huhtikuu 29, 2011, 10:25:16 ap »

Kyllä minä ne kasvistenkin hiilarit huomioin. Teen usein sellaisesta sekavihannespussista kasviksia pannulla ja lisään siihen sitten jonkun pihvin, kalaa tms. Ja hiilarit sen pussin mukaan. Ihan vihreätä lehtisalaattia, kurkkua tms en laske. Niiden en ole huomannut vaikuttavan mitenkään. Ja proteiineilla on se paha puoli, että joskus niiden vaikutus on vähäinen ja hidas (iso pihvi tms) ja joskus taas paljon nopeampi ja voimakkaampi (kana, ei marinoitu).

Itse mietin jo, että pitäisikö basaalin säätöä alkaa taas kokeilemaan. En vaan yhtään tiedä mihin suuntaan ja missä kohdin. ??? Tuntuu oudolta, että lisää pitäisi laittaa, kun syö niin vähän... Mutta siltähän se vaikuttaa, jos koko ajan mennään korkeilla. Jos tässä on kuitenkin rasvaakin vähän lähtenyt, niin miten se vaikuttaa verensokeriin, kun elimistö ottaa omia varantojaan käyttöön? Voisiko se nostaa näin sokereita? Myös maksa on minulla turhankin avulias aatu ja nyt se menee ehkä niin, että kun sokeria tulee vähemmän ravinnosta, niin maksa vapauttaa herkemmin sokerit verenkiertoon avuksi? Toisaalta, kevytkin liikunta tällä hetkellä humauttaa sokerit alas nopeasti. Mikään muu ei sitä sitten teekään...

En tiedä... Olen vaihteeksi taas vähän hukassa tämän hoidon kanssa.  :-\
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 29, 2011, 17:36:36 ip »

Hei se myös, voi olla että aiemmin ateriainska on hoitanut osan basaalin tehtävistä ja nyt kun hiilarien vähentämisen myötä on ateriainskan annostelu pienentynyt on tullut esiin pieni vaje basaalissa. Joillakin se prode itsessään nostaa. Mutta monilla maksa nimenomaan rauhoittuu kun on vähemmän varastosokereita. Yksilöllistä... joskus basaalintarve vaihtelee muuten vain.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 29, 2011, 17:38:52 ip »

...ja kuten d1-naisen esimerkki osoittaa, joskus jatkuvat korkeat johtuvatkin aivan liian suuresta insuliinimäärästä, nyt kun hiilarimäärät ja painokin on pienentynyt? Ja eikös sulla d1-nainen ollut just tuo että pienikin liikunta sitten romautti sokerit?? Reaktiivisetkin sitten voi pitää korkealla...
Kirjattu

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Huhtikuu 29, 2011, 19:38:00 ip »

Molemmat voi toki olla totta. Eli joko basaalia on nyt liian vähän (johtuen aiemmin ateria-inskojen peittävästä vaikutuksesta) tai liian paljon. Itse haluaisin uskoa, että basaalia on liikaa, koska suhteessa kokooni ym insuliinintarpeeni on iso (sitä se on kyllä ollut aina) ja basaalin määrä suhteessa boluksiin n. 60/40. Minäkin luulin ja toivoin, että VHH helpottaa elämää myös sokerien osalta jotka olivat kyllä suht hyvin kurissa tätä ennen. Nyt ei vielä näytä siltä että helpottui, mutta pitää tässä alkaa taas säätämään jompaan kumpaan suuntaan ja toivoa parasta. Tai sitten ruokavalion vaihdon kanssa samaan aikaan on tullut vaan joku elimistön oma jekku ja tämä onkin vain ohimenevää. Että ehkä minä viikon pari ihmettelen tilannetta ja pidän tarkkaa kirjaa. Kahden viikon päästä on kyllä onneksi sensorointikin eli ehkä siinä viimeistään selviää, missä mättää...
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 29, 2011, 22:16:59 ip »

Ja eikös sulla d1-nainen ollut just tuo että pienikin liikunta sitten romautti sokerit?? Reaktiivisetkin sitten voi pitää korkealla...

Joo kyllä. Mutta mä en pystynyt pistämään boluksia juuri ollenkaan silloin, kun basaalit oli liian suuret, kun jo 0,5 yksikköä inskaa aterialla oli liikaa ja vasta reaktiivisiin tarvittiin isommat bolukset. 
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Huhtikuu 29, 2011, 22:52:52 ip »

Voi olla se Halleyn komeetta -efektikin eli että kaikelle ei löydy selitystä. Täytyy vaan kylmän rauhallisesti reagoida niihin mittauksiin. :)
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Linkkejä