Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Ortoreksia  (Luettu 6072 kertaa)

kilimu

• Vieras
Vs: Ortoreksia
« Vastaus #15 : Maaliskuu 02, 2011, 15:48:01 ip »

Olen ajatellut näin, että välttely on tervettä, mutta totaalikieltäytyminen ei. Siis jos sallii itselleen herkkuja joskus tai ei kuole grillimakkaran natriumglutamaattiin, ollaan hyvillä vesillä. Mutta jos kantaa huonoa omaatuntoa viikonlopun vaniljatuutista seuraavan viikon, niin silloin mennään mönkään. Herkuista saa enemmän irti jos ne sallii itselleen silloin kun ne sallii ;D

Mainio elämänohje yleensäkkin :) Hjuva !!!!
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Maaliskuu 03, 2011, 08:45:48 ap »

Tätä aihetta sivusin tuossa jokunen vuosi sitten täällä KP:llä mutta silloin eka yritys meni asiattomaksi ja toisessa otin kantaa siihen syömisen iloon uudestaan:
http://keskustelu.diabetes.fi/index.php?topic=1782413.msg1782573;topicseen#msg1782573
Ainakin minulla jokainen suupala aiheuttaa jatkuvaa pohdiskelua sen haitoista esim. munuaisiani ajatellen tai sokereita tai verisuonia tms. Se syö naista joskus luvattoman paljon.  :(

Joten sanoisin että ainakin omalta osaltani poden jonkinlaista ortoreksiaa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2011, 08:47:58 ap kirjoittanut Keiju »
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Maaliskuu 03, 2011, 09:17:12 ap »

Mä olen ajatellut omalla kohdallani, ettei tämä ois mitään ortoreksiaa, koska en sitä omasta halustani tee, vaan annettujen ohjeiden perusteella (munuaiset). Eli syön niinkuin syön saamieni ammattilaisten ohjeiden mukaan, en omasta päästäni ole siis tätä kehitellyt.

Ehkä se on jotain perustelua sille, että eihän minua mikään ortoreksia vaivaa ::). Ja onnistun kyllä kohtuullisesti tuolla tavalla helpottamaan omia fiiliksiäni. Tai sitten voisi perustella, että minä en ole itse ortoreksiaa itselleni kehitellyt, vaan sen ovat aiheuttaneet määrätyn alan ammattilaiset terveyspuolella - sitä en enää laske tuohon varsinaiseen termin taakse kuuluvaan ryhmään ;)

Eipä tuo nykyinen uutisointikaan pahemmin helpota omia oloja. Juuri tänään luin jostain, että vain yksi suolainen ateria aiheuttaa jo verenkierrolle ongelmia heti ("suola hidastuttaa veren virtausta heti"). Joskus aiemmin todettiin, että kun keskimäärin käyttää vähän, on se ok.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2011030213286461_tr.shtml

Täytyy todeta, että mä kyllä pystyn repsahtelemaan ihan jopa hyvällä omatunnolla, onneksi nuo repsahdukset jää kohtuullisen lyhytaikaisiksi. Vaikka itse en niistä kärsisikään, niin kyllä tuo ammattilaisten ryhmä niistä huomauttaisi, jos koetulokset alkaisivat näyttämään siltä, että nyt ravintopuoli mättää. Se on se hetki, jolloin itselleni tiukka yritän olla.

PS. eilen söin töissä jumalaisen hyvää paistettua maksaa ja paljon, en tiedä otinko sen sitten takaisin illalla kotona, koska söin vain yhden laskiaispullan hillolla ::)

Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kilimu

• Vieras
« Vastaus #18 : Maaliskuu 03, 2011, 12:20:27 ip »

Onhan se niinkin että kaikki me joudumme katsomaan, mitä suuhun laitamme. Minua vaan joskus aiemminkin vaivannut syömisen
aivan äärimmilleen viety tarkkailu, ennen kuin ortoreksiasta olin kuullutkaan.
En usko pienen poikkeaman välttämättä olevan pahasta, eikä toisaalta itsesyytöksetkään ole hyvästä.
Toisaalta viinilasi on parempi kuin pullollinen kirkasta, ainakin seuraavana aamuna.
Kukapa tahtoo tieten tahtoen kurjaa oloa. Muutta liiallinen tarkkailu vie elämästä kyllä ilon!
Jokaisen ravitsemustutkimuksen lukeminen ja soveltaminen lienee sitä ortoreksiaa?

Keijun pohdinta hyvä. Ruoasta pitäisi myös nauttia, uusista makuelämyksistä, ja kokeiluista. Arkiruokaakin voi vaihdella!
Sanotaanhan ettei euroopassa enää muut osaa nauttia ruokailusta kuin ranskalaiset ja italialaiset.
Nuoriso saattaa olla hyvinkin nirsoa kotiruoan suhteen, mutta "istua" mäkkärissä kavereiden kaa silmänsä e-koodeille sulkien...
Perunalastupussi toisensa perään menee, mutta kotiruoka ei kelpaa epäterveellisenä...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2011, 12:27:54 ip kirjoittanut liitäjä »
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #19 : Maaliskuu 06, 2011, 22:54:01 ip »

Heh tänään oli hyvä testi, olenko ortorektikko - en taida olla, kun en jättänyt väliin miehen ja lapsen leipomia laskiaispullia. Ja söin vailla pienintäkään omantunnonpistosta!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Maaliskuu 06, 2011, 23:18:25 ip »

No en mäkään taida olla tän päivän perusteella. Oon nimittäin syöny niin huonosti, että kukaan ortorektikko ei sallisi sitä itselleen tapahtuvan! ::) Aamupuuro ja kolme hapankorppua. Aina ei vaan uppoa. Ja nyt on hedari siitä hyvästä.. :(
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Linkkejä