Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417399 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mitä nälkään  (Luettu 6452 kertaa)

Tea

• Lentävä kynä
Vs: Mitä nälkään
« Vastaus #15 : Helmikuu 17, 2011, 21:02:16 ip »

Kivitatti: pienet annokset tasaisin väliajoin on hyvä tapa, mutta parin tunnin välein syöminen tekee jatkuvan happohyökkäyksen hampaille joka ei ole hyvä sekään, eikös?
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Helmikuu 17, 2011, 22:25:50 ip »

Mut ei silti niin paha ku jos napostelis karkkia pitkin päivää.(kuten joskus villissä nuoruudessa) Ja xylitolipastilli pitää ottaa aina syönnin jälkeen. :)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

jester

• Veteraani
« Vastaus #17 : Helmikuu 21, 2011, 12:48:26 ip »

omatekoinen  hapan silakka on paras.        kavereitten nalka lahtee  myos,ilman syomista                    hapan silakka ei lihota .paras kaverikaan ei suutele kun  hapan silakka on suussa
Kirjattu

päivikki

• Aktiivinen
« Vastaus #18 : Helmikuu 21, 2011, 15:55:54 ip »

omatekoinen  hapan silakka on paras.        kavereitten nalka lahtee  myos,ilman syomista                    hapan silakka ei lihota .paras kaverikaan ei suutele kun  hapan silakka on suussa
Eikö tässä ois ainesta kevään uudeks dietiks - vai joko se on julkaistu naistenlehdissä ;) ???
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Helmikuu 21, 2011, 18:33:29 ip »

Eikö tässä ois ainesta kevään uudeks dietiks - vai joko se on julkaistu naistenlehdissä ;) ???

Menis viimesetkin toiveet saada mies ::) ::)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

kmm

• Vieras
« Vastaus #20 : Huhtikuu 04, 2011, 18:37:56 ip »

Kertokaa ylipainon kanssa kamppailevat, miten saa jatkuvan näläntunteen hillittyä. Mulla on ilmeisesti masennuslääkkeen aiheuttamaa ainaista nälkää ja paino on noussut kun en aina jaksa taistella kun vatsa huutaa. apua ! :-\
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Huhtikuu 04, 2011, 19:17:27 ip »

Mikä masennuslääkitys sulla on käytössä? Jos ruokahalun lisääntyminen ja lihominen on lääkkeen syytä, niin ehkä olisi syytä miettiä lääkkeen vaihtamista. Jos paino vaan nousee, niin kyllähän sekin sitten lisää masennusta.
Kirjattu

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Huhtikuu 04, 2011, 20:18:26 ip »

omatekoinen  hapan silakka on paras.        kavereitten nalka lahtee  myos,ilman syomista                    hapan silakka ei lihota .paras kaverikaan ei suutele kun  hapan silakka on suussa

jester.kerrohan resepti tai valmistusohje.Vaikuttaa tehokkaalta ja mielenkiintoiselta!

kmm,käytätkö insuliinia?Onko annokset kohdillaan?
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

catharsis

• Vieras
« Vastaus #23 : Huhtikuu 04, 2011, 20:57:52 ip »

Kertokaa ylipainon kanssa kamppailevat, miten saa jatkuvan näläntunteen hillittyä. Mulla on ilmeisesti masennuslääkkeen aiheuttamaa ainaista nälkää ja paino on noussut kun en aina jaksa taistella kun vatsa huutaa. apua ! :-\
Siirryt, jos uskallat, vähähiilihydraattiseen ruokaan. Siis sokerit, viljat, perunat ja pastat jaat niitä tarvitseville. Rehuista saat riittävästi hiilihydraatteja ja kuituja, lihasta, kalasta, juustoista ja kanamunista tarvittavait proteiinit ja voista, oliiviöljystä, kalaöljystä, läskistä ja kermasta saat riittävästi energiaa pitääksesi näläntunteen loitolla ja verensokerin tasaisena helposti yli kuusi tuntia. Hypot on historiaa! Unohdat kaikki kevyt-, light- ja zerotuotteet. Kolme ateriaa ilman välipaloja riittää vallan mainiosti. Itsellä pudottaa mukavasti painoa ja mieli pysynyt virkeämpänä. Googlaa VHH tai karppaus. Virallinen terveysjulistus voi olla eri mieltä, mutta kuukauden kokeilu kertoo, sopiiko sinulle. Minulle sopii.
Kirjattu

kilimu

• Vieras
« Vastaus #24 : Huhtikuu 05, 2011, 13:24:30 ip »

On olemassa laulu: "Naimalla nälkä lähtee"
(Akka lähtee juomalla)
Kirjattu

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #25 : Huhtikuu 06, 2011, 01:15:41 ap »

KMM.....Pyydä ihmeessä lääkäriltäsi masennuslääkkeen vaihtoa johonkin toiseen lääkkeeseen.Itse sairastan vakavaa masennusta ja lääkkeenä minulla Venlafaxin (Tunnetaan myös nimellä Efexor) ja tuo lääke ei saa aikaan ruokahalun lisääntymistä.
Itse olen myös reilusti ylipainoinen ja siksi olen nimenomaisesti pyytänyt vain ns. painoneutraaleja lääkkeitä itselleni ja niitä myös aina saannut.
Tsemppiä sinulle  ;)

Ai niin...itse torjun nälkää syömällä tarpeeksi usein, 4-5h välein sopii itselleni hyvin.Kaikkein parhaiten minulla nälkää torjuvat mm. rahka, jugurtti ja puuro, niitä syön usein lounaaksi.Kannattaa myös muistaa juoda tarpeeksi, janon voi nimittäin joskus luulla olevan nälkää, joten vettä kitusiin tarpeeksi usein.
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #26 : Huhtikuu 06, 2011, 15:19:12 ip »

KMM.....Pyydä ihmeessä lääkäriltäsi masennuslääkkeen vaihtoa johonkin toiseen lääkkeeseen.Itse sairastan vakavaa masennusta ja lääkkeenä minulla Venlafaxin (Tunnetaan myös nimellä Efexor) ja tuo lääke ei saa aikaan ruokahalun lisääntymistä.
Itse olen myös reilusti ylipainoinen ja siksi olen nimenomaisesti pyytänyt vain ns. painoneutraaleja lääkkeitä itselleni ja niitä myös aina saannut.
Tsemppiä sinulle  ;)

Ai niin...itse torjun nälkää syömällä tarpeeksi usein, 4-5h välein sopii itselleni hyvin.Kaikkein parhaiten minulla nälkää torjuvat mm. rahka, jugurtti ja puuro, niitä syön usein lounaaksi.Kannattaa myös muistaa juoda tarpeeksi, janon voi nimittäin joskus luulla olevan nälkää, joten vettä kitusiin tarpeeksi usein.

Kyllä se Efexorkin voi lihottaa. Eli ei siis ole takuuvarma lääke lihomista vastaan.

Näiden uuden sukupolven masennuslääkkeiden vaikutushan perustuu siihen, että ne tasaavat tunnetiloja. Jopa niin, ettei mikään tunnu miltään. Ei itketä eikä naurata. Se on valitettavasti monelle se paikka , kun rupeaa syötättämään = lihomaan.
Kirjattu

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #27 : Huhtikuu 06, 2011, 16:16:12 ip »

5.0...Oletko itse sairastanut masennusta tai oletko kenties terveydenhuollon ammattilainen ? Olen nimittäin itse keskustellut useammankin lääkärin kanssa Venlafaxinista (Efexor), sekä muiden lääkettä käyttävien masennuspotilaiden kanssa ja kukaan ei ole havainnut lääkkeen lisäävän ruokahalua.Ongelmasyömisessä nimenomaan ahdistusta ja pahaa oloa yritetään tyrehdyttää syömisellä ja silloin kun paha olo ja ahdistus saadaan pois tai vähenemään, myös liiallinen syöminen vähenee.
Itse olen sairastanut masennusta ja ahdistuneisuushäiriötä koko ikäni ja minulla juuri ahdistus ja se paha olo ovat saaneet aikaan liiallista syömistä, eli olen yrittänyt hukuttaa murheeni ruokaan.Nyt kun olen vihdoinkin saannut taudilleni diagnoosin, oppinut ymmärtämään sairauksiani ja saannut kunnollisen lääkityksen ja hoidon, niin myös syömiseni on tasaantunut ja olen hiljalleen oppimassa miten syödään normaalisti ja oikein.
Mielestäni on tärkeää että jos potilas tuntee ettei hänen lääkityksensä ole kohdillaan ja aiheuttaa sivuvaikutuksia tms.puhuu asiasta lääkärilleen ja pyytää lääkityksen vaihtamista toiseen.Kaikki lääkkeet eivät vain kaikilla toimi ja siksi pitää pyytää ajoissa apua, ei ole järkevää syödä lääkitystä joka aiheuttaa vain lisää ongelmia esim. lisääntynyttä näläntunnetta.
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #28 : Huhtikuu 06, 2011, 16:40:44 ip »

"5.0...Oletko itse sairastanut masennusta tai oletko kenties terveydenhuollon ammattilainen ?"

Olen sairastanut vakavan masennuksen ja toipunut siitä yli kymmenen vuotta sitten.

Sanoin tarkkaanottaen, että Efexor voi lihottaa. Mikä tarkoittaa, ettei se lihota kaikkia. Masentuneita kun on monentyyppisiä. Suurin osa alkaa herkästi syömään ahdistukseensa. Mutta osa taas ei syö juuri lainkaan. Eli ei siis voi yleistää vaikutuksia.

Oma koemukseni ja yli kymmenen vuoden perehtymiseni aiheeseen on johtanut ajattelemaan, että masennuslääkkeillä on sekä hyviä että huonoja vaikutuksia (ns. haittavaikutukset)

Efexor on ehkä parhaita uusia masennuslääkkeitä. Mutta se on erittäin voimakkaasti aivokemiaan vaikuttava ja siksi sen lopettaminen on monille hankalaa. Lääketehtaat eivät myönnä riippuvuutta. mutta tosiasia kuitenkin on, että monet eivät pysty irtautumaan näistä uusista masennuslääkkeistä.

Oma mielipiteeni on, ja sitä tukevat myös monet ammattilaiset, että masennuslääkkeet eivät ole tarkoitettu yli kahden vuoden yhtäjaksoiseen käyttöön.

Lisätieoja masennuslääkkeiden vaikutuksista saat mm. kirjasta Onnenpilleri vai aikapommi? Löytyy Goolettamalla. On lainattavissa monista kirjastoista.
Itse sain paljon apua ko. kirjasta.
Kirjattu

Linkkejä