Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6850 jäsentä  •  416230 viestiä  •  19878 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi markjoke, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Haiman vajaatoiminta ja Creon  (Luettu 103444 kertaa)

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: Löytyykö Creon 25000 käyttäjiä
« Vastaus #30 : Kesäkuu 30, 2014, 10:10:51 ap »

Leikkauksessa on otettu sen verran tarpeellisia elimiä pois, että se saattaa vaikuttaa vitamiinien ja muiden tarpeellisten aineiden imeytymiseen. Esim. D-vitamiini ei imeydy kuitenkaan, edes 150 mikron päiväannoksilla. Kokeilussa on purutabletti, seuraavaksi suihke.
Sinulta on otettu varmaankin P-D-25 koe (D-vitammini-25-OH, plasmasta). Millä tasolla tuo on ?
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre 8/2018. Android APS 12/2018.

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #31 : Heinäkuu 01, 2014, 10:48:53 ap »

Hei
Kyllä on otettu. Joskus 5 vuotta sitten ja silloin se oli 38. Kokeen jälkeen koko ajan otin 50 mikrog. D3 vitamiinia. Viime syksynä se oli 27 tämän jälkeen otin 150 mikrog ja pari kuukautta sitten 41. Tämän kokeen jälkeen olen koko ajanottanut 200 (2x100) mikrog Kun lukeman tulisi olla 120 ja yli. Viralliset luvut taitavat olla 40...80. Dia lääkärini oli tyytyväinen 41 lukemaan. Olen ihmeissäni lääkärikunnan suhtautumisesta vitamiini ja vastaaviin kokeisiin. Keväällä vaimoni halusi saada tietää oman D-arvonsa, mutta lääkäri sanoi kaupungin ( Jyväskylä) ohjeen tässä olevan, ettei saa ottaa "tarpeettomasti", lähetteen kyllä kirjoitti mutta joutui itse maksamaan (otettiin muiden kokeiden yhteydessä). Hänellä lukema oli 71. Toisilla on hyvä toisilla huono. Omalla kohdalla luulen suoliston leikkelyn vaikuttavan imeytymiseen. Vai onko matalalla kolesteroliarvolla merkitystä tässä kohtaa. Minulla on aina ollut kok. kolesteroli vähän yli 4 ja muutkin arvot hyvät. D-vitamiinin tuotanto / yksi lähtöaine taitaa olla kolesteroli. Eli tässä sitten ollaan, onko minulla liian matala kol. arvo? Tavallinen terveyskeskuslääkäri ei taatusti ota kantaa asiaan. En saa kolesterolia nousemaan edes kananmunien syönnilla (3 kpl aamuisin).
Toinen arvo, tosin kiistelty, on homokysteiini. Minulla se oli viimeksi 14 kun rajat on muistaakseni 4...15. Taaskin lääkäri oli tyytyväinen, minä en. Haluaisin sen olevan alle 6. Siihen pitäisi auttaa B12 ja foolihappo. Nielaistavan tabletin takia imeytymistä ei taida olla.
Minulla onkin haku päällä lääkärille, joka suhtautuisi paremmin vitamiini ja hivenainemääriin. Jos on kenellä antaa vinkkejä otan mielelläni vastaan. Jotakin Antti Arstilan mallia.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Heinäkuu 01, 2014, 11:13:32 ap »

Kyllä on otettu. Joskus 5 vuotta sitten ja silloin se oli 38.
Onko aavistusta onko tuo ollut alhainen, alapuolella viitealueen (40 nmol/l), jo ennen haimaongelmaa ?
D-vitaamiini ja pari muuta kuuluvat kuulemma niihin joiden imeytyminen on kovasti kiinni rasvojen imeytymisestä.

Kiinnostaisi tietää laskevatko nuo vitamiinit kaikilla joilla vajaatoiminta tulee vai onko tämä yksilöllistä.
Ja miten paljon ne tyypillisesti laskevat ?

Minulla oli tuo P-D-25 koe puoli vuotta sitten 78 nmol/l mutta ei ole mitään käsitystä onko se laskenut
jostain isommasta arvosta vai onko ollut tuollaista ennenkin.

Edit: Tämmöinen kommentti löytyi experttien kirjoituksista:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rasvaliukoisten vitamiinien (A,D,E,K) sekä B12-vitamiinin imeytyminen on yleensä puutteellista.
Kliinisesti ilmenevät vitamiinien puutostilat on kuitenkin harvinaisia.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2014, 11:17:31 ap kirjoittanut Reiska »
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Heinäkuu 01, 2014, 16:02:38 ip »

Tuommoista tutkittu jo vuonno 1982 ja rasvaliukoiset vitamiinit ovat ongelma vaihtelevalla tavalla.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6922690
Deficiency of fat-soluble vitamins in treated patients with pancreatic insufficiency

Deficiency of fat-soluble vitamins (A,D,E, and K) was evaluated in 15 patients with exocrine pancreatic insufficiency secondary to chronic alcoholic pancreatitis. Mild to moderate steatorrhea was present in all patients despite oral pancreatic enzyme therapy for 27 +/- 4 months (mean +/- SE).

Deficiency of a single fat-soluble vitamin was seen in six patients and deficiency of two fat-soluble vitamins was seen in two patients. One patient was deficient in three fat-soluble vitamins.

Deficiency of vitamins A and E was most frequent. Treatment with specific vitamin supplements resulted in correction of these vitamin deficiencies. These data suggest that deficiency of a single or multiple fat-soluble vitamins is frequent even in treated patients with pancreatic insufficiency.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #34 : Heinäkuu 01, 2014, 21:45:41 ip »

Tuohonko liittyy se geneerinen toteamus, että "diabeetikoilla kakkien vitamiinien ja varsinkin D-vitamiinin imeytyminen on heikempää", siis onko yhteys diabeettisessa haiman vajaatoiminnassa, vai onko muukin mekanismi?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Heinäkuu 01, 2014, 21:53:56 ip »

Tuohonko liittyy se geneerinen toteamus, että "diabeetikoilla kakkien vitamiinien ja varsinkin D-vitamiinin imeytyminen on heikempää", siis onko yhteys diabeettisessa haiman vajaatoiminnassa, vai onko muukin mekanismi?
Itse ymmärsin että rasvaliukoiset vitamiinit on erityinen ongelma kun on kyse rasvan imeytymisen vajaatoiminnasta tuon entsyymin takia. 
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #36 : Heinäkuu 01, 2014, 23:45:18 ip »

Juujuu muta kun usein vaikka hoitohenkilökunta sanoo että "kun diabeetikoilla imeytyy vitamiinit huonommin". Niin jos ei olekaan kaikkia deetä koskevaa vaan niitä joilla tuo haiman vajaatoiminta on, ja vain rasvaliukoisia koskevaa. Vai meneekö vesiliukoisia vitamiineja hukkaan vaikkapa kun korkeiden sokereiden takia erittyy virtsaa enemmän. - anteeksi sivujuonne.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #37 : Heinäkuu 02, 2014, 07:46:33 ap »

Kiinnostaisi tietää laskevatko nuo vitamiinit kaikilla joilla vajaatoiminta tulee vai onko tämä yksilöllistä.

Minulla P-D-25 oli toukokuun lopussa 173 nmol/l. Epikriisien syövereistä löytyi elastaasiarvokin vuodelta 2011. Se oli "voimakkaasti alentunut" 63 µg/g (sen jälkeen sitä ei ole tutkittu, mutta eipä tuolla arvolla ole tapana ainakaan nousta). Silloin P-D-25 oli vähän päälle 80 nmol/l. Nykyinen arvo on saavutettu ottamalla enemmän D-vitamiinia (yksi 100 mikrogramman D-vitamiinihelmi joka toinen päivä), eli minulla D-vitamiini näyttää imeytyvän hyvin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #38 : Heinäkuu 02, 2014, 08:01:21 ap »

Dadda, vitamiinien imeytymishäiriöt diabeetikoilla eivät johdu vain haiman vajaatoiminnasta eivätkä koske vain rasvaliukoisia vitamiineja. Lisäksi ainoana ongelma ei ole vitamiinien imeytyminen, vaan diabeetikoiden kaikenlaisten metabolisten häiriötilojen vuoksi monia vitamiineja myös kuluu enemmän ja erittyy enemmän. Ja joskus vitamiinit eivät pysty toimimaan diabeetikon elimistössä, syystä tai toisesta.

Vitamiinien imeytymistä häiritsee haiman vajaatoiminnan lisäksi suuri joukko muitakin diabetekseen liittyviä vatsaongelmia, mm. suolen seinämän ödeema, suolen motiliteettihäiriö, suolen bakteeriylikasvu, krooninen autoimmuuni gastriitti... Näitä riittää  :( . Ja ykköstyyppiläisillä yleinen keliakia.

Vesiliukoisista vitamiineista ainakin B1:ä erittyy diabeetikoilla virtsaan paljon enemmän (oliko se peräti 15 kertaa niin paljon) kuin ei-diabeetikoilla, myös silloin kun virtsaan ei erity sokeria. Ja joidenkin tutkimusten mukaan B6, joka osallistuu hyvin moniin proteiini- ja sokeriaineenvaihdunnan reaktioihin, estää proteiinien sokeroitumista, minkä vuoksi sen tarve olisi diabeetikoilla erityisen suuri.

B12:n puutosta sanotaan olevan jopa yli puolella tyypin 1 diabeetikoista. B12-puutoksista pernisiöösi anemia liittyy autoimmuunireaktioihin. Niiden seurauksena B12:n imeytymiselle välttämätön sisäinen tekijä (intrinsic factor) ei pysty toimimaan tai sitä ei erity. Lisäksi ykköstyypeillä yleisellä kilpirauhasen vajaatoiminnalla ja edellä mainitulla autoimmuunilla gastriitilla on kytköksiä pernisiöösiin anemiaan.

Tuntuu että näitä häiriöitä ja puutoksia on loputtomasti.  :(
Kirjattu
D1 vuodesta 1971

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #39 : Heinäkuu 02, 2014, 09:08:53 ap »

Hei
Susihukka65: Onko nielaistava vai imeskeltävä d-pilleri ?
Ilmeisesti vatsan limakalvon kunto on oleellinen asia imeytymisessä.
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #40 : Heinäkuu 02, 2014, 09:32:56 ap »

Hei
Yli 5 vuoden taakse minulta ei löydy testejä.
D-vitamiini on ollut kiistelty. Jotkut (tutkijat?) pitävät tärkeänä sen määrää 100 nmol/l, toiset taasen vähättelevät. Ennen 60 lukua lapsille annettiin reippaasti nimenomaan d-vitamiinia /Vitolia. Olen nähnyt tilastokäyrän, jossa 1-tyypin diabetes on kääntynyt nousuun, kun virallista d-vitamiinin lisäannosta on laskettu. Kaaviossa oli useita mutkankohtia. Itse pidän tärkeänä, että lukemat ovat ainakin keskiarvon paikkeilla.
En tiedä miten korkea veren sokeriarvo vaikuttaa imeytymiseen. Se kuitenkin aiheuttaa maksan rasvottumisen ja mahdollisesti jotakin haimaan ? Minulla ehdoton ykkösasia on veren sokerin pitäminen terveen ihmisen tasolla.
Dr. Bernsteinin keskustelupalstoilla käydään monipuolista mielipiteenvaihtoa näistä asioista.
Kirjattu

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #41 : Heinäkuu 02, 2014, 09:41:23 ap »

ERKKU, se minun käyttämäni D-vitamiinivalmiste on nieltävä pieni geelikapseli, jossa D-vitamiini on öljyyn liuotettuna (minulla on sellainen käsitys, että öljykapselit ovat tehokkaampia kuin tabletit). Saa Suomesta.

EBN Extra Strong D-Vitamiini 100 µg

Ainesosat: soijaöljy, gelatiini, glyseroli, puhdistettu vesi, D3-vitamiini.
Ei sisällä laktoosia, gluteenia eikä hiivaa.

Ilmeisesti vatsan limakalvon kunto on oleellinen asia imeytymisessä.

Kyllä, minunkin mielestäni näin on.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Heinäkuu 02, 2014, 12:18:38 ip »

Wikipedia kertoo haiman ulkoeritystehtävistä näin:

Lainaus
Haimasta erittyy vuorokaudessa noin puolitoista litraa haimanestettä. Neste koostuu tiehytsolujen emäksisestä eritteestä ja rauhassolujen entsyymipitoisesta eritteestä. Tiehytsolujen erite sisältää natriumvetykarbonaattia, joka neutraloi mahasta tullutta hapanta ruokasulaa. Haimanesteen entsyymejä ovat muun muassa amylaasi (pilkkoo tärkkelystä), trypsiini ja kymotrypsiini (pilkkovat valkuaisaineita), lipaasi (pilkkoo rasvoja) sekä fosfolipaasi (pilkkoo fosfolipidejä). Haimanesteessä on myös trypsiininestäjää, joka estää trypsiiniä aktivoitumasta liian aikaisin, niin ettei se pilkkoisi elimistön omia proteiineja.

Creon sisältää pankreatiinia, jossa on lipaasia, amylaasia ja proteaasia (viimeksi mainittu on yhteisnimitys tietyille proteiineja pilkkoville entsyymeille), joten eihän se korvaushoitona lähelläkään täydellistä ole. En tiedä mitä kaikkia valmisteita pitää käyttää, jos haimasta ei ole mitään jäljellä.
Creonin annostelu liitetään aina kaikissa ohjeissa rasvaan ja taidetaan suoraan sanoa että ei tarvitse ottaa yhtään kapselia jos ei ole mukana yhtään rasvaa. Askarruttaa vain miten nuo muut aineet sitten hoituvat jos haima on esim. poistettu ? Ei ole tullut eteen vielä juttua jossa sanotaan että muutakin voisi ottaa Creonin lisäksi.

Myös se on vielä epäselvää minulle että onko se kuitenkin käytännössä niin että vaikka Creon-annos olisi "iso" niin joillakin se ei kuitenkaan hoida rasvojen imeytymistä täydellisesti (sillä tavalla kun toimiva haima asian hoitaa). Eli auttaa Imeytymistä mutta on epätäydellistä vaikka Creon-annos olisi kuinka iso.

Jonkinlaista edistymistä omassa annostelussa olen saanut aikaiseksi kun yritän vahtia että otan kapselin myös pienillä välipaloilla, esim. leipäpala jossa margariinia.
Kirjattu

mattiyy

• Intoilija
« Vastaus #43 : Heinäkuu 02, 2014, 13:11:15 ip »

Täällä yksi creonin käyttäjä.Minulla todetiin tutkimuksissa haiman vajaatoiminta,haima pienentynyt.Lääkäri epäili viinan suurkuluttajaksi,eikä
taida uskoa vieläkään,että olen ollut kohtuukäyttäjä,eli keltanokka alkon
käyttäjä.Olen ajatellut onko tämä creon paras mahdollinen entsyymi,mitä
jos ottaa esim:iherbin entsyymejä onkohan hyötyä.Paino onneksi noussut,
kun olen käyttänyt rasvaa reilummin.Aikaisemmin käytin vain sipaisun kevyt
levitettä,aivan,kuin diabetesliiton kurssilla opetettiin.Nyttemmin olen laittanut puuroon voita reilusti+mustikoita.
Kirjattu
jep

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #44 : Heinäkuu 02, 2014, 18:32:58 ip »

Creonin annostelu liitetään aina kaikissa ohjeissa rasvaan ja taidetaan suoraan sanoa että ei tarvitse ottaa yhtään kapselia jos ei ole mukana yhtään rasvaa. Askarruttaa vain miten nuo muut aineet sitten hoituvat jos haima on esim. poistettu ? Ei ole tullut eteen vielä juttua jossa sanotaan että muutakin voisi ottaa Creonin lisäksi.

Tämä minuakin askarruttaa. Ruoansulatus ja haiman osuus siinä on niin monimutkainen kokonaisuus, että eivät purkista otettavat kapselit voi sitä mitenkään kokonaan korvata - ne auttavat mutta eivät täydellisesti. Kun ERKKU kertoi, että hänelle on tehty haiman kokopoisto, niin olisiko hänellä tietoa tästä? Onko lääkärien kanssa ollut puhetta muiden (täydentävien) valmisteiden käytöstä?

Lainaus
Myös se on vielä epäselvää minulle että onko se kuitenkin käytännössä niin että vaikka Creon-annos olisi "iso" niin joillakin se ei kuitenkaan hoida rasvojen imeytymistä täydellisesti (sillä tavalla kun toimiva haima asian hoitaa). Eli auttaa Imeytymistä mutta on epätäydellistä vaikka Creon-annos olisi kuinka iso.

Minusta asia on näin. Tämä liittyy mielestäni tuohon ruoansulatusprosessin monimutkaisuuteen. Esimerkiksi kun ruokasula saapuu ohutsuoleen, se käynnistää hermo-välittäjäaine-hormoni-tapahtumaketjun, josta seuraa mm. se, että haima alkaa erittää ruoansulatusentsyymien lisäksi bikarbonaattia (emäs) ja vettä. Tämän seurauksena ruokasulan pH nousee, mikä tehostaa entsyymien toimintaa. Myös Creonin entsyymejä sisältävät mikrorakeet hajoavat, kun mahahappojen happamoittaman ruokasulan pH ohutsuolessa nousee. Ohutsuolen pH riittää hajottamaan mikrorakeet ilman bikarbonaattiakin, mutta tämä on yksi esimerkki siitä, miten monella tavoin haima optimoi ruoansulatusprosessia.

Eli lyhyesti sanottuna (minun mielestäni): mitä isompi rasva- (ja proteiini)annos kerralla, sitä enemmän Creonin epätäydellisyys korostuu.

Lainaus
Jonkinlaista edistymistä omassa annostelussa olen saanut aikaiseksi kun yritän vahtia että otan kapselin myös pienillä välipaloilla, esim. leipäpala jossa margariinia.

Näin teen minäkin. Jätän Creonin ottamatta vain silloin kun syön puhdasta hiilihydraattia (käytännössä tämä tarkoittaa hyposokeria - mehujen, marjojen ja hedelmien kanssa Creonia ei tarvitsisi myöskään ottaa, mutta käytän niitä vähän enkä koskaan yksinään vaan yhdessä muun ruoan kanssa).

mattiyy, noissa muissa tuotteissa on se ongelma, että ne eivät ole lääkkeitä ja siksi ei voi tarkasti tietää, mitä ne sisältävät ja millaisia määriä.

Haiman vajaatoiminta diabeetikoilla on hämmästyttävän huonosti tunnettu. Kun aikoinaan kysyin lääkäriltä (ei vatsa- vaan diabeteslääkäriltä) vajaatoiminnan yhteyttä D1:een, hän oli sitä mieltä, että syy-seuraussuhde on vain toisinpäin eli eksokriinisen haiman sairaus voi lopulta johtaa diabetekseen.

Jos lääkärisi vielä puhuu alkoholismista tms., katso linkit näistä Reiskan viesteistä ja tulosta artikkelit lääkärin luettavaksi:

http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1873447.msg2011698/topicseen.html#msg2011698

http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1873447.msg2011635/topicseen.html#msg2011635
Kirjattu
D1 vuodesta 1971

Linkkejä