Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Haiman vajaatoiminta ja Creon  (Luettu 125517 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Haiman vajaatoiminta ja Creon
« Vastaus #255 : Lokakuu 27, 2015, 16:17:01 ip »

Niin, no, mä käytän täysmaitoa ja voita sekä hyvän maun, että hyvien kolesterolivaikutusten vuoksi, ei siinä sen kummempaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #256 : Lokakuu 27, 2015, 16:20:39 ip »

Jep, jokaisella omat, itselle sopivat valinnat.  :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

Mare63

• Vieras
« Vastaus #257 : Marraskuu 01, 2015, 12:24:45 ip »

Hei!
Millä ihmeellä te Creonin käyttäjät olette saaneet painon nousemaan??
Olen seurannaut tätä palstaa ja keskustelua siitä lähtien kun tänne löysin ja itse jouduin tuon Creonin aloittamaan.

Ravintoterapeutin ohjeen mukaan olen välttänyt rasvaisia ruokia ja lisännyt proteiinia mutta kokeiluasteella olen vielä. Ja nyt ei kovin hyvätä näytä. Painoindeksi vielä ihan ok, mutta muutama lisäkilo ei olisi pahitteeksi ( 171/64) . Paino tosiaan keikkuu 64-66 kg välillä varmaan riippuen siitä mitne paljon massaa on suolissa (..oma diagnoosi ).
Ja se kalorimäärä mikä pitäisi päivittäin saada on niin iso etten jaksa syödä niin paljoa. Sittenkun syön reippaasti niin ulosteen määrä on niin valtava ettei pönttö vedä ;D
Voita ja punaista maitoa olen alkanut käyttämään kun näyttää siltä että paino vaan tippuu. Ei ehkä terveellisin vaihtoehto mutta kokeilen.
Minulla Creon määrätty n.120 000 lipaasia/vrk. Käytän 25000 kun se 40000 lopetettiin.

Eli mitä syötte ja miten syötte?
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #258 : Marraskuu 01, 2015, 16:32:51 ip »

Ravintoterapeutin ohjeen mukaan olen välttänyt rasvaisia ruokia ja lisännyt proteiinia mutta kokeiluasteella olen vielä.
.....
Minulla Creon määrätty n.120 000 lipaasia/vrk. Käytän 25000 kun se 40000 lopetettiin.
Minulla ei oikein lähtenyt aluksi paino nousuun kun ei tullut kaloreita tarpeksi. Sain vajeen täytettyä helpoiten
lisäämällä rasvoja. Ravitsemusterapeutin ja lääkärin avustuksella tuo tehtiin. En pystynyt lisäämään proteiinia
tarpeeksi koska se saa minulla liian helposti täysinäisen olon ja alkaa tuntua epämielyttävältä.
Jos se Creon vaan tehoaa tarpeeksi ja kolestroli arvot pysyvät hyvinä niin rasvojen lisääminen
ei ole mitenkään kiellettyä tai ainakin parempi tilanne kun liiallinen laihtuminen.
Paino lähti hiljalleen nousuun ja kohosi noin vuodessa 68 kg -> 77 kg. Tuo alkaa olla sopiva taso mutta voi kyllä pari kioa vielä nousta.

Creon määrät minulla edelleen 4x25k lounaalla ja päivällisellä ja 2x25k aamupalalla ja iltapalalla.
Ilmeisesti kannattaa ottaa yksi kapseli myös pienilläkin välipaloilla joilla rasvaa mutta minulta se usein unohtuu.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2015, 18:37:25 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Mare63

• Vieras
« Vastaus #259 : Marraskuu 02, 2015, 18:40:16 ip »

Kiitos Reiska

Niin sehän se tässä niin ristiriitaista onkin että rasvaista ruokaa vältän ohjeen mukaan, kun ne saa ripulin aikaiseksi, mutta kun elimistö kuitenkin tarvitsee rasvaa. Että mitä sitten teen.... en usko ravintoterapeuttia  tuon rasvan suhteen ja lisään itse Creonia. Pitänee vielä suorittaa joku laskutoimitus suhteessa painoon ja annostukseen.
Lääkäriin pääsen vasta vuoden vaihteessa, että jos siihen asti kokeilen....
Kolesteroliarvot jossain, pitänee nekin tarkistaa ensin.
Vajaatoiminta johtuu haiman kasvaimen poistosta, loppu haima vaan hiipuu pikkuhiljaa.

Ihan semmoinen mututuntuma on että oliko ravintoterapeutti oikeilla jäljillä, mutta.....näillä mennään
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #260 : Marraskuu 03, 2015, 15:22:22 ip »

Itsellä ole missään vaiheessa ollut ongelmaa sen suhteen, etteikö paino nousisi. Sen takia ei lääkärikään uskonut diagnoosiin, ennen kuin elastaasitasot sen todensivat. Kyseessä on vaikea haiman vajaatoiminta.

Hirveä himo on rasvaa kohtaan, ihan kuin kroppa sitä tarvitsisi, muttei vajiksen takia saa. Jokainen syöty suupala (muukin kuin rasva) siirtyy suoraan löllyväksi laardiksi vyötärölle. Ei ole paino-ongelmaa ei.  ::)

Annokseni on 25 000 - 50 000 per ateria. Rasvaiselle ruualle ja proteiinille otan enemmän. Jos "ruoka" on esim. vain ruisleipää, leipärasvaa ja vähärasvaista juustoa, niin 25 000 riittää. Annostelun säädän sen mukaan, tuleeko jostain ruuasta ja sille annostellusta Creonista rasvaripulia vai ei, eli koko ajan kokemuksen mukaan säädän annosta. Annostelun onnistumisen ainakin itse huomaan yleensä seuraavana aamuna.  :-\
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Mare63

• Vieras
« Vastaus #261 : Marraskuu 03, 2015, 17:49:37 ip »

Kiitos Kide

Eli näin ollaan erilaisia. Minä huomasin ihosta että kuivaa ja sitten tajusin että reisistä palaa rasvaa tai mitä lie. Epäilen että minulle tuo creonin määrä ei ole oikea ja ripuloin sen takia. Muistan kun lääkäri/kirurgi heitti arvalla, että sinulle sopii varmaan 120 000! Silloin elastaasi oli muistaakseni 40, 5kk sitten 14.....vaikea vajaatoiminta minullakin.
Mutta eiköhän tämä tästä ja täältä lisää vinkkejä. Kiitos!

Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #262 : Marraskuu 03, 2015, 18:00:20 ip »

Varmaan eroa hoitoon tuo sekin, onko haima kokonaan poistettu vai onko kyse "vain" haiman vajaatoiminnasta. Creon purkin kyljessähän on, että normaaliannos olisi 25 000 - 80 000 lipaasiyksikköä per ateria.

Muistaakseni tuotteen infossa on myös kerrottu maksimimäärä kiloa kohti tai jollain muulla perusteella laskettuna.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Mare63

• Vieras
« Vastaus #263 : Marraskuu 04, 2015, 18:36:43 ip »

Alunperin minulla oli annostus 40 000x3krt/vrk. No siinä jo heti ongelmaa minulle, että vain kolme ateriaako päivässä ja mikä olisi aterian kalorimäärä. Naisena en syö hevosannoksia kerralla.
Ravintoterapeutti kehotti pieniin annoksiin ja sain sitten reseptin uusiksi ja sitten kun 40 000 lopetettiin, niin meni taas kaikki ihan uusiksi.

Haimaa ei ole kokonaan poistettu, puolet jäljellä (Whipplen leikkaus). Voihan se olla että ripulointi johtuu syystä että solumuutokset jatkuu tai jotain.
Täytyypä vielä tutkailla tuo infoteksti uudestaan.
Kirjattu

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #264 : Marraskuu 12, 2015, 15:57:57 ip »

Hei Mare,

Kiden tavoin minullakaan paino ei ole haiman vajaatoiminnan vuoksi muuttunut juurikaan (ongelmien alkaessa seitsemisen vuotta sitten 165 cm/52 - 53 kg, nyt 54 - 55 kg). Elastaasikokeen ja haiman ultrauksen perusteella kyseessä kuitenkin on vaikea haiman vajaatoiminta. Minulle rasva sopii Creonin käytöstä huolimatta huonosti, ja elimistö myös ilmoittaa sen selvästi: minulla on luontainen voimakas vastenmielisyys kaikkea rasvaista ruokaa kohtaan.

Niin kuin edellä jo sanottiinkin, rasvan sopimattomuus ei kuitenkaan ole mikään sääntö, ja voi hyvin olla, että pystyt lisäämään sitä ruokavalioosi saatuasi Creonin annostelun kohdalleen. Kannattaa kokeilemalla (ja vähän veren rasva-arvojakin seuraamalla) etsiä ne itselle parhaiten sopivat rasvat. Ja minusta kannattaa ehdottomasti syödä niin usein/harvoin ja sen kokoisia aterioita kuin itsestä tuntuu hyvältä ja sovittaa lääkitys oman ateriarytmin mukaan, ei päinvastoin.  :)

Jos Creonin käytöstä huolimatta rasvojen imeytymisongelmat jatkuvat hyvin hankalina, lääkäri tai ravitsemusterapeutti saattaa ehdottaa MCT-öljyn (MCT = Medium-Chain Triglycerides) kokeilemista. Kliiniseen ravitsemukseen tarkoitettu puhdas MCT-öljy (kaikenkarvaiset marketti- ja terveyskauppatuotteet ovat toinen juttu) ei vaadi pilkkoutuakseen ja imeytyäkseen entsyymejä eikä sappihappoja. Jos tavallisetkin rasvat imeytyvät, MCT-öljyistä ei ole erityistä hyötyä jos ei haittaakaan.

Vielä tulevat mieleen Nutrician juotavat täydennysravintovalmisteet, joita on monia erilaisia. Ne on tarkoitettu sairauteen liittyvän vajaaravit­semuksen hoitoon sekä ravitsemuskuntoutukseen. Jos ne sopivat vatsalle eikä makukaan tunnu ylivoimaiselta (makuvaihtoehtoja on), niissä on tiiviissä muodossa paljon energiaa. Nutrician tuotteita saa apteekeista.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #265 : Marraskuu 12, 2015, 16:04:51 ip »

Huomasin palstan oikeassa reunassa ilmoittautumiskutsun 27. - 28.11. pidettävään Tiimiklubiin (linkki), joka on tyypin 1 diabeetikoita hoitaville lääkäreille ja diabeteshoitajille sekä muille diabetestiimeissä työskenteleville terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitettu kokoontuminen. Tämän vuoden aiheena on näköjään muun muassa ravitsemusterapia haiman vajaatoiminnan tukena. Tarkoittaakohan tämä nyt juuri tässä ketjussa puheena olevaa haiman vajaatoimintaa?
Kirjattu
D1 vuodesta 1971

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #266 : Marraskuu 12, 2015, 16:06:31 ip »

Tämän vuoden aiheena on näköjään muun muassa ravitsemusterapia haiman vajaatoiminnan tukena. Tarkoittaakohan tämä nyt juuri tässä ketjussa puheena olevaa haiman vajaatoimintaa?
Näin minä sen olen tulkinnut. Olisi kiva saada joku yhteenveto tuosta esityksestä.
Kirjattu

Mare63

• Vieras
« Vastaus #267 : Joulukuu 11, 2015, 17:52:48 ip »

Hei kaikille!

Susihukka65 kiitos viestistä ja nuo kertomasi MTC-öljyt ja ravintovalmisteet olen käynyt jo läpi ja silloin tällöin ostelen niitä. Ravintoterapeutti pyysi lääkäriltä reseptiä noille tuotteille mutta eipä ole e-reseptiä tullut. En tiedä syytä, onko unohtunut vai onko katsottu tarpeettomaksi. Mutta kohta tapaankin lääkärini.

Oma kokeilu on tuottanut juuri sopivan tuloksen. Eli lisäsin Creonin määrää parilla kapselilla ja sain painoni nousemaan pari kiloa, jippii!!!Ja ihan parissa viikossa...Punaista maitoa juon vielä mutta voisin jo kevyempää siirtyä. Vatsa löysällä silloin tällöin mutta pieni vaiva ja tavara pysyy suolissa eikä pukkaa ulos heti miten.

Oikeastaan en lisännyt ruokavaliossa rasvanmäärää muuta kuin tuon maidon täysmaidoksi.
Työterveyslääkäri totesi vain että "juuri noin voit säädellä" ja kirjoitti suuremman reseptin Creonille.

Kiitos kannustuksesta kaikille ja pitäkää keskustelua yllä. Tämä on ainut palsta, jossa Creonin käytöstä keskustellaan ja saa yleensäkin mitään tietoa/vinkkiä.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #268 : Tammikuu 11, 2016, 14:11:51 ip »

Tämä aiemmin täällä ihmetelty ongelma näyttää vähitellen nousevan esiin:
http://people.uta.fi/~kljola/dm15/lahtela.pdf

Eksokriininen vajaatoiminta - epidemiologia
5-74 % in Type 1 DM!!
3-36 % in Type 2 DM!!

"Diabetekseen voi liittyä eksokriininen haiman vajaatoiminta ilman kliinistä pankreatiittihistoriaa"
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #269 : Huhtikuu 08, 2018, 06:15:04 ap »

monet  naista kirjoituksista  on  jaaneet   pahasti  ajasta jalkeen.  hoito ja tutkimus  menetelmat on  parantuneet.     sairaalat   mainostaa ja tarjoaa   ajan  tasoista  hoitoa.         ruoka valioita ja kaikenlaista  ajan mukaista   tietoa  loytyy    kuukeloimalla.    pancrereatitis
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59