Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Milloin VHH:n negatiiviset vaikutukset tulevat esiin?  (Luettu 14755 kertaa)

Konrad

• Vieras
Milloin VHH:n negatiiviset vaikutukset tulevat esiin?
« : Tammikuu 18, 2011, 20:33:27 ip »

Olen D2, diagnoosi 2001, HbA1c 13 %, sokerirasitus 20-30-30.

Tautia hoidettíin aluksi metformiinilla. Ei talttunut. Esitettiin insuliinia. Olin lukenut muistakin tableteista metformiinin lisäksi. Lisättiin Amaryl. Verensokerit saatiin tolkuille. Myöhemmmin alkoi tulla jo minimillä Amarylia hypoja usein. Jätin pois.

Verensokerimittaria ei kukaan esittänyt minulle. Vuoden päästä diagnosista olin lukenut jo niin paljon mittausten tärkeydestä, että ostin mittarin. Sain siihen sitten terkkarista liuskojakín.

Tavoitteeksi tuli Jenniferin klassikko:

ennen aterioita alle 6
1 h ateriasta alle 7,8
2 h ateriasta alle 6,7

Näihin arvoihin pyrin. Pääsin niihin Bernsteinin opeilla ja jopa vähän lievemmillä.

Nyt olen ollut VHH:lla noin 8 vuotta. Kysynkin, milloin VHH:n negatiiviset vaikutukset ovat odotettavissa. Viimeksi HbA1c oli 4,9 %.
Kirjattu

LiskoNeito

• Aktiivinen
Vs: Milloin VHH:n negatiiviset vaikutukset tulevat esiin?
« Vastaus #1 : Tammikuu 18, 2011, 20:43:08 ip »

Miten sulla Konrad on sitten käynnyt verenpaineen ja kolesterolin kanssa 8v aikana?
Kuinka usein mittailet nykyään sokereitasi ?
Ootko laskenut saatko ruokavaliostasi kaikki tarpeelliset vitamiinit ja kivennäisaineet vai syötkö lisäravinteita ja jos niin mitä ja kuinka paljon ?
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

Konrad

• Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2011, 21:31:11 ip »

Verenpaine on ollut koko ajan hyvä 125/85 ja alle. Kolesterolit viimeksi:

fp - Kol 4.0
HDL 1.67
LDL 1.8
Trig 0.89

Mittaan verensokereitani vaihtelevasti. Parhaimillaan 12 krt/vrk. Näin tiuhaan mittaukseen ei ole varaa yleensä. Uusien ruokalajien vaikutuksen yleensä testaan (1 h, 2 h).

Olen aika paljon katsonut finelistä, tuleeko isompia puutteita missään suhteessa. Ei pitäisi tulla. Nautin kuitenkin Solgarin monivitamiinitabletin päivässä. Lisäksi olen nauttinut magnesiumsitraattia, jolla olen estänyt vasemman jalkapohjan satunnaisia kramppeja. Niin -  ja tietysti sinkkiä.

http://keskustelu.diabetes.fi/index.php?topic=1707989.0

Vanhoja tuttuja

http://www.youtube.com/watch?v=Zei2KoHtT1Q
http://www.youtube.com/watch?v=JSt0NEESrUA

--------------

Matkakumppanina D2

Muok. Tärkeä lisäys vielä vitamiineihin. D3 100 µg/vrk. Multivitamiinista tulee lisäksi 10 µg ja miltei jokapäiväisestä kalaruoasta lisää epämääräinen määrä.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2011, 21:51:48 ip kirjoittanut Konrad »
Kirjattu

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2011, 22:59:31 ip »

Hienoa Konrad, sulla on hienot arvot, toisilla vaan tahtoo esim. kolesterolit ja verenpaineet nousta liikaa. Itse olen aikoinaan ollut VHH:lla melkein kaksi vuotta, mutta se ei vaan toiminut mulla, en voinnut hyvin. Nyt olen kyllä vähentänyt hiilareita D2 myötä, mutta en luopunut kokonaan ja olo on hyvä, siksi jatkankin näin.
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

jester

• Veteraani
« Vastaus #4 : Tammikuu 19, 2011, 04:50:31 ap »

veri kokeista saattaa huomata onko puute jostain  ravinto aineesta tai mineraalista.  jos haluaa selvitysta niin  seuraavissa veri koeissa mainitse tohtorille epailyksesi
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Tammikuu 19, 2011, 14:14:36 ip »

Konrad, olet päässyt varsin mallikkaisiin arvoihin verensokereissa, kolesteroleissa ja verenpaineissa ja painokin on varmaan pudonnut samalla? Oletko tehnyt yhtään mitään muita muutoksia kuin ruokavaliomuutoksia? Työ, liikunta tms?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2011, 14:45:51 ip »

Ja monilla saattaapi olla myös se ongelma,että nälkä EI LÄHDE/energiantarve EI TÄYTY VHH RUOKAVALIOLLA (varsinkaan Bernsteinin ohjeilla) ja saattaapi olla myös kys.ruokavalion soveltaminen ns.kodin ulkopuolella erittäinkin vaikeaa,niinkuin Vhh:n soveltaminen usein tuppaa olemaan (vaatii mm.paistamista useimmissa ruoissa) JA huvikseni Heikkilän kirjaa tutkaillessa tuli mieleeni sekin,että kanan/lohen nauttiminen erittäin usein on aika hintavaakin puuhaa ja muutenkin ruoat aika yksipuolisia.
Mutta sinänsä on ihan totta,että diabeetikoilla sokeritasapaino on kaiken a ja o ja siihen käytettävillä keinoilla ei juurikaan merkitystä (TIETYISSÄ rajoissa,mahd.muut terveys ym.ongelmat huomioiden).
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #7 : Tammikuu 19, 2011, 14:46:44 ip »

Vhh haitalliset vaikutukset tulevat esiin kun Pekka Puska ja hänen seuraajansa avaavat suunsa.
Itse en ole huomannut mitään muuta haittaa kuin leivän himo joka iskee aina kun sitä on näkyvissä. Siihen taas auttaa leivän piilottaminen.

Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Tammikuu 19, 2011, 20:03:25 ip »

JA huvikseni Heikkilän kirjaa tutkaillessa tuli mieleeni sekin,että kanan/lohen nauttiminen erittäin usein on aika hintavaakin puuhaa ja muutenkin ruoat aika yksipuolisia.
Mutta sinänsä on ihan totta,että diabeetikoilla sokeritasapaino on kaiken a ja o ja siihen käytettävillä keinoilla ei juurikaan merkitystä (TIETYISSÄ rajoissa,mahd.muut terveys ym.ongelmat huomioiden).

Eräs tuttuni on noudattanut A.Heikilän ohjeita syksyn. Hän ei kuulema enää voi syödä kanaa eikä aurajuustoa. Oisko ohjeet tosiaankin liian yksipuolisia?
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Tammikuu 19, 2011, 22:52:40 ip »

JA huvikseni Heikkilän kirjaa tutkaillessa tuli mieleeni sekin,että kanan/lohen nauttiminen erittäin usein on aika hintavaakin puuhaa ja muutenkin ruoat aika yksipuolisia.

Eräs tuttuni on noudattanut A.Heikilän ohjeita syksyn. Hän ei kuulema enää voi syödä kanaa eikä aurajuustoa. Oisko ohjeet tosiaankin liian yksipuolisia?

Se, että vähentää hiilihydraatteja, ei kyllä tee ruoasta yksipuolista. Päin vastoin, kun rasvaa ei vhh:ssa pelätä, ovat monet virallisesti kammotut raaka-aineet ok.

Jos mielikuvitus loppuu kesken, niin vaikka tuolla on yli 1700 ruokaohjetta: http://karppaus.info/resepti/index.php
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Tammikuu 20, 2011, 07:21:30 ap »

Ongelman ydin taitaa kuitenkin olla siinä, ettei hän osaa/tahdo noudattaa muuta kuin A. Heikkilän ohjeita. Minulle on ihan sama, mitä hän syö ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

lomalle

• Vieras
« Vastaus #11 : Tammikuu 20, 2011, 08:14:00 ap »

Muutama vuosi sitten tein rajun laihdutuskarppauksen munilla ja pekonilla. Paino putos 2-3kk 13kg. Mikään ruoka ei enää maistunut, piti syödä väkisin ettei paino pudonnut liikaa.

Kirjattu

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Tammikuu 20, 2011, 14:41:35 ip »

Vaikka Heikkilän kirjan ohjeet ovat aika lailla oikean suuntaisia, niin ei niitä kannata ihan kirjaimellisesti ottaa. Oikeastaan hän tuntuu ihannoivan ranskalaisia elintarvikkeita, hienosteluako vai ainoita hyviä, eihän niitä ole edes yleisesti saatavilla Suomessa.

Tärkeintä on vähentää hiilareiden osuutta ruokavaliossa ja huolehtia riittäävästä proteiinien ja rasvan saannista.

Heikkilähän ei itse ole diabeetikko, joten on samanlainen asetelma kuin lääkärillä, joka kirjoittelee lääkereseptejä, olematta itse potilas. Neuvoja on helppoa antaa, kun ne eivät kosketa omaa terveyttä (sairautta).
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #13 : Tammikuu 20, 2011, 14:45:42 ip »

Heikkilän ohjeilla tulee pulla ja puuro puutostauti.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Tammikuu 21, 2011, 10:43:52 ap »

Kävin karppajien nettisivuilla tutkimassa tarkemmin reseptejä,suosituimmassa reseptissä ainesosina mm. maitorahkaa,vehnää ja leivinjauhoja...ERIKOISTA "karppausta" tosiaan!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2011, 11:19:46 ap kirjoittanut rasvis »
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07