Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Kaukosäädin pumppuun  (Luettu 9441 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Vs: Kaukosäädin pumppuun
« Vastaus #30 : Tammikuu 19, 2011, 18:13:27 ip »

Tosta vielä vaikuttamasa olevasta boluksesta mä olen joskus miettinytkin, että miten sitten otetaan huomioon se, että siitä edellisestä hh-määrästäkin saattaa olla vielä osa vaikuttamassa, siis imeytyminen kesken, eli edellisen boluksen hännät hoitelisivat vielä niitä viimeisi edellisen aterian hiilareta... Ja tämä tietty vaihtelisi kovastikkin aterian kokonaissisällön mukaan.

Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitin ::) Lähinnä siis tarkoitin vatsan hitauden huomioimista, siis hiilareiden imeytymisen hitauden muodossa. Onkohan tollasellekin omat parametrit oletuksille laskentaa varten? Niin takrraa en aikanaan Combon kaukosäätimestä edustajalta kysellyt.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Tammikuu 19, 2011, 20:37:33 ip »

Tosta vielä vaikuttamasa olevasta boluksesta mä olen joskus miettinytkin, että miten sitten otetaan huomioon se, että siitä edellisestä hh-määrästäkin saattaa olla vielä osa vaikuttamassa, siis imeytyminen kesken, eli edellisen boluksen hännät hoitelisivat vielä niitä viimeisi edellisen aterian hiilareta... Ja tämä tietty vaihtelisi kovastikkin aterian kokonaissisällön mukaan.

Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitin ::) Lähinnä siis tarkoitin vatsan hitauden huomioimista, siis hiilareiden imeytymisen hitauden muodossa. Onkohan tollasellekin omat parametrit oletuksille laskentaa varten? Niin takrraa en aikanaan Combon kaukosäätimestä edustajalta kysellyt.

Juuri tota olen mielessäni epäillyt, että tuo boluslaskuri ei tiedä syömäni hh-annoksen laatua/imeytymisnopeutta, eikä myöskään pikainskan juuri senkertaista imeytymisnopeutta, kun sekin tuntuu vaihtelevan paitsi vrk-ajan, niin myös muista (tuntemattomista) syistä.
Siksi tykkään laskea/arvioida päässäni tarvittavat korjausannokset sekä aterioiden yhteydessä että niiden välillä.
Ja siinä on suurena apuna sekä elimistön tuntemukset, muistissa olevat edellisten tuntien puuhastelut sekä siihen mennessä vrk:n alusta annostellun inskan kokonaismäärä.
Noilla kaikilla näyttää olevan vaikutusta tarvittavan korjausannoksen määrään.

Tuntuukohan tarpeeksi vaikealta?
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #32 : Tammikuu 20, 2011, 00:52:28 ap »

Kuulostaapa hyvältä tuo Combon kaukosäädin! Medtronicin mallissa tosiaan on mahdollista vain laittaa boluksia ja pysäyttää/käynnistää pumppu kokonaan.
^Jos käyttää Medtronicin kaukosäädintä eikö silloin voi hyödyntää annosopasta vai tajusinko jotenkin väärin ??? Me käytetään aina annosopasta, sinne on syötetty kaikki eri aterioiden hiilarisuhteet, hh-herkkyydet ym.
En mä päässä jaksa laskea paljonko bolusta pitäisi annostella esim. 20 hiilarille jos hh-suhde on 1ky/30hh, toki jos vs normaali päässälasku vielä onnistuu, mutta korkeiden tai matalien kanssa ::)

Just näin, eli tuossa Medtronicin mallissa pitää päässä laskea, ei ole annosopasta. Itse en käytä annosopasta koskaan muuhun kuin "aktiivisen insuliinin" määrän arvioimiseen esim. nukkumaan mennessä ja ennen liikuntaa, joten mulla toimii hyvin tuo päässälaskukin. Mutta tottahan se on, että parempi olisi, jos annosopas olisi tuohon laitettu.

Kai Combossa saa naputeltua annosopasta myös pumpusta? Vai tarviiko Combon annosoppaaseen kaukon?
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #33 : Tammikuu 20, 2011, 09:35:24 ap »

Mun ymmärtääkseni se tajuaa, jos edellisestä boluksesta on kulunut vähemmän aikaa kuin mitä on merkinnyt inskan vaikutusajaksi.
Nuo hitaat hiilarit: täytyy sanoa, että en tiiä! Dadda, help? Mä en noissa tapauksissa kato ollenkaan bolusehdotusta vaan laitan normaalisti kaukon tai pumpun (kumpi nyt sattuukaan oleen hyppysissä) hidastetun boluksen tai yhdistelmäboluksen menemään ::)

Hula: annosopasta ei pysty käpälöimään pumpun kautta. Kaken ja pumpun välillä on bluetooth -yhteys, jolla kake hoitaa monimutkaisemmat laskuripuuhat. Myös pumppu näyttää ne perinteiset bolustiedot, päivän kok. annoksen ja hälytysmuistin. Mutta vs-keskiarvot, trendit jne:t sekä annosopas on vain kakessa.

Kun nyt tuli puheeksi, niin sen karvalakki-spiritin basaalitarkkuus on paljon huonompi kuin combon. Siihen perusmalliin sai basaalin vain 0,1ky tarkkuudella (paitsi tba:lla kikkailemalla..)? Mä pelaan nykyään öisin 0,01ky tarkkuudella (annos 0,78ky, koska 0,80 on vaan liikaa ja 0,70-0,75 ei riitä!?, uskomattoman pienestä kii..) Karvalakki on anyway poistumassa markkinoilta kokonaan :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Tammikuu 20, 2011, 09:41:25 ap »

Kun nyt tuli puheeksi, niin sen karvalakki-spiritin basaalitarkkuus on paljon huonompi kuin combon. Siihen perusmalliin sai basaalin vain 0,1ky tarkkuudella (paitsi tba:lla kikkailemalla..)? Mä pelaan nykyään öisin 0,01ky tarkkuudella (annos 0,78ky, koska 0,80 on vaan liikaa ja 0,70-0,75 ei riitä!?, uskomattoman pienestä kii..) Karvalakki on anyway poistumassa markkinoilta kokonaan :)

Eli mulle aikoinaan se esittelijä puhui palturia sanoessaan basaalitarkkuuden muuttuvan Combon myötä 0,1ky/h => 0,05ky/h. Ei siis ole esittelijöihinkään luottamista ::)
Kirjattu
Antsu1

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #35 : Tammikuu 20, 2011, 09:48:21 ap »

Eli mulle aikoinaan se esittelijä puhui palturia sanoessaan basaalitarkkuuden muuttuvan Combon myötä 0,1ky/h => 0,05ky/h. Ei siis ole esittelijöihinkään luottamista ::)

Puoliks palturia ;) Isoilla annoksia annoksilla tarkkuus on 0,05 pienemmillä 0,01 :) Älä kysy missä raja menee.. veikkaisin 1,0ky:tä mutten mee sanomaan yhtään mitään ::)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #36 : Tammikuu 20, 2011, 12:09:09 ip »

Täällä joku on näemmä unohtanut jo koulussakin opetetun matematiikan......jos inskan tarve on 1 ky/30g HH, niin silloinhan inskan tarve 10g HH = 0,33333....ky inskaa, ton voi varmaan pyöristää 0,33 ky inskaa.....eli 20g HH tarvii silloin 0,66ky inskaa.......on se niin vaikeeta  ;D
Eli kannattaa tuossa tapauksessa opetella kolmosen kertotaulu niin johan elämä helpottuu, ei ainakaan mun mielestä ihan tartte olla rakettikirurgi selvitäkseen ko. laskutoimituksista päivän mittaan.
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #37 : Tammikuu 20, 2011, 13:50:06 ip »

Täällä joku on näemmä unohtanut jo koulussakin opetetun matematiikan......jos inskan tarve on 1 ky/30g HH, niin silloinhan inskan tarve 10g HH = 0,33333....ky inskaa, ton voi varmaan pyöristää 0,33 ky inskaa.....eli 20g HH tarvii silloin 0,66ky inskaa.......on se niin vaikeeta  ;D
Eli kannattaa tuossa tapauksessa opetella kolmosen kertotaulu niin johan elämä helpottuu, ei ainakaan mun mielestä ihan tartte olla rakettikirurgi selvitäkseen ko. laskutoimituksista päivän mittaan.

Ja tuon lisäksi on huomioitava edellisten bolusten, liikunnan, hiilareiden, kenties kk-kierron tms vaikutus. Saahan sen toki laskettua päässä mutta jos meillä on ihmevekotin joka osaa tehdä sen puolestamme ja ylipäätään on tarkoitettu nimenomaan helpottamaan asioita niin suotta sitä vaivaa kertotaululla päätään 8) Itse kyllä arvioin annokseni kun en luota 100% annostelijaan mutta kumminkin, jos pystyisin täysin luottaan siihen niin enpä vaivautuis laskeskeleen vaikka insinööri olenkin ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Ann

• Jäsen
« Vastaus #38 : Tammikuu 20, 2011, 14:49:11 ip »

^^Ilmeisesti viittasit mun päässälaskutaitoihin niin 1ky/30hh oli esimerkki eikä niitä hiilareita mene aina laskemisen kannalta optimaalisesti. Eräs pumpun myöntökriteeri oli, että saadaan annosteltua tarkemmin eikä sinne päin niin miksi ihmeessä sitä pumpun kanssa tehtäisiin, kun annosopas laskee tarkemmin ???
Aterioiden hh-suhde vaihtelee 1/25-1/35, pitäisi laskea paljonko lisätään/vähennetään inskaa jos vs yli 7 tai alle 5 (1ky laskee verensokeria 15 pykälää) ja mahdollisen edellisen inska-annoksen vaikutus. Annosopas helpottaa huomattavasti pienen pumppulaisen inska-annostelua ja hoitotaho suosittelee sen käyttöä.
Ei tää mikään ongelma ole, kaukosäätimelle ei tällä hetkellä tarvetta, koska annosopasta ei voi hyödyntää. Tilanne muuttuu ajan kanssa ja mietitään sitten uudestaan. 

Aikuistet voivat toimia eri tavoin ja bolusten laskeminen sujuu varmasti näppärästi ihan päässä laskienkin :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2011, 15:04:38 ip kirjoittanut Ann »
Kirjattu
Poika -08, D1 05/10, Minimed Paradigm Veo 11/2010

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #39 : Tammikuu 20, 2011, 15:35:28 ip »

Varoitus OT-ei oikeestaan paljoa kakeasiaa?

Sepä se kun eri vuorokaudenajoilla saattaa olla eri inska/bolussuhde, niinkuin mulla, ja ne voi siihen annosoppaaseen syöttää valmiiksi. Mulla on nimenomaan tuota "omana haimanaan toimimisen" aiheuttamaa kuormitusta vähentänyt tuo, ettei tarvitse päässä laskea kauanko edellisestä boluksesta oli, kuinka iso se oli ja kuinka paljon juuri tähän päivänaikaan täsä vaiheessa kuukautta vallitsevalla insuliinin vaikutusajalla siitä mahdollisesti olisi jäljellä. Ei mulla ainakaan riitä tohon kolmosen kertotaulu... varsinkin kun on pienet inska-annokset eli mennään sitten murto-osiin. Kakkoset harvoin joutuu olemaan näin tarkkoja, joten turha sarkasmi pois, kiitos  >:( Mulla ainakin just tuon henkisen kuormituksen väheneminen on se mikä elämänlaatua on nostanut, sillä kuten kuningatar Kristiinan henkilääkäri Axel Münthe aikoinaan sanoi, "potilaiden ei olisi hyvä tietää liikaa sisäerityksestään". Meikäläiset sitä saa ajatella usein liiankin kanssa, ja mulla ainakin on ollut elämänvaiheita jolloin juuri se on keikauttanut kupin ns. nurin.

Tuota hiilareiden eripituista imeytymistä olen itekin ajatellut kommentoida valmistajalle. Minäkin olen usein tehnyt niinkuin Uljas eli käyttänyt TBA:ta tai hidastettua bolusta - tosin siitä bolusehdotuksesta voi suoraan merkitä boluksen tyypiksi hidastetun tai yhdistelmän, mutta se tietenkin vaatii että itse etukäteen tietää miten ruoka tulee käyttäytymään. Pari kertaa kiinalaisessa olen tuota onnistuneesti käyttänyt. Mulla ei onneksi ainakaan vielä ole tuota mahalaukun hidastumista tai kovin paljon selittämättömiä imeytymiseroja, joten niistä en osaa sanoa, sori :( Varmasti ainakin vaikeuttavat bolusoppaan käyttöä - pitäisi enemmän kutienkin ottaa tiettyjä juttuja huomioon - ja ennalta-arvaamatttomiahan olisi mahdoton ottaa huomioon millään hoitomuodolla  ???

Samoin olen miettinyt kans tuota "vielä vaikuttamassa olevien hiilareiden huomioonottamista" - mutta siihen taitaa päteä sama kuin muutenkin mittailuun, että ei kannata joka välissä mitata tai ylipäätään napostella/syödä liian tiheästi, vaan tarkistaa tilanne tietty aika ruuan jälkeen jne. Ainahan tämä ei ole mahdollista, kuten vaikka pitkillä illallisilla jolloin ruoka tulee pitkällä aikavälillä ja joutuu bolustamaan tiheästi. Ite teen usein niin, että otan ekat ruuat ja bolukset alkutilanteen vs-mittauksen kautta ja lisäbolukset lisäsyömisille ilman vs-mittausta mutta silti bolusoppaalla, eli kone silloin ajattelee lähtötilanteen olevan "normaali" eikä tee korjauksia todellisesta sokerista laskien. Mulla iso ongelma on ollut kotimatkahypot, kun sitten ruoka on ollut jo tunnin päästä ja just ollaan reaktiivisilla tai hypoeväillä korkeilla jne. eli en ole voinut päivälliselle bolustaa mittauksen kautta.

Combossa ei tosiaan ole bolusopasta muuten kuin siinä kakessa, on tavallaan rakennettu peruspumppualustan "päälle" mikä näkyy monissa ominaisuuksisa, mm. pumppupuolen huonompana grafiikkana ja koko pumppu- ja mittarisysteemin erillisyytenä - sen bolusoppaan pitäis mun mielestä esim. ottaa huomioon, jos pumpusta on laittanut päälle vaikka TBA:n. Parasta olis, jos vehkeessä olis vaikka "kuukautismoodi", jolloin tekisi tietyt korotukset/vähennykset sekä basaaliin että bolukseen??
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Tammikuu 20, 2011, 18:22:21 ip »

Puoliks palturia ;) Isoilla annoksia annoksilla tarkkuus on 0,05 pienemmillä 0,01 :) Älä kysy missä raja menee.. veikkaisin 1,0ky:tä mutten mee sanomaan yhtään mitään ::)

Siis mä voisin kuvitella, että tuolla tarkoitetaan sitä, että annoksen koosta riippumatta (siis ky/h) annos pruutataan anin yhtä monessa erässä. Siis jakautuu tunnille yhtä moneen erään, kun joillain pumpuilla ainakin pienillä boluksilla tuo erä pysyi tasasuurena eli inska meni tunnissa harvemmilla pruuttauksilla. Mutta kuitenkin sun mahdollisuus basaalia märitellessä on vain se ky/h, jossa minimi on Combolla tuo 0,05ky/h. Tuo sama on myös tässä karvalakkimallissa, vain se basaalin ohjelmointi on karkeammalla tasolla. Oletan, että tuota tarkoitit. Sitä ainakin esittelijä minulle aikoinaan kovasti mainnosti :) Eli tuo on jo vanha omiaisuus, jos nyt tuota tarkoitit.
Kirjattu
Antsu1

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Tammikuu 20, 2011, 21:30:54 ip »

Kun eilen seisoin 2 tuntia 10 asteen pakkasessa Suomen Pankin taidenäyttelyjonossa, ei toiminut sensorin lähetin (käsivarressa), eikä paidan alla ollut Bayerin mittari, jonka piti lähettää kalibrointilukema sensorinnäyttöön. Ja kesti vielä yli puoli tuntia sisälläkin ennenkuin molemmat lähtivät toimimaan. Eli vähän huonoja laitteita näin arktisiin olosuhteisiin.

Ehtoosti äskoo,ethän soittanut puheluita jonossa odotellessa tai kestikö telefooni  ;) :D
Kysäsin D-hoitajalta mittarin kylmänkestosta ja vastaus oli vaki-tekniset laitteet kuten sensori,mittari yms.eivät oikein pelitä.
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Tammikuu 20, 2011, 23:27:59 ip »

Ehtoosti äskoo, ethän soittanut puheluita jonossa odotellessa tai kestikö telefooni  ;) :D

Kyllä iphone kesti kylmää mittareita paremmin. Tuli soitetuksi pari puhelua ja otetuksi muutamia kuvia, taisinpa lähettääkin jonkun. Siinä jonossa, kun oli hyvin aikaa.  ;D
Joku lähitienoilla asuva muuten oli keksinyt bisnismahdollisuuden: myi kuumaa mustaviinimarjamehua. Kauppa kävi, eikä asiakkaista ollut puutetta.  ;D
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

JKD1

• Intoilija
« Vastaus #43 : Tammikuu 20, 2011, 23:56:40 ip »

Kyllä ne mittarit kylmää kestävät, mutta liuskojen (glukoosidehydrogenaasi tai glukoosioksidaasi) kemialliset reaktiot eivät toimi kylmässä. Mittarit eivät mittaa liuskan lämpötilaa, vaan osassa mittareissa on mittarin oman  lämpötilan anturi. Se anturi sitten estää mittauksen esim. alle 6 asteessa, vähän mittarista riippuen. Mitä hyötyä siitä mittauksesta olisikaan esim. 1 asteen lämmössä, jos saatu numero on täysin hatusta revitty.

Jos GDH ja GO-tekniikoista päästäisiin parempiin teknologioihin (=kemioihin) liuskoissa, niin voisi lämpötilarajoituksetkin lieventyä. Mutta näillä nyt mennään.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dik00153

Kuka muuten tietää Accu-Chek Mobilen lämpötilarajat? Se uusi  mittari käyttää heijastusfotometritekniikkaa. Onko tullut parannusta näihin perinteisiin liuskoihin nähden.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2011, 00:54:37 ap kirjoittanut JKD1 »
Kirjattu
Minimed Paradigm Veo & Apidra 11/2012->,

[(Levemir&Apidra 03/2012-11/2012), (Lantus&Apidra 09/2010-03/2012), D1 (9/2010->)]

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #44 : Tammikuu 21, 2011, 00:27:45 ap »

Kuka muuten tietää Accu-Chek Mobilen lämpötilarajat?

Mobilen käyttöohjekirjassa lukee 10-40c. Paras mittari mitä on olemassa :) Harmi kun siinä ei ole Aviva Combon toimintoja ;) Sellaisen ihanuuden edessä olisin sulaa vahaa ;D

Antsu, mun täytyy tsempata paremmalla ajalla noita tasasuuruuksia ym.. vaatii vähän keskittymiskykyä  ;)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59