Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Kaukosäädin pumppuun  (Luettu 9474 kertaa)

Hula1

• Veteraani
Kaukosäädin pumppuun
« : Tammikuu 16, 2011, 13:21:54 ip »

Teinpä viime viikolla ostoksen: hommasin kaukosäätimen Medtronicin pumpuuni. Meillä päin sairaanhoitopiiri ei kustanna kaukosäädintä, vaan sen voi itse hankkia omalla kustannuksella, jos tuntee tarvetta. Olen miettinyt asiaa pitkään ja nyt sitten sain aikaiseksi hommata tuon vekottimen. Olen kyllä tykännyt: esim. hameen kanssa on tosi kätevää, kun ei tarvitse kaivella hameen alta boluksia varten. Samoin kun on toppatakki päällä, on kätevää näpytellä bolukset menemään ilman takin avaamista. Ilman kaukosäädintäkin kyllä pärjäsin hyvin pari vuotta, eli vähän turhamaisuuttahan tuon hakkiminen kyllä oli. Mutta tykkään kyllä siitä! :)

Mites muualla kuin Helsingissä? Saako joku kaukosäätimen ilmaiseksi pumpun mukaan? Onko niitä ylipäätään käytössä ihmisillä? Onko jollakin ollut jopa ongelmia kyseisen laitoksen kanssa? Mulla on ainakin tämän yhden viikon ajan toiminut moitteettomasti. :) Onko eri merkkisille pumpuille ylipäätään olemassa kaukosäätimiä? Mitä toimintoja niissä on? Tuossa mun laitoksessa on bolusten laitto ja pumpun pysäytys.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Kaukosäädin pumppuun
« Vastaus #1 : Tammikuu 16, 2011, 20:37:50 ip »

Tähän karvalakkispiritiin ei saa kaukosäädintä, mutta mulla ei ois sille minkäänlaista tarvettakaan. Tästä mallista on mielestäi helppo painella bolukset kankaan läpi, jos pumppu on vaikka hameen alla ja en oikeastaan koskaan syö toppatakki päällä. Oikeastaan ainoa tilanne, missä olisin tarvinnut on se, kun olen lähtenyt lenkille kovassa pakkasessa pumpun ollessa nollilla ja sitten olisi pitänyt jossain lenkin vaiheessa näpäyttää basaalit takaisin päälle, se ei onnistu ihan niin helposti tuulitakin läpi kuin bolusten painelu. Mutta sitten olisi taas pitänyt olla ylimääräinen laite mukana ja pyrin minimoimaan tämän laitteiden kantelun niin vähään kuin mahdollista.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Tammikuu 16, 2011, 20:37:57 ip »

En oo Helsingistä, eikä oo Medtronic, mutta tukin lusikkani silti soppaan. :D Accu-Check spirit Combo. Kaukosäädin kuului pakettiin, toimii myös vs-mittarina. Mielestäni turha. Mulle ois riittänyt perus karvalakki-Spiritkin, mutta niitä ei enää täällä jaeta. Kerran oon ksissä häissä käyttäny kun pumppu oli reidessä enkä kehdannu kaivella julkisesti. ::) Mielipiteeni on tyly: turha kapistus.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Ann

• Jäsen
« Vastaus #3 : Tammikuu 16, 2011, 21:41:59 ip »

Ollaan espoolaisia ja meillä on Medtronicin pumppu. Kaukosäädin pitää hankkia itse jos sen haluaa. Olen miettinyt, että lapsen kanssa siitä voisi olla hyötyäkin. Lapsi ei ole mikään varma syöjä, joten ei todellakaan annostella boluksia ennen ruokaa, välillä syöminen myös kestää, joten jos ateriainskan täräyttää jälkikäteen sokrut kerkee jo nousta. Kotona laitetaan bolus jossain vaiheessa kesken ruokailua, kun ollaan suunnilleen selvillä paljonko menee ja tarvittaessa lisää. Jos olis kaukosäädin ei tartteis jommankumman vanhemman keskeyttää omaa ruokailua ja kaivella lapsen pumppua kesken lapsen syömisten..
Pitääkin pohtia asiaa..
Kirjattu
Poika -08, D1 05/10, Minimed Paradigm Veo 11/2010

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Tammikuu 16, 2011, 21:54:28 ip »

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka paljon tuollainen kaukosäädin pumppuun maksaa ?
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

Ann

• Jäsen
« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2011, 21:59:15 ip »

^Hyvä, kun kysyit ;D Jäin samaa miettimään, että paljonko kaukosäädin maksaa ja mistähän niitä vois tilata.
Kirjattu
Poika -08, D1 05/10, Minimed Paradigm Veo 11/2010

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Tammikuu 16, 2011, 22:17:01 ip »

Karvalakki-Spiritiini ei saa, mutta tänään sitä olisin totisesti tarvinnut seistessäni 2 tuntia -10 asteen pakkasessa monta vaatekerrosta päällekkäin. Toiveissa olisi saada vaihdettua nykyinen pumppu sensoroivaan Medtroniciin, johon joudun itse maksamaan sensorit. Kyllä se kaukosäädinkin menisi samaan konkurssiin eli mitä se maksaa?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Tammikuu 17, 2011, 10:20:57 ap »

Kestääkö kaukosäädin muuten paremmin kylmää kuin insuliini tai vs-mittari vai pitääkö sitäkin pitää povitaskujen uumenissa?
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Tammikuu 17, 2011, 10:40:19 ap »

Mä olen haikaillut kaukosäätimen perään jo pitkään. Ja nimeomaan sellaisen täydellisen kaukosäätimen, kuin mitä se Combon yhdistetty kaukosäädin/verensokerimittari ois ollut. Se on tietääkseni ainoa kaukosäädin, jolla voi tehdä kaikki pumpun säädöt, siis myös bolusannostelujenj lisäksi temporary basaalin muutokset ja muutkin muutokset. Pumppu tarvisi olla siis näkyvillä oikeastaan vain ampullin vaihdon yhteydessä (ja tietty patterin ym. tilpehöörien).

Tuo antaisi todellisen vapauden esim. pukeutumisen suhteen, kun ei enää tarvisi yhtään miettiä miten pumpun saa esille vaikkapa tilapäisiin basaalin muutoksiin.

Mutta haaveeksihan se jäi, olin jo lupautunut firman koekaniiniksi, kun tuli tieto, että yirttäisivät kilpailutukseen täällä saada jonkun "potilaan" kokemukset mukaan. No täällä ei katsottu tarpeelliseksi edes perehtyä pumppuun sen tarkempaa eli ei haluttu kokemuksia (kuten aiemmin on haluttu uusista jutuista). Siis karvalakkimalli edelleen käytössä ja tulee ilmeisesti olemaan kunnes aika on täysi, sitten siirtyminen sen hetkiseen kilpailutuksen jälkeen (koska nyt seuraava onkan) voitolle päässeeseen malliin. Basaalin säätöäkään ei katsota mulla ongelmaksi, kun tuolla vuorotuntisysteemillä saan tarpeeksi tarkasti säädettyä tuon vuorokauden keskimäärin 6ky:n annoksen ::)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #9 : Tammikuu 17, 2011, 10:50:09 ap »

Comboon kuuluu kake automaattisesti, ei siis tartte maksaa mitään. Niinkuin kivitatti sanoikin, toimii myös vs-mittarina ja mulla on se päivittäisessä käytössä. Se mittari on kuin unelma sen suhteen että näyttää 7,24,30,60 ja 90 pv:n keskiarvot yms muuta luksusta. Onhan siinä se annos opaskin ja se mokoma neuvoo montako ghh pitää juuri tähän hypoon syödä jne.. En kylläkään luota niihin 100%:sti mutta ihmeen hyvin osuvat kohdalleen ::) Kaukosäädin ominaisuudessakin se on mulla melkein päivittäisessä käytössä, aina ulkoillessa, samoin kyläillessä, kaupassa ym jos tarvii.. Kuten aloittaja sanoi, ihanaa kun ei tarvi riisua toppatakkia kesken lenkin (talvella jemmaan pumpun letkuineen niin, että takki olis pakko avata jotta pumppuun pääsee käsiksi). Usein pumppu kulkeen mulla erilaisilla virityksillä selän siinä notkokohdassa (kätkee hyvin notkon :P ) eikä "julkisesti" huvita alkaa kääriä paitaa ylöspäin ja tonkia pumppua esiin. Vieraammat luulee että käytän kännykkää eikä tartte edes selitellä mitään.. tutut kyllä tietää mitä hommailen :) Ai niin, kaukosäätimessä on ihan kaikki samat toiminnot kuin pumpussa, pumppua ei periaatteessa tarvi käyttää kuin patteria tai ampullia vaihtaessa! Kotona kyllä käyttelen sitä jatkuvasti ilman kaukosäädintä, paitsi että vs-mittarina se on kuitenkin käytössä... eli mä olen ihan riippuvainen kaukosäätimestä :D

Kylmäkestosta en osaa sanoa sanoa varmuudella mitään.. Pumppu on aina jemmassa pakkaselta inskapiuhan vuoksi. kaukosäädintä=vs mittariani en niin tarkkaan vahtaa, usein se on käsilaukussa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #10 : Tammikuu 17, 2011, 10:54:54 ap »

No mutta Antsuhan kerkeskin just kertoa samat ominaisuusjutut.. sorry toisto..

Parasta on kyllä se, että kaukosäätimessä on ihan sama näyttö kuin pumpussa! Jopa sen bolusnäppäimillä tehtävän pikaboluksen saa tehtyä kakesta, ei tarvi mennä valikkoon ja laittaa nopea bolus ja näppäillä 0,1 välein.. :D Onko joku vähän turhamainen :P
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Tammikuu 17, 2011, 10:57:32 ap »

Kylmäkestosta en osaa sanoa sanoa varmuudella mitään.. Pumppu on aina jemmassa pakkaselta inskapiuhan vuoksi. kaukosäädintä=vs mittariani en niin tarkkaan vahtaa, usein se on käsilaukussa.

No ainakaan tätä mun vs-mittaria ei voi pitää käsilaukussa talvella, kun lakkaa toimimasta jo alle +14 asteessa. Ilmeisesti tuo kaken mittari toimii kylmemmässä, jos et ole talvellakaan mitään erityistä huomannut, vaikka olet pakkasella kulkenut. No siinä olisi kyllä hyvä syy hankkia tuo, vaikka ei kaukosäädinominaisuutta käyttäisikään.
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #12 : Tammikuu 17, 2011, 11:13:30 ap »

Se mittari/kake on AC Aviva Combo. Onhan siinäkin ne rajat kylmälle ja kuumalle ja "väärinkäyttö" vois vaikuttaa vs-tulokseen?? Kakena käyttäessä, mihin se vaikuttais, en keksi. Syö ehkä enemmän patteria?? Ihan samalla tavalla pelaa kuin kännykkä, näyttö toimii pikkusen hitaammin muttei kyllä lopputulokseen vaikuta mitenkään.. ongelmia tulee varmaan vaan sen vs-mittauksen kohdalla, luulen ma.

muoks: en ole koittanu mitata pakkasessa ihan vaan sormien vuoksi. Mulle käy niin että ei saa millään verta ja kun astelee sisätiloihin ja suihkuna tulee pitkin hanskoja ;D Mittaan siis pakkasella aina sisätiloissa ja silloinhan mittarikin on jo sopivan lämmin  ;D
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2011, 11:16:52 ap kirjoittanut Uljas »
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Tammikuu 17, 2011, 19:59:35 ip »

Haluaisin Combon ja kaken, mutta kun on vaan perus-Spirit niin parempi sekin kun ei pumppua ollenkaan...  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Tammikuu 17, 2011, 23:32:00 ip »

Kun eilen seisoin 2 tuntia 10 asteen pakkasessa Suomen Pankin taidenäyttelyjonossa, ei toiminut sensorin lähetin (käsivarressa), eikä paidan alla ollut Bayerin mittari, jonka piti lähettää kalibrointilukema sensorinnäyttöön. Ja kesti vielä yli puoli tuntia sisälläkin ennenkuin molemmat lähtivät toimimaan. Eli vähän huonoja laitteita näin arktisiin olosuhteisiin.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Linkkejä