Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Kaukosäädin pumppuun  (Luettu 9494 kertaa)

Hula1

• Veteraani
Vs: Kaukosäädin pumppuun
« Vastaus #15 : Tammikuu 18, 2011, 00:10:36 ap »

Kuulostaapa hyvältä tuo Combon kaukosäädin! Medtronicin mallissa tosiaan on mahdollista vain laittaa boluksia ja pysäyttää/käynnistää pumppu kokonaan. N. 150 e tuosta maksoin ja Medtronicilta suoraan ostin. Saman kaukosäätimen pitäis käydä myös tuleviin Medtronicin pumppuihin, kun joskus sitten aika omastani jättää. Ei tuo minunkaan mielestä ole ihan ykkösasia diabeteksen hoidossa, mutta kyllä kieltämättä on kivempi bolustella huomaamattomasti.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #16 : Tammikuu 18, 2011, 10:54:32 ap »

Sen verran tarkentaisin, että ei se combo ole pelkästään kake, vaan boluslaskin - itse en koskaan käytä sitä pumpun kaukosäädin-ominaisuutta, kun on vähän kökkö käyttis enkä koskaan musita mikä nuoli vastaa pumpun nuolta, vaan menen aina vs-mittaukseen perustuvan bolusehdotuksen kautta. Siinä siis mitataan sokeri, kerrotaan sille onko ennen vai jälkeen ruuan, paljonko aion syödä, onko liikuntaa tai kk-kierron vaihe, ja se ehdottaa bolusta jonka sitten OK:n jälkeen annostelee. Tähtää aina tavoitealueen keskelle, ja on mulla huomattavasti vähentänyt ylikorjailua. Saa itse määritellä kellonajat, paljonko on bolussuhde ja tavoitesokrut eri vrk-ajoille.Toki basaalin nostot/laskutkin voisi kakella tehdä mutta ne saan tehtyä kätevästi pumpustakin. Myös ilman vs-mittausta sitä voi käyttää, silloin ei ota lähtösokeria huomioon.

Siis pelkkänä kakena yhdyn kivitattiin - turha kapistus - mutta tuo boluslaskuri yhdistettynä mittariin on mullistanut mun hoidon. Jos sitä ominaisuutta ei käytä, musta turha edes olla koko laitetta - musta se on sen pointti ja hankintaperuste.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Ann

• Jäsen
« Vastaus #17 : Tammikuu 18, 2011, 11:10:45 ap »

Kuulostaapa hyvältä tuo Combon kaukosäädin! Medtronicin mallissa tosiaan on mahdollista vain laittaa boluksia ja pysäyttää/käynnistää pumppu kokonaan.
^Jos käyttää Medtronicin kaukosäädintä eikö silloin voi hyödyntää annosopasta vai tajusinko jotenkin väärin ??? Me käytetään aina annosopasta, sinne on syötetty kaikki eri aterioiden hiilarisuhteet, hh-herkkyydet ym.
En mä päässä jaksa laskea paljonko bolusta pitäisi annostella esim. 20 hiilarille jos hh-suhde on 1ky/30hh, toki jos vs normaali päässälasku vielä onnistuu, mutta korkeiden tai matalien kanssa ::)
Kirjattu
Poika -08, D1 05/10, Minimed Paradigm Veo 11/2010

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #18 : Tammikuu 18, 2011, 11:11:35 ap »

Sen verran tarkentaisin, että ei se combo ole pelkästään kake, vaan boluslaskin

Siis pelkkänä kakena yhdyn kivitattiin - turha kapistus - mutta tuo boluslaskuri yhdistettynä mittariin on mullistanut mun hoidon. Jos sitä ominaisuutta ei käytä, musta turha edes olla koko laitetta - musta se on sen pointti ja hankintaperuste.

Jeps, siinä on kaikki maailam mahdolliset toiminnot ;) Mulla jäi raskauden takia annosopas vai boluslaskin käyttämättä, annokset ei ihan vastanneet normaalielämää :D En kyllä vieläkään käytä sitä, vaatii niin paljon kun pitäis munkin laittaa sinne kk-kierrot ja ressit ym jotta sais sen näyttään oikein.. laiskuus iskee... mutta jos deen hoito olis hiukka yksinkertaisempaa niin mikä jottei :) Hypokorjausten suhteen toi mittari on kuin unelma kun se ihanuus kertoo paljon hh pitää hypoon syödä. Joka kerta kun en usko että 12g riittäis niin metsään menee ja lujaa!! Kerran mentiin niin tyylikkäästi alas että ehdotus oli 36g, useimmiten se 12g riittää mittarin mukaan. Ja melkein noloa mutta tossa suhteessa se perkule on viisaampi kuin mä! Paniikki saa turhan usein vallan.. Hypot on vähentyny niin paljon, että se on melkein pakokauhun paikka kun se iskee :o

Mutta kaken ominaisuudessa se on jatkuvassa käytössä aina kun olen jossain muualla kuin kotona.. nim. pumppu jemmataan aina niin piiloon kuin mahdoliista ja sitten sen kaivaminen menee jo tosi vaivalloiseksi (taas se laiskuus.. :P ) Ja jatkuvassa käytössä ei ne näppäimet mene sekaisin, jos jollain meinaa mennä ja haluis kuitenkin käyttää niin kääntää kaken kyljelleen, sitten järjestys on sama kuin pumpussa ;)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Tammikuu 18, 2011, 11:17:04 ap »

Kuulostaapa hyvältä tuo Combon kaukosäädin! Medtronicin mallissa tosiaan on mahdollista vain laittaa boluksia ja pysäyttää/käynnistää pumppu kokonaan.
^Jos käyttää Medtronicin kaukosäädintä eikö silloin voi hyödyntää annosopasta vai tajusinko jotenkin väärin ??? Me käytetään aina annosopasta, sinne on syötetty kaikki eri aterioiden hiilarisuhteet, hh-herkkyydet ym.
En mä päässä jaksa laskea paljonko bolusta pitäisi annostella esim. 20 hiilarille jos hh-suhde on 1ky/30hh, toki jos vs normaali päässälasku vielä onnistuu, mutta korkeiden tai matalien kanssa ::)
Kysymys taisi olla siitä, ettei Medtronicilla boluslaskinta tai muita pumpun erikoisominaisuuksia voi käyttää kaukosäätimellä, vaan ainoastaan suoraan pumpusta, joka on jossain siellä vaatteiden alla? Vai onko erimallisissa Medtroniceissa erilaisia kaukosäätimiä?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Tammikuu 18, 2011, 11:30:21 ap »

Ja minä siis juuri tuon kake-ominaisuuden takia haluaisin sen, siis juuri kaikkien toimintojen kakena. Näin erilaisia me olemme :D Toki annosopastakin varmaan käyttäisin, mutta kun joudun jatkuvasti noiden hidastettujen ja yhdistelmäbolusten kanssa toimimaan, niin jotenkin oletan sen puhtaan annoslaskurin käytön vähän ontuvan, koska muiden kuin hiilareiden perusteella sitten on aina funtsittava saisko nyt mennä koko satsi normina, pitääkö käyttää hidastusta vaiko yhdistälmää.

Vai antaako annoslaskin tuollaiseen jotain? Toki sen mahdollisen korjaustarpeen huomioiminen samalla vois olla ok, mutta kun kovasti liittyy suyyhyn miksi poikkeava arvo on tullut, niin... No olen skeptinen omalla kohdallani ja varmaan etenkin siksi, ettei kokemuksia ole.

Mutta pumpun toiminnot vähänkin kylmemmällä säällä ovat turhan hankalia. Suomen säiden vaatiman vaatetusksen kanssa on välillä vähän töylästä, kun pitäs vaikka loppuva TBA kuitata bussissa ja päällä on x kerrosta vaatetta. Näin siis vaikkei edes ulkoilmassa olisi. Ja mulla todellakin palelevana henkilönä on aina x kerrosta vaatetta päällä.

Yksi mikä kaukarissa pitäisi ehdottomasti olla, ois näyttö, josta näkisi paljonko niitä boluksia on napsutellut annsota määritellessään. Toki annosopashan tuon vaan määrittelisi, mutta luotatteko te siihen, vai tarkastatteko annoksen kuitenkin ja jopa muutattekin sitä ennen ottoamista. Siksi näytön omaana kake ois ehdoton vaatimus, kuten Combossa on (ja tietääkseni ainakaan Medtronicilla ei :()

Ja lisäys, huomasinkin, ettei tuossa toisessa voi annnoslaskura edes kaukarilla käyttää...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2011, 11:32:48 ap kirjoittanut Antsu1 »
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Tammikuu 18, 2011, 11:36:27 ap »

onko liikuntaa tai kk-kierron vaihe

Mielenkiintoista. Pitääkö sinne siis ensin itse syöttää, minkä verran mikäkin liikunta tai kk-kierto vaikuttaa sokereihin juuri itsellä? Vai ottaako se jotkut oletukset jostain? Ajattelin vaan, kun esim menkat joillakin laskee ja joillakin nostaa sokereita.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #22 : Tammikuu 18, 2011, 13:11:47 ip »

Yksi mikä kaukarissa pitäisi ehdottomasti olla, ois näyttö, josta näkisi paljonko niitä boluksia on napsutellut annsota määritellessään. Toki annosopashan tuon vaan määrittelisi, mutta luotatteko te siihen, vai tarkastatteko annoksen kuitenkin ja jopa muutattekin sitä ennen ottoamista. Siksi näytön omaana kake ois ehdoton vaatimus

On siinä (siis combon kakessa) näyttö niistä boluksista, näyttö ei siis mitenkään eroa pumpun näytöstä, ihan samanlailla voi selailla paljonko bolusti, päivän kokonaisannokset, hälytysmuistin ym. valikko on sama kuin minkä pumppuun on valittu (mulla laaja, koska joudun myös pelaan paljon eri boluksilla jne.) ja samassa järjestyksessä ne myös on, ei kerta kaikkiaan mitään eroa :) Edustaja sanoikin että pumppuun ei tartte koskea kuin patteria ja ampullia vaihtaessa :) Se on vaan "master kappale" jota ohjataan kakella ;)

Mulla combon saaminen liittyi basaalin annostelutarkkuuteen joka ei spiritissä ollut kovin kaksinen.. Ja on ollut hyvä juttu! Ei se annosoppaan käyttö minusta ole edellytys. Mulla on se käytössä kyllä mutta useimmiten suljen mittarin enkä paina bolusehdotusta näkyviin. Joskus kyllä, riippuu kuinka kiireessa mittailee yms. En todellakaan luota siihen 100% mutta kyllä se suht hyvä kuitenkin on. Ehdotuksen voi ok:ta painamalla laittaa suoraan menemään, tai ehdotuksen voi katsoa ja muuttaa sitä haluamaansa suuntaan tai jättää koko ehdotuksen katsomatta. kaikki on mahdollista ;)

d1-nainen: ei ole pakko merkitä stressejä, kk-kiertoja jne jollei halua. Eihän kaikilla kierto vaikuta sokruihin jne. Asetuksiin voi laittaa vaan melkein mitä vaan mikä vaikuttaa sokereihin ja vekotin laskee kaikkien merkittyjen tekijöiden perusteella annoksen.

muoksista: oho, olis pitänyt lukea antsun juttu tarkemmin, tiesitkin jo millainen combon kauko on 8)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2011, 13:15:11 ip kirjoittanut Uljas »
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Tammikuu 18, 2011, 13:17:37 ip »

Joo, siksi minusta juuri tuo Combon kake olisi toimiva, ei sellanen ummikko-kake... ;D

Joku sanoo varmaan kohta, että eihän TV:n kaukosäätimessäkään yleensä ole näyttöä, mutta yleensä se TV on siinä edessä ja siitä näkee....
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Tammikuu 18, 2011, 13:19:57 ip »

Ja niin ois pitänyt lukea tuo Uljaankin jutti loppuun asti ::) Ei siis lähteä heti kommentoimaan. Itsellänihän ei Comboa ole, mutta olin esittelyssä jo ennen pumpun markkinoille tuloa ja pääsin tutkailemaan ominaisuuksia tarkemmin, ihan kädestä pitäen esittelijä näytti :)
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Tammikuu 18, 2011, 14:16:26 ip »

[quote author=Uljas link=topic=1873411.msg1888713#msg1888713 date=1295349107
d1-nainen: ei ole pakko merkitä stressejä, kk-kiertoja jne jollei halua. Eihän kaikilla kierto vaikuta sokruihin jne. Asetuksiin voi laittaa vaan melkein mitä vaan mikä vaikuttaa sokereihin ja vekotin laskee kaikkien merkittyjen tekijöiden perusteella annoksen.
[/quote]

En toki ajatellutkaan, että pakko on laittaa. Vaan että miten laitetaan? Eli ilmeisesti voi laittaa jonkun asian joko vähentämään tai lisäämään insuliinin tarvetta. Ettei laitteessa oloe esim automaattisesti asetusta, että kuukautiset lisää insuliinin tarvetta, kun se joillakin vähentää jne. Mutta entä sitten, jos liikunta toisinaan laskee sokereita, toisinaan ei. Sitä ei varmaan kake osaa arvioida?
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #26 : Tammikuu 18, 2011, 16:37:34 ip »

Inskan kohdalla laitetaan tietenkin hiilarisuhteet ja kellonajat, esmes mä tarvin boluksia aamulla enemmän per10ghh kuin päivällä ja lisäksi illallakin on eri suhde. Nää saa kyllä kaikki syötettyä, tosin ei joka tunnille erikseen, koje jakaa päivän muutamiin osiin. Liikuntavaihtoehtoja on pari, voi laittaa vaikka kevyen ja raskaan liikunnan omiinsa. Sinne syötetään paljonko liikunta laskee/nostaa boluksen tarvetta. Mulla on liikunta -50%. Stressiin ja kk-kierron jätin suosiolla tyhjiksi, niitä on niin vaikea määritellä.. joskus stressi vaikuttaa enemmän, joskus vähemmän ;D Sairaudenkin voi merkitä, esim flunssan aikana +20% jne..

vs-mittauksen yhteydessä mittariin voi painaa ok:ta bolusehdotuksen kohdalla ja sieltä tulee annos näkyviin joka hyväksytään tai muutetaan tai ei tehä mitään. Sitten voi myös pyytää pelkän bolusehdotuksen, ei siis edellytä mittausta esim. ruoan kanssa. Klikkaillaan vaan hh:t vaikka 10g ja klikataan liikunta -kohtaa (mulla siis -50%) ja ehdotukseksi tulee 0,5ky. Ilman liikuntaa tulisi 1ky koska päivällä hh suhde on mulla 1/10ghh. Kuulostaa kauhean monimutkaiselta mutta ei oikeastaan niin kummallista ole, kännykään käyttöön verrattavaa. Toivottavasti tästä sai edes jotain tolkkua, kauhean vaikea selittää kun ei voi samaan aikaan näyttää ::)

No sitä se kake ei kyllä tiedä milloin liikunta laskee ja milloin nostaa, ellet itse sitä tiedä. Voihan liikunta1:een laittaa -% ja liikunta2:een +% mutta itte täytyy tietää kyllä sitten kumpi vaihtoehto on kyseessä 8)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2011, 16:41:46 ip kirjoittanut Uljas »
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Wappu

• Matkailija
« Vastaus #27 : Tammikuu 18, 2011, 18:29:06 ip »

Tuo combon kake on kyllä näppärä. Minulle vain sattui ilmeisesti joku maanantaikappale, kun mittaripuolen ominaisuudet ei oikein ole toimineet. Keskiarvoja selatessa esim. väitti joskus, että 7 vuorokauden mittausmäärät oli samat kuin 30 vuorokauden. Noh nyt se on tutkittavana firmassa, pitääkin soitella diabeteshoitajalle ja kysellä kuulumisia.
En tiedä onko vain minun kappaleesta kyse, mutta tuo kake/mittari tuntuisi syövän paljon pattereita. Ja ikävä kyllä ei vihjaa patterien lopusta mitään. Joten muutaman kerran on jäänyt sokerit mittaamatta pimenneen mittarin takia.
Kirjattu
D1 vuodesta 1993
Humalog
Paradigm Veo keväästä 2014
Accu Check Spirit Combo keväästä 2010

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Tammikuu 18, 2011, 18:41:51 ip »

Mä olen huomannut, että muutkin Acci-Chekin mittarit tarvii patteria reilusti enemmän kuin esim. aikoinaan OTU2. Kuitenkin samoja paristoja käyttävät kumpikin. Ja mun kohdalla tuo muut tarkoittaa Aviva Nanoa. Siinä kyllä onneksi tulee patterin kuva näkyviin, kun alkaa olla viimeisimmillään, joten ei ihan yllärinä tule.
Kirjattu
Antsu1

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #29 : Tammikuu 19, 2011, 17:48:06 ip »

Joo sanoin vähän epäselvästi, mullakin se boluksen tarkkuus oli tärkeä peruste mutta olisihan mahdollista, että voisi olla olemassa karvalakki-spiritiä tarkemmalla annostelulla ilman mittari-kakea. Ja että mulle se pelkkä kake-ominaisuus olisi turha ja mun näkökulmasta "pelkkä" kakena käyttäminen olisi vähän niinkuin laitteen hukkakäyttöä kun se bolusopas on mulle niin ässä.

Vehje perustaa tosiaan laskelmat itse syötettyihin tietoihin, ja vaatii tosiaan hyvää oman deen hanskausta valmiiksi tai kunnon perehdytystä että ne saa syötettyä oikein. Ite ainakin usein vielä muutan sitä ehdotusta, mutyta se tekee hyvät peruslaskelmat ja helpottaa siten ainakin mun aivojen kuormitusta. Ja se vielä aktiivisen veressä olevan boluksen huomioonotto on mulle tärkeintä, en itse jaksa muistaa/pähkäillä milloin viimeksi pistin ja vaikuttiasiko se vielä jne...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä