Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Kestokynät eli ampulikynät  (Luettu 3209 kertaa)

LiskoNeito

• Aktiivinen
Kestokynät eli ampulikynät
« : Tammikuu 15, 2011, 20:43:30 ip »

Haluaisin kuulla kokemuksia erilaisista kestokynistä, hyviä ja huonoja.Itse harkitsen kestokynien pyytämistä seuraavalla lääkärikäynnillä, kyllästyttää kanniskella isoa kasaa kertakäyttökyniä aina mukana ja heittää iso määrä muovia roskiin.
Mulla kun kuluu viikossa 4 kertakäyttökynää ja mukana kannan vähintään 3 kynää, kaiken varalta.
Ois helpompaa kuljettaa kestokyniä ja erillisiä ampuleja, vievät vähemmän tilaa ja roskaavat vähemmän. 3kk inskojen varastointi jääkaappiin on myös aika työlästä, se kun tarkoittaa mun kohdalla 11 laatikollista kertakäyttökyniä.Mulla on nyt iso kannellinen muovirasia jääkaapissa johon mahtuu just 3kk kynät ilman paffipakkauksia.
Inskoina mulla Levemir ja NovoRapid.
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

Tea

• Lentävä kynä
Vs: Kestokynät eli ampulikynät
« Vastaus #1 : Tammikuu 15, 2011, 22:08:35 ip »

Perustelut ovat hyvin samat kuin itselläni eli kestokynäillyt olen aina (raskausaikana oli väliaikaisesti käytössä kertiksiä syystä, että liian usein jäi kynä kotiin kun lähti töihin & muuta reikäpäistä raskauden vuoksi). Roskaa tulee vähemmän & vievät vähemmän tilaa jääkaapissa.

Itsellä olemassa sekä pikaan että pitkään puolen yksikön annostelun sallivat kynät, Levemirille NovoPen Junior (värikkäitä muovisia kyniä) ja Humalogille HumaPen Luxura HD (tumman vihreä muovikynä). Näillä pärjään oikein mukavasti.

Suosittelen kestokyniä lämpimästi, mutta kun hankit, hanki samalla varakynät.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Tammikuu 15, 2011, 23:22:55 ip »

Minäkin käytin oikeastaan koko kynäaikani vain kestokyniä ja olin hyvinkin tyytyväinen.

Nyt pumppujärjestelmän aikana sain varakyniksi kertakäyttöisen ja ehkä en vaan opi, mutta ovat jotekin niin huteran tuntuisia (siis harjoittelumielessä olen kokeillut, en sen enempää). Ja tuo tilan tarve on ihan hyvä pointti, nyt huomaan, kun jääkaapissa on yksi pakkaus pikaa ja yksi pitkää "varalla", niin hurja on tilankulutus pelkkiin ampulleihin verrattuna.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Tammikuu 16, 2011, 00:06:17 ap »

Minäkin käytin oikeastaan koko kynäaikani vain kestokyniä ja olin hyvinkin tyytyväinen.

Nyt pumppujärjestelmän aikana sain varakyniksi kertakäyttöisen ja ehkä en vaan opi, mutta ovat jotekin niin huteran tuntuisia (siis harjoittelumielessä olen kokeillut, en sen enempää). Ja tuo tilan tarve on ihan hyvä pointti, nyt huomaan, kun jääkaapissa on yksi pakkaus pikaa ja yksi pitkää "varalla", niin hurja on tilankulutus pelkkiin ampulleihin verrattuna.

Meillä käytetään varajärjestelmänä ihan samoja kyniä kuin pistosaikanakin käytettiin. Ja pumpun ampullikin täytetään kestokynällä. EN haluaisi kertiskyniä. Perusteluja on ihan tarpeeksi tuolla ylhäällä jo. Onneksi ei niitä ole kukaan meille ehdottanutkaan...
Tosi korkeita korjataan välillä kynillä. Saadaan nopeammin vs laskuun, jos korkean syynä on kanyylipulma... Ja säilyy pistostaito, sekä meillä aikuisilla mutta etenkin lapsella, joka ei montaa kuukautta ehtinyt itse pistää...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Tammikuu 16, 2011, 00:42:02 ap »

Miksi muuten tuollaisia kertakäyttökyniä yleensä edes määrätään? Onko siinäkin joku lääkefirmojen sponssausjuttu takana? Muistan kun ne tuli ja niitä alettiin suosittelemaan hoitopaikassa. En suostunut ottamaaan, kun en nähnyt yhtään syytä, miksi alkaisin sellaisia käyttämään. Edelleen varasysteeminä kestokynät ja kunno vanhan ajan ruisku.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2011, 11:57:27 ap »

Miksi muuten tuollaisia kertakäyttökyniä yleensä edes määrätään? Onko siinäkin joku lääkefirmojen sponssausjuttu takana? Muistan kun ne tuli ja niitä alettiin suosittelemaan hoitopaikassa. En suostunut ottamaaan, kun en nähnyt yhtään syytä, miksi alkaisin sellaisia käyttämään. Edelleen varasysteeminä kestokynät ja kunno vanhan ajan ruisku.
Minulle ei hoitotaho kynäaikana ole edes koskaan ehdotellut kertiskyniä. En aikoinaan edes mitään osannut kysellä ja kestokynät vain tuli. Nyt HUS:n pumppupolilla taas oli valmiiksi kirjoitettu kaikki reseptit aloitushetkellä, siis myös varajärjestelmä ja varajärjestelmä vaan nyt sattui olemaan kertiskynät. Olen sikäli ollut saamaton, etten ole koskaan muistanut edes pyytää vaihtoa, kun olen kerran vuodessa reseptin uusinut. Ja tosiaan en ole kertaakaan niitä kertiskyniä tarvinut eli apteekkiin on palautunut kummatkin pakkaukset inskojen vanhennuttua ja olen sillon hakenut uudet jääkaappiin. Ainoastaan olen kokeillut sekä Lantuksen että Novorapidin kertiskynät, jotta osaisin käyttää, jos/kun se yllättävä tarve tulisi.

Eli enpä tiedä miksi esim. eri hoitopaikoissa / eri lekureilla on erilaiset tavat kynien suhteen ::)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Ann

• Jäsen
« Vastaus #6 : Tammikuu 16, 2011, 15:05:27 ip »

Meille on tarjottu ainoastaan kestokyniä mikä onkin fiksua monipistoshoidossa. En olisi kertiskyniä edes huolinut.
Kynäaikaan inskoina Levemir ja Novorapid ja käytössä NovoPen Junior-kynät molemmille inskoille. Meille tärkeä ominaisuus oli, että inskaa voi annostella 0,5 yksikön välein. Samaisia NovoPen Junior-kyniä käytetään jos tarvitaan pumpulle varajärjestelmää.
Kirjattu
Poika -08, D1 05/10, Minimed Paradigm Veo 11/2010

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2011, 20:27:04 ip »

Miksi muuten tuollaisia kertakäyttökyniä yleensä edes määrätään?

Minulle ainakin siksi, että pyysin niitä. Kerran meni kuppi nurin kestokynän vahtimisen/katoamisen ehkäisyn kanssa ja valitsin stressittömämmän vaihtoehdon. Mulla on muutakin (ja parempaa) murehdittavaa kuin kestokynieni kulloinenkin sijainti.

Olen erittäin tyytyväinen nykyisiin kertiskyniini, nyt kun Humalogillekin on Kvikpen. Leviksen Flexpen on ollut aina hyvä.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Tammikuu 16, 2011, 21:49:26 ip »

Mulla ei tuu olemaan ongelmia muistaa missä kynät milloinkin ovat, kuljetan kaikkia D-välineitä samassa pussukassa ja sieltä en niitä muualle koskaan siirtele.Pussukka on helppo nakata käsilaukkuun kun lähtee, eikä kamoja tarvitse sen kummemmin etsiskellä mistään erikseen.
Kun tulen kotiin niin pussukka siirtyy keittiöön tai olohuoneen pöydälle ja siitä se on taas helppo ottaa mukaan kun lähtee.
Teillä joilla kestokynät on käytössä, niin onko teillä myös varajärjestelmä jos kynä ei toimikkaan, hajoaa tai hukkuu ? Eli onko kotona tai matkoilla mukana myös erillisiä ruiskuja ?
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Tammikuu 16, 2011, 22:24:55 ip »

Minulla on kotona laatikollinen ruiskuja, samoin autojen hansikaslokeroissa, mökillä, matkoilla ym. kaiken varalta, jos pumppu tai kynä brakaa, ruiskulla voi aina pelastaa tilanteen.

Minä olen aina käyttänyt kestokyniä, mutta pumppuhoitoon siirtyessäni varajärjestelmän reseptiin oli jostakin ihmeen syystä laitettu kertiskynät. Apteekki vaihtoi ne pyynnöstäni kynäampulleihin ja myöhemmin pyysin uuden respetinkin. Pumpun kanssa tulee muutenkin niin paljon sälää, että kynäampullit on paremmat, varsinkin kun käytän ne myöhemmin pumpussa.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

jester

• Veteraani
« Vastaus #10 : Tammikuu 17, 2011, 02:07:14 ap »

suurin syy on tilan kaytto  jaakaapissa.   muutama Syringe  riittaa varalle.on mahtollista kayttaa insulini  myos rikkonaisesta panoksesta        numerot kului  lantus kynastani ,kuumalla neulalla pari merkkia .    kynat  kestavat useita vuosia
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Tammikuu 17, 2011, 07:42:15 ap »

Mulla ei tuu olemaan ongelmia muistaa missä kynät milloinkin ovat, kuljetan kaikkia D-välineitä samassa pussukassa ja sieltä en niitä muualle koskaan siirtele...
Teillä joilla kestokynät on käytössä, niin onko teillä myös varajärjestelmä jos kynä ei toimikkaan, hajoaa tai hukkuu ? Eli onko kotona tai matkoilla mukana myös erillisiä ruiskuja ?

Heipsan!

Kestokyniä on kaksin kappalein itselläni per pistettävä insuliini (kotosalla toinen, reissuun saatan ottaa myös matkaan). Reissussa (ja silloin kun en ole reissussa, asuvat kosmetiikkalaukussani) on yksi pieni pussi (oliskohan 5 tai 10kpl yhteensä pussissa?) ruiskuja. Enpä ole tosin ruiskuihin sekaantunut vissiin kuin viime vuosituhannella ja silloinkin siksi, ettei ollut kyniä olemassa..?

En niinkään pelkää kestokynän hukkumista (vaikka sen tuossa onnistuin kadulle heivaamaankin viime viikolla), vaan sitä, että tulee totaalijonkka (neulalle tarkoitetut kierteet menevät esim. rikki) tai kynä menee permanentisti rikki (vaikka näkyi se kestäneen sekin, että auto ajoi päälle ;)).
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #12 : Tammikuu 17, 2011, 11:08:21 ap »

Mulla oli ihan alkuun tietenkin ruiskut, sittenkun kynät keksittiin niin kestot käytössä, en tajunnut minäkään mikä idea kertakäyttösissä on ??? Sitten kun vaihdettiin inskamerkkiä, sain kertikset. En tiedä oliko vahinko vai pyrittiinkö tällä siihen että jollei uudet mömmöt sovikaan niin ei oo tullu haettua turhaan kestoja tjtn.. olin kyllä eri sairaalassa silloin, ehkä joku kuntakohtainen käytäntökin vois olla kyseessä?? Mutta sitä kesti 1v ja sitten tuli pumppu jonka kanssa on eletty myös 1v :)

Kestojen kanssa mun varasuunnitelma oli ainostaan se, että protaan ja actraan oli samanlaiset kynät. Jos toinen olis levinny totaalisesti, niin ampullin olis voinu tilapäisesti vaihtaa toiseen kunnes pääsee hakemaan uuden, ehjän kynän. Kyllä sitä yhden viikonlopun olis pärjänny (kaikkihan hajoaa aina viikonloppuna!) kun ei pitkää tarvi pistellä kuin aamulla ja välillä illalla. Vara-ampulli lyhytvaikutteista mulla kulki mukana siinä missä varakertiskin olis kulkenu.

Nykyään mulla on pumpun varaplääninä ruiskut.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Wappu

• Matkailija
« Vastaus #13 : Tammikuu 17, 2011, 18:22:25 ip »

Omalla kohdalla kestokynät ovat vaihtuneet kertakäyttöisiin insuliinimerkin vaihdon yhteydessä. Kun Actrapidista siirryin Humalogiin, ei ollut saatavilla kestokynää. Varmaankin ei vaan oltu hankittu välinejakeluun vielä siinä vaiheessa. Protaphanesta siirryttäessa Lantukseen sitten olin hoidossa YTHS:llä ja kestokynän saanti olisi vaatinut enemmän perehtymistä, joten otin siihenkin sitten kertakäyttöisen mallin. Tilanviennin lisäksi muita negatiivisia asioita en kyllä löytänyt. Nyt sitten pumppu käytössä ja varajärjestelmänä yhä nuo kertakäyttökynät.
Kirjattu
D1 vuodesta 1993
Humalog
Paradigm Veo keväästä 2014
Accu Check Spirit Combo keväästä 2010

Linkkejä