Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418361 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: "Kyllä maksa korjaa"  (Luettu 5349 kertaa)

rasvis

• Lentävä kynä
Vs: "Kyllä maksa korjaa"
« Vastaus #15 : Tammikuu 07, 2011, 12:11:04 ip »

yksi  D1 puolituttuni (kaverin vaimo) KUOLI mataliin ver.sokereihin yöllä (viinalla ei ollut osuutta asiaan) ja monia muitakin löytyy. On kyllä USKOMATONTA,että joku lääkäri (suositan laittamaan nimen tänne) heittelee olalta tommosta,"että maksa kyllä korjaa" itsestäänselvyyteenä,sitäpaitsi hyvä huomioida,että etenkin pienellä kasvuikäisellä lapsella ja muillakin rajut hypot saattavat usein toistuessaan aiheuttaa aivoihin vaurioita (tämä on hyvin kiistanalainen asia),toki toisaalta sokruja ei pidä kyllä jatkuvasti liian korkeallekkaan nostaa vain hypovaaran vuoksi...vaikeeta on sopivien arvojen/käytäntöjen löytymäninen etenkin lapsilla.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Tammikuu 07, 2011, 21:36:45 ip »

Itsehän heräsin ennen pumppua noin joka toinen yö (n.klo04) siihen että kylmä hiki pukkaa, kädet tärisee ja tuntuu että kuolen justiinsa. Pystyin suurinpiirtein kävelemään keittiöön asti pitkin seiniä, mutta siellä oli jo pakko istua lattialle kun alko heittää niin pahasti päässä ja jalatkin alko tärisemään. Niihin hypoihin meni yleensä noin 80-100g hiilareita, joten aivan varmasti ei ois maksa korjannut!!! Ja aamulla sokerit ei koskaan ollut yli 11, eli en syöny niitä hiilareita liikaakaan. Ja ei tainnut se maksakaan pukata sokeria vereen kun ei korkeammalle noussut.
Yhden kerran on mulla ollu reaktiivinen korkea. On vissiin huono työssään tuo mun maksa, joten siihen en todellakaan luota ikinä missään hypossa!!! Nukkumaan menin aina yli 10 sokereilla..
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #17 : Tammikuu 08, 2011, 14:51:29 ip »

Piikkiaikana mua kiellettiin ehdottomasti menemästä nukkumaan alle 7 arvolla!! Ja jos oli ihan pakko korjata niin alle 13 tai 15 (en muista kumpi) arvoja ei saanut korjata. Ainakaan mun maksaan lääkärit ei oo luottanut piiruakaan ::) Pumpun kanssa uskallan kyllä nyt mennä nukkumaan ihan hyvillä sokruilla :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

H1N1

• Vieras
« Vastaus #18 : Tammikuu 09, 2011, 16:05:27 ip »

Nyt olen itsekin herännyt pari kertaa todella hikisenä, ja joutunut vaihtamaan vaatteet, sillä olivat todella hiestä märkinä. Tämä siis taitaa johtua matalista arvoista. Menen nukkumaan yleensä yli kympin arvoilla, täytyisikö kuitenkin ottaa vähän levemir-annoksesta pois? Aamuisin on kyllä taas korkealla, yli kymmentä näyttää reippaasti.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Tammikuu 09, 2011, 16:16:54 ip »

No jos yöllä heräät hikisenä, niin mittaamaan vaan heti. Saat varmuutta tilanteeseen matalan suhteen.

Toki jos vasta aamulla heräät ja toteat hikiset lakanat/pyjamat, niin et varmaan enää matalaa saa kiinni. Jos noina hikiöinä aamut ovat vielä normaalia korkeammat, niin sillon kyllä itse ainakin epäilisin sitä matalaa yöllä. Jos aina aamut ovat korkeat, mutta hikiyöt kuitenkin harvinaisia, voisi syy olla sitten jossakin muuallakin.... Hakemistahan tämä on.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

jester

• Veteraani
« Vastaus #20 : Tammikuu 10, 2011, 01:19:42 ap »

paita kosteana yolla.pitaa menna kuselle.         se on selvasti kusta  joka tihkuu nahkan lapi        hikoilu loppuu  kusemisen  jalkeen.       sokerit on  OK
Kirjattu

Justjoo

• Vanha tekijä
« Vastaus #21 : Tammikuu 13, 2011, 19:55:26 ip »

Mutta mahdollisen alkoholin poltaminen menee todennäköisesti sokerin tuottamisen ohi...
Kirjattu
Huono onni ei koskaan muserra sitä, joka ei ole antanut hyvän onnen pettää itseään.

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Tammikuu 13, 2011, 21:25:08 ip »

niin kauan kuin maksalla on alkoa käytössä se käyttää sitä  ::)
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Ann

• Jäsen
« Vastaus #23 : Tammikuu 13, 2011, 21:58:30 ip »

Ketjun aloittaja pohtii voiko d1 LAPSEN yöhypojen kohdalla luottaa siihen, että maksa korjaa. Miten alko siihen liittyy? Ei mitenkään ::)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2011, 23:06:37 ip kirjoittanut Ann »
Kirjattu
Poika -08, D1 05/10, Minimed Paradigm Veo 11/2010

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Tammikuu 14, 2011, 00:02:13 ap »

Tässä keskustelussa ei pitäisi unohtaa sitä tosiasiaa että insuliini on "hormooni" joka liittyy ihmisen aineenvaihduntaan.
Lapsen hormoonitoiminnat ei vat olen kehittyneet riittävästi että ns. puolusjärjestelmään liittyvät hormoonitoimintaan voisi luottaa.
Eli ei saa luottaa siihen että automaattisesti maksa pukkaisi hypoissa sokeria vereen.

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #25 : Tammikuu 24, 2011, 21:45:21 ip »

Kynäaikana mä näin usein aika kauheita painajaisunia aina kello kolmen aikoihin. Ne oli siis sitä luokkaa, että t-paita litimärkä lakanoita myöten ja nukkua ei pystynyt tuntiin kahteen. Esimerkkinä vaikka uni jossa hakkasin kimppuun tulleelta perkeleeltä pään irti selkärangasta, putosin kapealta sillalta rotkoon ja kuolin tippuessani pohjalle...

Sitetn mulle tuli tuo 24h sensorointi missä näkyi jokaöinen hypo kolmen aikaan. Silmissä alkoi olla myös ikäviä sinivilkkuviä täpliä... Aamusokerit aina korkeilla ja sitä korekammalla mitä vähemmän iltainsuliinia ja pienemmät yöhypot.

Nuo on nyt pumpun kanssa paha muisto vain. Alkuyöstä mulla pienin inskan tarve, kolmen jälkeen normaali, neljän-viiden jälkeen kaksinkertainen, aamupäivällä alkaa taas normalisoitua.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #26 : Tammikuu 25, 2011, 21:37:02 ip »

Jalari, hauska kuulla etten ole ainoa!!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Tammikuu 25, 2011, 21:41:48 ip »

Alkuyöstä mulla pienin inskan tarve, kolmen jälkeen normaali, neljän-viiden jälkeen kaksinkertainen, aamupäivällä alkaa taas normalisoitua.

Aika samanlaista täälläki. Pumpun basaali on 0,3 ky/tunti lukuunottamatta aikaa klo 02-11, jolloin on suurempi ja suurin on klo 5-9. Tuota ei saisi mitenkään noin ilman pumppua, ellei pistäisi pitkävaikutteista yöllä ja sittenkään ei oikein saisi.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä