Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418482 viestiä  •  20021 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Aspartaami  (Luettu 4692 kertaa)

Keiju

• Vieras
Aspartaami
« : Tammikuu 03, 2011, 13:16:43 ip »

Aika karua luettavaa..

http://www.aitoterveys.fi/Aspartaami.php

Varsinkin tuo aspartaami ei sovi diabeetikoille.  ::)
Kirjattu

kuissi-3

• Vieras
Vs: Aspartaami
« Vastaus #1 : Tammikuu 03, 2011, 13:31:59 ip »

Aspartaamista keskusteltiin KP:llakin kiivaasti pari vuotta sitten. En ota sen puolesta tai sitä vastaan erityisemmin kantaa, kun en juurikaan käytä aspartaamia sisältäviä tuotteita. Testistä tarttui pari ihmeteltävää kohtaa:

1. "Toisaalta aspartaamin tiedetään itsekin aiheuttavan diabetesta."
Aika vahvasti sanottu, kuka on todennut ja missä tutkimuksessa? Nämä passiivimuotoiset "totuudet", joita viljellään tämänkaltaisilla terveyssivuilla runsaasti, ovat aika ärsyttäviä heittoja. Seuraava bloginkirjoittaja linkkaa samalle sivulle ja seuraava ja seuraava - ja kas Suuri Totuus on syntynyt.  >:(

2. "Aspartaamin ADI-arvo on 40 mg painokiloa kohti. ADI-arvo tarkoittaa hyväksyttävää päivittäistä saantimäärää, jolle ihminen voi altistua koko ikänsä ilman terveydellisiä haittavaikutuksia. Esimerkiksi 60 kg painava henkilö voisi tämän mukaan turvallisesti juoda päivittäin 4 litraa kevytjuomaa, joka on makeutettu suurimmalla sallitulla määrällä aspartaamia."
Jos joku juo mitä tahansa muutakin juomaa kuin vettä 4 litraa päivässä, on aika hakoteillä!

Kirjattu

päivikki

• Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 03, 2011, 14:09:20 ip »

;) Nythän onkin tulevaisuus turvattu: aspartaami sisältää formaliinia joka on ruumiiden palsamoinnissa käytetty myrkky - jotenkin noin se meni... *kulauttaa laitti siideriä nassuunsa*
Kirjattu

LiskoNeito

• Vieras
« Vastaus #3 : Tammikuu 03, 2011, 14:33:17 ip »

Jos aspartaami oikeasti aiheuttaisi kaikki nuo artikkelissa olevat vaivat, taudit ja kuolemat, niin oikeasti puolet maailamn ihmisistä olisivat kuolleet ja loput sairaalahoidossa.Olisi myös mukava tietää miten nuo arikkelissa tehdyt kokeet on oikein tehty, onko esim 30mg aspartamia/kg annettu kerralla, onko kokeen aikana syöty, juotu jotain muuta jne. kaikki kun vaikuttaa kaikkeen....
Itse käytän Canderellia ja light-limuja, enkä ole niistä saannut minkäänlaisia oireita.En kärsi mahavaivoista, en päänsäryistä, enkä muistakaan artikkelissa kuvatuista vaivoista.Masennusta toki sairastan, mutta siihen olen sairastunut jo aikoja sitten, eikä senkään oireet ole pahentuneet makeutusaineiden myötä, joten en usko tuota artikkelia ja sen väittämiä ihan helpolla.
Makeutusainetta ja light-limuja meinaan käyttää jatkossakin, käytän niitä kuitenkin niin pieniä määriä etten usko että niillä on sen suurempaa vaikutusta terveyteeni.Makeutusainetta käytän lähes päivittäin muutamia teelusikallisia ja limuja juon satunnaisesti, nyt joulun ja uuden vuoden aikaan enemmän, mutta en nyt sentään 4 litraa päivässä  ;D
Kirjattu

joe2jaentti

• Vieras
« Vastaus #4 : Tammikuu 03, 2011, 16:05:38 ip »

aspartaami sisältää formaliinia joka on ruumiiden palsamoinnissa käytetty myrkky

Nii-in. Mutta toisaalta esimerkiksi omenat sisältävät syankaliumia, joka on yksi tehokkaimmista myrkyistä (Vrt. Komisario Palmun erehdys)   ;D
Kirjattu

dadda

• Vieras
« Vastaus #5 : Tammikuu 03, 2011, 16:16:54 ip »

Muistelen että se aspartaamin dee-yhteys liittyi siihen, että ns. terveillä keinotekoisenkin makean makea maku huijaa elimistön luulemaan sokeria olevan tulossa ja erittämään insuliinia. No kun sokeria ei tulekaan, tulee nälkä. Eli tällä selitettiin sitä, miksi light-tuotteita käyttävät lihoivat. Ja kai se sotkisi omaakin sokerinsäätelyä sitten?? Mullakaan ei ole tuohon mitään linkkiä tai oikeaa tutkimusta, taisi olla jotain hesarin tiedesivuja muinoin, mutta musta teoria oli uskottava. MUTTA kun meillä dee-1:llä ei ole insuliinintuotantoa, ei asialla ole meille mitään merkitystä :)

Käytän aspartaamia kahvissa 2 kpl/päivä sekä silloin tällöin pepsimaxia juon. Sukulaislekuri piti mulle kauhean saarnan geenivaurioista, joita aspartaami aiheuttaa, mutta en jaksanut innostua. Sanoin että tämä kroppa degeneroituu tavallista nopeammin muutenkijn :) Stevia voisi kyllä kiinnostaa, jos pepsimaxia saisi sillä makeutettuna :)
Kirjattu

aprisj

• Vieras
« Vastaus #6 : Tammikuu 03, 2011, 18:07:37 ip »

Eipä aiheuta oikein mitään ajatuksia. En jaksa edes lukea noita "tutkimuksia" ja oirelistoja.

Käytän aspartaamia, pienin määrin (siis todella pienin) ja en todellakaan jaksa huolestua. Sanoisin, että turhaa vouhotusta, mutta niinhän ne noilla "markkinamiehillä" ja "markkinanaisilla" tahtoo olla. Kun en ole kiinalainen, niin eipä kiinalaisen lääketieteen tutkijan kirjoitelmat edes paljoa kiinnosta...

En tosiaan tarvi ravintoneuvontaa enkä muutakaan tuon sivuston kautta saatavaa maksullista palvelua, mutta jotkut tarvivat tai sitten heillä vaan on paljon ylimääräistä rahaa ;)

Ja sorry pisteliäs kirjoitustyylini ::) :-[
Kirjattu

Keiju

• Vieras
« Vastaus #7 : Tammikuu 03, 2011, 19:20:18 ip »

En tosiaan tarvi ravintoneuvontaa enkä muutakaan tuon sivuston kautta saatavaa maksullista palvelua, mutta jotkut tarvivat tai sitten heillä vaan on paljon ylimääräistä rahaa ;)

Ja sorry pisteliäs kirjoitustyylini ::) :-[

Vai ei aiheuttanut ajatuksia.. mutta halun kuitenkin kommentoida?  ;D

Minä en maksanut tuosta linkistä kyllä penniäkään. Sain se muuta kautta ja ihmettelin vain että onko aspartaami tosiaan noin suuri myrkky.  ::)
En itse asiassa edes tiedä, mikä tuollainen Aitoterveys oikein on...?  :D
Kirjattu

aprisj

• Vieras
« Vastaus #8 : Tammikuu 03, 2011, 21:22:55 ip »

No tottakait kommentoida pitää ;) :D ;D ::) Tunnethan sinä mun tyylini :P
Kirjattu

Friita

• Vieras
« Vastaus #9 : Tammikuu 03, 2011, 21:37:30 ip »

Mä en linkkiä avannut, mutta kommentoin kuitenkin ;D Itse en pahemmin makeutusaineita käytä, limsat on ainoat, jotka valitsen lightina. Liki kaikista saan laksatiiviset vaikutukset ja olen näin päätellyt, ettei ne sovi minulle. Se vähä, mitä sokeria käytän, käytän normia. Mun sokerin käyttö on todella vähäistä ja kukaan perheenjäsen ei suostu tekeleitäni syömään, kun ne on niin happamia ::) Karkkia en pahemmin syö, en jäätelöä, en pullaa, en keksejä, jne.
Kirjattu

Tea

• Vieras
« Vastaus #10 : Tammikuu 05, 2011, 19:05:09 ip »

Jepsistä, artikkelin kirjoittaja näkyy perehtyneen kiinalaiseen hoitoon ja on virallisen koulutuksensa puolesta filosofian maisteri.

Näin maisterisnaisena itsekin voisin todeta, että käytän aspartaamia light-juomia nautiskelemalla (limpparia toisinaan, light-siidereitä myöskin), mutta en enää esim. teen joukossa puristeena (tuo käyttö jäi pois kun ryhdyin raskautumispuuhiin). Enkä ole kärsinyt mistään kuvatuista oireista, mutta laittaahan se miettimään, miten pirteä sitä olisi, jos olisi jättänyt nauttimatta aspartaamit (nytkin jo ystävät & kylänmiehet valittavat ylienergisyydestä, jota ei pidä sotkea AD/HD:hen)? ;D

Lapsilleni en light-juomia tarjoile, en tosin tarjoile limppareita juuri muutenkaan. Raskausaikana join paljonkin light-limppareita (syystä, että se vihreä limppari oli ainoa, mikä pysyi sisällä pahoinvoinnin vuoksi), jälkeenjääneitä eivät ole olleet - enemmän sieltä toisesta päästä.

Tolkku kaikessa ja lähdekritiikkiä saa harrastaa netissä erityisesti. 
Kirjattu

Keiju

• Vieras
« Vastaus #11 : Tammikuu 05, 2011, 21:15:42 ip »

Itse käytän light-juomia paljonkn enkä itsekään ole kokenut mitään ko. oireista. Herätti vain kysymyksiä siitä millaista myrkkyä ängen sisääni..?  ::) ;)

Kirjattu

aprisj

• Vieras
« Vastaus #12 : Tammikuu 05, 2011, 21:33:09 ip »

Itse käytän light-juomia paljonkn enkä itsekään ole kokenut mitään ko. oireista. Herätti vain kysymyksiä siitä millaista myrkkyä ängen sisääni..?  ::) ;)

Mä käytän light-limuja ehkäpä noin yhden 1,5 litran pullollisen kuukaudessa tai parissa. Teehen käytän makeutusta, mutta se on mulla puhdas sakariini, siis ei esim. Hermesetas Cold vaan se vanha Hermesetas. Eli aika kaukana taidan olla noista maksimisaantisuosituksista ;D
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #13 : Tammikuu 06, 2011, 02:18:22 ap »

Minä Proffessorina en laita vihreään teeheni muutakuin sitruunaa. En muutenkaan käytä makeutusaineita enkä sokeria mihinkään muuten kuin käytämällä alkoholiksi.
Hapanimelä kastikkeessa tosin käytän ananasta makeutta antamaan.

Kirjattu

aprisj

• Vieras
« Vastaus #14 : Tammikuu 06, 2011, 10:32:03 ap »

Ja mun teen juonti on todella vähäistä, en sitä päivittäin juo, ehkä parina iltana viikossa. Kahvia menee senkin edestä, mustana ja ilman makeutta ;)

Sinällään mulla ei ole siis mitään aspartaamia vastaan, omat tavat vaan ovat sellaisia, ettei sitä pahemmin mene. En siis sitä mitenkään tietoisesti karta...
Kirjattu

Linkkejä