Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416957 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Afrikassa sokeritauti vaivaa kaupunkilaisia  (Luettu 3865 kertaa)

Lupita

• Vanha tekijä
Afrikassa sokeritauti vaivaa kaupunkilaisia
« : Joulukuu 06, 2010, 22:25:04 ip »

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/12/afrikka_syo_itsensa_sairaaksi_2198349.html

Afrikka syö itsensä sairaaksi
julkaistu 6.12.2010 klo 22:09

Lihavuus ja elintasosairaudet ovat nopeasti kasvava ongelma Afrikassa. Samaan aikaan maanosassa kärsitään myös aliravitsemuksesta.

Lihavuus ja elintasosairaudet kuten kohonnut verenpaine, sydän- ja verisuonitaudit sekä sokeritauti vaivaavat erityisesti vaurastuneita kaupunkilaisia. Tuoreen selvityksen mukaan he syövät liikaa lihaa, valkoisia jauhoja ja sokeria. Vihannesten ja hedelmien kulutus on sen sijaan liian vähäistä. Kaupunkilaiset usein myös liikkuvat liian vähän.

Dakarissa koolla olleiden tutkijoiden mukaan erityisesti maaseudun asukkaita vaivaa samalla aliravitsemus. Maalaiset saavat usein ravinnostaan liian vähän valkuaista, kivennäisaineita ja vitamiineja.

Tutkijat suosittavat perinteisten afrikkalaisten vihannesten käytön lisäämistä ravitsemusongelmien vähentämiseksi. Afrikkalaiset vihannekset kasvavat helposti kuumassa ilmastossa ja niiden ravintoarvo on usein parempi kuin tuontielintarvikkeiden.

AFP"

Sama kehitys nähtävissä eri puolilla maailmaa.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
Vs: Afrikassa sokeritauti vaivaa kaupunkilaisia
« Vastaus #1 : Joulukuu 07, 2010, 23:41:20 ip »

maailman epätasapaino ja epäreiluus nostaa taas päätään...
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Joulukuu 08, 2010, 00:05:54 ap »

maailman epätasapaino ja epäreiluus nostaa taas päätään...

Olin muutamia vuosia sitten International Diabetes Federationin maailmankonferenssissa kapkaupungissa. Siellä todella koko Afrikan tilanne tuli hyvin esille. Esim. meille 1-tyypin diabeetikoille tilanne oli todella karua kertomaa. Hoito ei tavoita läheskään kaikkia tarvitsijoita, ei ole insuliinia tarpeeksi, ei ole ruiskuja tarpeeksi (puhumattakaan insuliinikynistä/pumpuista), ei ole seurantavälineitä, ei ole tietoa, ei ole ...

Monissa maissa ulkomaista tulevat lahjoitukset ovat monelle ainoat keinot selvitä, mm. insuliinia lahjoitetaan ja vähän kaikkea.

Ja niissäkin maissa, joissa hoito on organisoitua ja valtio kirkkain silmin väittää heillä hoidon/lääkkeiden olevan ilmaista, koskee se vain sitä osaa kansasta, joka omaa viralliset syntymätodistukset ja paljonko luulette heitä olevan...

Ja äsh, mun pityi käydä jo nukkumaan ::) ::) ::), mutta miten sattuikaan kivitatti, sun kirjoitus vielä silmiini
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Joulukuu 08, 2010, 16:17:26 ip »

... valtio kirkkain silmin väittää heillä hoidon/lääkkeiden olevan ilmaista ...
No mitäs uutta tuossa sitten on? Eikö ihan sama "kirkkain silmin väittäminen" ole maan tapa myös Suomessa?  ;D
Sellaisiakin maita on nähty, joissa nimenomaan diabeetikon ei edellytetä maksavan minkäänlaisia "toimistomaksuja", jos hän käy diabeteslääkärinsä juttusilla...
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Joulukuu 08, 2010, 19:31:35 ip »

... valtio kirkkain silmin väittää heillä hoidon/lääkkeiden olevan ilmaista ...
No mitäs uutta tuossa sitten on? Eikö ihan sama "kirkkain silmin väittäminen" ole maan tapa myös Suomessa?  ;D
Sellaisiakin maita on nähty, joissa nimenomaan diabeetikon ei edellytetä maksavan minkäänlaisia "toimistomaksuja", jos hän käy diabeteslääkärinsä juttusilla...

Mihin unohtui tuo loppuosa lauseesta vai halusitko vaan kärjistää asiaa ::)

... koskee se vain sitä osaa kansasta, joka omaa viralliset syntymätodistukset ja paljonko luulette heitä olevan...
Kirjattu
Antsu1

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Joulukuu 08, 2010, 21:01:47 ip »

Joo! Näin opiskelijana kyllä ketuttaa maksaa noita 27,40€ per kerta, vaikka käynnin ideana ois pelkkä viiden minuutin pistäytyminen poliklinikalla.. Kova tuntitaksa. Varsinkin tän vuoden alussa, kun kävin polilla noin kolme kertaa kuussa ensimmäisen kolmen kuukauden ajan... ::) Se oli kai se pumpun hinta sitten se... Mutta vitutti se maksaa yhteensä 82€/kk kun tulot on 270€...
Aattelin nyt pyytää tulosteen käyntikerroista, ja hakea Kelalta matkakulukorvausta. Sitä kun on kuulemma mahdollista saada. (Omalla autolla 45km suunta)

Nyt meni vähän OT...

Äiti kerto että kun olin pieni na me asuttiin/reissattiin puoli vuotta Kenian seutuvilla, niin sen jälkeen kun tuli Suomeen ja näki telkkarissa kissanruokamainoksen, sen teki mieli kiljua ja myydä pois koko telkkari. Pietä vääryyttä maailmassa. "Parasta Sheebaa kissallesi" kun toisaalla lapset kerjää polvet ruvella leivänmuruja ravintolan takaovella...
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Joulukuu 08, 2010, 21:54:55 ip »

OT jatkuu, tuosta kivitatin kertomuksesta tuli mieleen vastikään näkemäni uni, jossa kävin d-lääkärillä ja kun menin sisään, hän sanoin heti, että voitkin sitten lähteä  ::) Ja mua sapetti maksaa siitä se 27,40.

Mutta siis: kuka tästä hyötyy, että sadat miljoonat ihmiset eri puolilla maailmaa alkavat käyttämään insuliinia seurauksena huonosta ruokavaliosta? Pitäisköhän jo lähtee ostaan niitä inskafirman osakkeita  :o
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Joulukuu 08, 2010, 22:41:29 ip »

Mä olen niin "sisäänlämpiävä", että kannan enemmän huolta niistä, toki harvemmista, ykköstyypeistä, jotka eivät aikuisuutta näe, vaan menehtyvät yksinkertaisesti insuliinin ja muiden hoitovälineiden puuttumisen vuoksi ::)

Noista matkakuluista mun onkin tehnyt mieli tehdä oikein galluppia, mutten ole jaksanut. Varmaan monelta jää hakematta ne KELA-korvaukset matkakuluista ja toisaalta se matkakulujen vuotuinen kattokin on sen verran pieni, että sekin voisi tulla täyteen. Matkakulukattoon lasketaan siis mukaan ne kaikki alle omavastuunkin olevaa matkaa, matkaa lekuriin, labraan, muihin tutkimuksiin (kunhan ovat julkisen puolen määräämiä). Oman auton käyttö täytyy toki perustella, mutta halvimman julkisen mukaan saa ainakin menemään.
Kirjattu
Antsu1

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Joulukuu 08, 2010, 23:52:44 ip »

Mä oon kyllä kans sitä mieltä, että kun selvästi tuo Afrikan diabetesaalto on tuota ItseAiheutettua KakkosTyyppiä, niin joutavat maksaa inskansa itse. Sori vaan kaikille jotka tästä nokkiinsa ottaa, kaikki kakkoset ei oo itseaiheutettua eikä ylipainoisia, mutta tässä tapauksessa syy ja seuraus on aivan selvä. Ja mieluummin niin että rikkaat kakkoset maksaa ite, kuin että kaikki köyhät ja nälkiintyneet ykköset kuolee. Vaikka niinhän se nyt menee.. :-[

Jos halvin julkinen on kalliimpi kuin omalla autolla kulkeminen (8,9€/suunta), ja halvinta julkista käyttääkseen pitäisi vaihtaa bussia kerran ja varata aikaa kaksi tuntia per suunta, niin ehkä oma auto on perusteltua... ::) Ja ei mua tietysti haittaa jos haluavat maksaa halvimman julkisen mukaan, eli kaks kertaa enemmän ku omalla autolla kulkemisen hinta... ;D Mä en ymmärrä tosta matkakulujutusta mitään, vaan aattelin että jos kävisin Kelalla kysymässä kättäpäivää kasvotusten, että miten tää täytetään ja onko mitään mahkuja.
Antsu mitä tuo "katto" tarkottaa? ::) Voinko pyytää korvauksia 4km päässä olevan tk:n labraan meno matkoistakin...? :D

Opiskelijan motto: Säästö se on pienikin säästö. :D
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Joulukuu 09, 2010, 00:09:39 ap »

Muutaman kerran Afrikassa käyneenä arvaan, että ykköstyyppiin sairastuminen on monissa maissa kohtalokasta. Esim. Etiopiassa, joka muutama vuosi sitten rankattiin maailman 2. köyhimmäksi maaksi, näki paljon sellaisia sairauksia ja sairauksien rampauttamia, mistä meillä ei ole ollut tietoakaan 100 vuoteen. Olin mukana maksamassa erään nuoren etiopialaisen farmasian opinnot, joten ainakin yhdessä kylässä on nyt tietoa oikeasta lääkityksestä. Eri asia sitten, se kenellä on varaa...

Matkakuluja d-polille en ole koskaan hakenut Kelalta, mutta pitäisköhän alkaa hakea, kun käyntejä kuitenkin kertyy kymmenkunta vuodessa ja matkaa on yhteen suuntaan. 8,5 km ja bussimaksut Lahdessa tosikalliita.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Diabetesliiton tiedotus

• Administrator
  • Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Joulukuu 09, 2010, 12:26:38 ip »

Erotin matkakulukeskustelun tästä aiheesta, se on siirretty Diabetes yleensä -osioon.
http://keskustelu.diabetes.fi/index.php?topic=1873302.0

terv. Diabetesliiton tiedotus
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Joulukuu 09, 2010, 12:52:57 ip »

Kiitos siirrosta :)

Itsekin vähän pähkäilin, että vastaisinko kysymyksiin tässä, kun menee niin kauas otsikosta. Parempi omanaan.
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä