Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Verenpaineet maaten  (Luettu 15489 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Verenpaineet maaten
« : Marraskuu 29, 2010, 22:13:44 ip »

Miten pitäisi verenpaineiden käyttäytyä maaten? Olen ymmärtänyt, että esim. öisin pitäisi sydämen saada senkin lepoa eli paineet olisivat matalampia öiseen aikaan.

Kuinkahan pitkään sitä pitäisi vaakatasossa olla päiväsaikaan, jotta tuo paineiden lasku näkyisi? Ei taida ihan muutama minuutti riittää... Kokemuksia ???

Ja ohjeita. Jos mittaa paineita seisten, niin millä korkeudella pitäisi itse verenpainemittarin olla? Istuenhan mittari on suunnilleen sydämen tasolla ja samoin makuuasennossakin, mutta entä seisten.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Vs: Verenpaineet maaten
« Vastaus #1 : Marraskuu 29, 2010, 22:33:10 ip »

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia00413

Tästä selviää jo jotain, lopusta vielä enemmän...

Meillä töissä verenpainemittari pidetään aina sydämen tasolla, myös silloin kun mitataan painetta seisovalta ihmiseltä. Nykyisillä mittareilla tämä sujuu hyvin mutta vanhoilla elohopeamittareilla ei...  :D
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Marraskuu 30, 2010, 08:14:42 ap »

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia00413

Tästä selviää jo jotain, lopusta vielä enemmän...

Meillä töissä verenpainemittari pidetään aina sydämen tasolla, myös silloin kun mitataan painetta seisovalta ihmiseltä. Nykyisillä mittareilla tämä sujuu hyvin mutta vanhoilla elohopeamittareilla ei...  :D

Mitenkähän tuo parhaiten onnistuisi seisoen tehdyissä oma-mittauksissa? Mittarin omassa kädessä pitäminen ei kuulosta oikein hyvältä eikä mulla ainakaan ole sopivan korkuista paikkaa - tai täytyy kait kehittää jostain...
Kirjattu
Antsu1

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Marraskuu 30, 2010, 08:36:57 ap »

Noista makuulla olevista paineista en tiedä, kun ei ole koskaan ollut tarvetta siten mitata (ehkä sairaalassa), eikä kukaan ole kehoittanut siten mittaamaan. Ainoastaan istuen ja sitten seisten.

Seisoessa pidän mittarin jollakin hyllyllä tai korkean lipaston päällä. Näin toimii myös diabetesyhdistyksen hoitaja.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Marraskuu 30, 2010, 09:15:07 ap »

Ei minuakaan ole pyydettä makuulla paineita tsekkaamaan, mutta siellä FinnDianen ravinto-osiossa mittailivat juuri makuulla, koska paikan tuoli oli mulle toaalisen epämukava eli tuoli oli näin pienelle sellanen epämukava eikä kättä saanut oikealle korkeudelle (sydämeen verrattuna).

Ja paineet huiteli koko päivän ihan taivaissa makuulla mitattuna. Nyt olen mittaillut sitten kotonakin ja huomannut saman. Tässä pari esimerkkiä:
- istuen 104/53 => maaten 150/62
- istuen 117/59 => maaten 168/70

Ja nuo maaten-lukemat ovat aika lähellä noita tutkimuksessa hoitsunkin mittaamia arvoja (toistetusti koko päivän ajan).

Samalla sitten päätin tsekkailla myös seisten-arvojakin, mutta tosiaan mulla ei ole sellasella sopivalla korkeudella olevaa tasoa - ainakaan vielä.
Kirjattu
Antsu1

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Marraskuu 30, 2010, 09:20:26 ap »

Ja paineet huiteli koko päivän ihan taivaissa makuulla mitattuna. Nyt olen mittaillut sitten kotonakin ja huomannut saman. Tässä pari esimerkkiä:

So?  ;D

Minä ainakin mittaan istuen ja seisten ja sehän on se, mitä katsotaan. :)
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Marraskuu 30, 2010, 09:41:18 ap »

So?  ;D

Minä ainakin mittaan istuen ja seisten ja sehän on se, mitä katsotaan. :)
No autonomisen neuropatian osalta pitäisi tutkia myös ortostaattista verenpainetta ja mielellään juuri maaten sekä nopeasti ylös nousun (seisomaan) jälkeen.

Ja tosiaan, tää on vaan omaa mietintää siitä miten toimia. Ja toki sitäkin, että jos joskus (vaikka siellä sairaalassa, kuten totesit) makuulla mitaten on minusta ainakin itselleni hyvä tietää miten suuria nuo erot voivat olla.

Eli tässä vastaus omalta kohdaltani tuohon "So?  ;D" kysymykseesi ;)
Kirjattu
Antsu1

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Marraskuu 30, 2010, 09:49:52 ap »

Ja tosiaan, tää on vaan omaa mietintää siitä miten toimia. Ja toki sitäkin, että jos joskus (vaikka siellä sairaalassa, kuten totesit) makuulla mitaten on minusta ainakin itselleni hyvä tietää miten suuria nuo erot voivat olla.
Eli tässä vastaus omalta kohdaltani tuohon "So?  ;D" kysymykseesi ;)

OK. Näin se tieto lisää tuskaa.. Ainakin minulla.  ::) ;D

Joten jätän tuon maaten mittauksen pois ettei sekin ala v****tamaan.  ;)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2010, 09:52:06 ap kirjoittanut Keiju »
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #8 : Joulukuu 01, 2010, 00:09:04 ap »

jaloista,nilkoista  mittaus.   myos liikunnan aikana, ranteesta  tai sormesta  voi mitata.  tosin ei  tarkkoja tuloksia
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Joulukuu 01, 2010, 08:25:40 ap »

jaloista,nilkoista  mittaus.   myos liikunnan aikana, ranteesta  tai sormesta  voi mitata.  tosin ei  tarkkoja tuloksia

Mulla on aina välillä mitattu ns. nilkkaolkavarsipainesuhde (ABI-indeksi). Se on varmaan tuttu ainakin niille, joilla on valtimoverenkierto-ongelmia jaloissa. Varvaspaineitakin mitattiin silloin joskus valtimonohitusleikkauksen jälkeen kontrolleissa.

Makuulla muuten pitää tehdä ainakin tuo ABI-mittaus, jotta tuloksia voisi verrata viitearvoihin.
Kirjattu
Antsu1

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #10 : Joulukuu 01, 2010, 09:13:20 ap »

Oho! Mä olisin luullut perstuntumalla, että verenpaine makuulla olisi pienempi kuin istuen tai seisten. Mutta aina näköjään oppii uutta. :o
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Joulukuu 01, 2010, 09:23:56 ap »

Oho! Mä olisin luullut perstuntumalla, että verenpaine makuulla olisi pienempi kuin istuen tai seisten. Mutta aina näköjään oppii uutta. :o

Näin minäkin olen luullut. Luin jostain, että esim. autonomisen neuropatian ja sitten munuaisten vajaatoiminnan vuoksi toikin juttu kääntyisi päälaelleen. Toki vain hetkellinen makuuasento voi olla taustalla, ainakin pidemmän päälle (siis yöaikaan) pitäisi paineiden olla matalammalla, jotta sydän saisi lepoa.

No mun kaltaisillahan on muutenkin riski sydänjuttuihin kovasti koholla eli tää on varmaan se yksi juttu, joka riskiä lisää...
Kirjattu
Antsu1

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Joulukuu 01, 2010, 09:42:04 ap »

^Ja olet ollut makuulla jonkun aikaa, ettet ihan heti ole mitannut?  Mutta taitaapi olla parempi kun jätän tuon väliin näemmä.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Joulukuu 01, 2010, 10:21:42 ap »

Kun ajattelee omaa verenpainetta,SE NOUSEE lähes kaikilla...siksi tätä esim.24 h jatkuvaa verenpainemittausta ei voi pitää kaikilla täysin tositilannetta kuvaavana,paitsi,jos sen värkin kanssa pystyy nukkumaan,jolloin se mittaa yöarvot oikealla tavalla (itse en pysty sen turjakkeen kanssa nukkumaan,silti lääkäri taas määräs mut siihen tuskaan keväällä).
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Joulukuu 01, 2010, 13:43:40 ip »

Kun ajattelee omaa verenpainetta,SE NOUSEE lähes kaikilla...siksi tätä esim.24 h jatkuvaa verenpainemittausta ei voi pitää kaikilla täysin tositilannetta kuvaavana,paitsi,jos sen värkin kanssa pystyy nukkumaan,jolloin se mittaa yöarvot oikealla tavalla (itse en pysty sen turjakkeen kanssa nukkumaan,silti lääkäri taas määräs mut siihen tuskaan keväällä).
Onko sulla jotain ongelmia verenpaineen kanssa, kun TAAS sait määräyksen mokomaan tutkimukseen?

kyselee kerran mokomassa ollut, joka säpsähteli mittasi se vekotin paineet sitten päivällä tai yöllä ::)
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54