Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Aamujaaa!!  (Luettu 17672 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
Vs: Aamujaaa!!
« Vastaus #105 : Joulukuu 06, 2010, 11:33:23 ap »

Minä en edes tiedä, miten tuo suhde perusinskan ja lisäinskan välillä lasketaan..?  ::)
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #106 : Joulukuu 06, 2010, 11:38:00 ap »

Minä en edes tiedä, miten tuo suhde perusinskan ja lisäinskan välillä lasketaan..?  ::)

Eikös pumppu kerro sen suoraan?
Basaali/vrk ja bolusten summa/vrk (saadaan vähentämällä kokonaisannoksesta bassalin osuus.) Lasketaan sitten kummankin summan suhde kokonaisannokseen.
Ainakin mun pumpusta sen näkee suoraan.
Ja voihan sen laskeakin, esim taulukkolaskennan (Excel) avulla.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2010, 11:39:41 ap kirjoittanut tapsa »
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #107 : Joulukuu 06, 2010, 11:38:57 ap »

Minä en edes tiedä, miten tuo suhde perusinskan ja lisäinskan välillä lasketaan..?  ::)

Kyllä empiirinen titraus sentään tuottaa parhaan tuloksen  ;D
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #108 : Joulukuu 06, 2010, 11:41:30 ap »

Perus prosenttilaskua: lasket yhteen koko vuorokauden insuliinimäärän. Pikainsuliinin osuuden saat, kun jaat pikainsuliinin määrän insuliininkokonaismäärällä. Samalla tavalla saat perusinsuliinin osuuden, kun jaat perusinsuliinin määrän vuorokauden kokonaismäärällä.

Käytät kai pumppua? Ainakin Medtronicin pumppu laskee tuon suhteen valmiiksi. Löytyy pumpun valikosta kohdasta Apuohjelmat -> Vrk-annokset yhteensä -> Haluamasi päivän kohdalla painat Act-nappulaa ja selaat nuolilla alaspäin, niin löydät suhteen. Jos haluat suhteen pitemmältä ajalta, voit käyttää Laske keskiarvo -toimintoa.

Mulla suhde näkyy olevan n. 60 % boluksia ja 40 % basaalia.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Änder

• Matkailija
« Vastaus #109 : Joulukuu 06, 2010, 11:46:06 ap »

Veossa löytyy Apuohjelmat --> vrk-annokset yht. Sieltä voi sit valita kuinka monen vuorokauden keskiarvon haluaa, tai katsoa jokaista päivää erikseen. ACT painikkeella näkee vielä esim. verensokerien keskiarvon (jos on link-mittarilla mitannut tai manuaalisesti näppäillyt) ja sensoria käyttäessä myös sensoritilastot.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #110 : Joulukuu 06, 2010, 12:02:07 ip »

Koko kysymys on (bolusten, aterioiden, liikunnan tms.) ajoitusjuttu. Ja sitä sitten elimistömme tasoittaa tai sotkee vaikeasti hallittavalla tavalla.
On ilmeistä, että bolusvoittoinen inskasuhde on eduksi, jos päivät ja ateria-ajat ovat kovin vaihtelevia. Tämäkin voi silti olla tapauskohtaista.

Juuri tässä se yksilöllisyys nostaa päätään. Liikunta, stressitilat, imeytymisvaihtelut, vasta-aineisiin sitoutuminen, ruoka-aineiden imeytyminen ja niiden laatu ja kenties muutkin vaikeasti tunnistettavat tekijät sotkevat säännönmukaisuuksia.

Esim. minulla kun ruoan (siis yhden aterian kokonaan) siirtyminen mahalaukusta ohutsuoleen kestää noin kolme tuntia (normaalia ois noin 2h suunnilleen), niin mulla esim. bolusten vaikutusta tarvitaan pitkään, siis mielestäni bolusten hännät eivät korvaa pientä basaalia vaan huolehtivat niistä viimeisistä hiilareiden imeytymisistä (jotka siis tapahtuvat vasta ohutsuolen puolella lopullisesti).

Toisin sanoen minulla taitaa aina päiväsaikaan olla hiilareiden imeytymistä menossa koko ajan, koska yleensä jotain syön 3-4 tunnin välein (mukana jopa iltapäivän välipala kahvin kera ;)).

Mutta on tää elämä vaan kummallista, yhdellä yhdenlaista ja toisella toisenlaista ::)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Ann

• Jäsen
« Vastaus #111 : Joulukuu 06, 2010, 12:40:51 ip »

^Meillä lapsella on myös suhde ollut kokoajan bolusvoittoinen sekä kynäaikana, että nyt pumpun kanssa basaalia 30% bolusta 70%. Varmaksi en tiedä miksi suhde noin, mutta kynäaikaan hypojen riski suureni jos perusinskan määrää lisättiin ja sama ilmeisesti pumppuhoidollakin.
Hoitotuloksen (=HbA1c) kannalta on yhdentekevää, onko bolus/basaalisuhde bolusvoittoinen vai basaalivoittoinen. Ja kuten edellä vihjailin jo, niin bolusten hännät peittävät pientä basaalin vajausta ja myös päinvastoin, suurehko basaali korvaa bolusten puutteita.
[/quote]

^Jep, näin olin päätellyt :) Kunhan ääneen pohdiskelin, että ainakin lapsen kohdalla hypojen välttämiseksi ja, kun ei syöminen ole niin varmaa, on turvallisempaa pitää perusinsuliinin/basaalin määrä hiukan alakantissa ja paikata sitä ateriainskalla/boluksella.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2010, 12:42:55 ip kirjoittanut Ann »
Kirjattu
Poika -08, D1 05/10, Minimed Paradigm Veo 11/2010

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #112 : Joulukuu 06, 2010, 12:48:35 ip »

Minä en edes tiedä, miten tuo suhde perusinskan ja lisäinskan välillä lasketaan..?  ::)

Kyllä empiirinen titraus sentään tuottaa parhaan tuloksen  ;D

;D ;D ;D

Nyt kyllä hävettää... Tuon verran sitten olen VEO:n toimintoihin tutustunut.  ::) Kyllähän minä olen noita inska-annoksia katsenut, että kuinka paljon menee päivittäin.
Nyt vasta sitten tiedän, että sillä ACT-painikkeella näkee myös sen, miten jokainen päivä on jakautunut. Mutta mulla on kyllä noissakin hajontaa melkoisesti. Näyttäisi siltä että perusinkaa menee 65-70% ja lisäinskaa siis 30-35%. Mutta toisina päivinä sitten taas 50/50.

Pitäsköhän lueka se manuaali kannesta kanteen... ?  :-[ :-[ ;)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2010, 13:17:55 ip kirjoittanut Keiju »
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #113 : Joulukuu 06, 2010, 13:15:30 ip »

Spiritistä ei tietääkseni näe prosentteja, mutta näkee päivittäisen basaaliannoksen ja sitten kun mulla menee boluksia suurin piirtein saman verran ku basaalia, niin se on sitten se 50/50, toki vähän vaihtelee eri päivinä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #114 : Joulukuu 06, 2010, 13:38:11 ip »

Spiritistä ei tietääkseni näe prosentteja, mutta näkee päivittäisen basaaliannoksen ja sitten kun mulla menee boluksia suurin piirtein saman verran ku basaalia, niin se on sitten se 50/50, toki vähän vaihtelee eri päivinä.

Ja kun purkaa pumpun Smart Pixillä, saa puretun jakson prosentteja ja tilastoja... ;D
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #115 : Joulukuu 06, 2010, 14:13:31 ip »

Ja kun purkaa pumpun Smart Pixillä, saa puretun jakson prosentteja ja tilastoja... ;D

Ahaa ;). Mulla saa toistaiseksi olla tietokonehommat ja diabeteksen hoito ihan erikseen, muuten tulee pahaa sotkua  ;D
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #116 : Joulukuu 06, 2010, 15:25:19 ip »

Mulla saa toistaiseksi olla tietokonehommat ja diabeteksen hoito ihan erikseen, muuten tulee pahaa sotkua  ;D

;D ;D ;D ;D ;D Tervettä järkeä havaittavissa  ;D  ;D ;D  ;D ;D
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59