Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Aamujaaa!!  (Luettu 17728 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Aamujaaa!!
« Vastaus #90 : Joulukuu 04, 2010, 21:58:07 ip »

Täällä menee perusinskaa 0,15 ky/kg ja suhde basaali/bolus suurin piirtein 50/50 tällä hetkellä ja viime päivinä sokrut olleet melkoisen hyvät noilla määrillä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #91 : Joulukuu 05, 2010, 09:57:11 ap »

kyllä ne rasvat ja proteenitkin tarttee insuliinia.
Minulla runsas proteiini nostaa verensokeria viiveellä. Ja kyllähän proteiinille insuliinia tarvitaan, minä ainakin. Tämän takia syön ns. "virallisterveellisesti", tällä ruualla onnistun pitämään sokerit hyvällä tasolla. Ja tästähän sitten saa olla mitä mieltä haluaa ;)

Minulla tuo basaali/bolus-suhde on keskimäärin 60/40 %
Mielestäni tuo basaalin suurempi osuus kattaa osaltaan proteiinien ja rasvan hidasta vs-vaikutusta.
Olen aika tarkoin noudattanut tuota "virallisterveellistä" ruoka-ainesjakautumaa. Bolusten laskenta/arviointi on niin paljon helpompaa, jos hh-osuus on tuon suosituksen luokkaa.

Kokonaisinskatarve näyttää olevan keskimäärin noin 0,3 yks/kg, (20 yks / 60 kg) joten mistään "inskalla mässäilystä" ei ole kysymys.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #92 : Joulukuu 05, 2010, 10:26:42 ap »

Minulla tuo basaali/bolus-suhde on keskimäärin 60/40 %
Mielestäni tuo basaalin suurempi osuus kattaa osaltaan proteiinien ja rasvan hidasta vs-vaikutusta.
Olen aika tarkoin noudattanut tuota "virallisterveellistä" ruoka-ainesjakautumaa. Bolusten laskenta/arviointi on niin paljon helpompaa, jos hh-osuus on tuon suosituksen luokkaa.

Kokonaisinskatarve näyttää olevan keskimäärin noin 0,3 yks/kg, (20 yks / 60 kg) joten mistään "inskalla mässäilystä" ei ole kysymys.

Mä taidan olla melkoinen kummajainen alhaisine basaalisuhteineni, siis basaalia vain nafti 30% vuorokauden kokonaisinskamäärästä. Mistähän muuten voisi johtua noin pieni perusinskan tarve? Enkä mä mikään hh-mässäilijä ole eli ihan "virallisterveellisissä" rajoissa menen. Aiemmin olin lähempänä sitä alarajaa (40%) ja nyt on ehkä vähän osuus noussut, muttei se vieläkään ole siellä ylärajoissa.

Tuo pieni basaalin osuus sitten kyllä näkyykin noiden rasvojen ja protskujen hitaasta vaikutuksesta. Joutuu katsomaan tarkasti millaisia suurennoksia tarvii esim. ison rasva-pläjäytyksen kanssa. Viime yönä sen taas ainakin osittain koin (toki matala ilta-arvokin saattoi olla taustalla - se taas johtui juuri rasvasta ;)). meni peräti 5h yöllä bolus tuplattuna. Mä tosin uskon, että se oli ennemminkin niiden matalaan tarvitsemieni nopeiden hiilareiden käsittelyyn, kuin itse rasvan käsittelyyn, siis rasva vaan ei antanut noille hiilareille mahdollisuutta imeytyä kuin erittäin hidastetusti pitkällä ajalla. Ja tämän päättelen siitä, että pelkästään hiilareiden suhteen laskettu pikainskamäärä ei siis ollut yhtään nromaalia korkeampi, määrässä ei siis tuntunut olevan mitään "rasva-ylimäärää".

Ja tosiaan vaikka keskimäärin olen suosituksissa, niin yksittäiset päivät eroavat kovinkin toisistaan, lähinnä hiilareiden, rasvojen ja kokonaisenergiamäärien suhteen. Ja se kyllä tekee annosteluun omat mutkansa, mutta kun tarpeeksi kauan on harjoitellut tätä "joustavaa ateriointia", niin itse tunun saavani siitä tosi paljon normaaliin elämääni sitä aina kaipaamaani joustoa ja mielihyvää sen myötä. Mä voin olla monissa jutuissa aika "kaavoihin kangistunut", mutta yhdessä en ole, se on päivän aikataulut ja ruokailut ::) :-[
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #93 : Joulukuu 05, 2010, 10:49:53 ap »

Mä taidan olla melkoinen kummajainen alhaisine basaalisuhteineni, siis basaalia vain nafti 30% vuorokauden kokonaisinskamäärästä. Mistähän muuten voisi johtua noin pieni perusinskan tarve? Enkä mä mikään hh-mässäilijä ole eli ihan "virallisterveellisissä" rajoissa menen. Aiemmin olin lähempänä sitä alarajaa (40%) ja nyt on ehkä vähän osuus noussut, muttei se vieläkään ole siellä ylärajoissa.

Ja nyt vastaankin itse omaan kysymykseeni.

Siis kyllähän minulle on selitetty, että pieni basaalimäärä (siis suhteessa boluksiin) johtuu (ainakin osittain) nefropatiasta. Se kun edetessään vähentää insuliinin tarvetta ja tarpeen v'äheneminen näkyy parhaiten juuri basaalin kohdalla.
Kirjattu
Antsu1

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #94 : Joulukuu 05, 2010, 11:16:13 ap »

Toi bolus/basaalisuhde on aika näennäinen ainakin omalla kohdallani.
Teetin jo monipistosaikanani eräällä matematiikkavirtuoosilla käyrät perus-ja ateriaunskojen vaikutusprofiiileista, ja ne kertoivat aika selvästi, että jos syö säännöllisesti 4...5 h välein ja bolustaa silloin, niin bolusinskojen hännät lähes tuplaavat bolusten välisen basaalin. minulla kun tuo NR häntii tehollisen noin 3 h jälkeen vielä toiset 3 h.

Tosin puhtaalla basaalitestillä sain silti kuvan siitä, että pelkkä basaali olisi aivan kohdillaan. Tuo bolusten häntiminen jää välipalojen alle piiloon, niitä kun tulee napsittua säännöllisen epäsäännöllisesti aterioiden välillä.

Ja liikuntasessiot tietenkin sotkevat kaikki muut teoriat. Ja päivät ovat muutenkin erilaisia.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #95 : Joulukuu 05, 2010, 11:33:26 ap »

Mä en ole oikein koskaan pahemmin uskonut mihinkään "matemaattisiin" kaavoihin näissä inskajutuissa. Kun tosiaan tämä kehon fysiologia heittelee niin paljon henkilöstä toiseen. Vain oma kokemus on ollut mulla taustalla, kun olen näitä juttuja omalla kohdallani tutkaillut. On siis ihan liikaa niitä vaiohtelevia tekijöitä.

Mä en nimittäin pysty/osaa mitenkään määrittelemään niitä tekijöitä x, y, z,... niihin kaavoihin niin tarkasti, että jotain apuja niistä olisi. Ja kait se on kiinni paljolti siitä, että en edes halua niin kurinalaista elämää elää. Eli sama syy, miksi monet muutkin "autuaaksi tekevät" opit jätän suosiolla muille sovellettaviksi ;D

Mä nimittäin etunenässä elän elämää, en diabetesta ;)
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #96 : Joulukuu 05, 2010, 11:35:41 ap »

Mullehan lääkäri on toistuvasti suositellut sellaista, että 90%basaalia/10%bolusta (jopa 95/5), vaikka omasta mielestäni sellainen ei toimi lainkaan ja se aiheuttaa usein syömistä pelkkien basaalien takia ja aiheuttaa myös älyttömiä heittelyjä verensokereihin. Itse pidän tätä n 50/50 paljon parempana ja sitä varmaan joudun taas puolustamaan seuraavan lääkärikäynnin yhteydessä, joka on aika kohta.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #97 : Joulukuu 05, 2010, 11:43:42 ap »

Mullehan lääkäri on toistuvasti suositellut sellaista, että 90%basaalia/10%bolusta (jopa 95/5), vaikka omasta mielestäni sellainen ei toimi lainkaan ja se aiheuttaa usein syömistä pelkkien basaalien takia ja aiheuttaa myös älyttömiä heittelyjä verensokereihin. Itse pidän tätä n 50/50 paljon parempana ja sitä varmaan joudun taas puolustamaan seuraavan lääkärikäynnin yhteydessä, joka on aika kohta.

No kait se on niin, että lääkärit ehdottaa vaikka mitä, jotta saataisiin se hobis sinne ns. hyviin arvoihin tai edes lähelle niitä. Eikös se vähän niin ole, että kaikki keinot on sallittuja "sodassa ja rauhassa" ;) Mä luulen, että niin kauan kuin sun hobis pysyttelee yläilmoissa, saat luvan tottua niihin ehdotuksiinl laidasta laitaan - valitettavasti ::) :P Ei muuta kuin etukäteen jo hyvät selitykset valmiiksi, siis miksi ei.

Kun itselläni ehdotettiin basaalin tiputusta vielä paljon nykyisestäkin, niin tein parin viikon testin ja näytin sitten miten kävi ja sitten näytin korkeiden arvojen korjailuihin menneet bolukset... Eipä ole sen jälkeen enää moisia määriä ehdoteltu, ei ole oikeastaan ehdoteltu mitään. On vaan kyselty millanen basaaliprofiili nyt on menossa ;)
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #98 : Joulukuu 05, 2010, 12:00:29 ip »

Joo, mulla vaan laski hobis aika tuntuvasti (kolme pykälää, siis ei kymmenespykälää vaan kolme prosenttipykälää), kun vähensin tuntuvasti basaaleja eli juuri korkeat basaalit mielestäni aiheutti korkean hobiksen. Mutta kun hobiksen tuntuva lasku tapahtui toimittuani lääkärin ohjeita vastaan, niin se on "väärin sammutettu"  ;)
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #99 : Joulukuu 05, 2010, 12:26:49 ip »

No toi on kyllä kumma, jos olet jo päässyt edes sinne "välttäviin" hobiksiin. Hyväksihän sanotaan monessa hoitopuolen ohjeessa <7,5% ja sitten jos on >8,5% pitäis miettiä mitä nyt eli jotain pitäisi vielä löytyä tehtäväksi...

Mä vaan tarkoitin tuota, että jos ei olla siellä ainakin kohtuullisissa arvoissa, niin taitaa olla hoitopuolen vähän pakko yrittää jotain keinoja löytää. Luulen, että jos pääsisit tuonne (jopa) alle 7,5%:n arvoihin, niin eipä ois hoitotaholla paljoa syitä urputtaa tavoista, joilla sinne olet päässyt ;)

Mutta tosi hienostihan sä olet saanutkin alaspäin. Muistathan aina muistuttaa hoitopuolta tuosta saavutuksestasi ja miten se on tullut ;) Mä olen kait niin tomerasti aina esittänyt omat argumenttini, että kontrollivälikin piteni vuoteen. Eli sehän siinä voi olla sitten haittana/etuna - miten sen nyt ottaa ;)

No tää meni nyt vähän sunnuntai-höpötykseksi, mutta menköön :o
Kirjattu
Antsu1

Ann

• Jäsen
« Vastaus #100 : Joulukuu 05, 2010, 13:46:44 ip »

Mä taidan olla melkoinen kummajainen alhaisine basaalisuhteineni, siis basaalia vain nafti 30% vuorokauden kokonaisinskamäärästä. Mistähän muuten voisi johtua noin pieni perusinskan tarve?
^Meillä lapsella on myös suhde ollut kokoajan bolusvoittoinen sekä kynäaikana, että nyt pumpun kanssa basaalia 30% bolusta 70%. Varmaksi en tiedä miksi suhde noin, mutta kynäaikaan hypojen riski suureni jos perusinskan määrää lisättiin ja sama ilmeisesti pumppuhoidollakin.
Kirjattu
Poika -08, D1 05/10, Minimed Paradigm Veo 11/2010

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #101 : Joulukuu 05, 2010, 14:54:06 ip »

Vähän OT, mutta kun matematiikasta kerran puhuttiin. Muistaako kukaan sitä kaavaa, jolla laskettiin niitä henkilökohtaisia lukuja eli paljonko insuliinia tarvitaan per/kilo/hiilarigramma(?) ja kuinka paljon yksi yksikkö laskee verensokeria? Minulla on se kaava jossain kotikoneella, muttei kannettavalla täällä mökillä.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #102 : Joulukuu 06, 2010, 10:57:53 ap »

^Meillä lapsella on myös suhde ollut kokoajan bolusvoittoinen sekä kynäaikana, että nyt pumpun kanssa basaalia 30% bolusta 70%. Varmaksi en tiedä miksi suhde noin, mutta kynäaikaan hypojen riski suureni jos perusinskan määrää lisättiin ja sama ilmeisesti pumppuhoidollakin.

Tuo perusinsuliinin (tai: basaalin) ja ateriatuikkausten (tai: bolusten) vuorokausittaisten kokonaisannosten suhde on todella niiiiiiiiiiiiiiiiii-in yksilöllinen juttu, että hirvittää. Minulla itselläni tuo suhde on tällä hetkellä suurinpiirtein seuraava: 30% perusinsuliinia, 70% pikainsuliinia, mutta tunsin diabeetikon, jolla tuo suhde oli täsmälleen käänteinen: 70% perusinsuliinia, 30% pikainsuliinia. Ja molemmissa tapauksissa saavutettiin ihan hyvä vs-tasapaino  ;D
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #103 : Joulukuu 06, 2010, 11:28:01 ap »

Vähän OT, mutta kun matematiikasta kerran puhuttiin. Muistaako kukaan sitä kaavaa, jolla laskettiin niitä henkilökohtaisia lukuja eli paljonko insuliinia tarvitaan per/kilo/hiilarigramma(?) ja kuinka paljon yksi yksikkö laskee verensokeria? Minulla on se kaava jossain kotikoneella, muttei kannettavalla täällä mökillä.

Sain tapsalta joskus joten laitan sen sinulle yksityisviestinä.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #104 : Joulukuu 06, 2010, 11:29:59 ap »

Tuo perusinsuliinin (tai: basaalin) ja ateriatuikkausten (tai: bolusten) vuorokausittaisten kokonaisannosten suhde on todella niiiiiiiiiiiiiiiiii-in yksilöllinen juttu, että hirvittää. Minulla itselläni tuo suhde on tällä hetkellä suurinpiirtein seuraava: 30% perusinsuliinia, 70% pikainsuliinia, mutta tunsin diabeetikon, jolla tuo suhde oli täsmälleen käänteinen: 70% perusinsuliinia, 30% pikainsuliinia. Ja molemmissa tapauksissa saavutettiin ihan hyvä vs-tasapaino  ;D

Hoitotuloksen (=HbA1c) kannalta on yhdentekevää, onko bolus/basaalisuhde bolusvoittoinen vai basaalivoittoinen. Ja kuten edellä vihjailin jo, niin bolusten hännät peittävät pientä basaalin vajausta ja myös päinvastoin, suurehko basaali korvaa bolusten puutteita.
Ratkaisevinta on insuliinin kokonaismäärä suhteessa sokeristuviin ruoka-aineisiin vrk:ssa (kenties jopa pitemmälläkin aikajaksolla).

Koko kysymys on (bolusten, aterioiden, liikunnan tms.) ajoitusjuttu. Ja sitä sitten elimistömme tasoittaa tai sotkee vaikeasti hallittavalla tavalla.
On ilmeistä, että bolusvoittoinen inskasuhde on eduksi, jos päivät ja ateria-ajat ovat kovin vaihtelevia. Tämäkin voi silti olla tapauskohtaista.

Juuri tässä se yksilöllisyys nostaa päätään. Liikunta, stressitilat, imeytymisvaihtelut, vasta-aineisiin sitoutuminen, ruoka-aineiden imeytyminen ja niiden laatu ja kenties muutkin vaikeasti tunnistettavat tekijät sotkevat säännönmukaisuuksia.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2010, 11:33:15 ap kirjoittanut tapsa »
Kirjattu

Linkkejä