Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Aamujaaa!!  (Luettu 17713 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
Vs: Aamujaaa!!
« Vastaus #75 : Joulukuu 03, 2010, 22:02:21 ip »

Ei kai meidän kannata keskenämme riidellä siitä, mikä on oikea hoitotapa, kun kaikki ollaan ihan samassa sopassa ja terveyspuolen säästökuurit koskettavat meitä kaikkia.  :(

Tätä minäkin yritin omassa viestissäni tarkoittaa.  :)
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #76 : Joulukuu 03, 2010, 23:10:59 ip »

Joo, tässä on vissiin vähän kyse sairauden hoidosta ja harrastuksen hoidosta. Joskus vaan toinen syö toista, ihan kumminpäin ajatellen vaan ;D Jokainen päättää itse kumpi on tärkeämpää ;)
Antsu!! Vaadin perusteluja miksi tässä nyt muka toinen syö toista.
Ei kumpikaan syö kumpaakaan, vaan minä syön joka ilta proteiineja, ja joka aamu näitä sokerin heittelyjä Ei ole. Joten tuskin se proteiini siinä se pahis nyt on. Ja kun se on joka ilta sama määrä, niin äkkiseltään luulis että ne heittelytkin ois joka aamu samanlaisia. Mulle diabeteksen hoito on Tietysti tärkeämpää, mutta kun en näe proteiinien välttelyssä ratkaisua ongelmaan, niin en sitä tee. Sitäpaitsi pumpun tuomiin hyötyihin suhteutettuna nämä aamuheittelyt on niin pieni riesa, että vaikka iltaproteiinin lopettaminen ratkaisisi ongelman, en sitä tekisi. Koska aamuheittelyt ei todellakaan ole hyvän hobiksen esteenä. Saan ne ahkeralla mittaamisella kiinni niin äkkiä, että ne ei ehdi vaikuttaa mihinkään.

Se taitaa olla niin että kivitatti ei ymmärrä minun kirjoittamaa.
Äärettömän kovista kivuista alaraajoissa sinulla ei kait ole mitään käsitystä.

Insuliinipunput ovat kalliita ja ihme ja kumma onkin se että pumppujen käyttäjistä monet ovat nuoria ja hyväkuntoisia, jotka hoidon hyvin saisivat toteutettua opettelemalla moinipistoshoidon pistoksilla.

Minä oletan että sinäkin opit hoidon niksit ja hoitosi saat rutiiniksi taustalle niin silloin elämä hymyilee.
Hei Viljo. Sen verran mun on pakko sanoa, että en todella aina ymmärrä kirjoittamaasi, mutta ei meidän sotasille sen tähden tarvi ryhtyä.
Enkä myöskään tiedä mitään kipeistä jaloista, mutta mielestäni minun ei tarvikaan...

Pumput on kalliita, ja onneksi niitä annetaan meille Vielä hyväkuntoisille nuorille, jotta meistä Ei Edes Tule vanhana huonokuntoisia. Mutta minä EN SAA TOTEUTETTUA hyvää hoitoa insuliinikynillä. Olen kokeillut sitä kuusi vuotta, ja se ei onnistunut. Kerran HbA1c oli 7,2 mutta se vaati niin kovaa työtä, että sitä ei jaksanut kahta kuukautta pidempään. Ja mun yöhypot oli niin pahoja, että ihmettelen etten joutunu kertaakaan tajuttomaksi. Joten mun mielestä mun pumpun käyttö on Täysin oikeutettua.
Nyt mulla on hoito hanskassa ja nämä satunnaiset aamupalan jälkeiset korkeat on mun hoidon ainoa kompastuskivi. Niin et sinä voi väittää ettenkö minä tästä taudista mitään ymmärrä!

Loppuviestiisi en kommentoi ettei mene ihan asiattomaksi. ;) Puhut sinä Viljo asiaakin, eikä minulla ole sua kohtaan mitään ennakkoluuloja. Ollaan kavereita jookos? :-*

Kyllä ihmetyttää, miksi niitä lihaksia pitää kasvattaa ??? Siis, sopusuhtainen nuori nainen. No, ehkä minä olen liian vanha tämmöistä ymmärtämään.
Friita!! :D :D Se on harrastus siinä missä muutkin. Ja miksi mun pitäisi tyytyä olemaan heikko ja pläski, kun voin tehdä itestäni vahvan ja lihaksikkaan? Mä nyt vaan satun tykkäämään olla ennemmin fit kuin fat. Ja koska kerran voi vaikuttaa ite, niin miksi jättäisin tilaisuuden käyttämättä?
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #77 : Joulukuu 03, 2010, 23:14:30 ip »

Ei kai meidän kannata keskenämme riidellä siitä, mikä on oikea hoitotapa, kun kaikki ollaan ihan samassa sopassa ja terveyspuolen säästökuurit koskettavat meitä kaikkia.  :(

Tätä minäkin yritin omassa viestissäni tarkoittaa.  :)

Tästä olen täydellisen samaa mieltä.

Meillä saatiin pumppu lapselle, kun rajuja hypoja ei saatu pistoshoidolla kuriin. Tiukoilla mennään edelleen, vuoristorata jatkuu... Mutta kotikunta on varmasti säästänyt rahaa, kun sairaalaan ei enää toistaiseksi (pumppu ollut vuoden) ole jouduttu hypojen takia. Yksikin osastovuorokausi maksaa aika paljon... Inhimillisistä kärsimyksistä puhumattakaan...
Ollaan puhki, ihan, vaan ei vaihdettaisi pois... Lapsen elämä on parempaa, siinä vanhempien valvominen (yhä kaikesta huolimatta) on aika vähän...
Rauhaa toivoen
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #78 : Joulukuu 03, 2010, 23:26:41 ip »

Kiitoksia kolleekat erinomaisesta vertaistuesta.
Kiitos myös kivitatille.

Kritiikki se piristää ja elävöittää näitä keskusteluja.
Paljon saamme täältä hoitoomme sellasta jaksamista kun ei täysin tunne yksin olevansa kipujensa kanssa.

Hoitomenetelmät kehittyvät ja onhan sitä Suomessakin onnistuneet haima siirrossakin.
Sitähän me monet toivomme mutta mitenkähän se homma Suomessa etenee kun kustannuksia karsivat terveyden hoidossa.

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #79 : Joulukuu 04, 2010, 00:07:40 ap »

Heitä Viljo high five. :) Tähän tyyliin! http://www.innocentenglish.com/funny-pics/lolcats/high-five-kitty.jpg

Kyllä se vaan on niin että täällä porukka täydentää toisiaan. Ja kaikki puhuu enimmäkseen asiaa. Joskin minä saatan joskus vähän lipsua... ;D
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #80 : Joulukuu 04, 2010, 08:54:08 ap »

Joo, tässä on vissiin vähän kyse sairauden hoidosta ja harrastuksen hoidosta. Joskus vaan toinen syö toista, ihan kumminpäin ajatellen vaan ;D Jokainen päättää itse kumpi on tärkeämpää ;)
Antsu!! Vaadin perusteluja miksi tässä nyt muka toinen syö toista.
Ei kumpikaan syö kumpaakaan, vaan minä syön joka ilta proteiineja, ja joka aamu näitä sokerin heittelyjä Ei ole. Joten tuskin se proteiini siinä se pahis nyt on. Ja kun se on joka ilta sama määrä, niin äkkiseltään luulis että ne heittelytkin ois joka aamu samanlaisia. Mulle diabeteksen hoito on Tietysti tärkeämpää, mutta kun en näe proteiinien välttelyssä ratkaisua ongelmaan, niin en sitä tee. Sitäpaitsi pumpun tuomiin hyötyihin suhteutettuna nämä aamuheittelyt on niin pieni riesa, että vaikka iltaproteiinin lopettaminen ratkaisisi ongelman, en sitä tekisi. Koska aamuheittelyt ei todellakaan ole hyvän hobiksen esteenä. Saan ne ahkeralla mittaamisella kiinni niin äkkiä, että ne ei ehdi vaikuttaa mihinkään.

No tarkoitin vaan sitä, että sinä taisit aloittaa tän keskustelun aamusokereista ja niiden ongelmista ja toivoa vinkkejä. Sitten joihinkin vinkkeihin vaan totesit, että EI KOSKAAN. Minä ymmärsin, että syynä tuohon oli harrastut, kasvatat lihaksia ;D ::) Mä vaan yritin huonolla menestyksellä vähän huumorilla höystäen tarttua tuohon sun ehdottomuuteen (siis tuokin tuo esille sun ehdottomuutta, että vaihtoehto ois iltaproteiinien LOPETTAMINEN), hei hoi, on olemassa se keskikeikin. Eli rauha maassa, jookos (etenkin näin joulun edellä ;)).

Ja eihän sulla tosiaan mitään hurjia heittelyjä edes taida olla, sellasta pientä vaan, josta mä sanoisin sen olevan ihan normaalia tekijän X aiheuttamaa. Koneita kun me ei olla.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #81 : Joulukuu 04, 2010, 10:44:09 ap »

No ainoa Ei Koskaan on oikeastaan nuo proteiinit. Niistä en luovu. Ne kun ei kuulemma munuaisiakaan haittaa, niin kauan kun ne vielä täysillä pelittää. (ja jos niuhotetaan, niin iltaprotskuissa ei oo kultaista keskitietä.)

Mutta siinä oot kyllä ihan oikeassa, että oon monesti aika ehdoton. ::) Mut en mä arkiasioissa oo... Arjessa pitää tehä kompromisseja. Auttaapa taas selitellä. :D :D

Enkä minäkään pahalla sanonut, vaikka tuossa ei yhtään hymiötä näköjään ollutkaan.. :D

En kyllä tykkää yhtään tosta Herra Äxästä. Se pilaa aina kaiken. :D Ei nuita heittelyjä tosiaan oo ku kerran-pari viikossa, mutta helpottais vaan hommaa jos ei tarttis aina aamupala jälkeen olla niin skarppina mittailemassa. Mut mäkin vähän luulen että tää on asia johon ei vaan löydy ratkaisua, vaikka kuinka ettis. Tietty se, että söis porkkanaa ja makais sohvalla vois olla yks ratkaisu, mutta sen järkevyydestä voi olla montaa mieltä.

Semmosen outouden oon kans huomannu, että jos syö lounaalla enemmän hiilareita ku 30g, niin tarttee enemmän inskaa per 10ghh. Onko tää kellekään muulle tuttua? Liekö saman tyyppistä "resistenssiä" kuin mitä korkeilla sokereilla usein ilmenee?
Kirjattu

RiMa

• Vieras
« Vastaus #82 : Joulukuu 04, 2010, 18:33:46 ip »

Semmosen outouden oon kans huomannu, että jos syö lounaalla enemmän hiilareita ku 30g, niin tarttee enemmän inskaa per 10ghh. Onko tää kellekään muulle tuttua? Liekö saman tyyppistä "resistenssiä" kuin mitä korkeilla sokereilla usein ilmenee?

Minulla on sama "vika". Eli lounaalle tarvitsen 2-3 yksikköä insuliinia per 10 ghh. SItä en tiedä mistä se johtuu, ehkä insuliinin tarve on tuolloin minulla suurempi kuin muuhun aikaan. Ehkä tälle ilmiölle on myös jokin "oikea termi". Mutta hyvin pärjää sokereitten kanssa, kun muistaa huomioida lounasaikaan erilaisen insuliinin tarpeen.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #83 : Joulukuu 04, 2010, 19:04:01 ip »

Mulla ei ole missään tilanteessa tuollasita suhdetta, oikeastaan maksimi on 1,5ky/10gHH ja yleensä ollaan jossain 1,3ky/10gHH paikkeilla, tämä siis aamiaisella. Normi on suunnilleen 0,8-1ky/10gHH.
Kirjattu
Antsu1

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #84 : Joulukuu 04, 2010, 19:35:52 ip »

Mulla ei ole missään tilanteessa tuollasita suhdetta, oikeastaan maksimi on 1,5ky/10gHH ja yleensä ollaan jossain 1,3ky/10gHH paikkeilla, tämä siis aamiaisella. Normi on suunnilleen 0,8-1ky/10gHH.

Aika yksilöllisiä olemme tässäkin suhteessa.

Mulla meni kesällä 0,3 yks/10 ghh (paljon liikuntaa)
nyt menee noin 0,5 yks/10 ghh

Bolussumma noin 40% vrkn kokonaisannoksesta. Enkä ole vhh-ihmisiä.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #85 : Joulukuu 04, 2010, 19:46:36 ip »

Jotenkin minusta vähän tuntuu siltä että monetkaan ei taida tajuta sitä että kyllä ne rasvat ja proteenitkin tarttee insuliinia.

Insuliinin tarve muodostuu siis kropan painon ja kropan tarvitseman ravinnon määrän perusteella.

Siinä se lyhykäisyydessä on.

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #86 : Joulukuu 04, 2010, 20:11:04 ip »

Jotenkin minusta vähän tuntuu siltä että monetkaan ei taida tajuta sitä että kyllä ne rasvat ja proteenitkin tarttee insuliinia.

Insuliinin tarve muodostuu siis kropan painon ja kropan tarvitseman ravinnon määrän perusteella.

Siinä se lyhykäisyydessä on.

Viljo

No minä en ainakaan tarvi insuliinia rasvoille (pelkästä rasvasta ei ole kokemusta, koska eipä ole koskaan tullut vain rasvaa syötyä. Rasvat vaan sattuvat hidastamaan kyseisen aterian hiilareiden imeytymisnopeutta reilusti. Siis mulla sama ateriainskamäärä riittää, mutta se pitää vaan laittaa todella isolla hidastuksella (onneksi pumpussa on juuri tuota varten omat toimintonsa), jos rasvaa on reilusti. Se on minulla tuon gastropareesin (taustalla autonominen neuropatia) ilmentymämuoto, joten tiedän vaan omalta kohdaltani tuon jutun.

Protskut onkin sitten eri asia.
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #87 : Joulukuu 04, 2010, 20:21:27 ip »

Aika yksilöllisiä olemme tässäkin suhteessa.

Mulla meni kesällä 0,3 yks/10 ghh (paljon liikuntaa)
nyt menee noin 0,5 yks/10 ghh

Bolussumma noin 40% vrkn kokonaisannoksesta. Enkä ole vhh-ihmisiä.

Ja mullahan tuo bolussumma on paljon suurempi eli olen siis bolusvetoinen :) Bolukset ovat noin 70% (jopa vähän yli) vuorokauden kokonaisinkamäärästä. Tässä tosiaan taas näkyvät nämä suuret yksilölliset erot. Ja joku voi sanoa, että mulla on basaali liian pieni, no eipä ole, koska se riittää hyvin hoitamaan tasapainon, vaikka ateria jäisi välistä. Sen mukaan se on jopa säädetty.

Kokonaisinskamäärä on tällä hetkellä 0,46ky/1kg vuorokaudessa ja kesällä vähän vähemmän (noin 0,40ky/kg/vrk), ei niinkään liikunnan kuin ilmeisesti lämpimän sään johdosta. Jotenkin keho vaan tuntuu käyvän helteillä suuremmilla kierroksilla ja kuluttaa enemmän...
Kirjattu
Antsu1

RiMa

• Vieras
« Vastaus #88 : Joulukuu 04, 2010, 20:36:41 ip »

kyllä ne rasvat ja proteenitkin tarttee insuliinia.

Minulla runsas proteiini nostaa verensokeria viiveellä. Ja kyllähän proteiinille insuliinia tarvitaan, minä ainakin. Tämän takia syön ns. "virallisterveellisesti", tällä ruualla onnistun pitämään sokerit hyvällä tasolla. Ja tästähän sitten saa olla mitä mieltä haluaa ;)
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #89 : Joulukuu 04, 2010, 21:45:54 ip »

Mulla perusinskaa menee 0,38ky/kg. Basaali/bolus -suhde vaihtelee 70/30 - 50/50. Riippuu vähän päivästä.
Kirjattu

Linkkejä