Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Aamujaaa!!  (Luettu 17730 kertaa)

Viljo

• Lentävä kynä
Vs: Aamujaaa!!
« Vastaus #60 : Joulukuu 03, 2010, 15:42:47 ip »

Se taitaa olla niin että kivitatti ei ymmärrä minun kirjoittamaa.
Olenko minä kateellinen tai en niin se on minun asia ja siihen ei muilla ole nokan koputtamista.
Äärettömän kovista kivuista alaraajoista sinulla ei kait ole mitään käsitystä.
Toisille niitä tulee ja toisille ei vaikka jalat olisi ääreisverenkierto häiriöiden johdosta yhtä huonot.

Sellaisenkin olen kirjoituksistasi havainnut että et sittenkään kirjoituksistasi päätellen taida ymmärtää eroa
salamainsuliinien ja ihmisinsuliinien välillä.
Tietysti pumpulla insuliinin annostaminen helpottaa monilla hoitoa mutta unohdetaan liian usein se
että insuliinipumppu on kone ja se kone ei tiedä mitään kropan insuliini tarpeen vaihteluista.

Insuliinipunput ovat kalliita ja ihme ja kumma onkin se että pumppujen käyttäjistä monet ovat nuoria ja
hyväkuntoisia jotka hoidon hyvin saisivat toteutettua opettelemalla moinipistoshoidon pistoksilla.

Tässä diabeteshoidossa on pakko "jauhaa" ja taas vain "jauhaa" samaa asiaa kunnes asia menee perille.
Sinulle on kyllä lähes mahdoton saada perusasiakaan menemään perille sillä sinulla taitaa olla
ennakko asenteita vanhoja kärttysiä kovien kipujen kanssa taistelevia ukkoja kohtaan.

Meillä yli 40 vuotta d1:n hoitoa käytännössä kokeneena on tietoa paljon jota ei edes kirjoista löydy.

Minä oletan että sinäkin opit hoidon niksit ja hoitosi saat rutiiniksi tautalle niin silloin elämä hymyilee.
Opisketut onnistuvat ja urakehitys menee huimaa vauhtia eteen päin.

Lycka till

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #61 : Joulukuu 03, 2010, 15:58:31 ip »

Mielestäni kivitatti on kyllä varsin hyvin ymmärtänyt, mistä tässä on kyse. Se, että joku on sairastanut tätä tautia vaikka nyt 50 vuotta, ei tarkoita sitä, että ymmärtäisi tautia 5 kertaa paremmin kuin 10 vuotta sairastanut. Jokaisen tauti on omansa ja myös hoito on yksilöllistä.

En muista kivitatin missään väittäneen, että hän tietäisi erityisen paljon alaraajakivuista. Itse tiedän niistä jonkun verran ja tiedä myös, mikä niihin on omalla kohdallani auttanut: maratonjuoksu  ;) Ilman juoksuharrastusta tarvitsisin todennäköisesti jotain lääkitystä jalkakipuihin. Niin että juoksemaan vaan, jos halua irti jalkakivuista  ;D
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #62 : Joulukuu 03, 2010, 16:15:18 ip »

Insuliinipunput ovat kalliita ja ihme ja kumma onkin se että pumppujen käyttäjistä monet ovat nuoria ja
hyväkuntoisia jotka hoidon hyvin saisivat toteutettua opettelemalla moinipistoshoidon pistoksilla.

Viljo-hyvä; kalliitahan ne ovat, mutta mielestäni meillä kaikilla on oikeus toteuttaa omassa hoidossamme niitä menetelmiä, jotka parhaiten sopivat itsellemme ja sopivat myös elämän tilanteeseemme. Varsinkin nuorilla naisilla pumppu on oiva apu hormonitoimintaa ajatellen. Samoin kovasti urheilevien yms.

Sinä olet onnistunut hyvin kynäilijänä ja hyvä niin. Minulta se ei esim. enää onnistunut ja aiheutti suuria ponnistuksia ja jatkuvaa mittaamista ja korjailua yms. Lopulta pitkävaikutteinen olisi pitänyt jakaa kolmeen osaa ja myöntänet itsekin. ettei siinä oikein ole enää järkeä? Tällainen tilanne voi olla myös nuoremmilla henkilöillä. Kaikista ihaninta tässä on se, että voin harrastaa liikuntaa neljä kertaa vikkossa tarvitsematta pelätä, milloin ollaan matalalla ja milloin taas korkealla yllättävästi käyttäytyvän pitkävaikutteisen inskan vuoksi!

Vaikka tuo pumppu maksaisi yhden kivitalon verran, mielestäni siihen pitäisi olla oikeus kaikilla niillä diabeetikoilla joka katsoo sen helpottavan omaa elämäänsä ja hoitotasapainoa. Tästä  sairaudesta on niin paljon harmia muutenkin, ettei sitä saa eikä kuulu hankaloittaa välineiden hinnan vuoksi kuten liuskojen pihtaamisessakin on kyse.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #63 : Joulukuu 03, 2010, 16:49:04 ip »

Kyllä ihmetyttää, miksi niitä lihaksia pitää kasvattaa ??? Siis, sopusuhtainen nuori nainen. No, ehkä minä olen liian vanha tämmöistä ymmärtämään.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

taitsa

• Vieras
« Vastaus #64 : Joulukuu 03, 2010, 16:54:33 ip »

Vaikka tuo pumppu maksaisi yhden kivitalon verran, mielestäni siihen pitäisi olla oikeus kaikilla niillä diabeetikoilla joka katsoo sen helpottavan omaa elämäänsä ja hoitotasapainoa. Tästä  sairaudesta on niin paljon harmia muutenkin, ettei sitä saa eikä kuulu hankaloittaa välineiden hinnan vuoksi kuten liuskojen pihtaamisessakin on kyse.

Hyvä Keiju,täyttä asiaa ;)

Siihen on pyrittävä,että jokainen diabeetikko tuntee mahdollisemman hyvin oman kehonsa.On vaikeaa peräti mahdotonta sanoa,miten toisen diabeetikon keho reagoi esim.inskaan. "Nautittakoon" inska piikeillä tai pumpulla,kunhan mahdollisemman hyvä hoitotasapaino löytyisi,sehän on pääasia,vai mitä?

Oman kehon tunteminen on kyllä välillä hankalaa,itse ainakin olen välillä "äimänä käkenä".Ei auta,vaikka menisin kuuseen kukkumaan,joku hemmetin tekijä X yrittää sotkea välillä kuvioita,heittelee kapuloita rattaisiin.Mut mitäs tässä,käyn ja kukun,toistaiseksi ;)

Juu,kynäilijä olen,piirtelen kynillä mustelmia vatsanahkaan ja reisiin,ilman taiteilija apurahaa. :)
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #65 : Joulukuu 03, 2010, 17:19:07 ip »

viljolla  taitaa olla hermot huonossa kunnossa, alaraajoissa.        on  joskus ollut huonossa hoitossa
Kirjattu

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #66 : Joulukuu 03, 2010, 17:45:39 ip »

En myöskään ymmärrä mikä Viljoa risoo inskapumpuissa ???? Niillähän juuri saavutetaan monilla paljon parempi hoitotasapaino ja siten myös vältytään noilta Viljon jalkakivuilta.Taitaapi Viljonkin jalkakivut johtua ihan siitä että tuolloin aikoinaan ei hoito ollut näin hyvää kuin nykyään ja huono hoitotasapaino altisti lisävaivoille ja sairauksille paljon enemmän kuin nykyään kun käytössä jokaisella omat vs-mittarit, liuskat, inskakynät, pumput , sekä D-lääkärit ja hoitajat.....sekä tällaiset hyvät keskustelupaikat kuten KP.
Toki inskapumppu maksaa....hinnat taitaa pyöriä siellä 3 500-4 500€/kpl välillä (korjatkaa jos olen väärässä), joten en katso että kyseessä on kuitenkaan mikään kamalattoman kallis hoitomuoto, jos sitä vertaa siihen mitä maksaa huonosta hoitotasapainosta kärsivän D1:sen lisäsairauksien hoito......esim. todella pahat hypot, ketoasidoosit, mahdollinen tehohoito, silmävauriot, munuaisvaivat, dialyysit ja mahdolliset elinsiirrot esim. munuainen......jos edes osa näistä kuluista saadaan alenemaan pumppujen käytön myötä, niin inhimillisen kärsimyksen rahallista arvoa ei edes voi mitata ja todellisetkin rahassa mitattavat säästöt ovat vuodessa varmaan miljoonia.
Pumppuhan myös annostelee inskaa huomattavasti tasaisemmin kuin pistokset ikinä voivat tehdä, tai sitten saat pistää itseäsi vähintään kerran tunnissa  ;)
Oletko Viljo koskaan kysynyt omasta hoitopaikastasi saisitko käyttöösi pumpun ? Musta tuntuu että yksi syy siihen miksi nuoremmilla pumppuja on enemmän, on se että liian monet vanhemmat ihmiset pelkäävät pumppuja, luulevat että niiden käyttö vaatii rakettikirurgiaa ja siksi eivät edes niitä itselleen pyydä.
Nöyrimmät anteeksipyyntöni kun taas jälleen kerran puutun teidän ykkösten asioihin....sorry ;D
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

sansu

• Intoilija
« Vastaus #67 : Joulukuu 03, 2010, 18:11:23 ip »

Mä oon kironnu kanssa viimeisen viikon ainakin, kun ei voi mitenkään ennustaa, paljonko aamulla piäis pistää insuliinia. Ja koska lounaalla vs nousee kuitenkin aina taivaisiin, niin haluis, että vs olis ok ainakin ennen lounasta. Muuten inska oo pitää pistää vähintään puoli tuntia etukäteen, jotta vs ei nousis yli 20.

Esimerkin vuoksi: aamullavs 11 (oho), pistän 6 yks pikaa, otan omenan mukaan ja lähen töihin, tarkoituksena syödä omena ja hakea ehkä jotain kahviostakin (jos tarvii) vähän myöhemmin. Töissä oli kiuitenkin tsi kiireinen aamu, ja ehin syömään lounasta vasta joskus yhen aikaan. vs 6.2 . Ilman aamupalaa.

Joku toinen aamu samalla verensokerilla ja sy kaks leipää ja mandariinin ja silti meinaa mennä matalalle tunnin päästä.

Liikunnassa tai iltasyömisissä ei suurta eroa. Miten tässä voi sitten päätellä, paljonko inskaa pitäis pistää aamulla?
Kirjattu
D1, Apidra&Lantus

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #68 : Joulukuu 03, 2010, 18:17:12 ip »

Miten tässä voi sitten päätellä, paljonko inskaa pitäis pistää aamulla?

Vaikka minulla aamut ovat melko tasaisia niin silti teen niin, että mittaan sokerit heti kun silmät avaan. Ja jos on yli 7-8, niin pistän 1,5 kertaa pikainskaa siitä mitä normaalisti pistäisin 10 grammalle hiilareita ja syön jotain hidasta hiilihydraattia.
Eli lähtötaso ratkaisee minulla sen, miten pistän ja syön aamulla.
Kirjattu

sansu

• Intoilija
« Vastaus #69 : Joulukuu 03, 2010, 18:27:32 ip »

Toki, lähtötaso ratkaisee periaatteessa, mutta kun se tarvittava inskamäärä riippuu myös jostain muusta (kuin aamupalasta verensokerista). Ja tekiää joku muu on äärimmäisen vaikea määrittää.
Kirjattu
D1, Apidra&Lantus

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #70 : Joulukuu 03, 2010, 20:19:32 ip »

Lycka till

Viljo

No höpsistä! Sain pumpun 57-vuotiaana. Mikä nuori minä olen?

LiskoNeidolle:
Sinulle kans höpsistä!
Ei vanhemmilla ihmisillä ole ennakkoasenteita.
Ollaan nähty niin pitkä kehityksen kehitys, ettei tulisi mieleenkään suhtautua minkään vempaimen käyttöön pelokkaasti.
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #71 : Joulukuu 03, 2010, 20:22:00 ip »

Kiitoksia kun muutamat ymmärtävät minunkin kirjoituksia.

Joku taisi vihjata siihen suuntaan että jalkakivut johtuisivat huonosta sokeritasapainosta minulla.
Minä en sitä allekirjoita sillä hoitavan lääkärin mukaan minulla tasapaino pitkäaikaissokerikokeiden mukaan on erittäin hyvä.

Ongelmana on hypot ja se on tuonut mukanaan lisääntyneet verensokerimittaukset jolloin korjaukset onnistuvat
kotioloissa ja säästämme paljon yhteiskunnan maksamia kustannuksia.

Jalkasärkyjä on monilla ikäätyneillä vaikka diabetesta ei olekaan? Mitäs se sitten kertoo?
Jalka särkyjä on monilla kilpajuoksijoilla joilla ei ole diabetesta? Mitäs se sitten kertoo?

Pumppuhoitoa yritin saada silloin kun pumppuja alkoivat saada Suomeen.
Olisin ostanut sen omilla rahoillani jos eivät kunnan terveyspuolelta sitä olisi silloin maksaneet.
Kaikki maahantuojat sanoivat että ei heillä ole oikeutta myydä yksityisille ja saat sen ilmaiseksi asuinkunnaltani.
En saanut. Sanoivat että tasapaino on hyvä ja osaat hoitaa pistoksilla, et tarvitse pumppua. Tämä on totuus.

Disbeteshoitaja ei ehkä saanut hankittua ilmaisia muisti kyniä kun jalkahoito käynnin yhteydessä olisin ne hakenut.
Muistikynällä hoidossa pyritään hypojen poistamiseen ja vanhetessa muistihäiriöiden aiheuttamien pistosten unohtamisen korjaamisen kotioloissa.
Nytkin asuinkunta temppuilee NovoPen Echo insuliinikynien laskujen kanssa kun apteekki ei osannut
muka laskua kynistä laittaa terveyskeskukseen ja minä hölmö sen maksoin.

Totuus on sekin että liian paljon omahoidossa "fuskataan" kun luotetaan siihen että pumppuun on oletuksilla
modifioitu potilaan perusinsuliini tarve ja sitten tarve muuttuukin ja verensokerimittauksia on jätetty suorittamatta.
No mitäs siitä seuraa, pumppuhoitoisethan sen tietävät ja yhteiskunta maksaa.

Viljo tietää enempi mitä luulettekaan mutta kaikkea en täällä keskusteluissa kerro.

Viljo
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 03, 2010, 20:30:44 ip kirjoittanut Viljo »
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #72 : Joulukuu 03, 2010, 20:46:26 ip »

Kommenttina Viljolle, minä sain pumpun juuri hypojen vuoksi :) Ja kyllä on hypot sitten vähentyneetkin, joten vaihto pumppuhoitoon on ehdottomasti kannattanut. Mulla jopa hoitotaho ehdotti pumppua juuri hypojen vuoksi.

Ja minusta pumppu ei yhtään vähennä omahoidon tarvetta. Päinvastoin, on paljon enemmän vaikutusmahdollisuuksia ja niinpä töitä on tehtävä enemmän kuin perinteisen pistoshoidon aikana, alkaen jopa verensokerimittausten määrästä. Siis ainakin silloin, jos pumpusta haluaa kaiken hyödyn saada irti. Ja mä oletan, että pumpun saaneet ovat niitä keskimäärin enemmän diabeteksestaan huolehtivia. Tunnen tapauksen, joka ehdottomasti haluaisi pumpun, mutta ei sitä tule saamaan, koska ei lupaa lisätä verensokerimittauksiaan. Ja sanoisin, että vähintään yhtä paljon "fuskataan" omahoidossa pistoshoidon kohdalla, väittäisin, että jopa enemmän kuin pumppuhoidon kohdalla. Ei tuo "fuskaaminen" ole hoitomuodosta kiinni, se on ennemminkin kiinni yksilöstä ja taustalla on monia asioita.

Jalkasärkyjä on todellakin monella. Syitä on monia. Ikääntymisen mukana aika moni niistä johtuu valtimopuolen verenkiertohäiriöistä ja tosiaan ei niihin välttämättä mitään diabetesta tarvita taustalle - usein vaan sattuu olemaan. Jalkahaavat taitavat kuulua aika usein meille diabeetikoille (jos siis eivät selvän vamman vuoksi ole syntyneet).

Viljo, positiivinen asenne saattaa helpottaa oloa, jopa krooniset kivut voivat tuntua pienemmiltä. Yritähän löytää jotain positiivista ajateltavaa, vaikka joulun odotusta.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #73 : Joulukuu 03, 2010, 21:19:55 ip »

Muistin virkistämiseksi:
Monipistoshoito

•   Perusinsuliini annostellaan joko yhtenä pistoksena aamulla tai illalla tai sitten kahtena, mahdollisesti erisuurena annoksena sekä aamulla että illalla.
•   Insuliinina on pitkävaikutteinen (12…24 h) insuliini(johdos).
•   Perusinsuliinin osuus on noin 50% vuorokauden kokonaisannoksesta.
•   Lantus tai Levemir ovat käytetyimmät perusinsuliinit, aikaisemmin myös Protaphan.
•   Ateriainsuliini annostellaan hiilihydraattipitoisen aterian tai välipalan edellä, aikana tai sen jälkeen. Lisäksi voidaan korjata korkeita vs-arvoja ylimääräisillä pikainsuliinipistoksilla.
•   Insuliinina on pikainsuliini. Apidra, Humalog ja NovoRapid ovat yleisimmät pikainsuliinit.
•   Hoidon yleisin ongelma on pitkävaikutteisen perusinsuliinin ”kaareva” vaikutusprofiili, jolloin on vaikea saada oikeaa vaikutusta oikeaan aikaan. Kahdella pistoksella voidaan jonkin verran korjata erilaista päivä- ja yötarvetta, mutta vaikutus ei vastaa elimistön todellista tarveprofiilia. Myös pikainsuliinipistokset voivat täyttää pitkävaikutteisen vaikutuksen aukkoja.
•   Toissijaisia ongelmia on useiden pistosten tarve/vrk ja kahden eri insuliinilaadun käyttö (kaksi insuliinikynää).

Pumppuhoito

•   Pumppuhoidossa perusinsuliini (basaali) saadaan annosteltua (yks./tunti) lähes vuorokausitarveprofiilia vastaamaan. Usein suurin tarve on aamuyöstä aamupäivään ja pienin iltayöllä, joihin kumpaankin pumppu voi hyvin vastata.
•   Pumpulla saadaan pienilläkin perusinsuliinitarpeilla riittävän pitkä vaikutusaika.
•   Ateriainsuliinin (bolusten) annostelu toteutetaan manuaalisesti ja tarkasti aterioiden hh-pitoisuutta vastaamaan.
•   Pumppu on letkun ja neulan avulla kytketty ihonalaiseen rasvakerrokseen, ja neulan vaihto tarvitaan 2…3 vrk:n välein. Pumpun käyttövoimana on sähköparisto(t).
•   Insuliini ja pumppu ovat siis jatkuvasti mukana, perusinsuliini virtaa koko ajan, ateriabolukset annostellaan erikseen manuaalisesti, samoin mahdolliset korjausannokset.
•   Pumpulla voidaan ateriainsuliiniannos jakaa pitemmälle ajanjaksolle, jos syödään hitaasti tai hitaasti imeytyvää ruokaa.
•   Ateriainsuliinin annostelu onnistuu hyvin tarkasti. Joissakin pumpuissa on annoslaskuri.
•   Pumppuinsuliinina on pikainsuliini (Apidra, Humalog, NovoRapid).
•   Perus- ja ateriainsuliinin vrk-määrien suhde on usein aluksi 50/50%, yksilöiden välisiä eroja esiintyy.

•   Pumppuhoidon etu on siis tarkempi ja oikeampi perusinsuliiniprofiili ympäri vuorokauden, tämä löytyy yksilökohtaisesti kokeilemalla.
•   Pumpun basaalia voi tilapäisesti alentaa esim. liikunnan ajaksi.
•   Ateriainsuliini voidaan annostella tarkemmin ja helpommin. Samoin korjausannokset.
•   Pumpun käyttö vaatii huolellisuutta ja halua paneutua asiaan.
•   Pumpun käyttö vaatii varmistukseksi myös insuliinikynä- ja perusinsuliinivalmiuden. Toimintahäiriöt ovat kuitenkin harvinaisia ja tukipalvelu on aika nopeaa.
•   Pumppuhoito on kalliimpaa, mutta tuottaa (lähes) aina paremman tuloksen
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #74 : Joulukuu 03, 2010, 21:36:16 ip »

Minäkin laitan lusikkani tähän soppaan, jossa me kaikki ollaan hoitomuodosta riippumatta. Ihmiset ja taudit on erilaisia ja yhdelle sopii paremmin joku hoitomuoto, mikä ei toiselle sovi. Pumppuhoito sopii erityisen hyvin motivoituneelle ja sellaiselle, jolla insuliinintarve vaihtelee kovasti vuorokauden/kuukauden mittaan. Pumppuhoidolla pyritään mahdollisimman paljon ihmiskehon omaa toimintaa jäljittelevään hoitoon ja juuri siksi niitä jaetaan varsinkin lapsille ja nuorille, että mahdollisimman hyvin ennaltaehkäistäisiin lisäsairauksia ja säästettäisiin yhteiskunnan varoja niiden hoitoon, joilla jo on lisäsairauksia. Esim. yksi valtimotapahtumia korjaava kirurginen leikkaus voi maksaa kymmen-/satakertaisesti pumppuhoidon kustannukset.

Minä onnekas sain pumpun pyytämättä 54-vuotiaana, kun insuliinintarpeeni vaihteli niin paljon, että pitkävaikutteista olisis pitänyt pistää väh. 4 kertaa vuorokaudessa. Se oli minun d-lääkärini, joka sanoi, ettei diabeetikon elämän tarvitse olla niin vaivalloista, kun kerta parempiakin välineitä on.

Ei kai meidän kannata keskenämme riidellä siitä, mikä on oikea hoitotapa, kun kaikki ollaan ihan samassa sopassa ja terveyspuolen säästökuurit koskettavat meitä kaikkia.  :(

Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Linkkejä