Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Aamujaaa!!  (Luettu 17560 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Aamujaaa!!
« Vastaus #30 : Marraskuu 30, 2010, 11:56:20 ap »

Entäs sitten kivitatti, onko heräämisajalla vaikutusta asiaan vai heräätkö joka aamu samaan aikaan? Itse syön myös aamuisin kaurapuuron (mikä mulla kyllä nostaa sokereita aika nopeaan yleensä) ja joka aamu boluksen saa arpoa, joskus 4 yksikköä on liian vähän, joskus 2,5 yksikköä on liikaa, vaikka hiilareita saman verran. Aikaisina aamuina saattaa mennä matalalle aamupalan jälkeen, jolloin irrotan pumpun pariksi tunniksi, niin saan vähän nousemaan. Mutta meen yleensä aamupalan jälkeen lenkille, joten pumpun irrotus on ohjelmassa muutenkin usein aamupalan jälkeen. Mutta siis selvästi myöhäisinä aamuina kuten nyt aamupalaa syödessä on aika hyvä tilanne. Pahimpia siis" normaalit" aamut eli aamupala n klo 9-10, se aika ei ilmeisesti sovi. Pitäis syödä aamupala joko klo 6 tai näin klo 12  ;D

(Mutta nyt on ollut ongelmana se, että edes kahden tunnin pumpun irrotuksen jälkeen en pysty tekemään puolta tuntia pitempää lenkkiä ilman, pitäisi irrottaa pitemmäksi aikaa, ettei menis hypoille. Tai sitten laittaa tba päälle jo aamuyöllä. kun siis nimittäin vaikka pumppu irti ja lenkille lähdössä sokrut 17, niin puolen tunnin päästä jo 5 eikä viitsis nostaa ennen lenkkiöä sokereita korkeammallekaan. Mutta tää siis nyt ihan off-topiccia)
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Marraskuu 30, 2010, 13:06:22 ip »

Tässäkin ketjussa keskustelut viittaavat siihen että sokereiden hallinta tökkii aamupäivisin pumppulaisilla.

Oletteko funtsineet sitä seikkaa kun insuliinina on salamainsuliini pumpulla annostettuna
niin miten se todella alentaa verensokeria kun syödään aamiaista ja liikutaan eritavoin eri päivinä.

Pumppuhan pumppaa sitä salamainsuliinia kokoajan ihokerroksen alla olevaan rasvakudokseen.
Siitä se kulkeutuu kudosnestekierron välityksellä maksaan ja siellä tekee touhujaan ja alentaa verensokeria.

Maksan kauttahan se ravintokin kulkee ja tasapainon pitää olla kohdallaan insuliinin ja ravinnon kanssa.
Kun verensokeri heittelee niin se kertoo sen että tasapaino tokkii ja se pitää saada kuntoon.

Ei se perusinsuliin tarve niin paljon vaihtele että sitä jatkuvasti pitää korjata.
Aterialle oltettavaa insuliinia sen sijaan pitää joka kerran syödessä säätää sopivaksi.
Perus ongelma taitaakin olla sapuskoissa joita syötte.

Maidosta valmistetuissa pika-aterioissa on hiilihydraattien määrät useasti harhaan johtavasti ilmoitettu tai ei ole ilmoitettu ollenkaan.
Leivissä on käytetty vehnäjauhoja ja ne sotkevat useasti ja vaikeuttavat oikean insuliinimäärän arviointia.

Näitä juttuja on pakko opiskella ja kokeilla jatkuvasti jos haluaa verensokeit hyviksi.

Tapsa on vanha konkari ja kirjoittaa täälläkin asiaa ja onhan meitä aika paljon yli 40 vuotta D1:n kanssa selvinneitä.

Toisilla on jo yli 40 vuotta sairastaneena paljon diabeteksen tuomia lisäsarauksia ja on kaikille tärkeä saada verensokerit hyväksi.

Valitettavasti nykysuuntaus diabetes hoitoonkin on meneossa retuperille ja tarvitaan oikeaa tietoa hoitorahoista päättäjille.

Tosiasia on kuitenkin se että riittävästi rahaa hyvänhoidon toteuttamiseksi on tutkimuksilla osoitettu yli kymmenen kertaa
halvemmaksi kun rajoitukset hoidon rahoituksissa.

Valitettavasti joissakin hoitoa rajoittavissa kunnissa on diabeetikkojen jalkoja jouduttu ambutoimaan paljon ja ennenaikaisia
kuoleman tapauksiakin on esiintynyt. Itsemurhiakin on esiintynyt kun diabeetikko ei ole jaksanut.

Kuntien hallintojohtajat pitäisi saattaa vastuuseen kuoleman tuottamuksesta tällaisissa kunnissa.

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Marraskuu 30, 2010, 13:19:51 ip »

No kyllä se aamu minulla tökki ennen pumppuakin, ettei tästä toki pumppua voi syyttää.

Oletko viljo sitä mieltä, ettei aamulla voisi syödä kaurapuuroa? Voit olla oikeassa, varmaan olisi parempi syödä munaa ja pekonia, niin ei verensokerit heittelisi. Mutta kun mä tykkään niin paljon kaurapuurosta  :P
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Marraskuu 30, 2010, 14:02:57 ip »

Keräsin tähän muutamia sellaisia havaintoja ja päätelmiä, jotka tuntuvat päteviltä myös minun puolivuosisataisen kokemukseni valossa:

Lainaus käyttäjältä: tapsa
 insuliinin imeytymisnopeua vaihtelee, etenkin pistoshoidossa, mutta yllättäen myös pumpulla samankin kanyylin aikana
Pelkäänpä, että tämä yksittäinen seikka selittää näitä aamuisten verensokeriarvojen outoja heilahduksia paremmin kuin yksikään toinen asia  :(
Se, että insuliinia annostellaan ihmisen ulkopuolelta injisoimalla, tuo selvästikin mukanaan yhden ison ongelman: Annostellun insuliinin imeytymisnopeus (ja näinollen myös sen vaikutus) saattaa vaihdella jopa todella rajusti. Tästä puhuttaessa tulee aina mieleeni muuan tämän vuoden alkupuolella tapahtunut, äärimmäisen epämiellyttävä juttu, josta voitte lukea tarkemmin täällä.

kanyylin ja pistoskohdan sijainti vaikuttaa jo vatsankin alueella saati sitten reidessä tai pakarassa
Viittaan myös tässä ylläolevaan tarinaan. Tuo kanyylin tai pistoskohdan sijainnin muutos vaikuttaa insuliinin imeytymisnopeuteen pahimmillaan niin paljon, että hirvittää  :o

Korjausboluksiin ei kannata lähteä, ellei ole syönyt liikaa tai pistänyt liian vähän suhteessa hh-annokseen.
Tätä sanoisin todellisen kokemuksen sanaksi.
Vaikka meillä on käytettävissämme salamannopeat insuliinit ja parhaimmat annosteluvälineet, niin verensokeritason alentamisyrityksissä on sittenkin viisainta olla  harkitsevan varovainen. Liian hätäiset korjailuyritykset johtavat tavattoman helposti ojasta allikkoon.
Tämä huomio oli muuten luettavissa jo parhaissa, viisikymmenluvulla julkaistuissa diabeteksen hoitoa käsittelevissä kirjoissa. Minä itse lueskelin joskus pikkupoikana jotakin saksalaista, muistaakseni Springer Verlagin julkaisemaa hoito-opasta, jossa toistuvasti varoiteltiin liian nopeista korjailuyrityksistä, koska kliininen kokemus oli jo tuolloin selvästi osoittanut tällaisen "liian herkän liipaisinsormen" helposti heikentävän diabeetikon keskimääräistä verensokeritasapainoa ja ääritapauksessa myös lisäävän pahojen hoitovirheiden riskiä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2010, 14:11:34 ip kirjoittanut E O J »
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Marraskuu 30, 2010, 14:42:19 ip »

Ei se perusinsuliin tarve niin paljon vaihtele että sitä jatkuvasti pitää korjata.
Aterialle oltettavaa insuliinia sen sijaan pitää joka kerran syödessä säätää sopivaksi.

Minulla ei töki enää aamusokerit vaan ovat oikeastaan päivän ainoat sokerit, jotka ovat suunnilleen aina kunnossa, tasoa 4-6. Kiitos maltillisen iltapalan ja oikean perusinska-annoksen.

Mielestäni perusinskan pitäisi tosiaan pysyä pääsääntöisesti aika vakiona ja ainakin oma tavoitteeni on se, että vaikka en söisi koko päivänä mitään, sokerit pysyy tasaisena. Ilman hypoja ja hypereitä. Tähän yritin pyrkiä myös kynäaikana, mutta elimistöni oli sitä mieltä että siihen tarvittiin kolme kertaa pitkävaikutteinen. Siksi päädyin pumppuun.

Nyt on HbA1c paljon huonompi kuin aikoihin (62), mutta se johtuu suurimmalta osalta ruokavalion muutoksesta munuaisten vuoksi ja melkoisesta negatiivisesta stressistä niiden vuoksi.  :(

Minä en vain ole tottunut noin suuriin lisäinska-annoksiin. Koska joudun syömään vaaleaa leipää, se tarvitsee PALJON enemmän inskaa kuin tumma. Ja nyt olen huomannut että joudun syömään sitä monta palaa päivän mittaan kun aikaisemmin yksi pala tummaa leipää riitti niin aamuksi kuin illaksikin. Eli minulle jää nälkä tuosta vaaleasta leivästä. Ja silti turvottaa!
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Marraskuu 30, 2010, 14:59:07 ip »

Ei tainnut minun kirjoittamani kolleekoille avautua.

Kirjoitin esimerkiksi näin
"Pumppuhan pumppaa sitä salamainsuliinia kokoajan ihokerroksen alla olevaan rasvakudokseen.
Siitä se kulkeutuu kudosnestekierron välityksellä maksaan ja siellä tekee touhujaan ja alentaa verensokeria."

Tämä pitäisi kaikkien pumppua käyttävien ymmärtää.
Ei sitä ravintoa pumpata maksaan. Ravinto eli sapuska jauhetaan hampailla pieneksi ja niellään vatsalaukkuun se menee.

Sieltä se muutaman minuutin kuluttua alkaa siirtymään suolistoon ja vasta suolistossa alkaapi ne prosessit
että sokerit ja energia alkaa kulkeutua sieltä maksan kautta verenkiertoon.

Ja tässähän se sitten tarvitaan kaiken maaliman kokeilut ja verensokerimittaukset jotta saapi selville tarvittavan insuliini määrän.

Minä syön joka aamu aamiaisella useimmiten kaurapuuroa ja jos pävästä on tulossa sellainen että lounas voi jäädä pois
niin aamiaisella on sitten puuron kahvin ja voileivän lisäksi jotakin vahvempaa sapuskaa kuten kinkkua, metfurstia, kanamunia ja sen sellaista.

Lyhykäisyydessään ei sillä ole merkitystä millä sitä insuliinia annostellaan mutta täytyy hoidossa huomioida erot jatkuvan ja jaksottaisen annostuksen välillä.

Ruokaa ei annostella jatkuvasti vaan jaksottaisesti. Vatsa ja suolistokaan eivät ole niin nopeita kun insuliinipumput ja verensokerin vaihteluita tulee.

Viljo

Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Marraskuu 30, 2010, 15:06:19 ip »

Ei tainnut minun kirjoittamani kolleekoille avautua.

Tämä pitäisi kaikkien pumppua käyttävien ymmärtää.
Ei sitä ravintoa pumpata maksaan. Ravinto eli sapuska jauhetaan hampailla pieneksi ja niellään vatsalaukkuun se menee.

Täh! Eikö se ruoka tulekaan sieltä pumpusta  :o Mä kun ihan luulin...kyl mä sitten oon tyhmä  ;)
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #37 : Marraskuu 30, 2010, 17:54:07 ip »

Lisään vielä että sama kaava toimii aamulla kuin illalla. Mun on pakko sijoittaa hiilarit ja protskut melkeinpä klo 12-19 väliin. En tiedä mistä johtuu mutta ihmiskokeet osoittaa :P Niin ja sitten aamulla on iso vaikutus lähtösokrulla, jos se on 5 niin kaikki ok, se on 2h kuluttuakin 5. Mutta auta armias jos onkin 10. Vaikka ihan sama aamupala ja ihan samassa suhteessa inskaa niin ei tod ole 10!!! 15 on lähempänä. Toki pistän korjausbolusta mutta ihmiskokeita tehdessäni en. Outoa!

Voisiko olla vain niin, että samasta syystä kuin paastoarvo on joskus esim. tuo 10 mmol/l, niin myös arvo 2 h kuluttua on korkeampi, esim. 15.
Siis tekijä X vaikuttaa sekä paastoarvossa että aamutuntien ajan?

Kysyin aamulla lääkärissä että mistä tuo omituisuus johtuu. Syynä on insuliiniresistenssi joka minun kohdallani voimistuu selvästi jos aamuarvo on korkea. Selvispä sekin :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Marraskuu 30, 2010, 19:34:14 ip »

Kysyin aamulla lääkärissä että mistä tuo omituisuus johtuu. Syynä on insuliiniresistenssi joka minun kohdallani voimistuu selvästi jos aamuarvo on korkea. Selvispä sekin :)

Tuo lienee se tavallinen lääkärien selitys (paremman puutteessa).

Minulle menee säännöllisesti siten, että aamun korkeaa (yli 10 mmol/l) lukemaa seuraa tavallista heikompi aamunkoittoilmiö, ja lounaaseen mennessä vs on normaalitasolla, siis selvästi tuota korkeahkoa paastoarvoa alempana.

Mutta tietysti tuohonkin "sääntöön" esiintyy poikkeuksia, kuten kaikkiin muihinkin säännönmukaisuuksiin tämän d1:n kanssa.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Kissa

• Matkailija
« Vastaus #39 : Marraskuu 30, 2010, 20:24:22 ip »

Kivitatti: Vähän offtopic, mutta kun viestin aloittajana kysyit niin vastaan: ällöttävän pahassa pellavansiemenöljyssä on tomerasti omega6 ja omega 3. Ja sit muistaakseni joissain myös omega jokuihanmuunumeroakin :) Mutta pahaa se siis kyllä on, vedän vaan siksi, että valkku on suositellut ja kun sen kisakuvat näin, niin tulin siihen tulokseen, että heppu tietää mistä puhuu   ;D Ja palkkareista parasta mitä olen maistanut (lisäksi vähälaktoosinenkin) on Spirit, cappuchinoa voisi vedellä ihan huvikseen, eikä mustikka-vaniljakaan pahaa ole. Kaikki muut maistamani ovat olleet ihan järkkyjä.

Mut kun on offtopic niin poistun nyt  ::)
Kirjattu
"Kukaan ei voi saada sinua tuntemaan alemmuutta ilman lupaasi" E.Roosevelt

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Marraskuu 30, 2010, 21:42:25 ip »

Tässäkin keskustelussa useasti mainitaan insuliiniresistenssi.

Tällasta tietoo siitä.
"Insuliiniresistenssi tarkoittaa tilaa, jossa insuliinin vaikutus heikkenee. Muutos voi olla lyhyt- tai pitkävaikutteinen aiheuttajasta riippuen.
Tekijöitä tunnetaan yli 30, niitä ovat muun muassa tupakointi, asidoosi, alkoholi, korkea verenpaine, raskaus, paasto ja palovammat.
Insuliiniresistenssi on yhteinen monille patologisille tiloille jotka yleistyvät länsimaissa. Yksi yleisimmistä on metabolinen oireyhtymä.
Insuliiniresistenssi on todennäköisesti perinnöllinen, mutta sitä voivat pahentaa monet tekijät (esimerkiksi lihavuus).
Itse insuliiniresistenssi voi johtua häiriöstä insuliinin sitoutumisessa solun reseptoriin, reseptorien määrän tai toiminnan muutoksesta,
glukoosin kuljetusproteiinin määrän tai toiminnan häiriöstä tai glukoosimetabolian häiriöstä solun sisällä.
Häiriö on siis glukoosin otossa soluun tai sen aineenvaihdunnassa solun sisällä."

Voiko se resistenssi ykskaks häipyä iltapäiväksi? Onko se resistenssi erillaista d1 ja d2 diabeetikoilla?

Siinäpä sitä fundeeraamista että jospa kannattais muitakin syitä hakea kun yrittää selvittää miksi verensokerit joskus karkaavat ylös.

Viljo

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2010, 21:44:47 ip kirjoittanut Viljo »
Kirjattu

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #41 : Marraskuu 30, 2010, 21:58:43 ip »

Taitaa se resistenssi olla erilainen ykkösillä ja kakkosilla.
Ykkösillä on insuliinivasta-aineet. Ne kaappaavat pistetyn insuliinin sisuksiinsa ja vapauttavat sitten, kun lystäävät.
Siinä ehtii verensokeri nousta arvaamattomiin korkeuksiin, jos ei jatkuvasti ole valmis mittaamaan ja kukapa se olisi.
Vasta-aineet voidaan todeta verikokeella. Ne ovat, muistaakseni, jotain valkuaisaineita tai sinnepäin.
Niillä on kyky sitoa pistetty insuliini itseensä epämääräiseksi ajaksi.
Diabeetikolla vasta-aineiden pitoisuuden yläraja on 15, terveillä huomattavasti alempi.
Minulla pitoisuus on jotain 30 ja se kyllä tuntuu tasapainoa hakiessa.
Piikkiaikana sokerielämä oli täysin arvaamatonta, pumppu on tasoittanut ja rauhoittanut vasta-aineiden riehumista.
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Marraskuu 30, 2010, 22:36:02 ip »

Ykkösillä joilla insuliinin vuorokausi annokset ovat pieniä niin eipä taida silloin
niitä kriisikon mainitsemia insuliini-vastaaineita olla.

Olenkohan ymmärtänyt oikein tätä paljon puhuttua resistenssiä?

Tressi se kuitenkin jotakin vaikuttaa mutta ei sekään selitä aina niitä sokereiden karkaamisia.

Se kyllä selittäisi jos monta tekijää sattuu samanaikaisesti vai mitä muut ovat panneet merkille
kun sokerit karkaavat ylös aamupäivällä?

Viljo
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Joulukuu 01, 2010, 08:45:03 ap »

Taisin omassa viestissäni jotain tuollaista ounastella...  ;)

"Tuo on varsin tyypillistä ja syy lienee insuliiniresistenssistä. Ja minulla kun aamunkoittoilmiö vaikuttaa koko aamupäivän, saa olla tosi tarkkana. Jos lähtö on korkea, siihen ei kannata juuri hiilihydraatteja syödä, tai ollaan korkealla. Ja insuliinia tosiaan tarvitaan melkein tuplasti enemmän kuin muina vuorokauden aikoina syötyyn HH-määrään nähden."

Tuossa siis tekijänä lisäksi aamunkoittoilmiö.
Kirjattu

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #44 : Joulukuu 01, 2010, 09:01:32 ap »

Minulla myös löytyi noita vasta-aineita yli normaalirajojen (taisi olla jotain 30 luokkaa) ja pumppu on auttanut aamuongelmiin kiitettävästi. Nuo vasta-aineet olivat yksi peruste muuten pumpun saannille. Jos aamu kuitenkin käynnistyy jostain syystä yli kympin arvoilla, resistenssi on yhä tosi voimakas ja aamupala on parempi korvata vain kahvilla ja syödä sitten lounas aiemmin. Mikään muu ei tunnu minulla toimivan aina ja hyvin. Mutta jos siis aamu lähtee käyntiin alle kympin arvoilla (mitä se onneksi nykyään yleensä on), voin syödä ihan kunnon aamupalan, jos huvittaa. Kynäaikana kuitenkin totuin jo minimaalisiin aamupaloihin, niin nykyisin ei ole koskaan aamuisin edes nälkä. Ja joka tapauksessa bolukset ovat aamulla kaksinkertaiset esim illan hiilihydraatteihin verrattuna.

Itsellä ovat insuliinimäärät olleet aina suht isot kun vertaa muihin täällä lukujaan luetelleisiin, siis ihan koko 20-vuotisen deeurani ajan. En ole kuitenkaan ylipainoinen, eikä muitakaan riskitekijöitä ole (mitä nyt stressi, mutta ei nyt sitäkään sentään kovin usein). Lääkäri minulle kertoi, että monille ykkösille(kin) noita vasta-aineita vaan tulee, kun diabetes on ollut kauan. Pumpulla insuliinin perusannos kyllä pieneni 30-40%, mutta ateriainsuliinit pysyivät suunnilleen samoina eli insuliinia menee suunnilleen 1.7- 2yks/10g hh. Mutta sitten aamulla se onkin lähempänä 4/10.
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

Linkkejä