Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Aamujaaa!!  (Luettu 17559 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Aamujaaa!!
« Vastaus #15 : Marraskuu 29, 2010, 16:28:40 ip »

Mites se edellispäivän liikunta? Onkos se joka päivä tismalleen samanlaista?

Ja entäs se edellisen yön liikunta  ;)? Voi vaikuttaa myös aamun arvoihin, varsinkin jos ei ole joka yö saman verran.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #16 : Marraskuu 29, 2010, 16:49:26 ip »

Itselläni leipä ja kaurapuuro vaikuttavat eri tavalla sokereihin, leipä nostaa sokereita nopeammin kuin kaurapuuro, puuron vaikutus sokereihin näkyy itselläni siis viiveellä, joten pistän puurolle pikaa vasta n. 15-30min syönnin jälkeen.
Sitten noista sokereista muuten.....mulla näyttää nyt viikon keskiarvo 6,7 ja 30 päivän keskiarvo 6,8....rupeeko noi olemaan jo vähän liian matalalla ?? Oon kamalan hypoherkkä ja saan oireita jo 3,8 sokereilla ja alle 4 arvoja on ehkä kerran viikossa.Alin jonka olen mitannut on ollut 3,5 viime lauantaina ja se johtui ihan omasta tyhmyydestä, en nimittäin syönnyt 7 tuntiin mitään, oli muka niin kamalaton kiire ;D
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

Kissa

• Matkailija
« Vastaus #17 : Marraskuu 29, 2010, 17:01:54 ip »

Ei ehkä liity ihan suoraa tähän, muta ainakin lähelle osunee:

Aloittaessani tätä bodyfitness hommaa siirryin lähes vastaavaan aamiaiseen kuin sinulla, Kivitatti on, sillä erotuksella, että aamiaisella menee kaksi ruokalusikallista öljyä (pellanvansiemen ja rypsi). Aluksi nappasin öljyt ensin, jotta sain tuon pellavansiemenöljyn ikävän maun pois suusta muulla pöperöllä. Viikon verran ihmettelin kun alkoi aamiaisen lppupuolella tulemaan vähän huono-olo ja hikoiluttaamaan, kunnes sitten menin kesken aamiaisen mittaamaan sokerit: 2,6. Öljyt ilmeisesti hidastivat niin hyvin hiilareiden imeytyimistä, että onnistui putoamaan hypoille. Vaihdoin sitten järjestystä niin, että ensin puuro/raejuustosysteemi, sitten öljyt, jonka jälkeen mahdollinen banaani ja latte. Näin jäi hypot pois. Voisiko ehkä sullakin käväistä matalilla tuossa aamulla, jonka seurauksena sitten ponnahtaisi reaktiiviset? Ja puuroa kammoaville tiedoksi: hyvin pysyy sokerit kurissa puuroaamiaisen jälkeen, joskus eli pluskaloriviikoilla menee puuron seassa myös ananaspaloja (ja se banaani) eikä sittenkään tule ongelmia :-)
Kirjattu
"Kukaan ei voi saada sinua tuntemaan alemmuutta ilman lupaasi" E.Roosevelt

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Marraskuu 29, 2010, 17:25:15 ip »

Keiju, iltapalaksi syön joko rahkan tai munaleivän. Alle 10ghh. Lauantaina käytiin ravintolassa aika myöhään, lopeteltiin kuuden jälkeen, niin ei sekään vaikuttanut enää aamulla, vaikka söin aivan käsittämättömän ison pihvin. Illalla se nosti sokereita himpun verran, mutta se saattoi olla laskuvirhekin.

Puhun nyt vain omasta kokemuksestani mutta juuri tuon kaltainen iltapala, joka on kuitenkin pääsääntöisesti proteiinivoittoinen, nostaa sokerit aamuksi. Minun iltapalani sisältää hitaita hiilihydraatteja ja niitäkin maltilla.
Pihvin syönti  taas käyttäytyi juuri siten, kun itse olisin olettanut, että nosti illan sokereita. Jos lopetit jo kuudelta, se ei vaikuttanut enää aamuun.

Mielestäni yleensäkin hiilareiden arviointi ja niihin pistäminen, on sitten kynä tai pumppu, on huomattavasti helpompaa, kuin proteiinin vaikutuksen arviointi.

Ne taas, jotka pääsääntöisesti syövät paljon proteiinia ja rasvaa, ilman hiilihydraatteja, ovat asettaneet omat inska-annokset niiden mukaan ja osaavat paremmin arvioida omien sokereiden käyttäytymisen protskujen kanssa. Ja nyt tarkoitan 1-tyypin diabeetikkoja.

Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Marraskuu 29, 2010, 17:39:35 ip »

Mulla myös niin proteiinit kuin rasvakin iltaisin sotkevat aamuja eli hiilareiden vaikutus kestää toosiiiii pitkään. Niinpä vältän niitä iltaisin, koska inskan annostus on yötä myöten niin hankalaa, ei niinkään annoksen koon, kuin hidastuksen suhteen.

Mulla on jopa iltapala aika paljon nopeahkoa hiilaria sisältävä, jottei tarvi aamuyön juttuja niin paljoa miettiä ja saa yön basaali olla aika vakio.

Varmaan jokaiselle ois selkeää yrittää tasapainottaa se iltapala mahdollisimman hyvin, siis pitää samansisältöisenä niin hiilareiden, rasvan kuin proteiinienkin suhteen.

Mutta minua ainakin eniten omalla kohdallani häiritsee se, että vaikka aamun eka arvo ois ok, niin sitten 2-3 tuntia aamiaisen jälkeen saattaa olla laskua/nousua/pysyä samanakin... Ja siinä olen todennut, että se on se kuuluisi tekijä X, kun en ole muutakaan keksinyt. Mun kropppa ei vaan yksinkertaisesti ole kone ::)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

jester

• Veteraani
« Vastaus #20 : Marraskuu 29, 2010, 21:04:06 ip »

liskon sokeri numerot nayttaa hyvilta.pari sokeri palaa taskussa matalia varten     oljyn ja  rasvan nauttiminen lihottaa. kaura puuro,ryynit   nostaa sokeria  liian nopeasti.   kaura leseessa on kuitua enempi,on parempi veren rasvoille.   tarkoitus on vahentaa insulinin kayttoa
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Marraskuu 29, 2010, 22:14:21 ip »

Lainaus käyttäjältä: tapsa
Mittaus 2 h kuluttua boluksesta voi antaa 6...7 mmol/l korkeamman kuin lähtöarvo ennen bolusta ja aamupalaa. Kuitenkin 4 h kuluttua vs on palannut lähtölukemiin (ilman mitään korjauksia).
Joskus taas mittaus 2 h kuluttua antaa jokseenkin lähtöarvon lukemat, eikä vs enää laske 4h kohdalle lisää. Siksi pidän tuota 4 h lukemaa luotettavampana.
Nää tosiaan on niitä yksilöllisiä juttuja. :) Mulla nimittäin 2h ja 4h mittaukset heittää maksimissaan 2mmol/l. Jos on syöny jotain outoa, niin sillon tilanne on toki eri, mutta kun tavallisesta arjesta puhutaan.
Lainaus käyttäjältä: tapsa
Tuo kaikki edellä mainittu kyllä elää ja vaihtelee vuosien ja viikkojenkin kuluessa. Joten kovin yleispätevää menettelyä en löydä edes itselleni saati sitten muille.
Sehän se niin toivotonta onkin kun sen oikean kaavan keksii, niin sitten se jo muuttuukin... >:(

d1-nainen!! :D Yöllä nukutaan eikä jumpata! Senkin perverssi sika. ;)

LiskoNeito. Ei sulla vielä oo mitään hätää. Mä saan hypo-oireita heti kun on alle 5,2. Siitä se lähteekin sitten niin hurjaa vauhtia laskemaan, että parempi onkin että huomaan ajoissa. Ja ykkösten ja kakkosten mittausten keskiarvo on vähän eri asia. Suosittelen keskustelemaan asiasta muiden insuliinia käyttävien kakkosten kanssa. Ne tietää paremmin kuin kukaan täällä ykkösten puolella.

Kissa. Mulla on öljy puuron seassa. Eikö kuulosta herrrkulliselta. :D Oon varmistanu mittauksin että ei käväse matalalla. Ainoa tilanne missä mulla voi sokerit kävästä matalalla niin että ne korjaantuu itekseen, on reenin jälkeen. Joskus reenin aikana laskee sokerit, kotiin tullessa alkaa kevyesti hypo tuntumaan, ja suihkun jälkeen sokerit onkin jo taas 6. Mutta ei mulle mitään massiivisia reaktiivisia tule, niinkuin joillakin kuuluu tulevan.

Keiju. Kato ku hommahan on niin, että illalla ei passaa syödä hiilareita. Rasva ja protskut on suositeltavia, mutta hiilarit on ehdoton NouNou. Kun elimistössä on insuliinia, se estää yön aikana vaikuttavan kasvuhormonin erittymistä, mikä taas tarkoittaa että ei tuu lihasmassaa, vaan pelkkää rasvamassaa.

Tänään taas kaikki meni nappiin. Aamuarvo 7,0 ja 2h mittaus 8,0 ja 6h mittaus 7,2. Kaunista. :) Kannattaa näköjään olla pikku flunssassa niin että ei viiti tehä mitään. ::) No, rahka naamariin ja nukkumaan, ja huomenna uusi yritys. Jospa menis yhtä hyvin, vaikka on aktiivisempi päivä tiedossa.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Kissa

• Matkailija
« Vastaus #22 : Marraskuu 29, 2010, 23:19:07 ip »

Pellavaöljy puurossa? Yääääk! ;D Mä vedän sen noppaan lusikalla, hengittämättä.
Kirjattu
"Kukaan ei voi saada sinua tuntemaan alemmuutta ilman lupaasi" E.Roosevelt

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Marraskuu 29, 2010, 23:30:46 ip »

kivitatti, olkoon sit vaik iltajumppa  ;D mutta kuitenkin, niin siis energiaa vie muistaakseni saman verran kuin juoksu, niin vaikuttaa tietty sokereihinkin, varsinkin jos siis ei ole joka päivä sama määrä "liikuntaa".
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Marraskuu 29, 2010, 23:41:00 ip »

Kissa, ihan pelkkä oliiviöljy. Pellavaöljyyn en oo tutustunu. Mitkä on sen parhaat puolet? Tai siis miksi kidutat sillä itseäsi? ;)
Mä en voi oikeen syödä mitään mikä on vähänkään pahaa. Heti alkaa yökkäyttää. Palkkaireistakin uppoaa vaan ne kalleimmat... ::) Ja proteiinipatukoista ne mauttomimmat. Joku maapähkinä tai kookos. *yööks*  Valmarin on semmonen mikä on pirun kitkerää ja pahaa. Siihen kun laittaa limpparia sekaan, niin sillon sen voi huitasta ykösellä huiviin eikä tuu ylen.  ;D Oon vähän herkkis..

Enpä tiennykkään että se on noin kuluttavaa!! Mitähän tuo ukko sanois kun sykemittarin laittais.... ;D ;D
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Marraskuu 30, 2010, 08:15:00 ap »

Keiju. Kato ku hommahan on niin, että illalla ei passaa syödä hiilareita. Rasva ja protskut on suositeltavia, mutta hiilarit on ehdoton NouNou. Kun elimistössä on insuliinia, se estää yön aikana vaikuttavan kasvuhormonin erittymistä, mikä taas tarkoittaa että ei tuu lihasmassaa, vaan pelkkää rasvamassaa.

En oikein tajunnut tätä. Mutta ei ole eka kerta kun ei mene "jakeluun".  ;)
Siis kenen neuvosta illan hiilarit on kiellettyä ja nounouta?

Käsittääkseni kysymys tässä viestiketjussa oli aamun sokereiden noususta? Vai ymmärsinkö jotain väärin? Ja omasta kokemuksesta voin vain todeta että illan proteiinipläjäys aamunkoittoilmiöllä terästettynä aiheuttaa aivan varmasti hyvin korkeat verensokerit aamulla. Siksi suosin iltapalana HITAITA hiilareita ja niitäkin hyvin maltilla.
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #26 : Marraskuu 30, 2010, 08:49:36 ap »

Käsittääkseni kysymys tässä viestiketjussa oli aamun sokereiden noususta? Vai ymmärsinkö jotain väärin? Ja omasta kokemuksesta voin vain todeta että illan proteiinipläjäys aamunkoittoilmiöllä terästettynä aiheuttaa aivan varmasti hyvin korkeat verensokerit aamulla. Siksi suosin iltapalana HITAITA hiilareita ja niitäkin hyvin maltilla.

Mä suosin mahdoliisimman pieniä määriä hh ja rasvaa mukaan. Terveellisyydestä en tiiä mutta aamusokrut ja yösokrut tykkää :) Prodet syön päivällä, illalla ne on mulle myrkkyä koska sitten on sokerit mitä sattuu vielä puolille oäivin saakka. Eli sama kokemus kuin Keijulla (protskun suhteen siis) Omasta kokemuksesta voin sanoa että rasva tasoittaa kummasti ;) Lihaskasvuun tuskin auttaa mutta sokruihin kyllä. Eikä iltapalaa ole pakko höystää voissa vaikka itse sitä teenkin toisinaan, oliiviöljy on hyvä vaihtoehto :) Joo ja nyt tää tyttö häippää polille päin..

Lisään vielä että sama kaava toimii aamulla kuin illalla. Mun on pakko sijoittaa hiilarit ja protskut melkeinpä klo 12-19 väliin. En tiedä mistä johtuu mutta ihmiskokeet osoittaa :P Niin ja sitten aamulla on iso vaikutus lähtösokrulla, jos se on 5 niin kaikki ok, se on 2h kuluttuakin 5. Mutta auta armias jos onkin 10. Vaikka ihan sama aamupala ja ihan samassa suhteessa inskaa niin ei tod ole 10!!! 15 on lähempänä. Toki pistän korjausbolusta mutta ihmiskokeita tehdessäni en. Outoa!
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2010, 08:53:13 ap kirjoittanut Uljas »
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Marraskuu 30, 2010, 09:09:18 ap »

Niin ja sitten aamulla on iso vaikutus lähtösokrulla, jos se on 5 niin kaikki ok, se on 2h kuluttuakin 5. Mutta auta armias jos onkin 10. Vaikka ihan sama aamupala ja ihan samassa suhteessa inskaa niin ei tod ole 10!!! 15 on lähempänä. Toki pistän korjausbolusta mutta ihmiskokeita tehdessäni en. Outoa!

Tuo on varsin tyypillistä ja syy lienee insuliiniresistenssistä. Ja minulla kun aamunkoittoilmiö vaikuttaa koko aamupäivän, saa olla tosi tarkkana. Jos lähtö on korkea, siihen ei kannata juuri hiilihydraatteja syödä, tai ollaan korkealla. Ja insuliinia tosiaan tarvitaan melkein tuplasti enemmän kuin muina vuorokauden aikoina syötyyn HH-määrään nähden.
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #28 : Marraskuu 30, 2010, 09:19:43 ap »

maitoon keitetyn kaurapuuron, 100g raejuustoa ja 5g oliiviöljyä. Eli 30g hh, 11g r ja 25g prot. Sille 4ky insuliinia. En ymmärrä vaan miksi joskus 2h sen jälkeen vs on 15, kun yleensä se on 8, vaikka aamuarvo olis ollu sama.

Voin toistaa muiden sanomisia, mutta ainakin minulle tuo 4ky maitoon keitetyn kaurapuuron kanssa olisi aivan liikaa, mutta olen tosiaan erittäin insuliini+HH-herkkä eli pistän yhdelle ruoalle usein useamman kerran (pitäisikö hankkia kanyyli!). Maidolle pistäisin 2yks (normaali aamuannos on 2yks/10g HH), mutta älä tosiaan kenenkään muun annoksia usko, jokaisella on omat annoksensa. Kauralle voisin pistää vasta 45min kuluttua, raejuustolle 1,5h kuluttua, sillä ne imeytyvät paljon hitaammin kuin esim. leipä. Eli aina en voi laskea pelkkää HH-määrää ja pistää sille suoraan, vaan pitää miettiä, miten nopeasti HH imeytyy elimistöön. Ja vielä tuo rasva pikkaisen voi vielä hidastaa imeytymistä (minulla tuo 5g ei hidastaisi vielä yhtään).

Mutta selville saat näin, jos vain liuskat riittävät: mittaa 45min ruoan jälkeen, 2h ruoan jälkeen ja 4h ruoan jälkeen. Parina päivänä kun mittaat, näet, 1) laskeeko vs ensin ja nousee sitten (=4ky on liikaa tai mahdollisesti pitäisi pistää kahdessa osassa) vai  2) nouseeeko vs vasta sen 2-4h ruoan jälkeen, jolloin pika-annos oli liian pieni.

Mutta monella tuo illan proteiini (liha/kala/kana/juusto/ternimaito) nostaa vasta vs aamuyöllä/aamulla, jolloin yöksi pitäisi pistää enemmän Levemiriä tai vaihtoehtoisesti pikaa keskellä yötä, jos viitsii, jolloin taas voi olla hypo aamulla. Lantusta ei voi pistää enemmän, sillä sen vaikutus alkaa vasta 3pv päästä. Ja osalla myös illan kasvikset (pavut, salaatti, kaali jne) nostavat myös, mutta hitaasti, eli vaikka osassa kasviksia on tosi vähän HH, ne silti voivat nostaa, jos olet "hiilihydraatti"herkkä. (HH-herkät katsovat yleensä myös kaloreita eikä vain HH-määrää, sillä myös hiilihydraatittomat ruoat kuten rasva, nostavat).

Olet oikeassa, hankalaa tämä on, mutta yksi pienimmistä hankaluuksista omassa elämässäni; parkettilautojen valitseminen käy enemmän hermon päälle  :P
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2010, 09:26:53 ap kirjoittanut D1-1978 »
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Marraskuu 30, 2010, 11:24:59 ap »

Lisään vielä että sama kaava toimii aamulla kuin illalla. Mun on pakko sijoittaa hiilarit ja protskut melkeinpä klo 12-19 väliin. En tiedä mistä johtuu mutta ihmiskokeet osoittaa :P Niin ja sitten aamulla on iso vaikutus lähtösokrulla, jos se on 5 niin kaikki ok, se on 2h kuluttuakin 5. Mutta auta armias jos onkin 10. Vaikka ihan sama aamupala ja ihan samassa suhteessa inskaa niin ei tod ole 10!!! 15 on lähempänä. Toki pistän korjausbolusta mutta ihmiskokeita tehdessäni en. Outoa!

Voisiko olla vain niin, että samasta syystä kuin paastoarvo on joskus esim. tuo 10 mmol/l, niin myös arvo 2 h kuluttua on korkeampi, esim. 15.
Siis tekijä X vaikuttaa sekä paastoarvossa että aamutuntien ajan?
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Linkkejä