Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417089 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Taas yksi "tieto" kaatui  (Luettu 13827 kertaa)

kilimu

• Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #45 : Marraskuu 19, 2010, 13:43:49 ip »

Tässäpä tämä vanha oliiviöljyn "luokitus-opas." Ainakin jotain selvinnee !

http://www.knossos.fi/oliivioljysivut/luokitus-ja-laatu/

Kokin suusta selkokielellä:

http://www.mtv3.fi/makuja/kysy_kokilta.shtml?1041870
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2010, 13:51:59 ip kirjoittanut liitäjä »
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Marraskuu 19, 2010, 16:21:38 ip »

KIITOS! Juuri noita tietoja kaipasin.  :D
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #47 : Marraskuu 19, 2010, 20:27:29 ip »

Niin minäkin.
Rypsiöljy sopii paistamiseen jos pitää sen mausta. Pekka Puska ja monet muut varmaankin pitävät, minä en.

Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #48 : Marraskuu 19, 2010, 21:03:59 ip »

Mutta makuasioistahan ei kai sovi kiistellä, edes Pekka Puskan kanssa... ?  ;D ;D
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #49 : Marraskuu 19, 2010, 22:56:07 ip »

Mä en ole tykännyt rypsiöljyn mausta ja siksi sen käyttö on jäänytkin, kunnes löysin "oikean" merkin. Ja nyt maistuu  ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

kilimu

• Vieras
« Vastaus #50 : Marraskuu 24, 2010, 15:20:19 ip »

Mä en ole tykännyt rypsiöljyn mausta ja siksi sen käyttö on jäänytkin, kunnes löysin "oikean" merkin. Ja nyt maistuu  ;D

Kuka mistäkin tykkää. Kukapa pystyisi toiselle sanomaan mikä maistuu hyvälle ! Eläköön valinnan vapaus !!!
Elkäämme siis tuputtako, naattikaamme  :D :D
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #51 : Marraskuu 24, 2010, 15:37:54 ip »

Kuka mistäkin tykkää. Kukapa pystyisi toiselle sanomaan mikä maistuu hyvälle ! Eläköön valinnan vapaus !!!
Elkäämme siis tuputtako, naattikaamme  :D :D

Tainnut löytää kookosöljyn tai ainakin oliiviöljyn. :)

Mitä eroa muuten on rypsi- ja rapsiöljyn terveysvaikutuksilla? Rypsihän on peräisin muistaakseni nauriskasviperäinen ja rapsi lanttuperäinen. Eräs iso keskieurooppalainen ketju myy vain rapsiöljyä.
Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #52 : Marraskuu 24, 2010, 16:43:59 ip »

Mitä eroa muuten on rypsi- ja rapsiöljyn terveysvaikutuksilla? Rypsihän on peräisin muistaakseni nauriskasviperäinen ja rapsi lanttuperäinen. Eräs iso keskieurooppalainen ketju myy vain rapsiöljyä.

Näissä öljyjen terveysvaikutusten tutkimisissa saa olla aika fakiiri jos meinaa totuuden löytää. Sen verran isot rahat on teollisuudella kyseessä, että tuotteiden promoamiseen sitä riittää myös.

Rapsiöljyn pitkälle jalostettua versiota myydään Amerikoissa nimellä canola-oil, joka tulee sanoista can: canada, o: oil, la: low acid. Tuottaja Monsanto on myös patentoinut geenimuunnellun öljynsä, jonka väittää olevan erityisen terveellistä. Sattumoisin se on myös halpaa ja puristusjätekin saadaan myytyä rehuksi.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 24, 2010, 16:55:10 ip kirjoittanut Dad »
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

kilimu

• Vieras
« Vastaus #53 : Marraskuu 28, 2010, 15:09:02 ip »

Ymmärtääkseni niin oliivi, rapsi kuin rypsiöljyjen jämistä saa koko ajan alenevaa laatua, sen mukaan miten tarkkan tiristellään, kuumennellaan ja lopuksi lisätään hiukka parempaa laatua. Viimeinen laatu on loistavasti palava lamppuöljy ! Lamppuöljyllä taitaisi suihkumoottorikin pyöriä :)

Mutta monesti olen miettinyyt onko ruokalilu todellakin tiedettä, vai saako siitä niinkiun totanoin nauttiakkin??
Kerran olen ruokaillut fanaatikon kanssa ravintolassa, jonka terjoilijaa käy vieläkin säälilsi. Joka ikisestä valmistuasineesta piti saada selko, mistä tullut, miten säilytetty...
Siinä lasketiin hiilarit, proteinit ja rasvat. Tyydytetyt ja tyydyttämättömät, suolapitoisuudet jne. Minä vaan hiljaa nautin t-luu pihvistä, perunoista ja salaatista.
Ihan hiljaa :)
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #54 : Marraskuu 28, 2010, 16:20:22 ip »

En juurikaan syö ravintoloissa. Viimeksi söin toissa kesänä Suomessa ravintolassa. Menee varmaankin samanverta aikaa kun menen seuraavan kerran. Ei tarvi kysellä raaka-aineista kun tekee itse ruokansa.

Sori. Muistihäiriö. Terveyskeskuksen baarissa söin pari viikkoa sitten keitetyn munan ja purkillisen viiliä. Olin ollut edellis illasta asti syömättä verikokeen takia. Ruoassa ei ollut mitään vikaa.

Kirjattu

Linkkejä