Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Taas yksi "tieto" kaatui  (Luettu 15492 kertaa)

heira12

  • Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #15 : Marraskuu 10, 2010, 19:39:25 ip »

tyyppi2, minuako lienet tarkoittanut? Olen muun ohella ollut 30 vuotta 1 tyypin diabeetikko. Kuinka se tähän liittyy?  :D
Kirjattu

lomalle

  • Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #16 : Marraskuu 11, 2010, 12:20:47 ip »

Periaatteessa ykköset vovat syödä mitä tahansa, 2-sokeritautisille ei sovi liika omega 6 jota herkullinen rypsiöljy edustaa.

D1 ja D2 ovat eri sairauksia joten on syytä ilmoittaa kumpaa sairastaa.



Kirjattu

vivianv

  • Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #17 : Marraskuu 11, 2010, 12:59:50 ip »

Kylmäpuristettu rypsiöljy sen sijaan on erinomainen paistamiseen.

Hukkaan menee kylmäpuristus, jos öljy kuumenee. Sidokset ovat entiset pian pannun lämmettyä. Jos rypsärillä tosiaan paistat, parempi olisi käyttää siihen ihan normaalia kuumapuristettua kamaa.
Kirjattu

kilimu

  • Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #18 : Marraskuu 11, 2010, 19:18:57 ip »

Omega kolme ja omega kuusi olikeassa suhteessa rypsiöljyssä.

http://www.virgino.fi/usein%20kysytty

http://www.virgino.fi/terveys_virgino_vertailussa_oliivioljyn_kanssa

Vai kannattaisko lisätä kalaöljyä valikkoon...:
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&lang=fi&id=426
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2010, 19:38:51 ip kirjoittanut liitäjä »
Kirjattu

vivianv

  • Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #19 : Marraskuu 11, 2010, 19:27:40 ip »

Omega kolme ja omega kuusi olikeassa suhteessa rypsiöljyssä.

Paitsi että kasviöljyjen omega-3 tulee elimistössä hyödynnetyksi noin 4% hyötysuhteella. Mitenkäs sille suhteelle sitten käy?
Kirjattu

lomalle

  • Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #20 : Marraskuu 11, 2010, 19:44:15 ip »

Omega kolme ja omega kuusi olikeassa suhteessa rypsiöljyssä.



Ei ainakaan 2-sokeritautisille. Sinä varmaankin pärjäisit ilman lääkitystä kunhan et uskoisi kaikkia Pekka Puskan juttuja.

Omega 6 tulee kaikista margariineista, teollisesta- ja ravintolaruuasta yli tarpeen. Jos itse tekee ruokaa siihen ei omega 6 tarvita.



Kirjattu

heira12

  • Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #21 : Marraskuu 11, 2010, 20:02:34 ip »

Periaatteessa ykköset vovat syödä mitä tahansa, 2-sokeritautisille ei sovi liika omega 6 jota herkullinen rypsiöljy edustaa.


Ehkä periaatteessa, mutta käytännössä ja erinäisillä lisärasitteilla varustettuna ei millään. Ja voin kyllä rehellisesti kertoa, ettö en ymmärrä hönkäsen pöläystäkään omega yms. jutuista. Onko niillä oikeasti jotain merkitystä???
Kirjattu

vivianv

  • Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #22 : Marraskuu 11, 2010, 20:12:33 ip »

en ymmärrä hönkäsen pöläystäkään omega yms. jutuista. Onko niillä oikeasti jotain merkitystä???

On niillä. Korkea kutosen määrä suhteessa kolmoseen on elimistölle laajakirjoisesti haitallista.  Yleisesti ottaen suomalaiset saavat liian vähän kolmosta ja liikaa kuutosta. Koska kolmosta tulee ilman suuria määriä kutosta oikeastaan vain kalasta, on tärkeää syödä kalaa ja kalaöljyä ja sen lisäksi hillitä kutosen sisäänottoa. Myös tästä syystä eläinrasvat ja voi ovat hyviä öljyjen ohessa käytettäviä rasvoja, koska ne eivät huononna omega 3/omega 6 -suhdetta.

Ei enää aivan uunituoreessa statiinitutkimuksessa tehtiin meillä visusti vaiettu havainto, että vaikka simvastatiini laskee kolesterolia, se samalla heikentää näiden rasvahappojen suhdetta. Ehkäpä  siinä on syy siihen, että statiineilla on kaikenlaisia ikäviä sivuvaikutuksia eivätkä ne kuitenkaan vaikuta sydänkuolleisuuteen oikeastaan sitä sun tätä.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15310527?dopt=Abstract
Kirjattu

kilimu

  • Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #23 : Marraskuu 14, 2010, 13:13:18 ip »

Surullisinta on, ettei omegaöljyjen huono suhde johdu ollenkaan kasvisöljyista, vaan liialllisesta eläinrasvan/lihan syömisestä!!!

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=444

Tuoreita tutkimuksia pilvin pimein. Öljyyn säilötty kalakin on huono omega lähde!
Monessa muussa ravintoaineessa on väärissä suhteissa omegahappoja.
Asia saa älyttömän suunnan, jos kiistellään muutamasta oliivi/rypsiöljy-tipasta, se keskustelu vääristää itse asian, elä liiallisen lihan syönnin ja kalan
syömisen vähäisyyden! Suhteita kannattaisi miettiä järjen kanssa, eikä oppi-isien hokemien kuulemisesta polvillaan.
Erityisesti VHH-väen kannattaa muistaa syödä kalaa, läskin asemasta!
Korjattakoon tämäkin väärä väittämä Elukkarasva on siis tässäkin pahasta, liha, maito ja voi vievät omegahapot väärään suhteeseen!!!
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2010, 13:28:08 ip kirjoittanut liitäjä »
Kirjattu

lomalle

  • Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #24 : Marraskuu 14, 2010, 13:47:58 ip »


Öljyyn säilötty kalakin on huono omega lähde!

Erityisesti VHH-väen kannattaa muistaa syödä kalaa, läskin asemasta!
Korjattakoon tämäkin väärä väittämä Elukkarasva on siis tässäkin pahasta, liha, maito ja voi vievät omegahapot väärään suhteeseen!!!

Ei kai kukaan syö kasvisöljyyn säilöttyä kalaa (Suomesta ei saa oliiviöljyyn säilöttynä, ei myöskään herkulliseen rypsiöljyyn). Onhan lopputulos tiedetty jo aikoja sitten. Vesi tai tomaatti on oikea valinta oliiviöljyn puuttuessa.

Näyttää tosiaankin siltä että suomalaisella rehulla kasvatettua kalaakaan ei voi syödä. Kalan pitää olla esim. seitä jonka päälle otetaan huikka kalaöljyä tai pari pilleriä.

Lihan ja sen rasvan pitää olla luomua tai ainakin jostain muualta kotoisin kun suomalaisella viljalla kasvatettua. Sama pätee maitoon, jonka pitää olla tietysti suoraan heiniä syövästä lehmästä eikä minkään homogenisoinnin läpi käynyttä. Olen alkanut juomaan noiin litran ehtaa maitoa päivässä, sokerit eivät ole nousseet kuten "kaupan maidossa".




« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2010, 13:52:06 ip kirjoittanut tyyppi2 »
Kirjattu

dadda

  • Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #25 : Marraskuu 14, 2010, 16:19:36 ip »

Tossa Tolosen linkissä mun lukemani mukaan sanottiin, että lihan syönti on ALKANUT huonontaa omega-6 -määriä, koska karjaa ruokitaan omega-6:lla. Siinä ei sanottu lihansyönnin sinänsä huonontavan omega-6-suhdetta.

Tosiaan, kassilohillakin on sydän- ja verisuonitauteja ja korkeat tulehdusarvot, kun niitä ruokitaan soijalla tms. hiilarirehulla. Mutta en nyt väitä että tämä suoraan pätisi ihmiseen, ihminen kun on kuitenkin sekasyöjä ja lohi ei.
Kirjattu

rasvis

  • Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #26 : Marraskuu 15, 2010, 10:26:36 ap »

TYYPPI 2:selle:Suomesta muuten SAA Oliiviöljyyn säilöttyä tonnikalaa,LIDLISTÄ löytyy,hyvänmakuistakin on. Laitan sitä salaattiin,johon lisään salaatin sekaan tonnikalat,fetajuustoa,hernemaissi paprika sekoitusta,joskus oliiveja.
Kirjattu

lomalle

  • Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #27 : Marraskuu 15, 2010, 11:35:50 ap »

Niinpäs onkin, ajattelin vain sardiineita joissa itsessäänkin on hyvä rasva. Tonnikalasta ei rasvaa löydy.

Kirjattu

rasvis

  • Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #28 : Marraskuu 15, 2010, 12:04:06 ip »

purkkiSardiinit on niin H-tin pahanmakusia...ei mee alas ku perunan (ja Pikainskan) kanssa nautittuna.
Kirjattu

lenni

  • Vieras
Vs: Taas yksi "tieto" kaatui
« Vastaus #29 : Marraskuu 15, 2010, 12:36:57 ip »

En ole koskaan pitänyt oliiviöljyn mausta ja kuumennukseen se ei sovi lainkaan. Kylmäpuristettu rypsiöljy sen sijaan on erinomainen paistamiseen. Ja becel 60 menee ok, leivänpäällä.  ;D

Mikä on, kun olen kuullut sanotun päinvastoin, tasan tarkkaan. Että oliiviöljy on hyvä paistamiseen, rypsiöljy ei. Oliskohan välimerenmaissa ainakin oliiviöljypullo seissyt hellan vieressä aina.
Tästä pitäisikin saada oikein exaktia puolueetonta tietoa, mikä on missäkin parasta edes nyt ainakin ruuanlaitossa. Toiset käryää, savuaa, räiskii toiset ei. Se olisi nyt ainakin yksi kriteeri. 
Kirjattu
 

Linkkejä