Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417383 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Insuliiniresistenssi ja progesteroni.  (Luettu 13459 kertaa)

vivianv

• Veteraani
Vs: Insuliiniresistenssi ja progesteroni.
« Vastaus #15 : Huhtikuu 04, 2013, 13:41:53 ip »

Minullakin on kokemusta hoitotahon järjestelmällisestä kiistämisrintamasta asiassa hormonit ja insuliinintarve/resistenssi.

Esitän salaliittoteorian (huumorilla toki): on päätetty, että diabeetikkonaisen on parempi ehkäistä ja elää huonommalla tasapainolla kuin tulla ehkäisyn puutteessa vahingossa raskaaksi.

Tässä ajatellaan lapsen parasta eikä naisen, mutta näinhän lienee pääsääntöisesti kaikessa lisäätymisterveystoiminnassa. Nainen on kuin emolehmä, jonka ainoana tarkoituksena on tuottaa ehjä laatuvasikka.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #16 : Huhtikuu 04, 2013, 13:45:28 ip »

Voi sua vivi  ;D
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #17 : Huhtikuu 15, 2013, 13:16:44 ip »

Jaahas, enpäs ole itsekään asiaan kiinnittänyt huomiota, eikä asiasta ole edes ollut puhetta "tiskin toisella puolen". Mitenkähän käy, jos diabeetikolle rykästään hormonikierukka? Nouseeko resistenssiä, onko se "yleisnosto", vaiko vaikuttaakohan edelleen kierrot?

Jos joku osaa vastata, kiitän, jotta osaan asiaan kiinnittää jatkossa itsekin huomiota.
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Huhtikuu 15, 2013, 16:10:54 ip »

Mitä hormoneja hormonikierukassa on? Erittynee tasaisesti?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #19 : Huhtikuu 15, 2013, 17:06:21 ip »

Mulla on ollut hormonikierukka, yksi ja sama 7 vuotta. Siinä on pelkästään progesteronia ja periaatteessa siinä on sitä niin vähän, ettei kierto taustalla lakkaa vaikka kuukkarit yleensä jäävätkin kokonaan pois tai niukkenevat hyvin pieneen. Se hormoni kun vaikuttaa pääasiassa suoraan siihen limakalvoon.

Se mikä teki kierukasta hankalan sokeritaudin kannalta oli mulla täydellinen kierron ulkoisten merkkien poisjäänti. Siinä oli vähän paha tarkkailla kierron vaikutusta sokereihin varsinkin kun mulla kierukka varmaan vähän haittasi ovulaatiotakin. Sanoisin että mulla oli suurempi syy korkeisiin perusinskalla reagoinnin mahdottomuus kuin se verrrattain pieni tasainen progesteronilasti kaiken päälle.

Muuten se oli varmaan paras ehkäisy ikinä. Miettikää vähän, kukkein nuoruus menossa eikä menkkoja seitsemään vuoteen. Sivuoireita ei ollut kun alun jomotuksista ja parin kuukauden tuhrutteluvuodosta päästiin.

Muoks vielä, niin tuona aikanahan ei tainnut ollut Levistä olemassakaan joten reagointi oli teoreettista pohdintaan tai reaktiivista korjailua parheimmillaankin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2013, 17:18:03 ip kirjoittanut vivianv »
Kirjattu
Levemir&Humalog&Thyroxin

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Huhtikuu 15, 2013, 17:25:44 ip »

Hormonikapselissa kai tuo taustakierto loppuvaiheessa tulee takaisin, vaikka ehkäisyteho vielä säilyy?

Mun ehkäisyrenkaassa on siis pelkkää estradiolia tms., ja kyllä sekin nostaa tarvetta 20%, mut ei se ole ongelma kun vaikutus on tasainen 3 viikkoa. Sitten vain lisätään perusinskaa se 20%. Ja se siis estää ovulaation, mikä mulle tuntuu olevan sokereiden tasaisuuden edellytys.

Olen miettinyt sterilisaatiotakin, mut sekään ei poista kierron vaikutuksia. Jääkö kuukautiset poissterilisaatiossa? Mullahan on ongelma, että pco:n takia kierto ilman hormoniehkäisyä on epäsäännöllinen, joten ovulaation vaikutuksia voi vain arvailla täälläkin. Ja jos kuukautiset äis pois, jäis ne kierron merkit pois. Että täällä tuo kalenteriin sidottu ehkäisy on sokereiden kannalta paras, kunhan vaan muistaa laittaa renkaan ajallaan, mut sit sen voi unohtaa muutamaksi viikoksi. Voi olla 4 viikkoakin paikallaan jos haluaa.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Huhtikuu 15, 2013, 22:20:50 ip »

Jääkö kuukautiset poissterilisaatiossa?

No ainakaan miehen sterilisaatiossa ei jää. :P Mä haluan säilyttää ovulaation mahdollisimman pitkään, ihan tietystä syystä. 8) Jopa hoitotasapainon kustannuksella... Ja onhan se operaatio miehelle paljon kevyempikin kuin naiselle.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Huhtikuu 15, 2013, 22:24:50 ip »

;D

Valitettavasti PCO:lla venyvässä kierrossa sitäkään iloa ei olisi, tai harvemmin...
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Huhtikuu 16, 2013, 07:36:00 ap »

Jääkö kuukautiset poissterilisaatiossa?

No ei tosiaan jää!
Ne jää vasta jos jostain syystä poistetaan kohtu.
Sterilisaatiossa katkaistaan munatorvet (tapoja on useampia) ja sekä munasarjat että kohtu jäävät...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Huhtikuu 16, 2013, 14:48:30 ip »

Eli mulle ei siitä olisi mitään iloa, paitsi se ehkäisyteho...sitäpaitsi tarvitsen omaa estrogeeniani mahdollisimman pitkään, että pää kestää, joten ei nuo täyspoistotkaan innosta. Joko pitää oppia muistamaan rengas paremmin tai puhua miestä ympäri...
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #25 : Huhtikuu 16, 2013, 14:56:58 ip »

Voidaanko poistaa kohtu mutta jättää munasarjat? Sehän olisi varmaan kaikkein mukavin vaihtoehto.
Kirjattu
Levemir&Humalog&Thyroxin

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Huhtikuu 16, 2013, 15:05:41 ip »

Voidaanko poistaa kohtu mutta jättää munasarjat? Sehän olisi varmaan kaikkein mukavin vaihtoehto.

Voidaan ja niin yleensä tehdäänkin jos on peruste kohdunpoistoon. Sitä ei tehdä ilman esim anemisoivia runsaita kuukautisia tms.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Huhtikuu 16, 2013, 15:11:23 ip »

No niitä ei ole...hmm otanpa asian deepolilla puheeksi. Pääsisikö tästä ihan gynepuolelle vääntämään, mikä olisi perheen kokonaistilanteen kannalta järkevintä. -Ja vasta reilu vuosi sitten oltiin epätoivoisina asiakkaina, kun raskaus ei meinannut alkaa... ::) 
Kirjattu

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #28 : Huhtikuu 17, 2013, 09:33:20 ap »

Joo ei tahdo löytyä tarpeeks suuret annokset tän renkaan kans... onneks vielä 2 vkoa aikaa säätää ja sitte jo nyt pelottaa luvassa oleva romahdus kun seuraavat kk:set alkaa. :(
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi
Thyroxin ja Medtronic Paradigm Veo Humalogilla 6/2012 ->

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Huhtikuu 17, 2013, 10:13:02 ap »

Mulla se muutos on vaan 20%, mut se liukuma menee niin että kun lopetan renkaan, ja renkaan aikana on 120%, niin ekan taukopäivän iltana  on jo 110% ja seuraavaa yötä vasten laitan jo sataselle. Eli kaksi päivää liukuen menee siihen muutokseen. Sama homma kin renkaan aloitan.

Paljonko sulla nyt menee verrattuna normaaliin? Säätöä se on alussa, mutta opit kyllä, ja sitten se on onneksi säännönmukainen ja kalenterista katsottavissa, paljonko inskaa menee ;) . Osviittaa tauon aikaisesta tarpeestasihan voit ottaa sun rengasta edeltävästä tarpeesta, eli varmaan samoihin viikoksi tippuu.
Kirjattu

Linkkejä