Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417402 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: vhh ja insuliini  (Luettu 14195 kertaa)

vivianv

• Veteraani
Vs: vhh ja insuliini
« Vastaus #30 : Marraskuu 03, 2010, 15:17:57 ip »

Eikä ketoosi-tilaa välttämättä erota ketoasidoosista, eli ketoasidoosi voi tulla varkain D1:ille.

Siis väitätkö nyt, että ketoasidoosi tulee helpommin D1:lle joka on ketoosissa kuin sellaiselle D1:lle joka ei ole?
Minun lääkärini ainakin oli sitä mieltä, että molemmissa tapauksissa vaaditaan suunnilleen yhtä pitkäkestoinen ja yhtä vakava insuliininpuutos.

Ja jos verensokerinsa mittaa edes kerran päivässä, korjaa korkean edes silloin ja muistaa pistää normaalit basaalit, niin ihmettelenpä vaan, kuinka se ketoasidoosi pääsee 'varkain' tulemaan, olipa ketoosia tai ei.

Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Marraskuu 03, 2010, 18:47:40 ip »

Siis väitätkö nyt, että ketoasidoosi tulee helpommin D1:lle joka on ketoosissa kuin sellaiselle D1:lle joka ei ole?
Minun lääkärini ainakin oli sitä mieltä, että molemmissa tapauksissa vaaditaan suunnilleen yhtä pitkäkestoinen ja yhtä vakava insuliininpuutos.

Ja jos verensokerinsa mittaa edes kerran päivässä, korjaa korkean edes silloin ja muistaa pistää normaalit basaalit, niin ihmettelenpä vaan, kuinka se ketoasidoosi pääsee 'varkain' tulemaan, olipa ketoosia tai ei.

No ainakin pumppulaiselle ketoasidoosi voi tulla ihan tunneissa, tilanteessa, että pumpun basaali lakkaisi toimimasta. Se on yksi syy miksi pumppulaisen pitää niitä sokereita mittailla normaalia useammin. Kun ei ole pitkävaikutteista yhtään kehossa, niin nopeasti sitä tulee totaalinen insuliinipuute (vertaa lyhytvaikutteisen vaikutusaika). Elimistön täydelliseen insuliinin puutokseen menee pitkävaikutteisen käyttäjällä paljon pidempi aika ja silloin tosiaan harvempi mittailukin riittäisi paljastamaan tilannetta.

Mutta mä menin nyt ihan sivuraiteille itse aiheesta ::) :-[
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #32 : Marraskuu 03, 2010, 19:25:35 ip »

No ainakin pumppulaiselle ketoasidoosi voi tulla ihan tunneissa, tilanteessa, että pumpun basaali lakkaisi toimimasta. Se on yksi syy miksi pumppulaisen pitää niitä sokereita mittailla normaalia useammin.

Tämä varmaan on jokaiselle pumppaajalle selvää. Jos on pitkiä aikoja mittaamatta, voi ikäviä yllätyksiä tulla olipa diabeetikko ketoosissa, normivaliolla tai mummolassa.
Kirjattu
Levemir&Humalog&Thyroxin

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Marraskuu 03, 2010, 20:00:16 ip »

No kerroinpahan vaan.

Ainakin pumpun haluajissa on sellaisiakin, jotka haluavat pumppua, mutta eivät suostu lisäämään mittauskertojaan. No eivät toki pumppua sitten saa, mutta silti kaikkien olisi hyvä tietää erilaisista tilanteista, niiden nopeuksista ja syista nopeuteen. Että tuo mun kirjoittama ei ollut mitään negatiisita, vaan ainoastaan perustelua milloin ketoasidoosi voi tunneissakin tulla.

Minulla on kokemusta "hurjasta nuoruudestani" (jolloin hoitona siis 1 pitkävaikutteinen lente-annos päivässä). Lähdin perjantai-iltana viikonloppumatkalle ja inskat kotona. No päätin, että källähän minä selviän... en tieäd missä vaiheessa ketoasidoosi alkoi, mutta sunnuntai-iltana pääsin vielä opiskelukämpälle ja toki heti otin Lentet. En enää pystynyt pelastamaan tilannetta, vaan yöllä oli soitettu ambulanssi ja tosi pahan ketoasidoosin kynsissä mut kikutettiin TAYS:iin. Ja kyseessä siis oli pitkävaikutteinen inska yhdellä pistoksella, kaksi jäi väliin ja tulos oli melkoinen katastrofi. Ja juu, silloin ei ollut mahdollisuuksia verensokeria itse tarkistaa. Ja ennenkaikkea oli TYHMÄ, niin TYHMÄ >:(
Kirjattu
Antsu1

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #34 : Marraskuu 03, 2010, 21:24:27 ip »

No kerroinpahan vaan.

Antsu, en ymmärtänyt kommenttiasi mitenkään negatiiviseksi tai vääräksi, yritin todeta, että totesit tosiasian mutta taisin epäonnistua ilmaisussani. ;)

Itse olen yrittänyt sanoa lisäksi lähinnä, että ketoosi ei ole syynä tai edes erityisemmin altista ketoasidoosille, vaan että siinä on aina takana syystä tai toisesta laiminlyöty insuliiniannostelu ja pitkään korkealla korjaamatta ollut vs.
Kirjattu
Levemir&Humalog&Thyroxin

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Marraskuu 03, 2010, 22:43:22 ip »

Ja minä tarkoitin vaan tuota "pitkään korkealla" oloa. Siinähän nimenomaan pumpun tuke saa sen asidoosin tosi nopeasti syntymään, eli keho joutuu täysin insuliinittomaan tilaan. Mikä on kellekin pitkään, se onkin sitten tapauskohtaista, siis ainakin hoitomuotokohtaista ;)

Mutta ihan tuo ketoosi/asidoosi (en nyt siis  ppuhu ketoasidoosista) on munuaisille tosi rankkaa. Niinpä juuri munuaisten pienestäkin vajaatoiminnasta kärsivien pitäisi olla sen kanssa aika tarkkana. Munuaiset kun alkavat aina enemmän ottamaan osaa kehon toimintaan poistaessaan kehon happam,uutta ja niiden toiminnan nikotellessa sitten eivät pystykkään hoitamaan hommiaan, vaan väsyvät lisää.

Ja tää oli ihan tälläseltä sivulta luettua tietoa: http://www.redram.fi/spesialisti/anabolia-katabolia-ja-ketoosi-tarkemmassa-syynissa

Eli ei ongelmia, jos munuaiset pystyvät ok hommansa hoitamaan :) Ja d1:sistä noin 20%-30% on jotain merkkejä munuaisten toiminnan ongelmista jo 15 d-vuoden jälkeen (jonkun tilaston mukaan...)

Mutta nyt mä käyn nukkumaan. On ollut aika hankala päivä ja kotimatka töistä yhtä tuskaa, kun oksetti koko ajan niin paljon :(
Kirjattu
Antsu1

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #36 : Marraskuu 03, 2010, 23:24:37 ip »

Eli ei ongelmia, jos munuaiset pystyvät ok hommansa hoitamaan :) Ja d1:sistä noin 20%-30% on jotain merkkejä munuaisten toiminnan ongelmista jo 15 d-vuoden jälkeen (jonkun tilaston mukaan...)

Herää väkisinkin kysymys että edesauttaako ketoosi munuaisten toiminnan heikkenemistä? Meinaan enhän minä tiedä millaisia nuo merkit ovat.. Esim jos mikroalbuminuria on vaikka 13 ja edellisenä vuonna 12 niin onko se jo merkki? Vai onko merkki vasta kun viitearvot ylittyy?

Kiitos etenkin vivianille ketoosi asian selventämisestä :) Hyvillä mielin voi edelleen pitää hiilarit kurissa :) Munuaisasia jäi vähän mietityttään mutta antsu varmaan osaa selventää? :) Munuaisarvot on mulla ollu ihan normaaleja, ei mitään huomautuksia. Poislukien "kevyt" raskausmyrkytys ;) Mutta sen jälkeen arvot palasi nopeasti normaaleiksi.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Marraskuu 04, 2010, 09:13:20 ap »

No enpä minä sen tarkemmin osaa selittää. En ole mikään terveyspuolen ammattilainen, joten en uskalla edes pahemmin lähteä yrittämään. Kun muistelen mitä kerroit hh-määristäsi (70-100g/vrk) niin en usko, että tuolla vielä jatkuvaan ketoosiin pääsisi. Se aamun ketoosihan taitaa olla esim. lapsilla jopa yleistäkin pitkän yön jälkeen. Se nimitys "nälkähapot" kait tulee juuri tuosta.

Mutta munuaiset nyt vaan ovat elin, joka osallistuu monella tapaa kehon tasapainon pitämiseen yllä ja tottakait rasittuu vähän enemmän, jos töitä annetaan enemmän. Ja kun meillä kuitenkin on tuo riski olemassa, niin sehän on oma valinta miten riskejä miettii.

Lähinnä tarkoitin, että jos munuaisissa on jo huonontumista havaittu, niin en todellakaan suosittelisi niiden lisärasitusta. Eli anna mennä vaan... ;)
Kirjattu
Antsu1

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #38 : Marraskuu 04, 2010, 10:56:07 ap »

no joo, ei noilla määrillä päästä lähellekään ketoosia.. 20ghh:lla pääsee, uskoisin. Joskus on tullut koitettua mutta pelästyin ketoaineita (näköjään ihan suotta) ja se jäi siihen. Ihan yksittäisiä päiviä ovat olleet, niitäkin tulee joskus vahingossa kun vhh ei tee nälkää, joskus syöminen miltei unohtuu ;) Meinasin sitä että jos uskaltais kokeilla pidemmän aikaa ja kahtoa kuin käy ;) Noina "vahinkopäivinä" verensokerit on tykänneet kyllä, jäi vaan pohdiskeluttaan että jos munuaiset on toista mieltä.. Terveet ne kyllä on tähän saakka ollu niin voishan tuota koittaakin ;) Mulla on selkeesti palava halu tehdä ihmiskokeita ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
« Vastaus #39 : Marraskuu 04, 2010, 14:11:49 ip »

Ketoosiin pääsyn voi tarkistaa virtsan ketoositikuilla (esim. Ketostix). Itse saan tikkuja 1 purkki/vuosi, juuri tuon aikaisemman ketoasidoosi-aivovaurion takia. En kunnolla tunnista matalia tai korkeita vs, eli sairaana ollessa ketoasidoosi voi tulla päälle, jos ei jaksa mitata vs. Sairaana vs yleensä on korkea, siksi ketoosi tulee helposti päälle, varsinkin, jos ei jaksa juoda. Ja ketoosista asidoosiin voi joutua siis alle 12h:ssa.

Itse pidän vhh:sta, mutta minulla ei mene ketoosi (yleensä) päälle eli ainoastaan korkeiden takia. Eli läski ei pala ihan helposti, ei edes silloin, kun olin lihava (15kg pudotin) :(
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2010, 15:10:15 ip kirjoittanut D1-1978 »
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #40 : Marraskuu 04, 2010, 14:26:21 ip »

Pääsin ketoosiin syömällä 0 hiilaria. Vain pekonia ja munia 2kk ajan. Sokerit ei mennyt juurikaan alle 5mmol/l koska olin lopettanut kaikki D-pillerit. Ketoosiliuskoja tarvitaan mielestäni vain siihen mittaukseen ettei ole ketoosissa. Jos on ketoosissa sen varmasti haistaa.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Marraskuu 04, 2010, 16:11:18 ip »

Jos on ketoosissa sen varmasti haistaa.

Näin on. Jos ei itse, niin ainakin ympäristö haistaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

riippakoivu

• Vieras
« Vastaus #42 : Marraskuu 04, 2010, 23:59:29 ip »

Ketoosi - ketoasidoosi ym

En ole asiaan enkä käsitteisiin paneutunut, mutta jostain on tullut luetuksi, että käsitteitä ei pidä sekoittaa keskenään   http://fi.wikipedia.org/wiki/Ketoosi_(tila)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2010, 00:08:04 ap kirjoittanut kimalainen »
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Marraskuu 05, 2010, 00:08:47 ap »

Ketoosi - ketoasidoosi ym

En ole asiaan enkä käsitteisiin paneutunut, mutta jostain on tullut luetuksi, että käsitteitä ei pidä sekoittaa keskenään. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ketoosi_(tila)

Tässä ketjussa on minusta aika hyvin pidetty erillään nuo termit ;) Ja ymmärretty niiden eroa.
Kirjattu
Antsu1

riippakoivu

• Vieras
« Vastaus #44 : Marraskuu 05, 2010, 00:10:32 ap »

Hyvä sitten :). Vois sitten alkaa joskus aiheeseen paneutua.
Jostain syystä toi antamani linkki ei kertakaikkiaan suostu avaamaan sitä, mistä osoite kopioitu. Jos kaiken siitä asiapuolesta hallitsisin olisinkin varmaan jo viisas diabeteksesta.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2010, 00:12:38 ap kirjoittanut kimalainen »
Kirjattu

Linkkejä