Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416951 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: vhh ja insuliini  (Luettu 13625 kertaa)

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
Vs: vhh ja insuliini
« Vastaus #15 : Marraskuu 02, 2010, 13:28:09 ip »

vivian: Ketoasidoosi huomaamatta. Noin kävi minulle. Eli olo oli ihan normaali koko ketoasidoosin ajan. En edes sairaalassa tiennyt ennen mittausta, että ketoasidoosi oli niin paha. Arvelin kyllä, että sokerit voivat olla korkeat, mutta epäilin vain 20mmol luokkaa. Oli siis vähän päälle 38mmol ja seurauksena aivovaurio. Lääkärin mukaan syy oli, että ketoasidoosi oli kestänyt liian pitkään, eli en mennyt hoitoon ajoissa. Muita mahdollisia syitä olivat aiemmin olleet hypo ja aivotulehdus, mutta niiden ei katsottu vaikuttaneen aivovaurion syntymiseen (magneettikuvan perusteella). Ja 38mmol on sinänsä suht matala ketoasidoosi; täällä on henkilöitä, joiden vs on ollut esim. D1-diagnoosin aikana päälle 50mmol, eikä heille ole mitään vaurioita tullut ja maailmalla aivovaurioisia ketoasidoosin takia on vain vähän (shokki/hypoaivovaurio taas on yleinen). Siksi ketoasidoosia ei osata pelätä edes D1-piireissä.

Sekä ketoosin ja ketoasidoosin molempien oireita ovat siis hengityksen tuoksu ja jano, ketoasidoosissa myös mahdollisesti oksentelu ja lihaskipu, mutta välttämättä ketoasidoosiin siirtymistä ei edes huomaa. Yli 6-12h ketoosi D1:llä (ja insuliiniriippuvaisilla D2:lla) voi siis johtaa ketoasidoosiin, joka on myrkytystila, jota hoidetaan insuliinilla ja nesteytyksellä. Ketoasidoosi voi aiheuttaa kooman, joista 8% kuolee. Ketoosi itse ei ole myrkytys, varsinkaan niillä D2:lla, joilla insuliinituotantoa vielä on. Oma D1-ketoasidoosini kesti vain vajaa 10h, joka oli sillä kertaa valitettavasti tarpeeksi.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2010, 13:31:46 ip kirjoittanut D1-1978 »
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #16 : Marraskuu 02, 2010, 13:53:32 ip »

Mutta siis ketoasidoosissa on tietty aina korkea vs, eikö? 38 on ihan kamala, 25 kin on jo kamala. Siis minä alan kyllä voimaan järkyttävän pahoin jo kun vs nousee 15-20. Mutta eikai noillakaan lukemilla vielä olla myrkytystilassa? Kyselee epätietoinen... ::) Sokrut pysyttelee pääsääntösesti hyvinä mutta tottakai silloin tällöin voi pompsahtaa (esim ilmakuplan takia) Mutta kyllä tollaisessakin tilanteessa jäädään alle 20:n.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Konrad

• Vieras
« Vastaus #17 : Marraskuu 02, 2010, 17:49:14 ip »

Kakkosena ymmärän, että ketoasidoosi liittyy insuliinin puutteeseen. Ei ole kiinni siis VHH:sta, vaan insuliinitasosta. Ketoasidoosin ykkönen tai haiman insuliinierityksen menettänyt kakkonen voi saada hiilarimääristä riippumatta. Siis VHH:lla ei ole asiaan mitään vaikutusta, vaan insuliinitason säilyttämisenä oikeana, mittarina verensokeri. Mm. Bernsteinin suositukset hiilareita 30 g/vrk diabetestyypistä riippumatta ovat mielestäni aivan OK.

Sivujuonteena ketjuun voi yhdistää kakkosia eräissä tilanteissa uhkaava vähintään yhtä paha tilanne nonketoottinen hyperosmolaarinen kooma.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01406
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Marraskuu 02, 2010, 19:35:03 ip »

Mm. Bernsteinin suositukset hiilareita 30 g/vrk diabetestyypistä riippumatta ovat mielestäni aivan OK.

No eivät nyt ihan noin vaan oke OK (kuten hyvin tiedät ;)). On joukko diabeetikoita,l niin 1-tyyppejä kuin 2-tyyppejäkin, joille tuo 30g vuorokaudessa (= 120 kcal) ei missään nimessä riitä. Pitäisi muistaa mainita tuo "lisäsairaudeton". Ja tää ei ollut kommentti mitenkään verensokerin kannalta, joskus vaan on niin paljon nitä muita syitä miksi ei onnistu.

Minulla esim. 100g hiilareita vuorokaudessa onnistuu hetken, mutta silläkin jo alkaa paino pudota (eikä sitä todellakaan ole liikaa, ei yhtään ;)

En tiedä miten Mr. Bernstein suosittelisi esim. minua syömään, jos tuntisi tilanteeni. Mutta en kyllä ole edes innokas ostelemaan hänen kirjojaan, joista sitten mahdollisesti löytäisin jotain tai sitten en ::)

Mutta takaisin otsikoihin... tää oli taas tällänen mun tapanen ohilyönti :P :-[
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

lomalle

• Vieras
« Vastaus #19 : Marraskuu 02, 2010, 19:55:44 ip »

Minulla esim. 100g hiilareita vuorokaudessa onnistuu hetken, mutta silläkin jo alkaa paino pudota

Mikä tässä on ohilyöntiä?

Jos paino putoo kun hiilareita vähentää niin eikö sitä saa ainakin virallisterveellisen mukaan nostettua rasvalla.

Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #20 : Marraskuu 02, 2010, 20:29:27 ip »

Mm. Bernsteinin suositukset hiilareita 30 g/vrk diabetestyypistä riippumatta ovat mielestäni aivan OK.

No eivät nyt ihan noin vaan oke OK (kuten hyvin tiedät ;)). On joukko diabeetikoita,l niin 1-tyyppejä kuin 2-tyyppejäkin, joille tuo 30g vuorokaudessa (= 120 kcal) ei missään nimessä riitä. Pitäisi muistaa mainita tuo "lisäsairaudeton". Ja tää ei ollut kommentti mitenkään verensokerin kannalta, joskus vaan on niin paljon nitä muita syitä miksi ei onnistu.

Minulla esim. 100g hiilareita vuorokaudessa onnistuu hetken, mutta silläkin jo alkaa paino pudota (eikä sitä todellakaan ole liikaa, ei yhtään ;)

En tiedä miten Mr. Bernstein suosittelisi esim. minua syömään, jos tuntisi tilanteeni. Mutta en kyllä ole edes innokas ostelemaan hänen kirjojaan, joista sitten mahdollisesti löytäisin jotain tai sitten en ::)

Mutta takaisin otsikoihin... tää oli taas tällänen mun tapanen ohilyönti :P :-[

Tarkoitin tuolla 30 g HH/vrk diabetystyypistä riippumatta sekä ykkösiä että kakkosia. Bernstein on itse ykköstyypin diabeetikko vuodesta 1946 lähtien. Noudattanut VHH:ta noin 40 vuotta saatuaan ensimmäisen kotiverensokerimittarin ja todettuaan miten vääriä ruokavalio-ohjeita hän oli saanut. Oli saanut jo seurannaisia, joista pystyi toipumaan oikella ruokavaliolla ja oikeilla verensokeriarvoilla.

Ymmärrän, että joillekin puhjenneet lisäsairaudet voivat laittaa tiukkoja rajoja ruokavaliolle. Bernstein on kirjassaan käsitellyt myös nefropatiaa ja gastropareesia. En osaa kommentoida ainakaan nopeasti, miten syvällistä tieto on, koska en ole perehtynyt niihin osiin kirjasta kunnolla.

Bernsteinin kirjan hankkineet ovat ehkä halukkaita lainaamaan kirjaansa tietoa janoaville. :)

Täältä muuten löytyy kirjasta joitakin lukuja.

http://www.diabetes-book.com/readit.shtml

Kannattaa varmaan ykkösten lukea ainakin luku

My Life with Diabetes

http://www.diabetes-book.com/book/mylife.shtml

P.S. USAssa yleensä käytetään titteliä Mr. miehistä, mutta kuitenkin Dr., jos henkilö on sitä. Siis Dr. Bernstein eikä Mr. Bernstein, please. :)

Muok. Jotta ei tulisi väärinkäsityksiä, niin ei Bernstein kirjassaan pyri parantamaan vakavia seurannaissairauksia, vaan jättää niiden hoidon alan erikoislääkäreille. Kuitenkin esimerkiksi lievempien neuropatioiden hoitoon löytyy ohjeistusta.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2010, 20:39:23 ip kirjoittanut Konrad »
Kirjattu

taitsa

• Vieras
« Vastaus #21 : Marraskuu 02, 2010, 21:55:27 ip »

Tarkoitin tuolla 30 g HH/vrk diabetystyypistä riippumatta sekä ykkösiä että kakkosia.
Halleluja ja tervetuloa kuolema.
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #22 : Marraskuu 02, 2010, 22:07:01 ip »

Tarkoitin tuolla 30 g HH/vrk diabetystyypistä riippumatta sekä ykkösiä että kakkosia.

Mistäs se nyt tähän putkahtaa? Itse olen tosin kakkonen ja aika hyvin pysynyt noissa rajoissa ja vielä henki pihisee. Mikä ykkösiltä hengen veisi? Itse olen sitä mieltä, että henki ei ole kiinni hiilareista, vaan verensokereista, joita ei saada yksistään hiilareista, ei edes ykkösillä.

Lisäystä: Kannattaa katsoa vaikka klassista ruotsalaista tutkimusta. Kuviossa näkyy verensokereiden heilahtelun väheneminen VHH:lla ja sitä kautta keskimääräistason alentaminen insuliiniannostusta säätämällä ilman hypojen lisääntymistä.

http://www.dsolve.com/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,24/

Joka tapauksessa, tyypistä riippumatta, kunnollista verensokeritasapainoa kaikille!
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2010, 22:26:23 ip kirjoittanut Konrad »
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #23 : Marraskuu 02, 2010, 22:15:03 ip »

Mä en kuollu kun koitin noin pientä määrää ;) Ja olen D1. Tosin pidemmältä ajalta ei ole kokemusta, ihan vaan ihmiskoe mielessä tehtyjä testejä :D Pääsääntösesti pyrin siihen että 100ghh/vrk ei ylity. Ja sellainen 70-90g on ollut ihan helposti toteutettava ja muutenkin mukavan tuntuinen määrä :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Marraskuu 02, 2010, 22:31:37 ip »

Pääsääntösesti pyrin siihen että 100ghh/vrk ei ylity. Ja sellainen 70-90g on ollut ihan helposti toteutettava ja muutenkin mukavan tuntuinen määrä :)

Sama täällä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Marraskuu 02, 2010, 22:31:46 ip »

Pohdimme kerran kaverini kanssa, tätä lihomista, siis sitä, kun jotkut alkavatkin laihtumisen jälkeen lihoa, vaikka ovatkin VHH:lla. Niin, kaverini sanoi, että ne ihmiset, jotka luonnostaan ovat laihoja, pysyvät VHH:lla laihoina ja laihtuvat pysyvästi. Ne joille on ihan sama, mitä syövät, niin eivät mahdottomia liho. Mutta se osa ihmisistä, jotka ovat lihavia, laihtuvat tiettyyn pisteeseen, kunnes alkavat taas lihoa. Heidän pitäisi ymmärtää palata normaaliin vähäkaloriseen ruokavalioon oikeassa kohdin. Mene ja tiedä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Konrad

• Vieras
« Vastaus #26 : Marraskuu 02, 2010, 22:47:23 ip »

Mä en kuollu kun koitin noin pientä määrää ;) Ja olen D1. Tosin pidemmältä ajalta ei ole kokemusta, ihan vaan ihmiskoe mielessä tehtyjä testejä :D Pääsääntösesti pyrin siihen että 100ghh/vrk ei ylity. Ja sellainen 70-90g on ollut ihan helposti toteutettava ja muutenkin mukavan tuntuinen määrä :)

Niin. Tuo mainitsemani Dr. Bernstein on varmaan tunnetuimpia diabeteslääkäreitä. On syntynyt vuonna 1934 ja sairastunut tyypin 1 diabetekseen 1946. Hoiti diabetestaan ohjeiden mukaan. Opiskeli insinööriksi. Sai joitakin diabeteksen oheissairauksia. Sai ensimmäisen kotimittarinsa noin vuonna 1970 vaimonsa ansiosta, joka on lääkäri. Mittareita ei aluksi annettu kuin ammattilaisille. Mittasi verensokereitaan varsinkin ruokailun jälkeen. Totesi kovia arvoja. Tutki asiaa syvällisemmin. Teki artikkelin tutkimuksistaan. Ei kelvannut lääketieteellisiin lehtiin, koska ei ollut lääkäri. Sai VHH:lla alkaneet oheissairaudet hoidettua. Opiskeli lääkäriksi. Sai tekstejään julkaistuksi. Kirjoitti myös myöhemmin kirjan, jossa on mielestäni tarkasti kuvattu menetelmä. Kirja on laaja-alainen. Perushomma on kuitenkin, että hiilarit ovat aterioilla 6+12+12 g. Muuta ei syödä. Hypot tietysti hoidetaan hiilareilla. Pitää vastaanottoaan yhä NY:ssä. Pitää Telekonferenssia, johon voi lähettää kysymyksiään. Tämä kaikki on ulkomuististani. Arvostan itse Bernsteinia suuresti.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Marraskuu 02, 2010, 23:05:57 ip »

P.S. USAssa yleensä käytetään titteliä Mr. miehistä, mutta kuitenkin Dr., jos henkilö on sitä. Siis Dr. Bernstein eikä Mr. Bernstein, please. :)

No hän on minulle mies. En minä tiedä hänen titteleistään ja vaikka kirjoittelen täällä Suomessa, niin kuitenkin Mr. -lyhennettä käyttelen herra seja se asemesta. Se minulle sallittakoon ;D
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Marraskuu 03, 2010, 09:04:30 ap »

Kakkosena ymmärän, että ketoasidoosi liittyy insuliinin puutteeseen. Ei ole kiinni siis VHH:sta, vaan insuliinitasosta. Ketoasidoosin ykkönen tai haiman insuliinierityksen menettänyt kakkonen voi saada hiilarimääristä riippumatta. Siis VHH:lla ei ole asiaan mitään vaikutusta, vaan insuliinitason säilyttämisenä oikeana, mittarina verensokeri. Mm. Bernsteinin suositukset hiilareita 30 g/vrk diabetestyypistä riippumatta ovat mielestäni aivan OK.

Sivujuonteena ketjuun voi yhdistää kakkosia eräissä tilanteissa uhkaava vähintään yhtä paha tilanne nonketoottinen hyperosmolaarinen kooma.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01406

Siis yleensä insuliinihoitoisella diabeetikolla metabolinen asidoosi johtuu insuliinin puutteesta. Sitten on vielä esim. munuaisten vajaatoiminnan aiheuttama asidoosi (joka siis itseäni vaivaa). Sillä ei ole mitään tekemistä verensokeritason eikä insuliinin kanssa eli iskee yhtä lailla ei-diabeettisiin nefropatiapotilaisiin.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_artikkeli=dlk00656&p_haku=

Ja tässä yksi olennainen ero diabeteksen aiheuttaman asidoosin ja esim. nefropatian aiheuttaman asidoosin hoidoissa:
Lainaus
Metabolisen asidoosin hoitona on sen aiheuttaneen sairauden hoito. Diabeteksen ketoasidoosi johtuu insuliinin puutteesta, ja se paranee tehokkaalla insuliini- ja nestehoidolla. Munuaisen kroonisessa vajaatoiminnassa ei aina pystytä hoitamaan perussairautta, jolloin annetaan suun kautta veren happamuutta vähentävää kalsiumkarbonaattia tai natriumkarbonaattia.

Ai niin, tarvii vielä mainita, että myös tämä nefropatian aikaansaama asidoosi (siis ei keto-aineita) aiheuttaa pahoinvointia/etovaa oloa ja laihtumista, siinä mielessä olotila vähän kuin ketoasidoosin alkuvaiheissa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2010, 09:07:35 ap kirjoittanut Antsu1 »
Kirjattu
Antsu1

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
« Vastaus #29 : Marraskuu 03, 2010, 13:11:15 ip »

Tämä ei liity Uljaksen kysymykseen, mutta vastaus: Konrad, olet oikeassa, ketoasidoosi johtuu nimenomaan insuliinin puutteesta, eli D2:ille ei tule ketoasidoosia, jos omaa insuliinin tuotantoa on jäljellä. Mutta se voi tulla myös insuliinista riippuviselle D2:lle, mitä kaikki eivät tajua.
Vhh:oon liitin ketoasidoosin siksi, että vhh:ssa osa pyrkii ketoosiin, joka sulattaa rasvaa kehosta (tosin ensin sulaa lihas, sitten vasta rasva). Eikä ketoosi-tilaa välttämättä erota ketoasidoosista, eli ketoasidoosi voi tulla varkain D1:ille. Ja D1:ssä, varsinkin nuorissa, on monia, jotka yrittävät laihtua vhh:lla ja ketoosilla, mikä voi olla oikeasti vaarallista! D2:sten hyperosmolaalinen kooman (=tajuttomuuden syy korkea verensokeri, mutta ei ketoaineita) kuolleisuus on 10-60%, mutta harvinainen se onneksi on, eikä liity mitenkään vhh:oon, enemminkin päinvastoin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2010, 13:27:34 ip kirjoittanut D1-1978 »
Kirjattu

Linkkejä