Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417178 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Peruna ei olekkaan paha  (Luettu 16323 kertaa)

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Peruna ei olekkaan paha
« Vastaus #60 : Lokakuu 26, 2010, 22:46:15 ip »

Minä syön loheni yleensä savustettuna tai uunissa eli ilman sokeria tai muita hiilareita - no joskus liraus kermaa uunilohen kyytipoikana. Lohen ja (erityisesti punaisen) lihan proteiini nostaa minulla verensokeria, syytä en tiedä. Muiden kalojen kanssa ei aivan samanlaista ongelmaa ole, joten oletan, että kyse on yhdistelmästä eläinproteiini ja rasva.  
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2010, 22:57:36 ip kirjoittanut äskoo »
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #61 : Lokakuu 26, 2010, 22:48:07 ip »

Kyllä se lohessa on ne prodet ja/tai rasva, sokerittomaan uuniloheen pätee sama kuin graavattuun eli sokerista ei ole kyse. Mutta ei se kaikilla nosta. Ketjun aloittajalla kyse on varmaan ollut yhteisvaikutuksesta; pottu nostanut aluksi ja kala pitänyt korkealla?

Mielenkiintoista Antsu1 kuulla sitten niistä sun tutkimusten tuloksista, saadaan viimein paperille tutkittua tietoa siitä mitä monet deet on pitkään omalla kohdallaan tienneet tiettyjen proteiinien vaikutuksista verensokeriin! Samoja hiilipohjaisia yhdisteitähän ne kaikki on ja muuttuvat toisikseen elimistössä.

Peruna on musta parhaimmillaan taivaallisen hyvää, mutta en minä mitään muutakaan taivaallisen hyvää syö päivittäin roppakaupalla...parhaita on perunaruuat, joissa maistuu perunan oma maku, eikä pottua ole käytetty vain kastikkeen imeytysalustana.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #62 : Lokakuu 26, 2010, 23:44:40 ip »

Kyllä se lohessa on ne prodet ja/tai rasva, sokerittomaan uuniloheen pätee sama kuin graavattuun eli sokerista ei ole kyse. Mutta ei se kaikilla nosta. Ketjun aloittajalla kyse on varmaan ollut yhteisvaikutuksesta; pottu nostanut aluksi ja kala pitänyt korkealla?

Niin, oliko sulla jotain sanottavaa, vai halusitko vain kannustaa?
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #63 : Lokakuu 27, 2010, 10:01:36 ap »

ITSELLÄ EI noi graavisuolatut ym.lohet nosta sokereita akuutisti eikä muutaman tunnin jälkeenkään. Tosin näitä lukiessani olen pohtinut,että pitää alkaa itekin tarkemmin mittailla noita proteiinien ja rasvojen vaikutusta sokruihin 2-3 tunnin kuluttua,josko kohottavaa vaikutusta sittenkin löytyisi,jotkut rahkat yms.on kyllä joskus tehnyt sen suuntaistakin.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #64 : Lokakuu 27, 2010, 22:20:12 ip »

[quote Niin, oliko sulla jotain sanottavaa, vai halusitko vain kannustaa? [/quote]
 ??? Entä itselläsi? Ei ainakaan kannustaa? En ole pitkään aikaan osallistunut keskusteluihin, mutta ei näemmä kannatakaan...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #65 : Lokakuu 27, 2010, 22:41:06 ip »

[quote Niin, oliko sulla jotain sanottavaa, vai halusitko vain kannustaa?

??? Entä itselläsi? Ei ainakaan kannustaa? En ole pitkään aikaan osallistunut keskusteluihin, mutta ei näemmä kannatakaan...

[/quote]

Kannattaa osallistua, mutta ei kannata pahoittaa mieltään!  :)

Olisikos tuo Dadin kommentti johtunut ehkä siitä, että kirjoitettiin samaan aikaan melkein samoilla sanoilla, mutta sun kommenttisi putkahti hieman minun jälkeeni ja saattoi siten näyttää toistolta. Tai sitten siitä, ettei kommnetimme miellyttäneet häntä?  ::)

Näitä ravintojuttuja on vaikea sellaisen ymmärtää, joilla vain hiilarit , insuliinin määrä  ja liikunta vaikuttavat verensokeriin. Mun kroppa vain ei suostu noudattamaan kirjan oppia.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #66 : Lokakuu 29, 2010, 16:53:17 ip »

En nyt tajunnut Dadin kommenttia Daddalle. Kyllä nimenomaan lohi itsessään on se, joka vs:a nostaa, rippusella sokeria tai ilman. Omakohtaisen havainnon tein jo pre-karppikaudellani, kun tuunasin aamiaista hiilarittomaksi ja lohi nostikin sokerit nopeaan tahtiin 20 ja yli. Asiasta on keskusteltu KP:lla paljon, ja itsekin aloitin siitä ketjun suunnilleen nimellä 'Lämminsavulohiko hiilaripommi?'

Nythän tosiaan ollaan tutkimassa proteiinin sokeristumista. Jo toteutuneiden tutkimusten mukaan se tapahtunee ohutsuolessa ja on voimakkainta diabeetikoilla ja maratoonareilla. Kumma kyllä, kaikki proteiinilähteet eivät itsellä nosta sokereita, esim. kanamuna on neutraalia syötävää, samoin kana. Punainen liha sokeristuu kyllä mutta usean tunnin viiveellä, lohi taas on kuin leipää mun elimistössä; gramma per gramma.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2010, 17:12:19 ip kirjoittanut vivianv »
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #67 : Lokakuu 29, 2010, 18:17:57 ip »

Nythän tosiaan ollaan tutkimassa proteiinin sokeristumista. Jo toteutuneiden tutkimusten mukaan se tapahtunee ohutsuolessa ja on voimakkainta diabeetikoilla ja maratoonareilla. Kumma kyllä, kaikki proteiinilähteet eivät itsellä nosta sokereita, esim. kanamuna on neutraalia syötävää, samoin kana. Punainen liha sokeristuu kyllä mutta usean tunnin viiveellä, lohi taas on kuin leipää mun elimistössä; gramma per gramma.

Mä todella toivon, että me koekaniinit saisimme jotain tietoa ainakin omista tilanteistamme, mutta mitään varma tietoa minulla ei ole mitä tuloksia itsellemme saamme. Testestäkin osa on sellaisia (siis esim. verikoikeista), etten esim. HUSLABin sivuilta niistä löytänyt tarkempaa tietoa (uteliaskun olen :-[). Yleensähän lopullisia tuloksia saa odotella aikas kauan, siis niitä ihan virallisesti julkaistuja.

Katsoin juuri, että näyttäisi vieläkin olla mahdollista osallistua tutkimukseen. http://www.finndiane.fi/ravintotutkimus.pdf
Nyt näköjään meidän vanhempien ryhmä taitaa olla täyttynyt, koska mä ilmoittauduin sillon, kun haettiin 20-60 vuotiaita. Nyt edellytetään max. 50v ikää :) Ja mun ilmoittautuessa ei esteenä muuten ollut kolesterolilääkityskään, nyt näyttäisi olevan ;)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

lomalle

• Vieras
« Vastaus #68 : Lokakuu 29, 2010, 20:21:41 ip »

Mitä mieltä lohesta on Pete pikkukakkonen?
Kirjattu

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #69 : Marraskuu 04, 2010, 18:56:32 ip »

Mitä mieltä lohesta on Pete pikkukakkonen?

mulle lohi+kana ateria yleensä laskee sokereita, mutta jos lohta on paljon saattaa jopa hieman nostaa, tulkitsen asian liittyvän (minun kohdallani) lohen rasvoihin - ei proteiiniin.

pelkkä kana taas laskee aina (ilman nahkaa toki)
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07