Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417181 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Peruna ei olekkaan paha  (Luettu 16328 kertaa)

Konrad

• Vieras
Vs: Peruna ei olekkaan paha
« Vastaus #30 : Lokakuu 22, 2010, 21:04:28 ip »

Mekin syödään kukkakaalimuusia varsin usein perunamuusin tilalla. Mutta kyllä se niin on, että perunamuusi on maukkaampaa!  ;D
Eli jos pelkän kukkakaalin ja perunan makua vertaa keskenään, niin kyllä peruna vetää pidemmän korren. Meillä syödään peruna/hlö pari kertaa viikossa. Muusia tooooosi harvoin. Vaikka omasta mielestäni teen varsin hyvää kukkakaalimuusia, 8-vuotias yökkää aina, jos joutuu sitä syömään..  ::)

Kerrot hyvän esimerkin hiilaririippuvuudesta. Voi olla niihin totuttaudeiden vaikea päästä eroon ilman vieroitusoireita.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Lokakuu 23, 2010, 10:31:38 ap »

Mekin syödään kukkakaalimuusia varsin usein perunamuusin tilalla. Mutta kyllä se niin on, että perunamuusi on maukkaampaa!  ;D
Eli jos pelkän kukkakaalin ja perunan makua vertaa keskenään, niin kyllä peruna vetää pidemmän korren. Meillä syödään peruna/hlö pari kertaa viikossa. Muusia tooooosi harvoin. Vaikka omasta mielestäni teen varsin hyvää kukkakaalimuusia, 8-vuotias yökkää aina, jos joutuu sitä syömään..  ::)

Kerrot hyvän esimerkin hiilaririippuvuudesta. Voi olla niihin totuttaudeiden vaikea päästä eroon ilman vieroitusoireita.

ja kukkakaalimuusseilla ei nälkä lähde,ainakaan keskikokoiselta liikkuvalta mieheltä.
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #32 : Lokakuu 23, 2010, 11:57:39 ap »

Perunamuusilla lähtee nälkä, nousee sokerit ja kahden tunnin päästä on syötävä lisää perunamuusia kun on nälkä, nousee sokerit ja kahden tunnin päästä on syötävä lisää perunamuusia kun on nälkä, nousee sokerit ja kahden tunnin päästä on syötävä lisää perunamuusia kun on nälkä, nousee sokerit ja kahden tunnin päästä on syötävä lisää perunamuusia kun on nälkä, nousee sokerit ja kahden tunnin päästä on syötävä lisää perunamuusia kun on nälkä, jne............
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Lokakuu 23, 2010, 12:18:05 ip »

En tiedä mikä on riippuvuutta ja mikä ei :D Minä ainakin olen päässyt eroon sellaisista jutusita, joista on ollut PAKKO päästä eroon. Ovat voineet tuntua todellisilta riippuvuuksilta aiemmin, esim. maidon juominen. Mutta noin yleisemmin ottaen jos ei ole mitään pakkoa päästä jostain eroon, niin miksi pitäisi päästä ::) Tässä keväällä lopetin kovien juustojen syönnin ja ihan helposti sekin onnistui, mutta taustalla olikin pienoinen pakko, en muuten olisi tuollaista edes harkinnut.

Mutta olen ehkä tässäkin jutussa poikkeus, minulla ei taida olla mitään todellisia riippuvuuksia mistään. Olen tuon "riippumattomuuden" tässä viimeaikoina huomannut monenkin jutun kanssa :) enkä nyt edes puhu pelkästään ravinnosta.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Lokakuu 24, 2010, 10:52:55 ap »

Mekin syödään kukkakaalimuusia varsin usein perunamuusin tilalla. Mutta kyllä se niin on, että perunamuusi on maukkaampaa!  ;D
Eli jos pelkän kukkakaalin ja perunan makua vertaa keskenään, niin kyllä peruna vetää pidemmän korren. Meillä syödään peruna/hlö pari kertaa viikossa. Muusia tooooosi harvoin. Vaikka omasta mielestäni teen varsin hyvää kukkakaalimuusia, 8-vuotias yökkää aina, jos joutuu sitä syömään..  ::)

Kondrad hyvä, kaikki eivät vain pidä kukkakaalista. Mutta kuten sanottua, makuasioista ei voi kiistellä.. ;)

Tosi on kylllä se, että tämä nuori herra söisi vain vaalieaa leipää, nuudeleita, sipsejä, jätskiä ja sokerilimua jos ei oltaisi pikkuhiljaa saatu ohjattua vihannestenm hedelmien ja tavallisen kotiruoan pariin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2010, 10:55:16 ap kirjoittanut Keiju »
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Lokakuu 24, 2010, 12:13:25 ip »

Perunamuusilla lähtee nälkä, nousee sokerit ja kahden tunnin päästä on syötävä lisää perunamuusia kun on nälkä, nousee sokerit ja kahden tunnin päästä on syötävä lisää perunamuusia kun on nälkä, nousee sokerit ja kahden tunnin päästä on syötävä lisää perunamuusia kun on nälkä, nousee sokerit ja kahden tunnin päästä on syötävä lisää perunamuusia kun on nälkä, nousee sokerit ja kahden tunnin päästä on syötävä lisää perunamuusia kun on nälkä, jne............

PUHU VAAN IHAN OMASTA ja niiden muiden puolesta,jotka ei OSAA lääkityksiään yms.sovittaa syömisiinsä/elämänrytmiinsä.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Lokakuu 24, 2010, 12:39:59 ip »

Perunamuusilla lähtee nälkä, nousee sokerit ja kahden tunnin päästä on syötävä lisää perunamuusia kun on nälkä, jne............

PUHU VAAN IHAN OMASTA ja niiden muiden puolesta,jotka ei OSAA lääkityksiään yms.sovittaa syömisiinsä/elämänrytmiinsä.

Olen melko paljon samaa mieltä rasviksen kanssa. Ainakin mitä olen seurannut aviomiestä (huom.2-tyyppi: ei MINUN MIESTÄNI  ;) ), tuo määrä ja lääkityksen ajoittaminen on tärkeää ettei ole kohta nälkä.
Tosin perunamuusi on kyllä meillä melko harvinaista herkkua. Mies ei uskalla sitä kovin isoa kökkärettä syödä koska se nostaa toki isona annoksena sokereita.

En muutenkaan oikein ymmärrä, miksi sitä perunaa pitäisis mättää suuhunsa ihan suhteettomasti.

Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #37 : Lokakuu 24, 2010, 12:43:36 ip »

onko 2 keskikokoista liikaa? vai pitääkö syödä vain viipale että pysyis kohtuudessa?

Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Lokakuu 24, 2010, 12:48:14 ip »

onko 2 keskikokoista liikaa? vai pitääkö syödä vain viipale että pysyis kohtuudessa?

Riippuu ihmisestä (meinasin sanoa että tyypistä). Mies voi syödä hyvin kaksi keskikokoista perunaa aterialla ilman ongelmaa. Sinä et ilmeisesti voi testeistäsi päätellen. Söitkö ne perunat ihan "paljaaltaan"? Ilman rasvaa ja proteiinia aterialla...?
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #39 : Lokakuu 24, 2010, 16:15:10 ip »

2 perunaa ja kylmäsavulohta.

Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Lokakuu 24, 2010, 16:39:41 ip »

No toisilla nostaa tuo kylmäsavulohikin sokereita, mutta en käy väittelemään etteikö peruna olisi itse saatanasta.. ainakin joillakin...  :o
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Lokakuu 24, 2010, 17:16:55 ip »

Rasvainen lohi nostaa minun verensokeriani yhtä paljon kuin 2 perunaa, mutta paljon pidempään eli vasta usean tunnin päästä. Siksi se taas ei käy minulle. Näin yksilöllistä on diabetes - oli sitten ykkös- tai kakkostyyppi.  :-\
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Lokakuu 24, 2010, 17:37:10 ip »

Rasvainen lohi nostaa minun verensokeriani yhtä paljon kuin 2 perunaa, mutta paljon pidempään eli vasta usean tunnin päästä. Siksi se taas ei käy minulle. Näin yksilöllistä on diabetes - oli sitten ykkös- tai kakkostyyppi.  :-\

Minä olen tässä ihan tänään tehnyt lohitestejä ;D

Siis perunaa 125g (kolme pientä kuorittua) tavallinen salaatti (jäävuorisalaatti, kurkku, tomaatti, raejuusto, kastike) sekä reilusti uunilohta. Bolukset laitoin vain hiilareiden mukaan, mutta jo vähän etukäteen laitoin basaalin 150% korotettuksi. Nyt on viisi tuntia mennyt ja juuri laitoin TBA:n pois, kun nyt sokerit näyttävät pientä alamäkeä alkavan menemään.

Että väittäisin lohen vaikuttaneen nostavasti, mutta toki muitakin juttuja on voinut olla kuvioissa. Ja seuranta jatkuu...

Mä odotan oikeastaan innolla kahden viikon päästä tulevaa tutkimusta, jossa selvitellään rasvojen ja proteiinien sokeristumista yhtenä osana isoa kokonaisuutta. Jännää nähdä miten asiaa selvitellään ja mitä tuloksia sitten (joskus...) saadaan. Itse olen aina olettanut enimmäkseen vaikutuksen olevan omalla kohdallani vain pitkittymistä normaalien hiilareiden nostavaan vaikutukseen, mutta nyt oletan savani jotain tarkempaa tietoa myös ihan noiden rasvojen ja proteiinien vaikutuksesta sokereihin.

Toivottavasti en odottele liikoja ::)
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Lokakuu 24, 2010, 21:00:38 ip »

Minä olen tässä ihan tänään tehnyt lohitestejä ;D

Siis perunaa 125g (kolme pientä kuorittua) tavallinen salaatti (jäävuorisalaatti, kurkku, tomaatti, raejuusto, kastike) sekä reilusti uunilohta. Bolukset laitoin vain hiilareiden mukaan, mutta jo vähän etukäteen laitoin basaalin 150% korotettuksi. Nyt on viisi tuntia mennyt ja juuri laitoin TBA:n pois, kun nyt sokerit näyttävät pientä alamäkeä alkavan menemään.

Että väittäisin lohen vaikuttaneen nostavasti, mutta toki muitakin juttuja on voinut olla kuvioissa. Ja seuranta jatkuu...

No niin, nyt on pakko jatkaa. Menee toki ohi perunan, mutta kun tässä tuon lohiseurannan aloin, niin lopettelen sitten myös. Eli sokerit taittui laskuun ja lopetin TBA-korotuksen, kun sokerit siirtyi nelosella alkavaan lukuun. Söin myös varuilta pienen mandariinin (noin 6gHH), jotta tilanne taittuisi, kun kuitenkin ne korotetut basaalit oli vielä vaikuttamassa. Äsken sitten mittasin ja niin vaan kävi, että TBA meni takasin 150%:aan. Taas mentiin yli kympin arvoihin ::)

Ai niin, eilenkin söin päivälliseksi lohta ja pari perunaa. Kolme tuntia ateriasta nostin TbA:n 130%:aan ja näin mentiin 6h (yöaikaan) ilman että sokerit olisi laskeneet yhtään.

Eli voiko sen lohen vaikutus näkyä näin pitkään?

No kokeilu tällä kertaa lohella ohi, sillä se loppui, perunoita riittää huomiseksikin, mutta nehän eivät olekkaan mulla mikään ongelma ;)
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Lokakuu 24, 2010, 21:29:01 ip »

Kaikille tiedoksi. Olen 2-sokeritautinen ja hullu.

Mua ei yhtään kiinnosta millätavalla 1-diabetesta hoidetaan, enkä oikeastaan halua näitä vääriä kommenttejakaan sellaisilta jotka eivät ole itse 2-sokeritautisia.

Olen aina sanonut ja pyytänyt moderaattorilta että nämä taudit pitää erottaa täällä palstallakin toisistaan ettei tule sekaannuksia. Nyt joudun heittämään perunoiden lisäksi vielä lohetkin roskikseen.

Pitäiskö mun alkaa tosiaan syömään Pekka Puskan ohjeiden mukaan 6-8 palaa leipää päivässä ja puuroa aamulla. Testi alkaa samantien. Menen syömään leipää 3 palaa.

No niin kauan kuin tämä on otsikko "ravinto ja diabetes" - sorry siis "diabetes ja ravinto", niin kyllä tää on molemmille ihan yhtä avoin alue. Voisihan siihen aloitukseen laittaa selvästi jo otsikkoon, että tarkoitettu vain 2-tyypeille tai 1-tyypeille. Niin tai sitten voihan ravinnosta kirjoitella myös siellä suoraan 2-tyypin diabetes osion allakin.

Ja itse taisin jo pyydelläkkin anteeksi lähdettyäni lohi-linjalle mukaan. En kuitenkaan aio tekstejäni poistella, josko enää edes voisin.

Mutta helpoimmalla pääsisi, kun ei pitäisi pipoa niin kireällä ;)
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07