Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumppulaisten varasuunnitelma ;D  (Luettu 9481 kertaa)

Uljas

• Vieras
Vs: Pumppulaisten varasuunnitelma ;D
« Vastaus #45 : Lokakuu 28, 2010, 17:17:27 ip »

Mulle se combon auvo on tarkempi basaalin annostelu :) Oon vieläkin niin innoissani että halkean ;D
Kirjattu

aprisj

• Vieras
« Vastaus #46 : Lokakuu 28, 2010, 17:57:07 ip »

Mulle se combon auvo on tarkempi basaalin annostelu :) Oon vieläkin niin innoissani että halkean ;D

No etkö sitten aio käyttää esim. sitä basaalien annoslaskuria? Siihenhän tuo mittari auttaisi paljon, koska tulokset siirtyisivät automaattisesti pumpun ja mittarin välillä ja arvioidut hiilaritkin saisi helpolla sillä mittarilla syötettyä eikä tarvisi erikseen pumppuun syöttää mitään. Ja näin talven tullen (toki muulloinkin) minusta olisi todella mukavaa piilottaa itse pumppu syvälle vaatteiden alle ja hoidella pumpun toiminnat sillä erillisellä mittarilla :D Eipä tarvisi pumppua kaivella esille kuin suunnilleen ampullin vaihtoa varten.

No juu, jokaisella on omia haaveitaan ja niiden kanssa toimitaan. Jos ei tarvi pumpun kaikkia ominaisuuksia, niin eihän niitä tosiaan kukaan pakota käyttämään. Basaalin tarkemmasta annostelusta on varmaan sinulle paljon hyötyä, vaikkeivat basaalisi nyt kauhean pieniä olekkaan. Pääasiahan on, että saat sokeriarvosi tasaantumaan ja hobiksen tippumaan - kait (en kyllä edes muista millaisilla arvoilla olet tän karvalakkimallin kanssa mennyt). Ja nyt mä taas hörisen omiani, siis lähinnä omia kiinostuksenkohteitani tuon Combon suhteen ::) :-[
Kirjattu

LiskoNeito

• Vieras
« Vastaus #47 : Lokakuu 28, 2010, 18:39:17 ip »

Tyhmänä D2:sena kyselen tuosta pumpun ampulien käyttöiästä....Miksi yhtä ampulia ei saisi käyttää pidempään kuin 7 vrk:tta ? Ovatko ampulit kertakäyttöisiä, eli voiko ne täyttää vain kerran ja sen jälkeen ne heitetään roskiin ?
Kirjattu

kuissi-3

• Vieras
« Vastaus #48 : Lokakuu 28, 2010, 19:42:57 ip »

Ampullit tai oikeastaan pumpun säiliöt ovat ainakin Spiritissä kertakäyttöiset ja 315 yksikön kokoisia. Niitä saa joko valmiiksi (täyteen) täytettyinä tai itse täyttämällä juuri sen verran kuin tarvitsee. Insuliinivalmistajien (ainakin Novorapid?) ohjeiden mukaan pumpussa ei saa käyttää kuin max. 7 vrk samaa insuliiniannosta (säiliöllistä). Itse teen vajaatäytön  eli noin 200 yks. aina samana päivänä (=perjantai), että muistan viikon päästä vaihtaa uuden ampullin. Minulla ampulliin jää aina käyttämätöntä insuliinia noin 20-30 yksikköä.
Kirjattu

aprisj

• Vieras
« Vastaus #49 : Lokakuu 28, 2010, 20:14:15 ip »

Ja miksei saisi käyttää pidempään kuin 7vrk. No kait siksi, että insuliini on siinä kokoajan aika lämpimässä, siis hyvinkin kehossa lähellä, vaatteiden alla, eli lämpötila on koko ajan suositeltua huoneenlämpöä selkeästi korkeampi. Ja insuliinin teho heikkenee lämmön vaikutuksesta pikkuhiljaa... kuinka paljon, sen saisi selville vain kokeilemalla.

Olen kuullut, että jotkut käyttävät samaa pumpun ampullia useamman kerran, siis täyttävät saman uudelleen. Tiedän ainakin yhden Suomessakin näin toimineen ja jenkkiläisten keskustelupalstoilta moisesta ekaa kertaa luin. Itselläni ei tulisi mieleenikään täyttää samaa ampullia uudenneen enkä usko, että yksikään d-hoidon ammattilainen sitä suosittelisi ::)
Kirjattu

LiskoNeito

• Vieras
« Vastaus #50 : Lokakuu 28, 2010, 22:47:38 ip »

Kiitos vastauksista  :) Tiedän kyllä ettei inska säily huoneenlämmössä ikuisuuksia, noissa valmiissa kynissäkin max. 6 viikkoa.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Vieras
« Vastaus #51 : Lokakuu 28, 2010, 23:15:43 ip »

Ja koska pumpun ampullit ovat muovia, niin ne keräävät kaikkea epästeriiliä itseensä. En kyllä käyttäisi samaa ampullia uudestaan ellei olisi ihan totinen pakko!  :o
Kirjattu

Uljas

• Vieras
« Vastaus #52 : Lokakuu 29, 2010, 01:27:07 ap »

No juu, jokaisella on omia haaveitaan ja niiden kanssa toimitaan. Jos ei tarvi pumpun kaikkia ominaisuuksia, niin eihän niitä tosiaan kukaan pakota käyttämään. Basaalin tarkemmasta annostelusta on varmaan sinulle paljon hyötyä, vaikkeivat basaalisi nyt kauhean pieniä olekkaan. Pääasiahan on, että saat sokeriarvosi tasaantumaan ja hobiksen tippumaan - kait (en kyllä edes muista millaisilla arvoilla olet tän karvalakkimallin kanssa mennyt). Ja nyt mä taas hörisen omiani, siis lähinnä omia kiinostuksenkohteitani tuon Combon suhteen ::) :-[

Juu kyllä ehdottomasti kaikki mahdollinen luksus käyttöön! Meinasin vaan että se tarkempi basaali on ehdottomasti tärkeintä, suorastaan välttämätöntä ;) Sitä ei vielä tiedetä että onko kunnalla liuskoja ja mittareita välinejakelussa, d-hoitaja lupasi kyllä soitella niille. Sairaala sijaitsee viereisessä kaupungissa ja siellä on taas ihan omat liuskasäännöt yms. niin kaikki menee pienen mutkan kautta.. Hobiksen tiputtaminen houkuttaa aina, viimeksi oli 7,1, edellis kerralla 7,0. Noissa numeroissa pyöritään.. ihan riittävän hyviähän ne on, mutta hobiksen laskua suurempi toive on saada nuo yöt rauhotettua ja kokemus on osoittanut että tarkempi annostelu auttais siihen.
Kirjattu

Uljas

• Vieras
« Vastaus #53 : Lokakuu 29, 2010, 13:49:07 ip »

Vitsi kun naurattaa.. heräsin aamulla vs 13,5. Olin ihan ihmeissäni mistä johtuu mutta toisaalta eihän tuo nyt mikään 25 ollut joten tukevasti korjausbolusta ja lusikallinen jugurttia aamupalaksi. Puoltoista tuntia myöhemmin alkoi oksettaa ja reidet meni "maitohapoille" (nää on mun tosi korkean oireet) mittasin ja 17,8 :o :o Aika tymäkkää jugua, tuo vähähiilarinen turkkilainen jugu.. ::) ;D Kanyylin vaihdoin varoiksi vaikkei tukoshälyä ollutkaan. tarkistin ilmakuplat ei näkyny eikä koko ampullissa näkynyt kuin se yksi ja sama pikkuruinen joka siellä on jo useemman päivän majaillut. Eli ei voi olla kupla. Bolustin sitten lavuaarin yllä nähdäkseni tuleeko sieltä mitään ja ihmetyksekseni mitään ei tullu ulos! Pistin katetrin täytön menemään ja n8ky ei tapahtunu mitään, ei tukoshälyä, inskaa ei tullu ulos kummastakaan päästä letkua eikä letkussa näkyny vieläkään ilmaa, vasta sitten alkoi tippua inskaa :o :o :o Vaihoin nyt letkunkin ja siis uus kanyyli on. Pumpulla 2ky korjausta ja kynästä 8. Tästä on nyt 1h 40min ja vs 14,7. Toivottavasti nyt ei oo niin että tuo miniminimini lasku johtuu kynäinskasta ja pumppu ei vieläkään pelaa. Pumppu käy jo 150%. Yleensä pumppukorjaus+kynäkorjaus laskee nopeasti sokruja, nyt ei Mutta olinhan mä melkein 4h ilman inskaa jos laskee siitä vs 13:sta. Se on niin selittämätön että vian on täytyny alkaa jo sillon. Musta tuntuu et pumppu lentää kohta seinään ja kaivan suosiolla jääkaapista Lantuksen ja Humalog-kynän esiin. Uuden pumpun saan siis 2 vkon kuluttua. Sen voin kyllä sanoa että liuskoja kuluu!! Koko ajan saa mitata että onko jotain vialla, mur.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2010, 13:51:14 ip kirjoittanut Uljas »
Kirjattu

aprisj

• Vieras
« Vastaus #54 : Lokakuu 29, 2010, 14:51:35 ip »

Mulla on välillä tosi vaikeaa huomata ilmaa katetrissa. Vaikka kuinka tihrustan, niin ei näy. Sitten valaistuksen muutoksella huomaankin, että onhan siellä ilmaväli. Olen täällä joskus leikilläni heittänyt, että miksei isnka vois olla vaikka vaaleansinistä, niin erottuisi ilma paremmin. Niin tai vaaleanpunaista.

Yritän aina katetria ilmatessani seurata sen nesteen kulkua katetrissa, siis missä ilman ja nesteen raja on menossa ja usein käy niin, että vastan inskan alkaessa tihkumaan neulasta huomaan kaiken ilman jo menneen. Näin siis riippuen missä valossa hommia teen. Ihan kunnon luonnonvalo on paras ja nythän se on vähenemään päin ::) Siis näin mulla, vaikka näkö onkin hyvä :-[
Kirjattu

Linkkejä