Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumppulaisten varasuunnitelma ;D  (Luettu 9147 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Vs: Pumppulaisten varasuunnitelma ;D
« Vastaus #15 : Lokakuu 08, 2010, 21:18:30 ip »

Mulla on nyt resepti humalogin kertiskynille. Lisäks aattelin pyytää välinejakelusta ruiskuja. Risa pumppukin pääsee vaihtoon, edustaja tulee meille kotiin "lukemaan" pumpun ja tuo varapumpun mukanaan. Hirveästi haluaisin saada combon mutta se on kuulemma sairaalan päätettävissä.. Pitää nyt vielä soittaa maanantaina sinne ja kinuta :) Combossa sais paremmin säädettyä basaalia. Mä tarvisin 0,75 yöksi. Spiritissä ei saa kun 0,8 tai 0,7 ja toinen on liikaa ja toinen liian vähän :o Ja olishan se combo paljon hienompikin ::)
No kikkailemalla saat tuon 0,75 ;)
Tee kuten minä, eli sulla tuo 0,75 ois 0,7 joka toinen tunti ja 0,8 joka toinen tunti. Lopputulos on keskimäärin tuo 0,76ky/h :D Sitten jos/kun hoitava lekuri ihmettelee moista, niin kerrot, että kun tää rakkine ei salli muutakaan tapaa. Jos teillä edelleen jaetaan Spirittiä, niin voisi onnistuakkin ihan hyvin.

No juu, ei välttämättä auta tuokaan, ei ainakaan auttanut minua saamaan tarkemmin annostelevaa pumppua. Lekuri kirjasi vain ylös "potilas päätynhyt omaperäiseen basaaliin" ::)

Yks vaihtoehto vois olla sekin, että sun pumppusi "jotenkin vaan hajosi" ja uutta kun soittelet pumppufirmalta, ehdotat ilmanmuuta, että tän uuden mallin antaisivat ;)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Lokakuu 08, 2010, 21:43:36 ip »

Lekuri kirjasi vain ylös "potilas päätynyt omaperäiseen basaaliin" ::)
Nauran täällä ääneen! :D :D
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #17 : Lokakuu 09, 2010, 12:05:33 ip »

Lekuri kirjasi vain ylös "potilas päätynyt omaperäiseen basaaliin" ::)
Nauran täällä ääneen! :D :D

Kuin myös :D

Taitaa kyllä jäädä mun combo saamatta.. Prkl! Mä kysyin siltä edustajalta puhelimessa että saisko comboa niin vastaus tuli aika ykskantaan että ei, mikäli sairaala ei päätä toisin. Siis sairaala tekee päätöksen! Ja voi kun tietäsitte millanen neuvostoaikanen toi sairaala on *syvä huokaus* Mut kyl mä ajattelin silti koittaa onneeni ja soittaa d-hoitajalle maanantaina ja kysyä että mitäs te sitten päätitte ;) Mä joudun nyt kikkaileen spiritin kanssa %-vähennyksillä että saan sopivaa basaalia. tba90% toimii toistaseks parhaiten mutta onhan sen kanssa vähän niin ja näin, se on sit aina muistettava laittaa! Ja kaiken kukkuraks josko me saatais raskaus alkamaan niin oisin enemmän kuin hyvilläni tarkemmasta annostelusta! Alkuun inskan tarve tippuu aika rajusti ja sillon pelataan basaalin suhteen aika tarkoilla määrillä :/ Puhumattakaan siitä että eikö combo tee tukoshälyn herkemmin kuin spirit? raskausaikana olis hyvä jos ei ehtis nousta sokrut sinne 30:een ennenkö häly tulee.. No okei, ehkä sen huomaa olossa, mut entäs yöllä? Tietääks kukaan onko se combo paljon kalliimpi kuin tavis spirit? Vai mistä ihmeestä se sit kiikastais? Vaikee uskoo et niillä ihan mieletöntä hintaeroa on.. jos maksaisin ite erotuksen? ;) Ei ainakaan välinejakelusta kiikasta kun samat välineet käy niihin.. Ja niitä comboon kuuluvia vs-mittareitakin saa meijän välinejakelusta...
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2010, 12:44:43 ip kirjoittanut Uljas »
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #18 : Lokakuu 09, 2010, 16:56:51 ip »

Voiskohan Uljas sun pumppus vaikka joku päivä ihan vahingossa pudota maahan ja auto ajaa sopivasti yli..... ;)  ;D  :o
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #19 : Lokakuu 11, 2010, 10:58:17 ap »

Voiskohan Uljas sun pumppus vaikka joku päivä ihan vahingossa pudota maahan ja auto ajaa sopivasti yli..... ;)  ;D  :o

Ei auta, pumppua vaihdetaan siis juuri sen vuoksi että nykyinen on mäsä. Takuuseen tulee uus ja se on toi sama spiritti mut ehjä versio. Soitin äskön d-hoitsulle ja se kyllä ymmärsi hyvin mun tilanteen joka todnäk tulee vielä korostuun entisestään alkuraskaudessa (siis insuliiniherkkyys). Nyt tilsu on se että hoitsu on tilaamassa sairaalaan 2:lle potsilaalle tänä vuonna pumput. Ehkä voidaan tehdä niin että tilataan toinen combona ja toinen spirittinä ja mä saan sit vaihdettua omani comboon :) Ja kuulemma yhdellä potilaalla on meidän sairaalassa combo!!! Olis kyllä niin ihanaa kun ei aina tartvis muistaa illalla laittaa yöksi tba:ta. Tunnustan että se joskus unohtuu ja sit mennään matalille ellei oo ilmakupla ylläriä -kuten tänään.. vs illalla 7,9 ja aamulla 12,7. Letkun tyvessä näkyi vieläkin kuplan häntä! Syypää oli kerrankin selvä eikä tartte miettii mikä nyt meni vikaan ::)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Lokakuu 11, 2010, 11:53:51 ap »

Sillon, kun ekan kerran kuulin Combosta firman edustajalta (siitä on kait reilut 2 vuotta), niin hän oli sitä mieltä, että Combo korvaa Spiritin melko nopeasti, siis Spiritin valmistus lopetetaan kokonaan. Vielä jopa naureskeltiin sille, että jos Spirit menisi rikki, niin tilalle tulisikin Combo ja just sille naurettiin, että voipi alkaa menemään Spirittejä rikki enemmän kuin ennen...

Taitaapi olla aika suuret varastot noita perus-Spirittejä tai sitten edustaja puhui "puuta - heinää" ::)

Mut Uljat, oletko ajatellut edes kokeilla sitä bolusten pienennöstä ihan vain joltain/joiltain tunneilta? Minuakin neuvottiin käyttämään TBA:ta, mutta sen muistaminen oli niin hankalaa ja toisaalta olisi joutunut aika myöhään valvomaan sen vuoksi, niin totesin paljon näppärämmäksi tuon mulla jossain vaiheessa ihan vuorotunnein muuttuvan basaalin. Nykyisin basaali ei muutu ihan vuorotunnein, vaan tällä hetkellä öisin menee joka neljäs tunti 0,3ky/h ja muut on 0,2ky/h. Tai oikeastaan vapaapäivinä menee noin ja työpäivinä menee joka toinen tunti 0,2 ja joka toinen 0,3.

Toki TBAkin on käytössä, mutta vain erikoistapauksissa (kun on poikkeava tarve vähän lisätä tai vähän vähentää basaalia). Mulla ainakaan ei tunnin välein basaalimuutos ainakaan ehdi näkyä verensokereissa, koska se inskan vaikutus on kuitenkin pidempi, mutta en toki tiedä miten muilla menisi...
Kirjattu
Antsu1

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #21 : Lokakuu 11, 2010, 12:27:34 ip »

Sillon, kun ekan kerran kuulin Combosta firman edustajalta (siitä on kait reilut 2 vuotta), niin hän oli sitä mieltä, että Combo korvaa Spiritin melko nopeasti, siis Spiritin valmistus lopetetaan kokonaan. Vielä jopa naureskeltiin sille, että jos Spirit menisi rikki, niin tilalle tulisikin Combo ja just sille naurettiin, että voipi alkaa menemään Spirittejä rikki enemmän kuin ennen...

Mut Uljat, oletko ajatellut edes kokeilla sitä bolusten pienennöstä ihan vain joltain/joiltain tunneilta? Minuakin neuvottiin käyttämään TBA:ta, mutta sen muistaminen oli niin hankalaa ja toisaalta olisi joutunut aika myöhään valvomaan sen vuoksi, niin totesin paljon näppärämmäksi tuon mulla jossain vaiheessa ihan vuorotunnein muuttuvan basaalin. Nykyisin basaali ei muutu ihan vuorotunnein, vaan tällä hetkellä öisin menee joka neljäs tunti 0,3ky/h ja muut on 0,2ky/h. Tai oikeastaan vapaapäivinä menee noin ja työpäivinä menee joka toinen tunti 0,2 ja joka toinen 0,3.

Mä ajattelinkin et spirit saattais hävitä, ihan jo värin perusteella ;) Nimittäin mustan ac compact plus vs-mittarin edeltäjä oli saman värinen kuin spirit, tollanen kamala sini-harmaa ja nyt se siis muuttui mustaksi ;) Ja combo on musta, samalla kuviolla kuin vs-mittari. Sinisiä mittareita eikai oo tehty enää ollenkaan.. Väreistä vois vaan kuvitella että pumpussa kehitys menis samaan suuntaan ja kaikki vaihtuis pikkuhiljaa comboiksi. Harmi että sörkkäävät mulle tota vanhaa kun inskaherkkyys on mitä on ja suurin osa ei taas ole ihan niin herkkiä! Bolusten suhteen,ei oo ongelmaa mutta toi basaali on vähän ikävä. Onneks hoitsukka oli samoilla linjoilla. Mä en ole jakanut sitä yötä eri basaaleille koska se inskan tarve ei muutu samalla kellon lyömällä! Koitin sitä lasku ja nousu kohtaa pitkään naarata vs-mittauksilla mutta se on mahdotonta kun illat on erilaisia niin sen mukaan ajatkin vaihtelee.. Jossain vaiheessa siis alkaa lasku johon 0,8 on liikaa, sitten jossain välissä alkaa nousu vaikkei oltais matalalle asti jouduttukaan ja 0,7 on siihen liian vähän. Ton vois kyllä kikkailla jos ajat olis vakiot mutku ei oo. Mä en usko et toi joka toinen tunti basaalin vaihtelu toimis mulla koska tuskin elimistö seuraa mukana noin nopeita muutoksia. tballa joka tunti on sama niin siks mä luulen et mun kroppa pärjää sen kans parhaiten. Ei mulla suotta ole tasabasaali ;) Se on pienestä määrästä kii muttei suinkaan pienestä ajasta! Se tässä hassua onkin ;)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2010, 12:34:02 ip kirjoittanut Uljas »
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Lokakuu 11, 2010, 12:48:49 ip »

No juu, en minä itse asiassa tarkoiitanutkaan mitään lasku/nousu-kohdan hakua, vaan yksinkertaisesti juuri tuon tasa-basaalin pienennöstä vähän, siis niin vähän, ettei Spiritin tarkkuus toimi. Mutta jokainen toki taaplaa tyylillään ;D Kunhan lopputulos vaan toimii, se kait sitä on tärkeintä. Kun mulle ei tarkemmmin annostelevaa pumppua annettu, niin ratkaisin omat ongelmani sitten tuolla basaalilla sillä "omintakaisella keinolla" ;D

Ja mä en edes pyri siihen, että sokerit pysyis koko yön esim. yhden millimooliyksikön sisällä, pääasia on, ettei tule isoja eroja ja että etenkään aamulla ei heräisi hypoihin/hypereihin.

Haa, paraskin sanoja, kun tänään heräsin aamulla 3,1 mmol/l arvoihin ::) :P (toki tän kuukauden eka alle 4 mmol/l arvo, että sikäli ihan ok, kun huomioi, että on jo kuu aika pitkällä ;)
Kirjattu
Antsu1

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #23 : Lokakuu 11, 2010, 13:16:52 ip »

No juu, en minä itse asiassa tarkoiitanutkaan mitään lasku/nousu-kohdan hakua, vaan yksinkertaisesti juuri tuon tasa-basaalin pienennöstä vähän, siis niin vähän, ettei Spiritin tarkkuus toimi.

Ja mä en edes pyri siihen, että sokerit pysyis koko yön esim. yhden millimooliyksikön sisällä, pääasia on, ettei tule isoja eroja ja että etenkään aamulla ei heräisi hypoihin/hypereihin.

Ok, tajusin väärin. Mut tulipahan kerrottua että eri konstejakin on kokeiltu ;) Toi on nimenomaan ydin, spiritin tarkkuus ei riitä ja kroppani huutaa tasabasaalia! Oliskin ihanaa jos vs pysyis ihan samana läpi yön, joskus tämmöinenkin ihme tapahtuu. Mutta pääsääntösesti menee niin että maate mennessä vs 7 on 0,8 basaalilla aamulla noin 3 ja 0,7-basaalilla 10-12. tba 90% useimmiten homma pelittää mutta kun tahvo ei vaan aina muista laittaa sitä ;)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Lokakuu 11, 2010, 13:53:53 ip »

No juu, mulla on kokeiltu, että basaali ois läpi yön 0,2ky/h ja toisaalta 0,3ky/h, siis todella tasabasaali. Aamun ekoina tunteina toki sitten nousee, kun aikaisesta aamusta alkaa vähän ismopi inskatarve.

Lopputulos oli 0,2ky/h:lla aika reilukin nousu aamun varhaisille tunneille mennessä ja vastaavasti 0,3ky/h lopputulos oli turhan iso lasku. Mä siis laitoin vuoronperään 0,2 ja 0,3, eli usealta tunnilta katsottuna meni 0,25ky/h ja tämä toimi. Toki Combolla olisin laittanut vastaavan ajanjakson suoraan 0,25ky/h:lla, mutta nyt piti toimia näin. Ja juuuri tuo, etten TBA:ta muistanut laitella, kun ei mitään muuta poikkeavaa ollut ajoi mut omaan ratkaisuuni.

Kirjattu
Antsu1

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Lokakuu 11, 2010, 23:23:11 ip »

Tänään mulle sanottiin Oyssissä että Spirittejä ei enää aloteta ollenkaan. Ainakaan Oulussa.
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #26 : Lokakuu 12, 2010, 10:33:28 ap »

Eli meille tungetaan joku jämä varasta :o D-hoitsu tosiaan sanoi että tilaa tänä vuonna vielä 2 pumppua ja tarkotus oli et molemmat on spirittejä mut nyt siis EHKÄ toinen otetaankin combona. Pitäkää peukkusia et mä saan sen! Mullon kumminkin perustelu :) Hmm.. millähän perusteella se yksi onnellinen on saanu combon? No torstaina oon asian suhteen viisaampi, ehkä..
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Lokakuu 13, 2010, 16:25:39 ip »

Kyllä sulla on mun mielestä ihan pätevä perustelu saada Combo. Jos et saa niin Spiritti voi hajota ens vuonna. :D
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Lokakuu 13, 2010, 20:45:10 ip »

Jos ne jakaa nyt korjattaviksi laitetut ja huolletut Spiritit alta pois?  ;D :o

Mun "Spirittini" on hajonnut kahdesti, molemmilla kerroilla piti laittaa selvitys mukaan toimintahäiriöstä pumppua palauttaessa ja kinusin itselleni sitten vastausta eli mahdollista syytä pumpun rikkoutumiseen/toimimattomuuteen. Ikuna päivänä ei ole tullut pumppufirmalta minkään valtakunnan selvitystä lupauksista huoimatta.  :-\

Olen vähän pettynyt.

Pärjään hyvin tällä omalla karvalakkipumpullani että en sillä kiukuttele...  :D
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Lokakuu 13, 2010, 20:59:33 ip »

Muru vois tulla täällä käymään kyllä nyt. Sillä meinas käydä kusisesti kun viiminen ampulli loppui, apteekissa ei ollu lisää ja varakynä ei toiminu... :o
Kirjattu

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14