Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumppulaisten varasuunnitelma ;D  (Luettu 9485 kertaa)

Uljas

• Vieras
Pumppulaisten varasuunnitelma ;D
« : Lokakuu 06, 2010, 14:06:40 ip »

Hei, miten olette varautuneet pumpun hajoamiseen vai oletteko mitenkään? Itselläni löytyy jääkaapista vielä pistosajoilta jääneet Lantukset että pitkää on mutta pikaa ei ole ollenkaan eikä siihen ole reseptiäkään. Tietysti pumppua varten on pulloissa humalogia, joten vanha ruiskusysteemi toimis jos mulla vaan olis ruiskuja :D Huomenna on polikäynti ja tuli noi ruiskut mieleen kun kirjotin muistilappua itelleni että muistaisin pyytää reseptin humalog-kynille hätävaroiksi. Eli onko muilla kertiskynät pikalle vai ruiskut pulloihin? Vieläköhän välinejakelusta saa ruiskuja? Olen alkanut hitusen kallistumaan niiden puoleen ::) Silloin olis aina varustus kotona eikä tarvis lähteä hakemaan kyniä apteekista.
Kirjattu

Wappu

• Vieras
Vs: Pumppulaisten varasuunnitelma ;D
« Vastaus #1 : Lokakuu 06, 2010, 17:38:50 ip »

Hätätapauksia varten miulla on vielä Lantusta pistosajalta jäljellä ja sitten Humalogin kertakäyttökyniä. Olen nuo Humalogit sitten vanhenemisen uhatessa käyttänyt pumpussa, siitähän saa vallan mainiosti insuliinit pumpun säiliöön ja käynyt uudet tilalle. Humalogin kestoaika on kyllä turhan lyhyt. Reseptit lääkäri tyrkkäsi silloin pumpun saannin yhteydessä käteen molemmille Humalogeille, kynille ja pulloille.
Kirjattu

empsu

• Vieras
« Vastaus #2 : Lokakuu 06, 2010, 17:55:01 ip »

Öö miulla ei ole kyniä tai ruiskuja, saatika muuta kuin "pumppuinsuliinia", mutta olen päättänyt selvitä hätätapauksessa "manuaalisella ampullikatetri -systeemilla" ::) Ainakiin terveyskeskukseen saakka... Olis kyllä varmaan hyvä olla edes noita kertakäyttöisiä inskaruiskuja ;)
Kirjattu

aprisj

• Vieras
« Vastaus #3 : Lokakuu 06, 2010, 18:33:04 ip »

Hei, miten olette varautuneet pumpun hajoamiseen vai oletteko mitenkään? Itselläni löytyy jääkaapista vielä pistosajoilta jääneet Lantukset että pitkää on mutta pikaa ei ole ollenkaan eikä siihen ole reseptiäkään.
No mulla on aina jääkaapissa kertiskyniä, niin Lantukselle kuin Novorapidillekkin. Reseptit oli valmiina kirjoitettu samalla kun pumpun sain ja siihen esitäytettyjen inska-ampullien reseptit. Uusitutan reseptit kerran vuodessa ja haen uudet kynäpakkaukset, kun edellisten käyttöikä menee yli (siis vaikken olisi niitä käyttänytkään), vanhentuneet vaan apteekkiin roskiin.

Mukana kulkee yleensä aina pikainskakynä ja sitä vaihdan muutaman kuukauden välein, koska säilytys on huoneenlämmössä. Pidemmillä (yöpymisreissuilla) on sitten pitkävaikutteisenkin kynä mukana.

Ja tämä oli ohjeistus jo pumpun saannin yhteydessä eli varajärjestelmät pitää olla kunnossa ;D Uskollisesti olen toiminut ohjeiden mukaan ;)

Vihonviimeisenä varana mulla on kertakäyttöruiskujakin muutama 10 kipaleen pussillinen. Eli varautumista on... Kikkailemaan en viitsi alkaa inskojen kanssa muuta kuin siten, etten ihan kuukauden välein tuota mukana kulkevaa varakynää vaihda uuteen ::)

Ja lopuksi vielä todettakoon, etten ole kertaakaan tarvinut mitään varajärjestelmistäni, siis ei ole reiluun kolmeen vuoteen inskaa mennyt muuta kuin pumpun kautta ;)
Kirjattu

Toukokuu1965

• Vieras
« Vastaus #4 : Lokakuu 06, 2010, 19:24:47 ip »

Mulla on melkein identtinen vastaus Antsun kanssa.  ;) Paitsi että käytän Humalogia ja Levemiriä.

Kerran on tarvinnut käyttää varajärjestelmää kun pumppu sanoi työsopimuksensa irti töissä. Onneksi oli Humalog-kynä mukana, muuten olisin ollut pulassa. Eli kyllä kannattaa varautua ihan tosimielellä.  :)
Kirjattu

Uljas

• Vieras
« Vastaus #5 : Lokakuu 06, 2010, 19:53:44 ip »

Hö, mä en saanu pumpun yhteydessä varajärjestelmälle reseptiä. Kai ne kuvitteli että mulla on vanhoja jäljellä.. mutta päiväyksethän niistä paukkuu lopulta. Ennen vanhenemista (tai mun tapauksessa inskalaadun vaihtoa) vedin kertiksistä inskat pumppuampulleihin joten inska tuli käytettyä mutta uusia ei tosiaan oo tilalla kun ei oo reseptiä.

Antsu, voithan säkin siirtää vanhenevien kynien inskat suoraan pumppuun niin ei tarvi viiä apteekin roskikseen? Tai siis eihän asia mulle kuulu, ite vaan käytän kynsin ja hampain kaikki inskat mitä voin. Ampullinkin vaihdan aina viime tipassa ettei inskaa mee hukkaan ;D Pula-ajan ajattelu on iskostettu näköjään munkin kaaliin ja tuntuu vähän siltä että siirtyy seuraavaankin sukupolveen ::)

Toivottavasti varajärjestelmää ei ikinä tarvita, mutta olishan se hyvä olla olemassa. Ja sitä paitsi mun pumppuhan prakaa jo nyt! Kun ei osaa laskea jäljellä olevaa inskamäärää ikinä oikein, tiiä sit koska levii lopullisesti. Kynissä on kyllä se hyvä puoli että niitä voi sen kuukauden verran hyysätä mukana, eihän ne varajärjestelmät kotona paljon lohduta jollei niihin pääse nopeasti käsiksi...
Kirjattu

aprisj

• Vieras
« Vastaus #6 : Lokakuu 06, 2010, 20:38:54 ip »

Antsu, voithan säkin siirtää vanhenevien kynien inskat suoraan pumppuun niin ei tarvi viiä apteekin roskikseen? Tai siis eihän asia mulle kuulu, ite vaan käytän kynsin ja hampain kaikki inskat mitä voin. Ampullinkin vaihdan aina viime tipassa ettei inskaa mee hukkaan ;D Pula-ajan ajattelu on iskostettu näköjään munkin kaaliin ja tuntuu vähän siltä että siirtyy seuraavaankin sukupolveen ::)
No minähän olen käyttänyt niitä valmiiksi täöytettyjä ampulleja, joten ei mulla ollut tyhjiä pumpun ampulleja, joita edes täyttelisin. Ja muutenkin mä olen törsännyt insuliinia vallan mahdottoman paljon, koska en ole koskaan ylittänyt sitä entistä 7 päivän käyttöaikaa pumpussa. Roskiin vaan loput, on ollut ohje, kun apteekki ei vajatäyttöön suostunut.

Nyt jatkossa alan täyttämään itse (kunhan saan nuo vikat 14 esitäytettyä käytetyksi, en toki kahden päivän välein vaihda, vaan viiden - suosittelivat mulle, kun keväällä tästä esitäyttöpalvelusta d-hoitsun kanssa juteltiin - mutta vähän entistä enemmän olen nyt törsännyt inskaa). Ja tosiaan mä en viitsi kauheasti sooloilla eli kikkailla inskoilla, ja tuhlaukseen on ihan hoitotahon lupa ;D Eli jatkossakin aion ampullit täyttää sitä isosta ja sitten on erikseen esitäytetyt varasysteeminä.

Kohta pitäiskin alkaa opettelemaan sitä täyttöä, jo toukokuussa piti aloittaa (sain tyhjät ampullit ja 10ml inskapullot), mutta tosiaan kikkailin sen viimeisen esitäytetyn satsin kanssa niin, että hain koko 3kk:n satsin laskettuna sillä 2päivän käyttöajalla (kun sillä yhdellä 3-eurosella sai). Eli sain 3 * 14 esitäytettyä = 43 kpl ja 5 päivää käytän yhtä.

Jaa, huomaan. että osaan minäkin kikkailla ::) :-[ :-X
Kirjattu

kuissi-3

• Vieras
« Vastaus #7 : Lokakuu 06, 2010, 21:13:35 ip »

Minä uusin kerran vuodessa varajärjestelmän reseptit, joka minulla tarkoittaa Humalogin kynäampulleja ja Levemirin kertiskyniä. Jälkimmäisiä kuljetan vain pidemmillä matkoilla.

Humalogista minulla on siis 2 reseptiä: toinen 10 ml:n lasipulloille, joista kotioloissa täytän pumpun säiliön ja toinen varajärjestelmän kynäampulleille (3ml). Käsilaukussa kuljetan  kynäampullia ja ruiskua. Kuukauden laukkukauden jälkeen vedän insuliinin siitä pumpun säiliöön, joten ei mene kaikki hukkaan. Tosin loppu (noin 30%) säiliöllisestä menee hukkaan, koska käytän yhtä säiliöllistä aina vain viikon . Myös matkoilla kuljetan mieluummin niitä 3 ml:n ampulleja.
Kirjattu

kivitatti

• Vieras
« Vastaus #8 : Lokakuu 06, 2010, 22:17:44 ip »

Mulla on varajärjestelmänä mittarikotelossa kertakäyttöruisku, täytetty ampulli ja letku. Ja tietysti varakanyyli.

• Käytän aina ampullin loppuun asti (paitsi jos se loppuis keskellä yötä), eikä mulle ole mikään ongelma vaihtaa ampullia luennolla istuessa tai moottoritiellä ajaessa 120km/h(kyllä, olen tehnyt sen) :D
• Jos pumppu tilttaa tavallisena arkena, voin ottaa inskaa kertakäyttöruiskulla ampullista ja tykittää sitä tunnin välein tarvittavan määrän.
• Olen(ehkä) typerä, enkä kuljeta pitkävaikutteista varalta mukana muutoin kuin ulkomaanmatkoilla. Kotimaanmatkoille otan reseptit ja pari kynäneulaa. Jos pumppu sattuu tilttaamaan illalla, kestän kyllä yhden yön heräillä tunnin välein pistämään, kunnes saan aamulla hakea apteekista Lantus ja Humalog -kynät. (Paitsi että YA:t on auki 8-23) Kyllä se yksi kertakäyttöruiskukin kestää sen yhden yön tykityksen aivan helposti, vaikka onkin muka kertakäyttöinen. En ala kuljettamaan repullista tavaraa mukanani kun en näe sille syytä.
Kirjattu

ralfremus

• Vieras
« Vastaus #9 : Lokakuu 06, 2010, 22:33:06 ip »

No mun täytyy myöntää, ettei mulla ole minkäänlaisia varasysteemiä tässä vaiheessa  :-[ Siis tällä hetkellä ei ole varakyniä, varainskoja eikä muitakaan tarvikkeita hätäapuun mikäli joutuis yllättäen tarviimaan ::) Ei oo ees voimassa olevaa inskareseptiä...... Otin asian esille tuossa loppukesästä kontrolikäynnillä, mutta lääkärit oli sitä mieltä että on parasta tulla vaan heti sinne osastolle käymään jos äkillinen tarve yllättää. Nyt toivonkin hartaaasti, ettei sellanen "äkillinen tarve" pääse syntymään reilun viikon päästä kun ois pohjoseen lähtö eessä. Pitäiskö kuitenkin yrittää ottaan pumppu  mukaan varmuudeks - reseptinhän aina saa sielä apteekkiin soitettuna..... (muutamalla ulkomaanreissulla viime vuoden aikana on se pumppukin unohtunu kotiin)
Kirjattu

aprisj

• Vieras
« Vastaus #10 : Lokakuu 06, 2010, 23:21:53 ip »

No mun täytyy myöntää, ettei mulla ole minkäänlaisia varasysteemiä tässä vaiheessa  :-[ Siis tällä hetkellä ei ole varakyniä, varainskoja eikä muitakaan tarvikkeita hätäapuun mikäli joutuis yllättäen tarviimaan ::) Ei oo ees voimassa olevaa inskareseptiä...... Otin asian esille tuossa loppukesästä kontrolikäynnillä, mutta lääkärit oli sitä mieltä että on parasta tulla vaan heti sinne osastolle käymään jos äkillinen tarve yllättää. Nyt toivonkin hartaaasti, ettei sellanen "äkillinen tarve" pääse syntymään reilun viikon päästä kun ois pohjoseen lähtö eessä. Pitäiskö kuitenkin yrittää ottaan pumppu  mukaan varmuudeks - reseptinhän aina saa sielä apteekkiin soitettuna..... (muutamalla ulkomaanreissulla viime vuoden aikana on se pumppukin unohtunu kotiin)

No mutta eikös sulla lue tuolla llekirjoituksessa jotain että "entinen D1" ;D 8)
Kirjattu

emonen

• Vieras
« Vastaus #11 : Lokakuu 07, 2010, 10:11:40 ap »

Meillä on Levemirille kynä ja samoin Novorapidille kynä aina kaapissa. Ja reissuilla mukana - yön yli otetaan molemmat, koko päivän retkille vain Novo... Kun reissussa ollut Levemir vanhenee, se menee apteekkiin hukkaan. Seuraava otetaan jääkaapista kynään seuraavaan reissuun lähtiessä. Novorapidia ei mene lainkaan hukkaan, kun täytämme itse pumpun ampullin kynän ampullista. Me vajaatäytämme, lapsella reilu 100 yksikköä riittää sen mitä yhtä ampullia voi käyttää, kaikkine täyttöineen...
Levemiriä ei ole jouduttu pistämään. Pumppu on ollut käytössä alle vuoden... Ja reseptit pidetään voimassa...
Hoitotahon ohjeistus oli, että varajärjestelmä on oltava voimassa. Myös pitkää inskaa pitää pitää kaapissa ja kynäneuloja jne. Ja säännöllisesti myös polilla tarkistetaan, onko annettu vara-annosteluohjelma vielä riittävän paikkansa pitävä...
Ja on meillä myös ruiskuja kaapissa, varmuuden vuoksi..
Sensijaan Novorapidia on pistetty kynällä hyperien korjaukseen jonkun kerran ja samoin esim kokopäivän kylpylälotrauksessa pistettiin kynällä säännöllisin väliajoin se mitä ei pumpusta mennyt...
Kynä ei kulje lapsella koulussa mukana - jos tarve tulisi eikä ehdittäisi itse mennä, lapsi voi tulla hakemaan kynän kotoa...
Kanyyliä on menty vaihtamaan kesken päivän, samoin katkenneen/murtuneen letkun vaihtoon... Vielä ei ole tullut tilannetta, että ei olisi paikalle päästy ja olisi lyhyen päivän aikana kyniä tarvittu...
Kirjattu

Hula1

• Vieras
« Vastaus #12 : Lokakuu 07, 2010, 10:26:16 ap »

Mulla on kanssa Lantus- ja Humalog-kynille resepti ja kynät ovat jääkaapissa odottamassa varmuuden vuoksi.

Tavallisena arkipäivänä mulla kulkee mukana pieni pussukka jossa on kaksi varakanyyliä katedreineen, pumpun säiliö, Humalog-kynä tai Humalogilla täytetty pumpun säiliö ja kertakäyttöruisku. Ai niin ja pari kynäneulaa. Se onkin oleellinen, kun kynästä ei paljon hyötyä ole, jos neula puuttuu. Olen kokenut senkin!

Pidemmälle reissulle otan mukaan isomman pussukan, jossa on enemmän kanyyleita ja säiliöitä, Humalog- ja Lantus-kynät, paristopakkaus pumppuun, purkki liuskoja mittariin, kynäneuloja sekä pari lansettia. Yleensä otan mukaan vielä Humalog-pullon, josta täytän pumpun tarvittaessa normaalitilanteissakin. Varapakkaus on siis samalla pakkaus, jota käytän ihan normaalien kanyylin- ja säiliönvaihtojen yhteydessä. Ja reseptikin kulkee kätevästi samassa pussukassa.

Ulkomaille olen ottanut varusteita mukaan vielä enemmän kuin kotimaan reissuille. Esim. insuliinia ja kanyyleja otan ihan todella reilusti, ettei ainakaan lopu kesken, jos tulee laitettua monta kanyyliä huonoon paikkaan tai vaikka osa insuliinista sattuisi menemään pilalle.
Kirjattu

Uljas

• Vieras
« Vastaus #13 : Lokakuu 08, 2010, 19:26:17 ip »

Mulla on nyt resepti humalogin kertiskynille. Lisäks aattelin pyytää välinejakelusta ruiskuja. Risa pumppukin pääsee vaihtoon, edustaja tulee meille kotiin "lukemaan" pumpun ja tuo varapumpun mukanaan. Hirveästi haluaisin saada combon mutta se on kuulemma sairaalan päätettävissä.. Pitää nyt vielä soittaa maanantaina sinne ja kinuta :) Combossa sais paremmin säädettyä basaalia. Mä tarvisin 0,75 yöksi. Spiritissä ei saa kun 0,8 tai 0,7 ja toinen on liikaa ja toinen liian vähän :o Ja olishan se combo paljon hienompikin ::)
Kirjattu

kivitatti

• Vieras
« Vastaus #14 : Lokakuu 08, 2010, 19:42:33 ip »

Hirveästi haluaisin saada combon mutta se on kuulemma sairaalan päätettävissä.. Pitää nyt vielä soittaa maanantaina sinne ja kinuta :) Combossa sais paremmin säädettyä basaalia. Mä tarvisin 0,75 yöksi. Spiritissä ei saa kun 0,8 tai 0,7 ja toinen on liikaa ja toinen liian vähän :o Ja olishan se combo paljon hienompikin ::)
Onhan sulla ihan pätevä syy haluta Combo. Mun inskamäärät kun ei ole niin justiinsa ja en kaukosäädintäkään käytä, niin en ymmärrä miksi mulle se Combo annettiin, omasta mielestäni olisin pärjänny perus Spiritillä, mutta nuo oli sitä mieltä että ota nyt edistyneempi kun kerran saat... ::) No, en pistä vastaan, onhan musta tyylikkäämpi ku sininen... :D Vielä tyylikkäämpi olis kun saisin Combon patterikotelon kansia ja säiliön kansia, ne kun on nyt Spiritinsiniset... ;D
Kirjattu

Linkkejä