Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418482 viestiä  •  20021 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Aloitteleva kaipaa apua....  (Luettu 6168 kertaa)

Kissamummo

• Vieras
Aloitteleva kaipaa apua....
« : Syyskuu 28, 2010, 13:43:59 ip »

Sain viime viikolla varmistuksen diabetekseen sairastumisestani ja olisin vinkkejä vailla oiken ateriarytmin/-laadun löytymiseen. Tilanteeni on sikäli haastava, että herätys on joka arkiaamu klo. 3.40, työpäivän pituus matkoineen kestää 7-11h. eikä minulla ole taukotupaa/työpaikkaruokalaa tmv. käytössä.

Osaisiko joku kertoa mitä ja milloin minun pitäisi syödä? Teen fyysisesti rasittavaa työtä, olen n.20kg. ylipainoinen, 50-vuotias naiseläjä. Sokeriarvoni eivät ole kovin korkeat, paastosokeri vajaa 8 mutta lääkäri on sitä mieltä, että lääkitys on aloitettava. Pääsen terveydenhoitajalle kuukauden kuluttua mutta mielellään aloittaisin jo nyt laskeutumisen terveempään ruokavalioon ja itse en osaa ruokalistaa laatia. Myös linkki johonkin sivustolle mistä apua selkokielellä löytyy olisi tervetullut.

Kirjattu

lomalle

• Vieras
Vs: Aloitteleva kaipaa apua....
« Vastaus #1 : Syyskuu 28, 2010, 13:53:54 ip »

Oletko 1 vai 2 tyypin diabetikko?

Kirjattu

Kissamummo

• Vieras
« Vastaus #2 : Syyskuu 28, 2010, 14:03:51 ip »

2 tyyppiä, unohtui tuossa alkujännityksessä :)
Kirjattu

LiskoNeito

• Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 28, 2010, 15:07:15 ip »

Tärkeintä on laatia itselleen selkeä ruokarytmi ja ottaa lääkkeet säännöllisesti.Itse syön 4h välein, 4 ateriaa päivässä.
Aamupala on itselläni esim.pari kokojyväleipää, oivariinia, kinkkua, vihanneksia, kuppi kaffetta ja toisinaan 1 hedelmä/ annos marjoja.
Lounas on usen joko pirtelö jossa jugurttia, marjoja ja esim. 2 rkl leseitä tai sitten rahkaa ja marjoja tai rahkaa, pieni kourallinen viinirypäleitä ja pieni kourallinen kokojyvämuroja.
Päivällinen on normaalia kotiruokaa ja kasviksia.Pastat ja riisit kokojyvää !
Iltapala on esim. pari kokojyväleipää, oivariinia, kinkkua, mozzarellaa, tomaattia, kurkkua yms. ja hedelmä tai sokeritonta mehukeittoa tai sitten puuroa ja mehukeittoa tai marjoja.
Olen jättänyt ruokavaliostani sokerin kokonaan pois, Canderellilla makeutan jos on tarvis.Herkkuna minulla toimii joko sokeriton tumma suklaa tai 86% tumma suklaa, riippuu vähän mitä milloinkin on saatavilla.
Pienenä makeana toimii myös myslipatukat, niistä kannattaa katsoa kuinka paljon niissä on sokereita, samoin muroissa ja mysleissä, saattavat sisältää yllättävän paljon pelkkää sokeria.
Mussutan myös silloin tällöin xylitol purkkaa ja sokerittomia pastilleja.Mehuista ja hedelmämehuista olen luopunut kokonaan, ne kun nostavat sokerit kattoon, light-mehuista en tykkää, joskus juon light-limsaa.
Siinäpä minun ruokailutavat, jokainen tietysti laatii omansa ja syö sitä mikä hyvältä tuntuu.Jos olet epävarma asioista niin pyydä lähete vaikka ravitsemusterapeutille.
Tsemppiä D:n hoitoon ja tervetuloa mukaan :)

Kirjattu

Kissamummo

• Vieras
« Vastaus #4 : Syyskuu 28, 2010, 17:31:55 ip »

Kiitos LiskoNeito, tuo selkeytti jo paljon. Ja eiköhän tämä tästä lähte sujumaan, alkujärkytyksen laannuttua.
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #5 : Syyskuu 28, 2010, 18:59:18 ip »

Hiilareita pitää ehdottomasti vähentää.- Ohjeita löytyy eniten 2-sokeritautisten osiosta.

Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #6 : Syyskuu 28, 2010, 19:13:03 ip »

Hiilareita pitää ehdottomasti vähentää.- Ohjeita löytyy eniten 2-sokeritautisten osiosta.

Monilla foorumeilla hyväksi havaittu ohje:

http://keskustelu.diabetes.fi/index.php?topic=1769756.msg1774414#msg1774414

Kirjattu

LiskoNeito

• Vieras
« Vastaus #7 : Syyskuu 28, 2010, 20:20:00 ip »

Itse syön tuolla lailla kuin tuolla yllä kerroin ja tänään menty arvoilla.....aamu 4,4, kana+riisi+kasvikset ateria, ennen ateriaa 5,8 tunti aterian jälkeen 7,7 ja kaksi tuntia aterian jälkeen 6,7.Hiilareita syön enemmän kuin näiden hiilauskovaisten maaginen luku 100g/päivässä ja noihin edellä mainittuihin lukemiin olen nyt päässyt 2kk ja 5 päivässä, aloitin silloin taistelun paastosokeri 22 arvosta (labra).
Lääkityksenä inska (Levemir) ja Diformin 3g/päivässä.
Kaikki D:t ollaan niin yksilöitä eri ruoka-aineille ja niiden verensokeriarvoa nostaville tekijöille, että yhtä oikeaa tai värää ruokavaliota ei ole.Niin kuin tuossa Kondradin linkissäkin sanotaan, niin kokeilemalla selviää mikä itselleen sopii ja mikä ei.
Eli verensokeri piippaamaan ja liuska heilumaan, sillä se selviää  ;D
Itse mittailen vieläkin todella usein sokereita ja aion jatkaa samalla linjalla, vaikka mullekkin D-hoitaja sanoi että aamusokerit riittää ja sit vasta neljä-viisi päivää ennen lääkärille menoa sit noi päivän pääaterian arvot ennen ja 2h jälkeen.Jos oisin vain noi mittaukset tehnyt niin ei sokerit kyl näyttäis tolta mitä ne tänään on olleet.
Itse pitää olla ahkera, lukea, tutkia, kysellä ja opetella, niin saavuttaa parhaat tulokset.Eikä aina kannata ilman pureksimatta niellä kaikkia ohjeita ja neuvoja, ei vaikka ne antaisi hoitohenkilökuntakin.
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #8 : Syyskuu 28, 2010, 21:51:45 ip »

Lääkityksenä inska (Levemir) ja Diformin 3g/päivässä.

Ei kai aloittelijat aloita lihotushormooni insuliini lääkityksellä. Tähän pitäisi joutua vasta yli 10 vuoden harjoittelun jälkeen. Normaalisti aloitetaan 0,5g diformiinia, huonojen hiilareiden syömisen lopettaminen ja kuntoilu. On tietysti tietämättömiäkin lääkäreitä.

Kirjattu

LiskoNeito

• Vieras
« Vastaus #9 : Syyskuu 28, 2010, 22:41:43 ip »

Eipä oo Levemiri mua ainakaan vielä alkanut lihottaan, päinvastoin 2kk aikana tippunu yli 4kg painosta pois.
Levemir ei todellakaan lihota, ihan paska puhetta, kyllä se on se ruoka joka lihottaa jota suuhusi tunget, ei insuliini jota pistät.
Näytäppä Tyyppi2:nen mulle yksikin tieteellinen tutkimus jossa on näytetty toteen että Levemir aiheuttaa lihomista.
Itsellä kun todettiin D, niin paastoarvo oli 22, siinä ei oikeen mitkään 0,5mg annokset ja juoksulenkit tehoo tarpeeksi nopeesti että saatais sokerit normalisoitumaan.
Musta on jännää että sä Tyyppi2 jaksat aina kirjotella noita samoja juttuja ja lytätä kaikkien muiden kokemukset ja mielipiteet maanrakoon ja pitää vain ja ainoastaan omia mielipiteitäsi ainoina oikeina ja hyväksyttävinä.
Oon pitkään myös ihmetellyt että miten sit itse sairastuit D2:seen???
Oot siekin tainnut leipää ja perunaa syödä siinä missä me muutkin, mutta se että elät itse nyt VHH:lla ei tarkoita sitä että se olisi se kaikille sopiva tapa elää ja olla.
Kirjattu

jester

• Vieras
« Vastaus #10 : Syyskuu 28, 2010, 23:50:19 ip »

google                  low-carp food pyramid.   onko hyva vai virheellinen. pyramideja on useampia.  sanoisin,sopiva sokeri tautisille
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #11 : Syyskuu 29, 2010, 00:46:12 ap »

Musta on jännää että sä Tyyppi2 jaksat aina kirjotella noita samoja juttuja ja lytätä kaikkien muiden kokemukset ja mielipiteet maanrakoon ja pitää vain ja ainoastaan omia mielipiteitäsi ainoina oikeina ja hyväksyttävinä.
Oon pitkään myös ihmetellyt että miten sit itse sairastuit D2:seen???

Mulla oli sokerit 10v sitten 25mmol eikä hyväksytty 2-sokeritautisten testiryhmään liian korkeiden takia. Lääkitykseksi sain Amaryl 1mg ja neuvoksi kuntoilu. Lääkeen syönti aloitettiin vasta kuukauden parin päästä koska "kuntoilu" ei tuottanut tulosta. Amaryl nostettiin vuoden parin päästä 2mg jolloin se tuli myös kokonaan korvattavaksi.
Alaitin samaan aikaan vhh. Kysyin palstalaisilta, kuolenko jos en syö perunaa ja leipää? Siitä asti en ole käytännössä syönyt huonoja hiilareita. Jossain vaiheessa tuli myös Diformin kuvioihin mukaan. Paino oli pudonnut 83kg-74kg.

Olin aina haaveillut lisä liuskojen toivossa inskan kokeilusta ja sain kiristämällä lääkärini antamaan mulle reseptin. Antoi 3 viikon reseptin ja käski heti tilaamaan uuden ajan. Tilasin ajan seuraavana päivänä, lääkärini oli vaihtunut koska olin väkisin ottanut inska reseptin. Hain uudelta lääkäriltä insuliini jatkoreseptin. Lantusta täytyi pistää iltaisin 80 yksikköä. Paino lähti nousemaan ja kun seuraavan kerran menin labraan oli pitkäsokeri myös noussut inskan ansiosta. Lopetin Lantuksen siihen paikkaan, ostin joulukinkun ja lanttulaatikon tekoaineet. Niitä tuli syötyä kuukauden aikana 5 kinkkua ja n. 10kg lanttuja. Paino ja sokerit putos ja myös uusi labratulos oli alempi kun insuliinin kanssa.

Koska tällä palstalla eivät eräät uskoneet mun juttuani tein uuden inska kokeilun. Levemiriä pistin aamuin ja illoin 35 yksikköä, paino ei juurikaan noussut mutta labratuloksissa pitkäsokerit jälleen nousivat inskan ansiosta. Tätä ei enää hiilaritietoinen ja järkevä d-hoitajakaan uskonut vaan mulle laitettiin mittari ihoon kiinni 3vrk ajaksi. Mittari osoitti että inska nosti mulla pitkää sokeria.

Eil ole mitään järkeä pistää inskaa jos muuten on mahdollista pärjätä. Jossain ulkomailla tehtiin yli 90 vuottiaista tutkimus. He polttivat tupakkaa, joivat viinaa ym.ym. mutta kellään ei ollut liikaa insuliinia elimistössä. Kaikki joilla oli ollut liikaa inskaa olivat jo aikoja sitten kuolleet.

2-sokeritautiset joutuvat pistämään suuria määriä inskaa koska se ei tehoa. Jonkun ajan päästä on aivan normaalia että inskaa pistetään 100-200 yksikköä päivässä. Täytyy tapahtua todella kummallista että suostun enää inskaa pistämään. Jos kuitenkin joudun sairaalaan, siellä laitetaan inska/peruna/leipäkuurille ja siinähän ei sanominen kuulemma auta. Poislähtiessäkin saa inskareseptin muttei pillereitä.

Myös kansantaloudellisestikkin olisi järkevintä lopettaa inskan jakelu 2-sokeritautisille. Sama asia hoituu paremmin ruokavaliolla ja reippaalla kävelyllä.

Kirjattu

jester

• Vieras
« Vastaus #12 : Syyskuu 29, 2010, 19:01:31 ip »

onko lisko neiti mahtava suur syomari. voisiko laakkeet lopettaa,syomalla vahemman
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #13 : Syyskuu 29, 2010, 19:56:53 ip »

google                  low-carp food pyramid.   onko hyva vai virheellinen. pyramideja on useampia.  sanoisin,sopiva sokeri tautisille

Laajalti käytettyjä ruokapyramideja:

http://danbrokamp.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/02/Low-Carb-Food-Pyramid.jpg

Jos haluaa osan edellisen kuvan osan proteiineista korvata rasvoilla, muokataan vähän:

http://www.genaw.com/lowcarb/misc/low_carb_pyramid.jpg

Hyvä suomalainen yhteenveto:

http://loiskis.karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi

Tässä lähinnä 20 g HH/päivä vastaa noita edellisiä kuvia. Tuottaa tasaisimmat verensokerit. Bernstein tosin suosittelee 30 g HH/päivä, jolloin voi lähinnä vhh-kasviksia lisätä.
Kirjattu

Linkkejä