Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6949 jäsentä  •  417768 viestiä  •  19977 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi w1byra5, uusin jäsenemme.
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 17

Kirjoittaja Aihe: Parhaat suklaat ja karkit...  (Luettu 67099 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Parhaat suklaat ja karkit...
« Vastaus #90 : Elokuu 13, 2012, 16:28:39 ip »

200 gramman levystä en yleensä koskaan syö enempää kuin n. 4 palaa kerralla.

Mitä järkee on syödä suklaata vajaa levyllinen  :o ;)?
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #91 : Elokuu 13, 2012, 17:11:08 ip »

Olet siinä ihan oikeassa, mutta kun siinä 200 gramman levyssä on n. 100 grammaa hiilareita......tosin niinhän siinä mäkkärin vakioannoksessakin on kun siellä erehtyy käymään..... 8) ;D
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #92 : Elokuu 13, 2012, 17:16:30 ip »

Mä taas en osta noin isoa levyä edes kerrallaan, vaan niitä pieniä paketteja ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #93 : Elokuu 13, 2012, 17:28:08 ip »

No järkee tai ei, mut jos munuaiset ei kestä kuin herkkupaloina harvoin pari palaa kerrallaan ::) Ja nyt tuijottaa omaan napaan ;)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #94 : Elokuu 13, 2012, 20:56:00 ip »

Mie en oo ikinä syöny suklaata levyä kerrallaan, edes ennen sairastumista...pari palaa kerrallaan. Oli lapsuuskotikin aika anti-herkku-henkinen...Ite tykkään Lidlin siitä yhdestä levystä, joka on tumma mutta kermainen...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #95 : Elokuu 13, 2012, 21:02:06 ip »

Sitä vaan, että parempi olla kokonaan ilman kuin kiusata itseään jollain parilla palalla. Mulle siis.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

nopal

• Jäsen
  • DM1. Remission venytystä jo vuodesta 2011.
« Vastaus #96 : Elokuu 14, 2012, 14:23:37 ip »

Haa mikä viestiketju. Lapsena suosikkini oli fazerin parhaat -pussin tosca-karkit sekä liitulakut. Jossain vaiheessa aikuisiällä aloin välttelemään karkinsyöntiä, mutta kyllä sitä aina silloin tällöin tuli ostettua joku kummallinen väriaine-aromi-e-koodi-siirappi-sotku. Diabetekseen sairastuttuani en ole syönyt karkkia ollenkaan, ellei nyt lasketa vuoden aikana muutamaa maistiaista, varmaan jonkin salmiakkipastillin olen syönyt. Mitäs nykyisin?

Raakasuklaata. Itse kun tekee niin tietää mitä sisältää eikä tarvitse pelätä sokerien heittelyä. Bonuksena vielä terveysvaikutukset, (loistava lähde erityisesti magnesiumille, raudalle, mangaanille, kromille, rikille, kuparille ja sinkille, + kuidut, ja enemmän antioksidantteja kuin mustikassa.) Kuivatut mustikat kyllä myös sopivat suklaaseen sattumiksi. Makeutuksena käytän vaihtelevasti erytritolia, steviaa, ksylitolia ja joskus palmusokeria, kotimaista luomuhunajaa silloin jos teen suklaata ei-diabeetikolle.

Itselleni huippulaatuiset spirulina ja chlorella -puristeet ovat kuin karkkia, healthforcen spirulina manna on kuin salmiakkia. Näiden kanssa kun sekoittaa pussiin luomupähkinöitä, mehiläisen siitepölyrakeita, kuorittuja hampunsiemeniä, rouhittuja kaakaopapuja, jotain kuivattuja marjoja ja ripaus laadukasta suolaa niin ei paljon markettien mässypussit houkuttele.

Noin moniselkoisella määrällä kerkiää jo näläkään kuolla ennenkuin saa mitään suuhun asti.... ;D  tyydyn mässyihin.
Heh, voi pitää paikkansa.. Tässä onkin kyse ennakoinnista, ja tulee noita sekotuksia tehdessäkin heitettyä osa suoraan suuhun.
Kirjattu
remissioni.blogspot.fi

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #97 : Elokuu 14, 2012, 15:24:22 ip »

Ei sillä, itse asiassa kyllä täytyy hattua nostaa nopalin kaltaisille, jotka ihan oikeasti miettii mitä suuhunsa pistää ja on ilmiselvästi perehtynyt asioihin. Itse en kuulu niihin..... ;D
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #98 : Elokuu 15, 2012, 19:33:13 ip »

Samoin, itse en jaksa perehtyä niin intensiivisesti ja kun tässä pitää kuitenkin muistaa välillä noita ainokaisiakin (=munuaisia), niin on tuntunut paremmalta vetää silleen normaalisti, liikaa mihinkään suuntaan vetäen. Mutta jos nauttii, niin sehän on selvää, että tuollasia pitää syödä, mä tykkään eria asioista, kun makeanhimo iskee :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Rodukka

• Vieras
« Vastaus #99 : Elokuu 15, 2012, 20:08:18 ip »

Samoin, itse en jaksa perehtyä niin intensiivisesti ja kun tässä pitää kuitenkin muistaa välillä noita ainokaisiakin (=munuaisia), niin on tuntunut paremmalta vetää silleen normaalisti, liikaa mihinkään suuntaan vetäen. Mutta jos nauttii, niin sehän on selvää, että tuollasia pitää syödä, mä tykkään eria asioista, kun makeanhimo iskee :)
Onkohan ne sitten mun munuaiset kun oireilee: Olin yksin liikenteessä (ts. mies ei ollut estelemässä) ja mukaan tarttui Gigantista sellainen megapussi minipatukoita (Mars, Snickers jne) ja toinen megapussi mini-Dajmeja. Eilisiltana vedin puolet ja tänään iltapäivällä puolet pusseista. Kompensoin ateriainsuliinilla ("ateria" - hihihii...), mutta silti noin puolen tunnin, tunnin ajan syönnin jälkeen oli sellainen puolikkaan sydänkohtauksen tuntuinen olo (kuvittelen millainen se olisi - pumppu takoo hulluna ja aivan sairaan huono olo). Tuleeko munuaisen kärsimyksistä siis oireita, vai oliko se "vain" mun pumppu, joka protestoi? Mä en tajua mikä mut saa ahmimaan - ne ei ollut edes kovin hyviä, saati lemppareita, yök.

Jutskailin viime viikolla Lohjan ABC:n yhteydessä olevan herkkupuodin myyjän kanssa ja kertoi, että heillä on normaalisti diabeetikoille paremmin soveltuvia suklaavaihtoehtoja pari kappaletta, mutta nyt oli loppu. Mitähän ne olis ollut? -Silloin tarttui mukaan 70% suklaan suklaalevy, jossa aivan sikaärtsyä chiliä - n.a.m. :)
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #100 : Elokuu 15, 2012, 20:11:54 ip »

En minä tuollaisesta tiedä mitään, mutta kun noi munuaiset ei ihan priimakunnossa ole, niin vältän kaikkea sellaista, mikä voisi vahingoittaa niitä. Nobalin ruokavalio koostuu pitkälti mm. luontaistuotteista, joista ei nyt ihan ole takuuta, ovatko ne hyviä munuaisille vaiko ei. Kyselin siitä aiemmin ja vastaus oli, että "on niitä kai tutkittu". Tälläisiä juttuja vältän siis. Myyjä vissiin tarkoitti näitä "sokerittomia" makeisia, joissa varoitellaan mm. laksatiivisista vaikutuksista.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #101 : Elokuu 15, 2012, 22:14:17 ip »

Onhan tuju tumma suklaa itessään sokerittomampaa.

Rodukka mitä sokerit sanoi tosta sun mätöstä? Mulla nopea vs:n lasku- tai nousutahti, useammin lasku-, aiheuttaa ikävää sydämentykytystä, vaikka itse vs olisi mitattaessa vielä ok. Suklaa on sen verran rasvaista, tollasissa määrissä varsinkin, että sokeri ei nouse ehkä niin nopeasti kuin sille hiilarien mukaan pistetty inskamäärä edellyttäisi. Jotenkin kuulostaa enemmän reaktiivisilta oireilta, eli adrenaliini korjaa laskutahtia, kuin munuaisperäiseltä..??
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Rodukka

• Vieras
« Vastaus #102 : Elokuu 15, 2012, 22:39:57 ip »

Onhan tuju tumma suklaa itessään sokerittomampaa.

Rodukka mitä sokerit sanoi tosta sun mätöstä? Mulla nopea vs:n lasku- tai nousutahti, useammin lasku-, aiheuttaa ikävää sydämentykytystä, vaikka itse vs olisi mitattaessa vielä ok. Suklaa on sen verran rasvaista, tollasissa määrissä varsinkin, että sokeri ei nouse ehkä niin nopeasti kuin sille hiilarien mukaan pistetty inskamäärä edellyttäisi. Jotenkin kuulostaa enemmän reaktiivisilta oireilta, eli adrenaliini korjaa laskutahtia, kuin munuaisperäiseltä..??
Hiilareita niissä tummissa on kyllä ollut yleensä ihan saman verran kuin missä muussa suklaaherkussa, mut mie en ummarrakkaan ihan sitä, että onko sillä nyt väliä onko sitä sokeria vähemmän, jos joutuu kuitennii hiilareiden takia piikittämään saman verran?

Aivan. Enpä ole ajatellutkaan tuota rasvapuolta - iso kiitos tästä vinkistä! Eli jatkossa piikitän vähän myöhemmin tai mahdollisesti jopa parissa erässä vähän myöhemmin! Ja voisin vielä mitata tovin kuluttua sen inskan ottamisesta (liian vähän teen niin, tai rehellisesti en ollenkaan). Tai vielä parempi, jos en ahmis olleskaan... :-[
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #103 : Elokuu 15, 2012, 22:43:26 ip »

Riippuu merkistä, tarkoitin sellaisia hardcore-tummia suklaita :) Ja sitten niitä tulee otettua niiiin paljon pienempi pala..
Kirjattu

nopal

• Jäsen
  • DM1. Remission venytystä jo vuodesta 2011.
« Vastaus #104 : Elokuu 16, 2012, 09:16:32 ap »

Jutskailin viime viikolla Lohjan ABC:n yhteydessä olevan herkkupuodin myyjän kanssa ja kertoi, että heillä on normaalisti diabeetikoille paremmin soveltuvia suklaavaihtoehtoja pari kappaletta, mutta nyt oli loppu. Mitähän ne olis ollut? -Silloin tarttui mukaan 70% suklaan suklaalevy, jossa aivan sikaärtsyä chiliä - n.a.m. :)
Olisikohan kyseessä balance -suklaa, valmistaja klingele. Olen ainakin s-ryhmän kaupoissa nähnyt tuota myytävän. Makeutettu stevialla, mutta ainakaan minun mielestä tässä ei puske läpi stevialle tyypillinen lakritsainen jälkimaku. Löytyy muistaakseni maitosuklaa, tummasuklaa ja joku pähkinäinen versio. Hiilihydraatteja aika vähän, olisikohan tummassa ollut jotain 7g hh/100g. Tuo valitsemasi chilisuklaa on varmasti ollut mitä mainioin valinta! (http://www.diabetesincontrol.com/index.php?option=com_content&view-article&id=4467)

En minä tuollaisesta tiedä mitään, mutta kun noi munuaiset ei ihan priimakunnossa ole, niin vältän kaikkea sellaista, mikä voisi vahingoittaa niitä. Nobalin ruokavalio koostuu pitkälti mm. luontaistuotteista, joista ei nyt ihan ole takuuta, ovatko ne hyviä munuaisille vaiko ei. Kyselin siitä aiemmin ja vastaus oli, että "on niitä kai tutkittu". Tälläisiä juttuja vältän siis.
Sen verran tarkennan, (menee vähän off-topic, sori) että ruokavalioni koostuu pitkälti puhtaista, luomulaatuisista ja mahdollisimman vähän prosessoiduista ruoka-aineksista. Nuo eksoottisimmat herkut mielletään täällä pohjolassa luontaistuotteiksi, mutta toisella puolella maailmaa ne ovat arkiruokaa.

"on niitä kai tutkittu"
Vastasin että varmasti on tutkittu, ja osaa on käytetty tuhansia vuosia.

Suosittelen tutustumaan sivustoon superfoodit.com. Esim maca-juuresta löytyy 25 tutkimusviitettä. Maca-juuri tukee munuaisten toimintaa, lisää fyysistä suorituskykyä, antaa energiaa ja lievittää stressiä. Spirulina-levä sisältää runsaasti fykosyaniinia, jonka on tutkittu ehkäisevän munuaisten vajaatoimintaa. (http://www.researchgate.net) (googleta phycocyanin renal failure)

Tässä hieman arkisempi lista munuaisten terveyttä tukevista ruoka-aineksista. (lähde: www.yourkidneys.com)

1. paprika
2. kaali
3. kukkakaali
4. valkosipuli
5. sipuli
6. omena
7. karpalo
8. mustikka
9. vadelma
10. mansikka
11. kirsikat
12. viinirypäleet (tummat)
13. munanvalkuaiset
14. kala
15. oliiviöljy

Jos joku luki pelkästään tuon listan, niin ei tosiaan ollut kyse parhaista karkeista.. Vaikka onhan siinä makoisia marjoja mukana.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2012, 09:18:12 ap kirjoittanut nopal »
Kirjattu
remissioni.blogspot.fi
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 17

Linkkejä

Tule meille toimistoassistentiksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:22

Tule meille suunnittelijaksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:16