Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6949 jäsentä  •  417747 viestiä  •  19976 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi w1byra5, uusin jäsenemme.
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 17

Kirjoittaja Aihe: Parhaat suklaat ja karkit...  (Luettu 67006 kertaa)

PateT

• Lentävä kynä
Vs: Parhaat suklaat ja karkit...
« Vastaus #75 : Elokuu 11, 2012, 18:10:33 ip »

Olen salmiakki-ihmisiä. Mitä ärjympää salmiakkia, sitä parempaa. Sokerin vois jättää kokonaan pois mun salmiakista. Itseasiassa mulle riittäisi pelkkä ammoniumkloridi. ;D

Asiaa  8) Koulussa kemiantunnillahan tuota tuli maisteltua, kun sitä tehtiin ammoniakista ja suolahaposta. Lapsena tykkäsin syödä sellaista salmiakkijauhetta. Siinä oli kyllä sokeriakin, mutta oli se aika ärjyä, varsinkin, jos sitä meni nokkaan  ;D

Muistan.muistan...Ostettiin apteekista pussillinen ja kaadettiin kämmenpohjalle,josta nuoltiin kuin jätskiä  8) ;)

Kerronpa jutun rouvasta,jonka tytär oli jossain rapakon takana ja rva meni visiitille.Vei mukanaan salmiakkijauhopusseja,joita tuliaisiksi tytär toivoi.Tullissa Ameriikan päässä nappasivat rvan ja pussit kuskattiin tullilabraan.Rva odotteli kuutisen tuntia ja risat.tuli virkailija tuoden pussit hälle ja sanoi rykäisten:"Kuulkaa Mrs.tämä ei ole vaarallista tai lainvastaista,mutta HULLU se on,joka tätä syö!" 8)  ;D ;)
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #76 : Elokuu 11, 2012, 20:23:14 ip »

Voisko se makeanhimo just ennen diagnoosia olla myös oire jo epätasapainossa olevasta sokerinsäätelystä? jano ainakin on.

Mulla kun sokerit on yli 10:nen, niin monesti iskee ihan hillitön makeanhimo. Kroppa tahtoo makeaa, makeaa, makeaa...
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Susihukka65

• Vieras
« Vastaus #77 : Elokuu 12, 2012, 07:23:36 ap »

Mulla kun sokerit on yli 10:nen, niin monesti iskee ihan hillitön makeanhimo. Kroppa tahtoo makeaa, makeaa, makeaa...

Joo ja kun syö makeaa, sokerit nousee ja tekee entistä enemmän mieli makeaa ja... Mahtava noidankehä.

Kun minulla oli teininä pahoja ongelmia syömisen kanssa ja pistin liian vähän insuliinia pysyäkseni hoikkana, se raateleva nälkä oli jotakin omaa luokkaansa, sitä ei voinut vastustaa. Solut huusivat "glukoosia, glukoosia, glukoosia!" kun eivät sitä ilman insuliinia sisäänsä saaneet. Ja minä söin makeaa. Ja sitten oli taas pistettävä liian vähän insuliinia, ettei se kaikki ruokamäärä imeytyisi ja lihottaisi...

Yhden kerran nuorena aikuisena tasapaino oli niin pahasti myllerryksissä, että vanha tuttu raatelunälkä nosti päätään ja mieleen hiipi ajatus "jos vähän vähemmän insuliinia"... Nujersin sen ajatuksen nopeasti. Ei Koskaan Enää.

Loppukevennys: Karkkeja ja suklaata syön harvoin, lähinnä jouluna, mutta Walker's Assorted Toffees (talon muotoisessa pakkauksessa) ovat hyviä. Minulla paheita ovat enempi keksit ja joskus jäätelö.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2012, 08:29:49 ap kirjoittanut Susihukka65 »
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #78 : Elokuu 12, 2012, 13:17:27 ip »

Täällä on näistä diabeetikoilla yleisistä syömishäiriöistä puhuttu, mutta en ole ajatellut ennen että niissä voi olla mukana tuollainen fysiologinenkin tekijä, kun solut huutaa glukoosia. Yhdessä psykologisten tekijöiden kanssa ikävä noidankehä :( Ehkä voisi olla hyvä perustelu tuollaiselle liian vähän pistävälle nuorelle, että se vain lisää makeanhimoa...? Kiitos selkeistä ja avoimista kokemuksistasi!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Susihukka65

• Vieras
« Vastaus #79 : Elokuu 12, 2012, 15:03:32 ip »

Opin noin 25 vuotta myöhemmin, että tällä syömishäiriöllä on nimikin, diabulia. Nuoruudessani siitä ei mainittu missään mitään, ja olin varma että olen ainoa ihminen maailmassa, joka tuhoaa itseään näin sekopäisellä tavalla. Nykyään asiasta puhutaan enemmän ja syömishäiriöiden kanssa tekemisissä olevat ammattilaiset tietävät tästä. Ehkä tarkkanäköiset diabeteshoitajat osaavat tarvittaessa ottaa asian puheeksi? Nuorelle itselleen se on kyllä jokseenkin mahdotonta.
Kirjattu

nopal

• Jäsen
  • DM1. Remission venytystä jo vuodesta 2011.
« Vastaus #80 : Elokuu 13, 2012, 09:23:29 ap »

Haa mikä viestiketju. Lapsena suosikkini oli fazerin parhaat -pussin tosca-karkit sekä liitulakut. Jossain vaiheessa aikuisiällä aloin välttelemään karkinsyöntiä, mutta kyllä sitä aina silloin tällöin tuli ostettua joku kummallinen väriaine-aromi-e-koodi-siirappi-sotku. Diabetekseen sairastuttuani en ole syönyt karkkia ollenkaan, ellei nyt lasketa vuoden aikana muutamaa maistiaista, varmaan jonkin salmiakkipastillin olen syönyt. Mitäs nykyisin?

Raakasuklaata. Itse kun tekee niin tietää mitä sisältää eikä tarvitse pelätä sokerien heittelyä. Bonuksena vielä terveysvaikutukset, (loistava lähde erityisesti magnesiumille, raudalle, mangaanille, kromille, rikille, kuparille ja sinkille, + kuidut, ja enemmän antioksidantteja kuin mustikassa.) Kuivatut mustikat kyllä myös sopivat suklaaseen sattumiksi. Makeutuksena käytän vaihtelevasti erytritolia, steviaa, ksylitolia ja joskus palmusokeria, kotimaista luomuhunajaa silloin jos teen suklaata ei-diabeetikolle.

Itselleni huippulaatuiset spirulina ja chlorella -puristeet ovat kuin karkkia, healthforcen spirulina manna on kuin salmiakkia. Näiden kanssa kun sekoittaa pussiin luomupähkinöitä, mehiläisen siitepölyrakeita, kuorittuja hampunsiemeniä, rouhittuja kaakaopapuja, jotain kuivattuja marjoja ja ripaus laadukasta suolaa niin ei paljon markettien mässypussit houkuttele.
Kirjattu
remissioni.blogspot.fi

nopal

• Jäsen
  • DM1. Remission venytystä jo vuodesta 2011.
« Vastaus #81 : Elokuu 13, 2012, 12:13:05 ip »

Onkos joku käyttänyt erytritolia (esim. Karppisokeri) makeiden herkkujen valmistukseen - kuinka aito maku verrattuna tavalliseen sokeriin ja esim. näihin hermesetas- ym. jauheisiin?
Erytritolia on tullut käytettyä juu. Maku on melko lähellä tavallista pöytäsokeria. Viileä suutuntuma, samankaltainen kuin ksylitolissa.

Sopii leivontaan, hiivalla kohottaessa vaatii normaalia pidemmän nostatusajan, ainakin fitnessfirst.fi:n mukaan. Samassa lähteessä kerrotaan, että erytritolia esiintyy luonnossa mm. viinirypäleissä, meloneissa ja sienissä sekä käyneissä elintarvikkeissa kuten esimerkiksi viinissä, eräissä juustoissa tai soijakastikkeessa.
Kirjattu
remissioni.blogspot.fi

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #82 : Elokuu 13, 2012, 12:42:20 ip »

Haa mikä viestiketju. Lapsena suosikkini oli fazerin parhaat -pussin tosca-karkit sekä liitulakut. Jossain vaiheessa aikuisiällä aloin välttelemään karkinsyöntiä, mutta kyllä sitä aina silloin tällöin tuli ostettua joku kummallinen väriaine-aromi-e-koodi-siirappi-sotku. Diabetekseen sairastuttuani en ole syönyt karkkia ollenkaan, ellei nyt lasketa vuoden aikana muutamaa maistiaista, varmaan jonkin salmiakkipastillin olen syönyt. Mitäs nykyisin?

Raakasuklaata. Itse kun tekee niin tietää mitä sisältää eikä tarvitse pelätä sokerien heittelyä. Bonuksena vielä terveysvaikutukset, (loistava lähde erityisesti magnesiumille, raudalle, mangaanille, kromille, rikille, kuparille ja sinkille, + kuidut, ja enemmän antioksidantteja kuin mustikassa.) Kuivatut mustikat kyllä myös sopivat suklaaseen sattumiksi. Makeutuksena käytän vaihtelevasti erytritolia, steviaa, ksylitolia ja joskus palmusokeria, kotimaista luomuhunajaa silloin jos teen suklaata ei-diabeetikolle.

Itselleni huippulaatuiset spirulina ja chlorella -puristeet ovat kuin karkkia, healthforcen spirulina manna on kuin salmiakkia. Näiden kanssa kun sekoittaa pussiin luomupähkinöitä, mehiläisen siitepölyrakeita, kuorittuja hampunsiemeniä, rouhittuja kaakaopapuja, jotain kuivattuja marjoja ja ripaus laadukasta suolaa niin ei paljon markettien mässypussit houkuttele.

Noin moniselkoisella määrällä kerkiää jo näläkään kuolla ennenkuin saa mitään suuhun asti.... ;D  tyydyn mässyihin.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #83 : Elokuu 13, 2012, 14:31:32 ip »

Mulla stevian käyttö loppui sivumakuun. Mutta kun se maistuu niin lakritsilta, niin kai se karkissa kävisi...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #84 : Elokuu 13, 2012, 14:44:43 ip »

Mun suklaamaku on näköjään muuttunut eli en ole aikoihin ostanut Fazerin sinistä. Nykyisin merkki on Marabou Premiun 70% Cocoa Mint. Siitä saa mukavan pieniä ohuita paloja esim. kahvin kanssa, eli pois on entiset 100 gramman (tai enemmän) kerrallaan syönnit.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #85 : Elokuu 13, 2012, 14:45:21 ip »

Mulla stevian käyttö loppui sivumakuun. Mutta kun se maistuu niin lakritsilta, niin kai se karkissa kävisi...

Samoin, muutamia tuotteita ostin ja sinnillä ne alas pistelin, pitkällä ajalla.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #86 : Elokuu 13, 2012, 15:24:09 ip »

Mun suklaamaku on näköjään muuttunut eli en ole aikoihin ostanut Fazerin sinistä. Nykyisin merkki on Marabou Premiun 70% Cocoa Mint. Siitä saa mukavan pieniä ohuita paloja esim. kahvin kanssa, eli pois on entiset 100 gramman (tai enemmän) kerrallaan syönnit.

Itse taas en muuta suklaata ostakaan kuin fazerin sinistä, se on herkkuva.....
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #87 : Elokuu 13, 2012, 15:41:33 ip »

Jeah... Kirjoittelet Jape asiaa. Jos sokerit meinaa pilata, niin pitää olla kunnon kamaa ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #88 : Elokuu 13, 2012, 15:51:25 ip »

Dammenberg Tummasuklaanapit.
Kirjattu
D2

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #89 : Elokuu 13, 2012, 16:24:56 ip »

Jeah... Kirjoittelet Jape asiaa. Jos sokerit meinaa pilata, niin pitää olla kunnon kamaa ;D

200 gramman levystä en yleensä koskaan syö enempää kuin n. 4 palaa kerralla.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 17

Linkkejä

Tule meille toimistoassistentiksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:22

Tule meille suunnittelijaksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:16