Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Tyhjät liuskapurkit...  (Luettu 15685 kertaa)

LiskoNeito

• Aktiivinen
Tyhjät liuskapurkit...
« : Syyskuu 24, 2010, 14:43:08 ip »

Kait tämän aihe tänne kuuluu....jos ei niin saa siirtää muualle parempaa paikkaan.
Siis olen tässä mietiskellyt että miten voisi hyödyntää/kierrättää/uusiokäyttää tyhjentyneitä liuskapurkkeja, niitä kun kuitenkin kertyy aika tavalla vuoden mittaan.
Onko joku kehitellyt jotain hyötykäyttöä ko. purkeille tms. ?
Itse tässä mietin että voisin kerätä omat purkkini ja viedä ne vaikka lähimpään päiväkotiin, saisivat lapset askarrella niistä jotain tai vaikka keräillä niihin omia aarteitaan tai tehdä vaikka soittimia niistä.
Neulojen suojatkin voisi kerätä, ne isommat muoviset, neulanhan voi heittää roskiin sen pienemmänkin suojan kanssa.
Jenkeissä on aika suosittua askarrella inska-ampulleista koruja, sisälle kaikkea kivaa pientä...hilettä, kiviä, helmiä, miniesineitä yms. nestettä mukaan ja korkki päälle.
Mitenkäs nuo erilaiset pumpputarvikkeet, voisiko niistä askarrella jotain kivaa ? Itse kun en pumppuile, niin en tiedä millaisia kaikkia tarvikkeita pumppuilijat käyttää ja millaista "roinaa" niiden käyttö tuottaa.
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Tyhjät liuskapurkit...
« Vastaus #1 : Syyskuu 24, 2010, 14:51:39 ip »

Minä olen säästänyt vuoden liuskapurkkeja, koska tyttäreni aikoo jonakin Maailman Diabetespäivänä tehdä niistä taas taideteoksen.

Pumpun katetrejakin on tallessa aika vyyhti. Ajattelin kutoa niitä kangaspuissa johonkin kokeelliseen seinätekstiiliin - joskus.  ::)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Syyskuu 24, 2010, 15:04:09 ip »

Pumpun katetrejakin on tallessa aika vyyhti. Ajattelin kutoa niitä kangaspuissa johonkin kokeelliseen seinätekstiiliin - joskus.  ::)

Aiotko huuhtoa niistä jotenkin insuliinin pois sisältä. Se kun haisee niin kamalalle. Vai haihtuuko haju? Niistähän vois tehdä vaikka mitä, kun ovat kestävää ainetta. Solmuja kalaverkkoihin tms? Tai johonkin muuhun, mihin tarvii paksua siimaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Syyskuu 24, 2010, 15:36:48 ip »

Enimmäkseen ne on ihan käyttämättömiä, kun ei aina tule haetuksi oikeassa suhteessa katetrillisia/katetrittomia kanyyleja (Flex Link).

Kai minä olen niin tottunut insuliinin hajuun, etten juurikaan huomaa sitä. Päinvastoin kuin muuten erittäin huonolla hajuaistilla varustettu mieheni, joka huutaa vaikka toiselta puolelta taloa: "Mikä täällä haisee!", kun täytän pumpun säiliötä.  ::)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

mustikka

• Aloittelija
« Vastaus #4 : Syyskuu 24, 2010, 15:39:20 ip »

Mä oon ainakin niitä aika paljon raahannu päiväkotiin, ihan mielellään ovat yleensä niitä ottaneet. Samoin nuo neulojen suojatupit on vissiin ollu aika mukavia askarteluvälineitä. :D

Kannattaa käyä kysymässä lähimmässä päiväkodissa, tai miksei vaikka jossain eskarissakin, että haluavatko käyttää niitä.
Kirjattu
The best kind of a ship is a friendship.

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #5 : Syyskuu 24, 2010, 15:46:28 ip »

Vesipetsejä niissä näkyy olevan. On tuossa taplettipurkkejakin. Niissä olen kokeillut vesipetsien liukenemista spriihin. Parkkirahoillekin nuo kai kävisi.
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Syyskuu 24, 2010, 16:31:04 ip »

Mulla on kans jo ihan kiva nippu nuita 60cm letkuja. Lähes kaikki on käytettyjä, mut emmä niistä enää kyllä mitään haista... En oo raaskinu menemään heittää kun niitä voi varmasti käyttää johonkin. ;D (FlexLinkissä on vielä ihan kirkkaat letkut, TenderLinkeissä on himmeät)
Mittaliuskapurkkeihin oon tallettanu lasihelmiä, joka värille ja lajille oma purkki ja kylkeen tarra missä lukee mitä sisällä on. Myös somistusneuloja, pieniä hakaneuloja, neppareita jne niissä on hyvä säilyttää.
Pystykanyylien neulansuojuksia. Ne on niin källejä. Niistä saa varmasti jonku kattokruunun vielä väsättyä... ::)
Kanyylin suojatulppia. Ei mitään tietoa mihin voi käyttää. :D
Ampulleja.(muovisia) Kun säästää ampullien varretkin niin ne toimii ruiskuina. Mulla on Jättipullo Ceralan-nimistä voidetta, niin ruiskulla vaan pullosta tyhjään näytetuubiin. Kätevää.  :D
Inskapulloja. Lasisia 10ml Humalog-pulloja.
Thyroxin purkkeja. Ne on NIIIN söpöjä! Tummanruskeaa lasia, valkoinen metallinen kierrekorkki 4cm korkeita 2cm leveitä. Aivan parhaita. Niihin kehtaa laittaa vaikka jotain mitä pitää pitää näkösällä. Jos ne ois isompia niin niihin vois laittaa mausteita. :D

Mäkin vähän suunnittelin tekeväni jotain hassua Diabetespäivän kunniaksi, sitten kun se taas on. Suunnittelin kyllä jotain vähän pienempää, esim että maalaan pilttipurkkeja siniseksi ja laitan tuikut niiden sisälle ja asettelen ne ympyrään meidän pihalle. Toinen yksinkertaisempi ja ehkä tyylikkäämpi vaihtoehto ois jäälyhty jonka kyljessä olis sininen ympyrä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2010, 16:35:22 ip kirjoittanut kivitatti »
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Wappu

• Matkailija
« Vastaus #7 : Syyskuu 24, 2010, 19:09:24 ip »

En itse juurikaan askartele, mutta äitini on käyttänyt OTU:n liuskapurkkien kansia askarteluun. Ihmettelin, kun hän silmät kiiluen hypisteli yhtä purkkia, kun ensimmäisen kerran semmosen näki ja käski ne säästää. Seuraavana pääsiäisenä tuli sitten pääsiäistoivotukseksi tipu, jonka päässä oli musta lippis, se OTU:n kansi siis  ;D
Nyt säästelen hänelle myös pumpun letkuja, saas nähdä mitä niistä syntyy...
Kirjattu
D1 vuodesta 1993
Humalog
Paradigm Veo keväästä 2014
Accu Check Spirit Combo keväästä 2010

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Syyskuu 24, 2010, 19:16:13 ip »

Valkoiset FreesTylen purkinkannet kävis sit vähän tuunaten yo-lakeista.  ;D
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2010, 22:38:53 ip »

Hei!
Roska päivässä-liike ottaa vastaan liuskapurkkeja. Jakavat niitä tempauksissa taskutuhkiksiksi/purkkaroskiksiksi ja järjestävät purkin tuunaustempauksia..
Purkeissa säilötään kotona askarteluhelmiä nuppineuloja jne..
Insuliinikynän neulansuojuksista perheen hyvä askartelija on tehnyt aivan ihania koruja. Idea tuli jostakin käsityölehdestä.
Nyt kerätään mm pumpun kanyylien neulansuojuksia yms. Jotakin niistä tulee...
Päiväkodit varmasti vastaanoottaa myös kaikenlaista "sälää"...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

mustikka

• Aloittelija
« Vastaus #10 : Syyskuu 24, 2010, 22:57:24 ip »

Toi purkkaroskis on muuten aika hyvä idea! pitääpäs ottaa käyttöön.  ;)
Kirjattu
The best kind of a ship is a friendship.

snurri

• Vieras
« Vastaus #11 : Syyskuu 25, 2010, 00:49:42 ap »

Minä merkkaan kunnolla tyhjenneen liuskapurkin ja käytän sitä sitten käytettyjen liuskojen keräilyyn. Tiiviinä pistelyaikoina purkki täyttyy yllättävän nopeasti poisheitettäväksi. 8)
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Syyskuu 25, 2010, 08:29:03 ap »

Roska päivässä-liike ottaa vastaan liuskapurkkeja. Jakavat niitä tempauksissa taskutuhkiksiksi/purkkaroskiksiksi ja järjestävät purkin tuunaustempauksia..
Aivan loistava idea!! Kertakaikkisen mahtava! miten en ole tuotatullut ajatelleeksikaan! Nyt loppuu meillä tuhkakupin pito pihassa kun talonväki ei polta. Kaikille röökaajille vaan mittaliuskapurkki kouraan. "Käytä tätä kun meillä käyt. Käytä muulloinkin. Tyhjennä piharoskikseesi tai omaan tuhkakuuppiisi. Jos se täyttyy liian nopeaa, niin tiedät mitä tulee tehdä. Vähentää polttamista!!" HAH! Mä luulen että kaikki tutut tupakoivat inhoaa mua jollain tasolla kun aina vaahtoan aiheesta kun vaan tilaisuuden saan... ::) Mutta liuskapurkki on ihan paras tähän! Siitä ei pääse hajutkaan läpi kun se on niin tiivis ja paksua tavaraa!!
Ja purukumit kadulla. Yök. Enempää tuskin tarvii sanoa. :-X
Emonen, tää oli ehkä paras käyttökohde tähän mennessä! :D
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Syyskuu 25, 2010, 10:46:47 ap »

Ihan ekaks kun tätä luin että päiväkoteihin, tuli mieleen että sama kuin nykyajan lapsille käpylehmiä tarjoaisi.. ;) mutta hyvä jos kelpaa.  :D
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Syyskuu 25, 2010, 10:52:49 ap »

Minä merkkaan kunnolla tyhjenneen liuskapurkin ja käytän sitä sitten käytettyjen liuskojen keräilyyn. Tiiviinä pistelyaikoina purkki täyttyy yllättävän nopeasti poisheitettäväksi. 8)
Mulla kanssa ihan oma käyttö on jäänyt tuohon käytettyjen liuskojen ja myös lansettien keräilyyn. On helppo sitten heittää täyttynyt purkki roskikseen eikä käytettyjä liuskoja ole jokapaikassa hajallaan. Osa siis menee itselläni ihan tuohon, mutta ylihän niitä kertyy.

Olen myös antanut tyhjän purkin kaverilleni (joka siis polttaa vähän= <5 savuketta päivässä) "hätätuhkikseksi" ja toimii kuulemma hyvin. Eli mulla saattaa olla pari tyhjää purkkia mukana, kun jonnekkin lähdetään ja esim. tänä kuivana kesänä purkit olivat ihan kovassakin käytössä, kun esim. maalla käytiin.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Linkkejä