Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Omenan puolikas ja 4 luumua  (Luettu 5349 kertaa)

lomalle

  • Vieras
Omenan puolikas ja 4 luumua
« : Syyskuu 13, 2010, 20:52:07 ip »

nosti sokerini 6,8 - 18.5 mmol/l
Kirjattu

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2204
Vs: Omenan puolikas ja 4 luumua
« Vastaus #1 : Syyskuu 14, 2010, 08:53:10 ap »

parempi ,puoli pienta omenaa  taikka puoli luumua.    osta vain pienia hetelmia
Kirjattu

lomalle

  • Vieras
Vs: Omenan puolikas ja 4 luumua
« Vastaus #2 : Syyskuu 14, 2010, 10:45:27 ap »

Avocadot voi olla vaikka kuinka suuria.

Kirjattu

LiskoNeito

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 688
Vs: Omenan puolikas ja 4 luumua
« Vastaus #3 : Syyskuu 15, 2010, 20:59:21 ip »

Pitääkö päivän hedelmät vetää kerralla nassuun ? Ei ihme jos sokerit pilvissä ton hedelmä määrän jälkeen.
Itse syön max.2-3 hedelmä/marja-annosta päivässä ripoteltuna useammalle aterialle....esim. aamulla omppu tai banaani, lounaksi menee usein marjasosetta (1-1,5dl) ja rahka tai avokado-banaanisose, iltapalalla mahdollisesti omena tai kourallinen viinirypäleitä.
Omput ei nosta sokereita mulla kovinkaan pahasti, banaani enemmän ja siks banaania vain 1 päivässä.Marjasoseet teen pakastemarjoista soseuttamalla ja canderellia maukeudeksi.
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

lomalle

  • Vieras
Vs: Omenan puolikas ja 4 luumua
« Vastaus #4 : Syyskuu 15, 2010, 21:50:15 ip »

Pitääkö päivän hedelmät vetää kerralla nassuun ? Ei ihme jos sokerit pilvissä ton hedelmä määrän jälkeen.


Kuinka jaat puolikkaan omenan neljään osaan 4 luumua on tietenkin helppo jakaa. Seraavan kerran kun syön yhden peukalonpään kokoisen itse
kasvattamani luumun laitan mukaan desin kermaa. Auttaiskohan se hiilareiden nousuun vai pitäiskö hakea ateriainskaa.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2010, 22:07:57 ip kirjoittanut tyyppi2 »
Kirjattu

Antsu1

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18083
Vs: Omenan puolikas ja 4 luumua
« Vastaus #5 : Syyskuu 16, 2010, 08:43:10 ap »

Kuinka jaat puolikkaan omenan neljään osaan 4 luumua on tietenkin helppo jakaa.
Käytä sitä terävää puukkoa ;D ::)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

LiskoNeito

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 688
Vs: Omenan puolikas ja 4 luumua
« Vastaus #6 : Syyskuu 16, 2010, 13:54:45 ip »

Komppaan Antsua....veitset on keksitty ja voihan ton määrän hedelmiä jakaa päivän eri aterioille aika helposti.Jotkut vaan tekee asioista niin hel***in vaikeita.
Aamulla puolikas omppu, lounaalla luumu, kahvin kanssa luumu, päivällisellä luumu ja iltapalalla luumu. Siinä sulle ilman veistä jaettuna puolikas omppu ja 4 luumua päivän eri aterioille, ei varmaan oo kamalan vaikeeta toteuttaa, eikä ees tartte jakaa omppua neljään osaan.
Ihmettelen mistä muuten saa puolikkaita omppuja, ite oon törmänny kaupoissa vain kokonaisiin omppuihin   ;D
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

lomalle

  • Vieras
Vs: Omenan puolikas ja 4 luumua
« Vastaus #7 : Syyskuu 16, 2010, 16:21:31 ip »

Ideat ovat tosi hyviä.

Puolikkaan omenan saa oman omenapuun alta josta linnut tai madot on syönyt toisen puolen. En viitsi lähteä joka kerta kun syön jotakin hakemaan siihen luumua ulkoa, sisälle ne tuo niitä kuuluisia pieniä banaanikärpäsiä. En myöskään syö kovin usein enkä juo kahvia ollenkaan. Tänään aamulla söin kaalikääryleen ja klo. 16 broilerinkoiven. Nyt juon vihreetä teetä. Sokerit oli äsken 8.6mmol enkä aio sitä nostaa syömällä omenan puolikasta tai 1 kpl peukalonpään kokoista luumua. Joskus tietysti pitää testata mitä hiilareita voi syödä.

Kirjattu

D1-1978

  • Veteraani
  • Viestejä: 1772
  • Levemir, Liprolog, D1
Vs: Omenan puolikas ja 4 luumua
« Vastaus #8 : Syyskuu 22, 2010, 17:27:12 ip »

Luumu, banaani, kuivatut hedelmät/marjat nostavat todella nopeasti verensokerin sekä D1 että D2:lla, koska kaikissa on nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja. Omena sinänsä on suht hidas hiilihydraatti, tosin minulla sekin on nopea (HH-herkkä D1).

Tietoja sokerin imeytymisnopeudesta löytyy esim. glykeeminen indeksi googlaamalla ja tuo on ihan ravintoterapeutin perustietoja. Se HH-määrä ei aina ole kaikkein ratkaisevin, vaan se, miten ruoan sokeri imeytyy. Marjat pensaasta poimittuna D2:lla nostavat sokereita hitaammin (D1:llä nopeammin, esim. mansikat, mustikat, vadelmat, viinimarjat ovat paljon hitaampia kuin luumu/riikuna).
Kirjattu

rasvis

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3633
Vs: Omenan puolikas ja 4 luumua
« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2010, 14:36:37 ip »

nosti sokerini 6,8 - 18.5 mmol/l

sun pitää nyt vaan tiukasti yrittää hankkia ne vitamiinit pekonista,rasvasta ja (monista) purkeista.
Kirjattu

lomalle

  • Vieras
Vs: Omenan puolikas ja 4 luumua
« Vastaus #10 : Syyskuu 24, 2010, 16:06:02 ip »

ei onneksi kuitenkaan lihotushormooni insuliinista
Kirjattu

Antsu1

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18083
Vs: Omenan puolikas ja 4 luumua
« Vastaus #11 : Syyskuu 24, 2010, 16:29:51 ip »

Luumu, banaani, kuivatut hedelmät/marjat nostavat todella nopeasti verensokerin sekä D1 että D2:lla, koska kaikissa on nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja. Omena sinänsä on suht hidas hiilihydraatti, tosin minulla sekin on nopea (HH-herkkä D1).

Tietoja sokerin imeytymisnopeudesta löytyy esim. glykeeminen indeksi googlaamalla ja tuo on ihan ravintoterapeutin perustietoja. Se HH-määrä ei aina ole kaikkein ratkaisevin, vaan se, miten ruoan sokeri imeytyy. Marjat pensaasta poimittuna D2:lla nostavat sokereita hitaammin (D1:llä nopeammin, esim. mansikat, mustikat, vadelmat, viinimarjat ovat paljon hitaampia kuin luumu/riikuna).
Jaa, yllättäen ainakin tämän listan perusteella luumu ei omaa isoa GI:tä, siis tuore luumu. On jopa omenaakin hitaampi ;)
http://www.kotkansiipi.com/Page48.htm (verrokkina valkoinen leipä)

Lainaus
HEDELMÄT

Omena                                                  52
Omenamehu                                          58
Banaani, kypsä                                      84
Banaani, ylikypsä                                  74
Kirsikka                                                32
Hedelmäcocktail                                   79
Aprikoosi, kuivattu                               44
Appelsiini                                              62
Appelsiinimehu                                      74
Sitruuna                                          alle 20
Greippi                                                   36
Greippimehu                                           69
Kiiwi                                                       75
Mango                                                    80
Rusina                                                    93
Viinirypäle                                             61
Vesimeloni                                           103
Papaija                                                  83
Persikka                                               40
Päärynä                                                 50
Mansikka                                              45
Ananas                                                  94
Verkkomeloni                                        93
Luumu                                                    34

Kaiken lisäksi luumussa on myös väöhemmän hiilareita pre 100g kuin esim. omenassa. Ja nopeuashan vaikuttaa inskan ajoitukseen ja se todellinen hiilarimäärä annostukseen, näin siis ainakin minulla. Ja kaiken päällä on vielä se yksilöllisyys :)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

lomalle

  • Vieras
Vs: Omenan puolikas ja 4 luumua
« Vastaus #12 : Syyskuu 24, 2010, 16:37:49 ip »

Appelsiini lihottaa varmaankin enemmän kun omena. Mulla ja vaimolla nousi paino Thaimaassa muutamassa päivässä 3kg. Syötiin aika paljon erilaisia hedelmiä, enään ei syödä.
Katso hedelmien aiheuttama painon nousu (tarina ei ole minusta) http://www.iltalehti.fi/nettitv/?26845303
Kirjattu
 

Linkkejä








Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59