Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417081 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Huonot hiilihydraatit vievät hautaan  (Luettu 16095 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Huonot hiilihydraatit vievät hautaan
« Vastaus #45 : Syyskuu 19, 2010, 17:33:29 ip »

Uskomatonta miten ero voi olla noin suuri!! 1ky 10mmol!!! käsittämätöntä. mulla se vaatii 5ky. Jos on sokerit korkealla niin vielä enemmän!
Paljonko sulla menee perusinskaa? Ei varmaan kovin montaa yksikköä vuorokaudessa...

10,6 yksikköä menee perusinskaa ja boluksia suurin piirtein saman verran.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Syyskuu 19, 2010, 17:37:34 ip »

Samoin jos vaikka ateriainska myöhästyy reilun tunnin ja olet styönyt vaikkapa 30gHH, niin sokerit on nousseet lähes 15mmol/l ylöspäin. Tuon keskiarvon mukaanhan nousua pitäis olla vain 6 mmol/l ::).
Noin se mulla menee. Esim yks päivä sokerit oli yli 30, ja vaikka en ois koko päivänä bolustanu ateriainskaa kertaakaan, niiden ei ois pitäny olla niin korkealla, koska en ollu syöny kun jonku 50ghh ja aamulla oli ihan normaalit sokerit. Kun mitään muuta syytä ei löytynyt, oletan että letkussa on ollut iso ilmakupla, jonka takia oon jääny ilman perusinskaa muutamaksi tunniksi, ja sen takia ne on noussu niin kovasti. Mutta tämä kyllä kuuluu jo tonne hyperglykemia-puolelle...  ::)

10,6 yksikköä menee perusinskaa ja boluksia suurin piirtein saman verran.
mulla perusinskaa menee 19,9ky/vrk ja boluksia päivästä riippuen about 10ky
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #47 : Syyskuu 19, 2010, 18:38:39 ip »

Samoin jos vaikka ateriainska myöhästyy reilun tunnin ja olet styönyt vaikkapa 30gHH, niin sokerit on nousseet lähes 15mmol/l ylöspäin. Tuon keskiarvon mukaanhan nousua pitäis olla vain 6 mmol/l ::).
Noin se mulla menee. Esim yks päivä sokerit oli yli 30, ja vaikka en ois koko päivänä bolustanu ateriainskaa kertaakaan, niiden ei ois pitäny olla niin korkealla, koska en ollu syöny kun jonku 50ghh ja aamulla oli ihan normaalit sokerit. Kun mitään muuta syytä ei löytynyt, oletan että letkussa on ollut iso ilmakupla, jonka takia oon jääny ilman perusinskaa muutamaksi tunniksi, ja sen takia ne on noussu niin kovasti. Mutta tämä kyllä kuuluu jo tonne hyperglykemia-puolelle...  ::)

Niin, siis mä hain nimenomaan tilannetta, josssa perusinska ois kunnossa, mutta bolukset puuttuit. Tuo sun arvos vastais aika hyvin sitä, että mä söisin 50g hiilareita ilman boluksia, eli nousua hyvinkin 20-25 mmol/l. Mutta tosiaan jos sulla nousee vain 2mmol/l, niin eihän ton pitäis aiheuttaa kuin sellanen 10 mmol/l nousu.

Tosiaan, ei ole juuri tän otsikon alle kuuluvaa, olemmepahan taas livenneet, joten eiköhän palata oikeisiin osioihin. Toisaalta hiilariasiaa kuitenkin ;)

Jaahas, sauna odottaa...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #48 : Syyskuu 19, 2010, 18:55:45 ip »

Asiaan niin. Miksi ne huonot hiilarit on niin helvetin herkullisia? Miksi ihminen himoitsee sokeria ja rasvaa, vaikka kumpikaan ei ole terveellistä suurina määrinä?
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

jester

• Veteraani
« Vastaus #49 : Syyskuu 21, 2010, 00:33:53 ap »

nama hiilihydraatit on hyvia,kylla sika ja sokeri tautinen lihoo........nama taas on huonoja,sika  ei liho  ja sokeri tautinen  on nalissaan   ,tai kuolee nalkaan.        minulla on vain hitaita tai nopeita           
Kirjattu

espionage

• Matkailija
« Vastaus #50 : Syyskuu 21, 2010, 10:55:42 ap »

Asiaan niin. Miksi ne huonot hiilarit on niin helvetin herkullisia? Miksi ihminen himoitsee sokeria ja rasvaa, vaikka kumpikaan ei ole terveellistä suurina määrinä?

Koska molemmat sisältävät reilusti energiaa ja ihmisellä on vaisto kerätä ravintoa elimistöönsä selvitäkseen hengissä?
Kirjattu
D1 vuodesta 1997, Levemir + Novorapid

HbA1c
7.0% / 53 labra (28.9.2015)
7,5% labra (6.4.11)
7,7% labra (23.2.10)
7,2% pika (30.12.09)
7,8% pika (23.9.09)

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #51 : Syyskuu 21, 2010, 14:19:09 ip »

Koska molemmat sisältävät reilusti energiaa ja ihmisellä on vaisto kerätä ravintoa elimistöönsä selvitäkseen hengissä?

Kylläpä juuri näin...lisäksi PIRU ja Jumala hallitsevat maailmaa ja ovat jakaneet ravintoasiat keskenään,kun eivät kumpikaan ole (vielä) suoraan päässeet voitolle.
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #52 : Syyskuu 21, 2010, 14:29:19 ip »

Karhut on viisaaampia kun ihmiset. Ne lihottavat itsensä sienillä ja marjoilla ennen talviunia. Eikä ne ole huonoja hiilareita mutta lihottavat silti ainakin karhun. Mielestäni harvempi eläin lihottaa itsensä rasvalla ja lihalla. Lihansyöjät lähtevätkin etelänmaille viettämään talvea hyvässä ja hoikassa kunnossa. Hiilarinsyöjät keräävät hiilareita syömällä läskiä että voivat olla täällä kylmässä pitkän talven.

Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #53 : Syyskuu 21, 2010, 16:09:45 ip »

Jääkarhut ainakin syö enimmäkseen läskiä. Hylkeistäkin ne syö läskit ja jättää lihasosat syömättä, ellei sitten ole kova nälkä: silloin kelpaa vaikka ihmisliha  ::)
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

lomalle

• Vieras
« Vastaus #54 : Syyskuu 21, 2010, 16:53:14 ip »

Ei jääkarhut ollekkaan kovin lihavia, turkki hämää eivätkä ne pääsääntöisesti nuku talviunta. Eikä niiden tarvi lihottaa itseeensä hiilareilla koska lihaa on saatavissa yleensä ympäri nuoden. Pingviinin lihaa ei jääkarhut luonnossa syö ollenkaan. Mikähän mahtaa olla syy?

Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #55 : Syyskuu 21, 2010, 19:49:59 ip »

Ei jääkarhut ollekkaan kovin lihavia, turkki hämää eivätkä ne pääsääntöisesti nuku talviunta. Eikä niiden tarvi lihottaa itseeensä hiilareilla koska lihaa on saatavissa yleensä ympäri nuoden. Pingviinin lihaa ei jääkarhut luonnossa syö ollenkaan. Mikähän mahtaa olla syy?

Heh, ne eivät taida viihtyä ihan samoissa ilmansuunnissa, jääkarhtu Pohjoisnavan lähettyvillä, pingviinit Etelänapamantereella, vaikka onhan niitä tropiikissakin - tästä vaan ei yleensä mainintaa löydä ;)
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #56 : Joulukuu 02, 2010, 09:37:40 ap »

MOI sokeriset

Yleiskuva, jonka näistä kirjoituksista saa on aika toivoton. Puhutaan "knoppitietoja", joista tutkijatkaan eivät ole yhtä mieltä. Asiat ovat kyllä vaikeita. En ole oikein löytänyt kirjoitusta, joka antaisi TOIVOA paremmasta diabeetikkojen kohdalla. Diabetesliitto antaa ruokaohjeita, joilla veren sokerin pitäminen aisoissa on mahdoton. Lääkärit tutkivat potilaita MILLOIN on laseroitava, tai jalka amputoitava. Toivottoman tuntuista.
On kuitenkin olemassa tapa hoitaa veren sokerin tasapaino kuten TERVEILLÄ. Olen itse sen kokenut. Yksinkertaisesti se on ruokavalio. Amerikkalainen RICHARD BERSTEIN on tällaisen kehittänyt. (Katsokaa netistä loput.. siellä on kaikki menetelmät kerrottuna). Koska meidän vaivamme kuitenkin kuuluu lääkärin kontrollin piiriin, toivoisi tähän mukaan diabeteslääkäreitä. Monet heistä tuntevat ko. menetelmän. Toivoisi heidän tulevan esille. Minua on varoitettu "isosta" määrästä proteiinia, joka pilaa välittömsäti munuaiset. Tässä lukuja: syön: 100 g/ vrk proteiinia. (terveelle suositus 1g/paino-kg), 30-40 g hiilihydraatteja, rasvoja en varsinaisesti laske, mutta ei erityisen paljon. Painan 70 kg, paino putosi alussa 8 kg mutta on nyt paikallaan. Metsuri en ole (tuskin monikaan 1-diab. voi olla rankassa työssä ...ei ainaaan pitäisi). Diab. ollut tosin vasta 6 v. Nyt HBA1C=5% luokkaa, hypot lieviä, 3-ateriaa vrk, ei välipaloja. Aterian voi jättää milloin tahansa väliin jne. Eli mukavia asioita. Toivon joidenkin saavan TOIVOA tällaisesta.
Kirjattu

Annapauliina

• Vieras
« Vastaus #57 : Joulukuu 02, 2010, 10:41:11 ap »

Erkku, minä olen lueskellut kohta kolme vuotta palstaa ja siinä sivussa saanut paljon oppia sairaudesta (kiitos siitä kaikille aktiivisille kirjoittajille). Minusta täällä on paljon myös toivoa antavia ja positiivisia, huumorintajuisia kirjoituksia.

Täällä on paljon konkareita ja kun on hiilihydraateista kyse, uskon, että valtaosa Kohtauspaikan jäsenistä ovat melkoisia asiantuntijoita kroppansa suhteen, eri ruoka-aineiden vaikutukset selviää mittaamisella ja sitä me tehdään paljon.

Kun alkuvuodesta 2008 D2 minulla todettiin sain omasta toiveestani kokeilla puoli vuotta ruokavaliolla korjata arvoja. Silloin en vielä tiennyt tarpeeksi vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, vähensin luonnostaan niitä kuitenkin, tuohon aikaan kului n. 100-120 g/pv. Ja koska laihdutin vuosia, ei sokereilla hurrattu ennenkään, mutta makeutusaineita ja mahdollisimman rasvattomia tuotteita käytin 10 vuotta putkeen ja laskin kaloreita hullun kiilto silmissä. Joku siinä yhtälössä ei toiminut, välillä onnistuin kuitenkin laihtumaan ja sitten paino hiipi aina takaisin.

Sain lääkityksen, Diformin 750 mg x 4/vrk. Lääke on aika tujua vatsalle ja olinkin ensimmäiset kuukaudet jatkuvalla ripulilla, myös painoa tippui aluksi sen vuoksi. Kesti vuoden päivät kun vihdoin pääsin siedettävään sokeritasapainoon, mutta painoa ei saanut pudotettua millään ilveellä. Opettelin myös ahkerasti eri ruoka-aineiden vaikutuksia sokereihin alusta pitäen.

Vuosi sitten aloin miettimään mitä tässä enää voi kokeilla, kun kaikenlaiset ruokavaliot on testattu vuosien varrella. Kyselin työterveyslääkäriltä ja myöhemmin myös terveyskeskuslääkäriltä, voisinko kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota. Molemmat kielsivät, mutta sukulaislääkäri sen sijaan sanoi, että niin kauan kun sulla munuaiset on ok, niin yritä ihmeessä (hänkin otaksui tämän olevan erityisen proteiinipitoinen strategia), kun munuaisvaurioita tulee, se on myöhäistä. Niinpä rohkaistuin ja aloin lukemaan asiasta enemmän.

Minusta se oli ihan maalaisjärjellä ajalteltavissa oleva asia jättää sokerit ja sokeristuvat ruuat kokonaan pois ja näin yritin parantaa omia arvojani. Ei sitä oikein tajunnutkaan kuinka paljon sitä päivän mittaan tuli sellaisia syötyä, vaikka annokset olivat pieniä, enkä kauhea leipähirmukaan ollut. Turvotus häipyi samoin tein, vatsa tuli kuntoon ja lääkkeet sai puolitettua jo parin kuukauden sisään. Laihtumista ei ole juuri vaa'alla mitattuna tapahtunut (hitaasti putosi n. 6 kg ja pari vaatekokoa pieneni), mutta ainakin lihoaminen on päättynyt.
Proteiinipitoisia ruokia syön ihan virallisen suosituksen mukaan (en harrasta raskasta liikuntaa, pitkiä kävelylenkkejä vain, joten pärjään kyllä tavallisella määrällä). Liika proteiini sokeristuu myös.

Nyt 9 kk:n jälkeen jatkan samaan malliin. Laihdutusmuodoksi tästä ei minun kohdalla ollut, mutta hienoa on moni muu korjaantunut asia: voimakkaat heilahtelut sokereissa ovat loppuneet, ei tule heikotuksia yms. oireita (ei tarvitse enää "varaeväitä" kuljetella mukana varmuuden vuoksi), vatsa on kunnossa ja iho voi hyvin. Syön kolme kertaa päivässä.

Syksyllä on aamusokerit alkaneet jälleen kohoamaan seiskan päälle, tasoittuvat kyllä päivän mittaan. Sairausaikana en ole alle 6 lukemiin päässyt, mutta olen tyytyväinen, jos ne pysyttelevät alle 6,5. Näyttää siltä, että pitää ehkä sittenkin lisätä lääkitystä vähän, minun kohdalla ei saavutettu terveen lukemia, vaikka monelle muulle on auttanut.

Aluksi olin innoissani, olin ihan varma, että syksyyn mennessä vielä "paranen", mutta nyt on pakko myöntää, että tässä on niin monta muutakin tekijää mukana, ettei aina ruokavaliolla pysty kokonaan korjaamaan. Saattaa olla, että silloin heti alkuunsa, kun olisin tajunnut tätä kokeilla, olisi vaikutus ollut suurempi. Itsellä krooninen unettomuus, stressiä, keski-ikä, jolloin naisen hormonitoiminta muuttuu muutenkin jne. Ihmisen kroppa on monimutkainen ja yksilöllinen, joten ei auta kuin kokeilla mikä omalla kohdalla tepsii parhaiten. Ehkä olen kuitenkin onnistunut sairauden etenemistä hidastamaan näin, ken tietää. Samalla linjalla aion jokatapauksessa jatkaa, tämä on kuitenkin helppoa ja olo on hyvä.
Kirjattu
D2 vuodesta 2008

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #58 : Joulukuu 03, 2010, 21:40:24 ip »

jääkarhut kyllä syövät nimenomaan rasvaa, jopa proteiini on liian kuluttavaa niiden elimistölle.

Maakarhut taas syövät hiilareita (marjoja jne.)  josta saavat talveksi kunnon rasva kerroksen

(eli jääkarhun massa on pääosin raSVAA)
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Linkkejä