Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6905 jäsentä  •  417062 viestiä  •  19929 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi jeminal, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Huonot hiilihydraatit vievät hautaan  (Luettu 16066 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Huonot hiilihydraatit vievät hautaan
« Vastaus #30 : Syyskuu 18, 2010, 20:06:20 ip »

no itse olen mittaillut vs:ää erilaisten hh lähteiden jälkeen ja tulos karkeasti tämä:

sokeri nostaa korkealle ja laskee "pian" (tunneissa)

ruisleipä: nostaa yhtä korkealle , mutta pysyy ylhäällää "tosi pitkään"  (esim 15 tuntia)

Samanlaisia kokemuksia: ruisleipä nostaa verensokerit ylös ja sinne ne myös jää, siinä missä sokerin syönnin jälkeen verensokerit laskee nousun jälkeen takaisin. Pikainsuliini sopii siis paremmin sokerin syöntiin kuin ruisleivän syöntiin, sillä pikainsuliinin vaikutus loppuu siinä vaiheessa, kun ruisleivän verensokereita nostava vaikutus vielä jatkuu. Silti syön ruisleipää, koska pidän siitä tosi paljon. Eli otan virallisterveellisistä suosituksista ne, jotka minua miellyttävät = rusinat pullasta  ;D
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

jester

• Veteraani
« Vastaus #31 : Syyskuu 18, 2010, 21:18:18 ip »

leivan   GI voitaan muuttaa.  annetaan hiivan toimia sanotaan 4-5 vuorokautta. kunnes paistetaan. leipomoissa tai tehtaassa ei kayteta hiivaa.  vaan nostatetaan leivin jauheella.leivan GI sattaa olla  alle 30  kun on sotkettu paljon  ilmaa ja vetta. kutistuu  paahtettaessa  enempi kuin puolet
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #32 : Syyskuu 18, 2010, 21:31:09 ip »

meni noin puoli vuotta,kunnes onnistuin selvittamaan muutaman  akillisen  rajun hypon.    vastaavat tapaukset  terveilla, pumpuli pellolla.       sanovat tapahtuu hassuja asioita
Kirjattu

taitsa

• Vieras
« Vastaus #33 : Syyskuu 18, 2010, 22:08:12 ip »

leipomoissa tai tehtaassa ei kayteta hiivaa.  vaan nostatetaan leivin jauheella.
Siis täh? Älä nyt viitsi,vai vielä leivinjauhetta.Kakut esim. leivinjauheella nostatetaan.Vai olenko väärässä...  :o Taikinanjuuri????

Oli sitten"hyviä tai huonoja"hiillihydraatteja,niin kuollaan me ennemmin tai myöhemmin,söit tai et.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Syyskuu 18, 2010, 22:29:17 ip »

leipomoissa tai tehtaassa ei kayteta hiivaa.  vaan nostatetaan leivin jauheella.
Siis täh? Älä nyt viitsi,vai vielä leivinjauhetta.Kakut esim. leivinjauheella nostatetaan.Vai olenko väärässä...  :o Taikinanjuuri????

Oli sitten"hyviä tai huonoja"hiillihydraatteja,niin kuollaan me ennemmin tai myöhemmin,söit tai et.
Tuo loppukommentti on osuva ;D Noinhan se menee ;)

Kyllä mun käyttämissä vaaleissakin leivissä lukee raaka-aineissa ihan selvästi hiiva, jopa sokeripullassakin on hiivaa. Kakut ja pikkuleivät on tosiaan eri juttu.

Taikinajuuri kuuluu ainakin kunnon ruisleipään, siis ns. hapanleipään, mitä myös taitaa kaupoista löytyä, mutta toki vähemmän kuin noita normaaleja hiivalla valmistettuja ruisleipiä.

Eli et ole väärässä, Taitsa ;)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

lomalle

• Vieras
« Vastaus #35 : Syyskuu 19, 2010, 13:17:09 ip »

Taikinajuuri tai leivinjauho ei tee leivonnaisista yhtään terveellisempiä 2-sokeritautisille. Ykkösillä on mahdollista syödä leipää ja pistää sen mukaisesti inskaa koska he tarvitsevat inskaa vain sen verran mitä heiltä puuttuu ns. normaalin verrattuna. Vaikka 2-sokeritautinen käyttäisikin ravintoinskaa niin leipä eikä muutkaa huonot hiilarit sovi ellei ole itsetuhoista tyyppiä koska huonojen hiilareiden syöminen vaatii paljon ylimääräistä inskaa verrattuna ns. normaaleihin. 2-sokeritautisilla ei insuliini tehoa siten että riittäisi huonoille hiilareiile muutenkuin lisäämällä lääkitystä.

Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Syyskuu 19, 2010, 13:25:02 ip »

No minä ainakin vastasin vain väittämään, että leipomoissa tai tehtaissa ei käytettäisi hiivaa vaan leivinjauhetta ;) Siis oikaisin tuota käsitystä ainakin suomalaisten leipomoiden yleisemmin tuottamien leipien ja "pullataikanapullien" kohdalta :)
Kirjattu
Antsu1

Justjoo

• Vanha tekijä
« Vastaus #37 : Syyskuu 19, 2010, 14:57:23 ip »

klassinen aforismi lienee paikallaan, "Ei elämästä selviä hengissä" 

http://www.youtube.com/watch?v=3BpytuVZFYI
Kirjattu
Huono onni ei koskaan muserra sitä, joka ei ole antanut hyvän onnen pettää itseään.

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Syyskuu 19, 2010, 16:39:17 ip »

ruisleipä nostaa verensokerit ylös ja sinne ne myös jää, siinä missä sokerin syönnin jälkeen verensokerit laskee nousun jälkeen takaisin. Pikainsuliini sopii siis paremmin sokerin syöntiin kuin ruisleivän syöntiin, sillä pikainsuliinin vaikutus loppuu siinä vaiheessa, kun ruisleivän verensokereita nostava vaikutus vielä jatkuu.
Mun mielestä se menee niin, että ensin pistetään inska ja sitten syödään ruisleipä. Inska alkaa laskea suunnilleen samaan aikaan kun ruisleipä alkaa nostaa, ja näin ollen ne kumoavat toistensa vaikutuksen ja verensokeri ei juuri muutu. Mulla ei ainakaan ruiseipä vaikuta inskaa pidempään. 10ghh on 10ghh. Oli se sitten sokeria tai ruista. 10ghh nostaa 2mmol/l ja 1ky inskaa laskee 2mmol/l. Ennemmin mulla käy niin että sokerille pistetty inska vaikuttaa pidempään kuin sokeri, ja vs laskee liian alas.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Syyskuu 19, 2010, 16:55:51 ip »

ruisleipä nostaa verensokerit ylös ja sinne ne myös jää, siinä missä sokerin syönnin jälkeen verensokerit laskee nousun jälkeen takaisin. Pikainsuliini sopii siis paremmin sokerin syöntiin kuin ruisleivän syöntiin, sillä pikainsuliinin vaikutus loppuu siinä vaiheessa, kun ruisleivän verensokereita nostava vaikutus vielä jatkuu.
10ghh on 10ghh. Oli se sitten sokeria tai ruista. 10ghh nostaa 2mmol/l ja 1ky inskaa laskee 2mmol/l. Ennemmin mulla käy niin että sokerille pistetty inska vaikuttaa pidempään kuin sokeri, ja vs laskee liian alas.
No tuo 1ky laskee 2mmol/l ja 10gHH nostaa 2 mmol/l on taas niitä keskiarvoja, jotka eivät kaikille päde, eivät edes kaikille 1-tyypeille saati sitten 2-tyypeille.

Esim. mulla 1ky laskee noin 4-5 mmol/l ja 10gHH nostaa saman verran. Noiden kaavojen perustanahan kait (muistelen :-[) oli noin 70kg painava henkilö, jonka vuorokauden inskamäärä ois noin 40ky. Kaavojen avulla voi ainakin jokainen 1-tyyppiläinen yrittää laskea oman suteensa hiilareiden ja pistetyn inskan välille. Itselleni esim. suoraan kaavojen avulla tuli 1 ky:n vaikutukseksi yli 3 mmol/l, mutta testien mukaan mennään yli 4 mmol/l.

Eli tuon määritelmän mukaan olisin jo monesti ollut tosi hankalassa hypo/hyper -tilanteessa. Tuo pitää kaikkien muistaa noita yleisiä määritelmiä funtsiessaan eli niitä ei voi kylmästi soveltaa, vaan asia on tsekattava ensin.

Ja pumppulaisten kannattaa muistaa, että pumpun avulla voi hyvin huomioida noita imeytymiseroja. Tosin esim. diabeteskeskuksen pumppukurssilla ammattilaiset kertoivat, että nuo bolusten antotavat ovat aivan alikäytettyjä ominaisuuksia, kurssilaisistakaan (siis kaikki pumppulaisia) osa ei edes tiennyt mitä ovat hidastetut/yhdistelmä bolukset saati että olisivat niitä kokeilleet (tää siis vinkkinä d1-naiselle, jolla ruisleipä siis on liian hidasta ;)).
Kirjattu
Antsu1

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Syyskuu 19, 2010, 16:58:04 ip »

Näin se menee minullakin sekä monilla muillakin kuten kivitatti kertoi.

Valitettavasti monet ei taida sitä ymmärttää kun todellinen syy sokereiden liian suureen nousuun voi ollakin virheellisesti pistetyssä insuliin määrässä.

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Syyskuu 19, 2010, 17:11:34 ip »

No en minä nyt sitä tarkottanukaan että se menis kaikilla samoilla määrillä vaan, äh, antaa olla. Aivan sama.
Tarkotin että iska ja sokeri kumoaa toisensa kun niitä on samassa suhteessa ja mulla ei ainakaan verensokeri nouse ruisleivän syönnistä sen enempää kuin vaaleastakaan leivästä. Mulla inska vaikuttaa yleensä pidempään kuin hiilarit.
Liian monimutkaista päättelyä flunssaiselle.  :P
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Syyskuu 19, 2010, 17:11:45 ip »

10ghh on 10ghh. Oli se sitten sokeria tai ruista. 10ghh nostaa 2mmol/l ja 1ky inskaa laskee 2mmol/l. Ennemmin mulla käy niin että sokerille pistetty inska vaikuttaa pidempään kuin sokeri, ja vs laskee liian alas.

Mulla 10g hh nostaa sokereita noin 10 millimoolia ja yks yksikkö inskaa laskee n 10 millimoolia. Se tarkoittaa sitä, että jos hiilareiden tai insuliinin määrä on vähänkään väärä, mennään metsää puoleen taikka toiseen.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Syyskuu 19, 2010, 17:13:55 ip »

Uskomatonta miten ero voi olla noin suuri!! 1ky 10mmol!!! käsittämätöntä. mulla se vaatii 5ky. Jos on sokerit korkealla niin vielä enemmän!
Paljonko sulla menee perusinskaa? Ei varmaan kovin montaa yksikköä vuorokaudessa...
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Syyskuu 19, 2010, 17:22:01 ip »

Näin se menee minullakin sekä monilla muillakin kuten kivitatti kertoi.

Valitettavasti monet ei taida sitä ymmärttää kun todellinen syy sokereiden liian suureen nousuun voi ollakin virheellisesti pistetyssä insuliin määrässä.

Viljo
Varmasti monella voi syy olla tuokin, mutta sitten on meitä, joilla pienetkin määrät (niin hiilareita kuin inskaakin) vaikuttavat todella reilusti. Jotkut sanovat, ettei 10gHH vaikuta paljon mitään, mutta minulla tuollainen 4-5 mmol/l nousu on selviö. Samoin jos vaikka ateriainska myöhästyy reilun tunnin ja olet styönyt vaikkapa 30gHH, niin sokerit on nousseet lähes 15mmol/l ylöspäin. Tuon keskiarvon mukaanhan nousua pitäis olla vain 6 mmol/l ::).
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä