Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6906 jäsentä  •  417074 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Myymeli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Huonot hiilihydraatit vievät hautaan  (Luettu 16083 kertaa)

E O J

• Lentävä kynä
Vs: Huonot hiilihydraatit vievät hautaan
« Vastaus #15 : Syyskuu 08, 2010, 10:00:40 ap »

Nämä kaikki käsitteet toimivat näin vain teoriassa, käytäntö on paljon monimutkaisempi.

Kyllä, aina on hyvä huomioida ns. selittämätön tekijä  ;D  Minulla tuollaisista tekijöistä on kokemusta vähän liikaakin - vaikkapa tuo joskus mainitsemani äkillinen, raju hypoglykemia välittömästi aterian jälkeen...
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Syyskuu 08, 2010, 10:15:51 ap »

Nämä kaikki käsitteet toimivat näin vain teoriassa, käytäntö on paljon monimutkaisempi.

Kyllä, aina on hyvä huomioida ns. selittämätön tekijä  ;D  Minulla tuollaisista tekijöistä on kokemusta vähän liikaakin - vaikkapa tuo joskus mainitsemani äkillinen, raju hypoglykemia välittömästi aterian jälkeen...

Minullekin nuo olivat käsittämättömiä kunnes löytyi edes yksi järjellinen selitys tutkimusten avulla. Kun sain ihan todisteet siitä kuinka paljon hitaamin mun vatsa toimi kuin keskivertoihmisen, niin selvisi monta aiemmin selittämätöntä tekijää. Ja kun vielä selitettiin, miten tilanne elää koko ajan eli välillä vetää hyvin, välillä ei, niin löytyi ainakin syy, joka oli helppo hyväksyä ja alkaa hanskaamaan hoitoa tuo tiedostaen.

Mutta aina jää niitä ?-tilanteita, se vaan on pakko hyväksyä vaikkei haluaisikaan :( Se on tämä diabetes sellainen kaveri ::)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Syyskuu 08, 2010, 10:23:44 ap »

Kyllä, aina on hyvä huomioida ns. selittämätön tekijä  ;D  Minulla tuollaisista tekijöistä on kokemusta vähän liikaakin - vaikkapa tuo joskus mainitsemani äkillinen, raju hypoglykemia välittömästi aterian jälkeen...

Minullekin nuo olivat käsittämättömiä kunnes löytyi edes yksi järjellinen selitys tutkimusten avulla. Kun sain ihan todisteet siitä kuinka paljon hitaamin mun vatsa toimi kuin keskivertoihmisen, niin selvisi monta aiemmin selittämätöntä tekijää. Ja kun vielä selitettiin, miten tilanne elää koko ajan eli välillä vetää hyvin, välillä ei, niin löytyi ainakin syy, joka oli helppo hyväksyä ja alkaa hanskaamaan hoitoa tuo tiedostaen.

Mutta aina jää niitä ?-tilanteita, se vaan on pakko hyväksyä vaikkei haluaisikaan :( Se on tämä diabetes sellainen kaveri ::)

Juu... Minun tapauksessani tuo hitaasti toimiva vatsa ei oikein sovi selitykseksi.  Mutta sellainen mahdollisuus on kyllä olemassa, että olin onnistunut antamaan (8 mm:n neulalla) pikainsuliiniannoksen suoraan johonkin (pieneen) suoneen. Tosin minua yhä ihmetyttää, kuinka tuo olisi mahdollista. Minä kun en koskaan ole ollut mikään mestari tikanheitossakaan...  :D
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Syyskuu 08, 2010, 10:38:34 ap »

No minä olen (lääkärin mukaan) onnistunut kerran antamaan 8mm neulalla Lantuksen suoneen, jolloin seuraus oli, että se muuttuikin pikainsuliiniksi nopeudeltaan ja kunnon hypo (pari "tajutonta tuntia") tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta, kun aamiainen ei ollut vielä valmis eli vasta olin sitä alkanut valmistelemaan. No kahvi oli hyvin hautunutta siitä toipuessani ja aamiaiselle lopulta könyttyäni ;)
Kirjattu
Antsu1

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Syyskuu 08, 2010, 11:30:22 ap »

Lainaus
... kunnon hypo (pari "tajutonta tuntia") tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta ...
Näin kävi - valitettavasti - myös minulle. Tosin - nopeasta "ensiavusta" johtuen - hypon kesto jäi vain muutamaksi minuutiksi...

Lainaus
Mutta aina jää niitä ?-tilanteita, se vaan on pakko hyväksyä vaikkei haluaisikaan
Juu. Diabetes voi toisinaan olla melkoisen ravisteleva tauti  ;D  Eikä käytettyjen insuliiniannosten koko välttämättä aina kerro kaikkea... Pienenkin insuliiniannoksen vaikutus saattaa -huonolla onnella - olla kauhistuttava  :o
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Syyskuu 08, 2010, 12:10:22 ip »

Lainaus
... kunnon hypo (pari "tajutonta tuntia") tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta ...
Näin kävi - valitettavasti - myös minulle. Tosin - nopeasta "ensiavusta" johtuen - hypon kesto jäi vain muutamaksi minuutiksi...

Lainaus
Mutta aina jää niitä ?-tilanteita, se vaan on pakko hyväksyä vaikkei haluaisikaan
Juu. Diabetes voi toisinaan olla melkoisen ravisteleva tauti  ;D  Eikä käytettyjen insuliiniannosten koko välttämättä aina kerro kaikkea... Pienenkin insuliiniannoksen vaikutus saattaa -huonolla onnella - olla kauhistuttava  :o
Moi Antsu1 ja EOJ!
Mitenkähän tämän meidän tietämän tosiasian osaisi kertoa Kuntien päättäville viranhaltijoille kun kaiken maaliman koplikaatiot lisäävät hypojen määriä ja avun saamisemme kokoajan asuinkunniltamme heikkenee.

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Syyskuu 08, 2010, 12:22:53 ip »

Heitänpä ajatuksen pohdittavaksi:
Perinteisesti jaetaan insuliinihoito perus- ja ateriainsuliiniin. Omiin havaintoihini perustuen tuntuu, että pelissä on kolmaskin insuliini, erränlainen piiloinsuliini, joka "muhii" elimistössä astuen peliin arvaamattomina ajankohtina ilman mitään säännönmukaisuutta. Joskus se on purkautunut ja sen varastot ovat vähentyneet jolloin perus- ja ateriainsuliinia menee enemmän kuin keskimäärin. Joskus sitä on elimistössä varastoituneena enemmän, jolloin perus- ja ateriainsuliinia menee vähemmän.
Tämän "piiloinsuliinin" määrää ei voi mitata, mutta esim. runsas liikunta saa sen osallistumaan insuliinivaikutukseen, ja tämän jälkeen sitä on elimistössä vähemmän, jolloin annosteltu insuliinitarve nousee keskimääräisestä.

Tätä piiloinsuliinia voisi kuvitella vasta-aineisiin sitoutuneeksi insuliiniksi, tavallisten insuliinien piiiiitkiksi häntävaikutuksiksi, tai vain kudoksiin imeytymättä jääneeksi perus- tai ateriainsuliiniksi.

Joka tapauksessa se selittäisi jollakin tarkkuudella, miksi pistetyn tai pumpatun insuliinin vaikutus vaihtelee lähes kerrasta toiseen, ja etenkin pitkävaikutteisen yllättävät vaikutushuiputkin selittyisivät. Ja samoin myös se, miksi ainakin minulla parin tunnin pumputta olo ei mainittavasti verensokeria nosta, vaikka pikainskan vaikutus tuossa ajassa jo selvästi teorian mukaan hiipuu.

Edellä olevia epätieteellisiä pohdintoja tulee joskus harrastettua, kun tuo pumppuhoidonkin teoreettinen malli harvoin toteutuu päivittäisessä elämässä.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Syyskuu 08, 2010, 12:24:22 ip »

Lainaus

Lainaus
Moi Antsu1 ja EOJ!
Mitenkähän tämän meidän tietämän tosiasian osaisi kertoa Kuntien päättäville viranhaltijoille kun kaiken maaliman koplikaatiot lisäävät hypojen määriä ja avun saamisemme kokoajan asuinkunniltamme heikkenee.

Viljo
Jaa, no minulla ei ainakaan ole avun saanin kanssa ollut vaikeuksia kuntien puolelta (= Helsingin julkisen terveydenhuollon ja HUS:n puolelta). En tiedä miten avun saanti olisi kohdallani heikennyt, muuta kuin ihan konkreettisesti siksi, että satun asumaan yksin ja se avun soittaja puuttuu.

Eli kyllä apua olen saanut aina tarvitessani. Siinä mielessä koen kait olevani aika etuoikeutetussa asemassa tai sitten vain osaan "vedellä oikeista naruista" :D Ja noiden komplikaatioiden kerääntyminen omalla kohdallani on kyllä aika paljon omaa syytäkin: kyllä hoitotaho yritti, mutta tämä jästipää kun halusi mennä oman päänsä mukaan, siis nuorempana ;) Ja siitä mä en voi yhteiskuntaa syyttää, enkä siitäkään, että olen onnistunut keskivertoa pidemään tämän D1:n kanssa oleilemaan. Kun vuodet kuluu, niin krempat lisääntyy, se taitaa vaan olla jonkinlainen fakta. Elämästä kun ei selviä hengissä, se taita olla se varmin fakta ;)
Kirjattu
Antsu1

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #23 : Syyskuu 08, 2010, 12:29:32 ip »

Ei kyllä pidä paikkansa kirjoituksessasi että ruisleivän glykeeminen indeksi olisi hyvin korkea.

Kyllä se valitettavasti pitää paikkansa. Ei ole ruisleipä matalan gi:n tuote.

Mikäli asia enemmän kiinnostaa, on GI-lukemia luotettavimmin koottu Foster-Powell et al laatimaan suureen taulukkoon. (International table of glycemic index and glycemic load
values: 2002) http://www.ajcn.org/cgi/reprint/76/1/5

Asia on monimutkaisempi kuin ensiksi luulisi. Aiemmin mainitut eri ruokien yhteisvaikutus, diabetes tai muu sairaus, yksilölliset erot, jne. vaikuttavat. Kun vielä hämmenetään lisää ja mietitään glykeemistä kuormaa (GL) tai insuliini-indeksiä (II), menee helposti sekaisin. GI-taulukoista saa kuitenkin suuntaa antavia tietoja omaa päätöksentekoa varten.

GI-lukemia vertailtaessa on vielä sekin ongelma, että indeksillä on kaksi eri asteikkoa: toisessa glukoosin arvo on 100 ja toisessa arvon 100 saa vaalea leipä.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Syyskuu 08, 2010, 12:44:29 ip »

Asia on monimutkaisempi kuin ensiksi luulisi. Aiemmin mainitut eri ruokien yhteisvaikutus, diabetes tai muu sairaus, yksilölliset erot, jne. vaikuttavat. Kun vielä hämmenetään lisää ja mietitään glykeemistä kuormaa (GL) tai insuliini-indeksiä (II), menee helposti sekaisin. GI-taulukoista saa kuitenkin suuntaa antavia tietoja omaa päätöksentekoa varten.

GI-lukemia vertailtaessa on vielä sekin ongelma, että indeksillä on kaksi eri asteikkoa: toisessa glukoosin arvo on 100 ja toisessa arvon 100 saa vaalea leipä.
Monimutkaiseksi sen tosiaan tekee, että GI-taulukot on tehty TERVEIDEN ihmisten mukaan. Diabetes tottatosiaan mutkistaa asiaa, kuten on nähty täälläkin: vaihtelee sekä tyypeittäin että yksilöittäin. Metabolia (aineenvaihdunta) on monimutkainen juttu!  :-\
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

lomalle

• Vieras
« Vastaus #25 : Syyskuu 08, 2010, 20:02:43 ip »

Pääasia on että toimitaan minkä tahansa taulukoiden mukaan kunhan ei syödä huonoja hiilareita.
Ei tehdä asiasta liian monimutkaista.

Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Syyskuu 08, 2010, 20:40:44 ip »

Täysjyväruis on terveellistä, onhan?  ;D

Eikös hedelmillä oo aika korkea tuo GI? Siis ne imeytyy supernopeaa. Ainakin omena on tosi nopsa. Mut terveellistähän se silti on?
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #27 : Syyskuu 08, 2010, 21:04:08 ip »

Tätä piiloinsuliinia voisi kuvitella vasta-aineisiin sitoutuneeksi insuliiniksi, tavallisten insuliinien piiiiitkiksi häntävaikutuksiksi, tai vain kudoksiin imeytymättä jääneeksi perus- tai ateriainsuliiniksi.

Edellä olevia epätieteellisiä pohdintoja tulee joskus harrastettua, kun tuo pumppuhoidonkin teoreettinen malli harvoin toteutuu päivittäisessä elämässä.

Ei ole epätieteellistä pohdintaa ollenkaan!
Nuo pähkäilemäsi piiloinsuliinit ovat olemassa, niitä kutsutaan insuliinivasta-aineiksi. Ne löytyvät verikokeella ja niiden määrä ilmoitetaan prosenttilukuna jostakin, en tosin tiedä, mistä.
Ne kaappaavat pistetyn insuliinin salakavalasti panttivangikseen ja vapauttavat sitten - joskus.

Kaappaus kohdistuu ilmeisesti isompiin insuliinimääriin, kuten kerran tai kaksi vuorokaudessa pistettyyn perusinsuliiniin, koska pumppu vähensi hypojen määrän päivittäisistä satunnaisiksi.
Jotenkin tuolla tavalla olen ymmärtänyt piiloinsuliinin, joka olisikin parempi nimitys insuliinivasta-aineille.
Kirjattu

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Syyskuu 09, 2010, 21:01:45 ip »

Miten se mitataan itse? Saako pistää inskaa kun tutkii asiaa?

no itse olen mittaillut vs:ää erilaisten hh lähteiden jälkeen ja tulos karkeasti tämä:

sokeri nostaa korkealle ja laskee "pian" (tunneissa)

ruisleipä: nostaa yhtä korkealle , mutta pysyy ylhäällää "tosi pitkään"  (esim 15 tuntia)

näissä ihmiskokeissa ei ollut mukana pistettyä insuliinia
ja korkea tarkoittaa tasoa 15
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Lupita

• Vanha tekijä
« Vastaus #29 : Syyskuu 18, 2010, 18:12:07 ip »

Onko täysjyvävilja hidasta hiilihydraattia, Mikael Fogelholm?

http://ravitsemusjaterveys.wordpress.com/?s=fogelholm
Kirjattu

Linkkejä