Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: mittarin kylmänkesto osa 5  (Luettu 9828 kertaa)

Tea

• Lentävä kynä
Vs: mittarin kylmänkesto osa 5
« Vastaus #30 : Marraskuu 12, 2010, 19:08:55 ip »

Minä laitoin kirjallista palautetta tuosta onnettomasta AC:n mittarista hoitovälinejakeluun myös eteenpäin viestittäväksi.

1. Mittari siis kuoli kylmään alkusyksystä (kirjaimellisesti sitä mittaria ei enää saanut toimintakuntoiseksi, vaikka virrat laitteeseen tulivatkin) ja varamittari (tai sitten ne liuskat) ei tunnu tokenevan mitenkään siitä, että käy ulkona - seuraavan kerran voi mitata tunnin kuluttua sisääntulosta (eikä tähän auta käsien välissä lämmittäminen, tms.

Mitä %¤#"#"#&"!!! normaalisti ulkoilmassa liikkuva ihminen tekee tuollaisella?

2. Mittarin vaihdos tuohon onnettomaan näkyy nyt sitten jo HbA1c:ssä - aiemmasta kahdeksan pinnassa olleesta lukemasta tuorein tulos on noussut sitten 9.4:än. Se tekee ihmeitä, kun ei pysty määrittämään syötyjä hiilareita & pistoksia samalla kun mittaa, ei saa seurantaa online-trendinä tai muutenkaan pysy kärryillä missä mennään (ja tämä siis lausuttuna labiilin taudinkuvan takaa, jossa insuliinintarve voi vaihtua pahimmillaan puolen päivän sisään kymmenen yksikköä pitkää + pikaa).

Aiemmin oli sentään OTUS2:n kanssa pelatessa jotain tuntumaa siitä, mikä on suunta kun pystyi kirjaamaan kaiken per heti & päättelemään siitä suoraan sitten, mikä on trendi. Mukava tietää, että lyhyellä tähtäimellä säästää rahaa kaupungille, pidemmällä aikavälillä sen sitten varmaan saa takaisin kun alkaa elimistö bragaamaan verensokerien perseelleen menemisen vuoksi ja pääsee sitten kuormittamaan erityishoitoja & laitoshoitopaikkoja. Sokerien seuranta menee samalla logiikalla: proaktiivisesta reaktiiviseksi ja rankasti viiveellä. Hienoa Helsinki! 

Mikä )&%(%¤("# siinä on, että siitäkin pitää rankaista, että taudinkuva on veemäisimmästä päästä kaikkine heittelyineen ja kun siitä huolimatta yrittää hoitaa itseään, ei saa vahingossakaan sopivia välineitä hoitoa varten (tai paremminkin vielä: sai, mutta sitten se otettiin pois, niin varmasti ketuttaa kun tietää, että soppivampikin mittari olisi olemassa)?

Noin yleisesti: kirjallinen palaute on se tapa, millä asioita saa eteenpäin, koska a) hyvään hallintotapaan kuuluu vastata kirjalliseen palautteeseen/kysymykseen kirjallisesti b) asia ei pääse unohtumaan tai sitä ohiteta vain kun ei viesti miellyttänyt, kun se on annettu kirjallisena c) asiaan voi aina palata, kun itse voi referoida annettuun palautteeseen & nootata oikean kohdan silloin kun saa epämääräisiä vastauksia.

Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Konrad

• Vieras
« Vastaus #31 : Marraskuu 15, 2010, 20:14:10 ip »

Hienoa Tea, että olet pannut vastinetta käyttäjiltä.

Olen itse havainnut Accuchek Performan kanssa myös ongelmia, joista olen täällä joissakin ketjuissa kertonut.

Pari ensimmäistä jo valmistajan tiedoista:

Ei toimi alle +14 asteen lämpötiloissa. Miten ison osan vuodesta Suomessa ulkolämpötila on tuon yli?

Ei kestä alle +2 asteen lämpötilaa. Pilaantumisvaara jakelusta haettaessa?

Omien havaintojeni mukaan antaa säännöllisesti 0,5-2 mmol/l korkeampia arvoja verensokereille kuin OTU arvoilla 4-6 mmol/l.

OTU on tarkistettu pariin kertaan laskimonäytteeseen verrattuna ja on antanut 0,1 mmol/l tarkkuudella saman kuin laboratorioarvo.

Olen tehnyt jatkuvasti OTU:lla mittauksia itse ostetuilla liuskoilla suhteellisen tiheästi. HbA1c on pitänyt kutinsa mittauskeskiarvoihin nähden taulukoiden mukaan.

Mikä on liuskahankintoihin osallistuneiden pätevyys? Miten on perehdytty asiaan dokumenttien pohjalta. Millainen on ollut vastaanottotarkastus? Onko käytetty esimerkiksi VTT:tä apuna riittävän tarkkuuden selvittämisessä?

Kuka oikein koko hommasta on vastannut?

Minkä takia olemme saaneet p*skaa?
Kirjattu

kilimu

• Vieras
« Vastaus #32 : Marraskuu 21, 2010, 15:51:59 ip »

Minäkin olen jo kauan seurannut one touch ultra smartin mittauskeskiarvoja suhteessa labran keskiarvoihin ja hyvin ovat täsmänneet.
Sama näkyy jatkuvan myös OTU 2 mittarilla.
Terkkarista ei vaan saa ko. mittariin liuskoja, joten joudun ostamamaan itse. Accuchek mittareiden lukemat heilahtelevat suhteessa laboratorion arvoihin kuten mýös otuksen näyttämiin. Sinnittelen otuksen kanssa vaikka kalliiksi tuleekin.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Marraskuu 21, 2010, 17:25:17 ip »

Mikä on liuskahankintoihin osallistuneiden pätevyys? Miten on perehdytty asiaan dokumenttien pohjalta. Millainen on ollut vastaanottotarkastus? Onko käytetty esimerkiksi VTT:tä apuna riittävän tarkkuuden selvittämisessä?

Kuka oikein koko hommasta on vastannut?

Minkä takia olemme saaneet p*skaa?

Jees, päivityksenä: minulle soitettiin tuon palautteeni perusteella - ei sillä, että olisivat mitään konkreettista todellista ratkaisua tarjonneet. Mutta kysyin samaa eli millä pätevyydellä näitä mittarivalintoja oikein on tehty, johon vastauksena oli, jotta kilpailutustyöryhmässä on ollut myös diabeteshoitajia & -lääkäreitä edustettuna.

Sinällään hyvä, että on ollut, mutta samaan hengenvetoon oli pakko todeta takaisin päin, että omalla taudinkuvallani olen käytännössä opettamassa samaisia tahoja siitä, miten tämä tauti käyttäytyy (itselläni) ja kertomassa sitten siitä, miten & miksi ns. oppikirjasta opeteltu ei vaan ihan aina päde. Itsehän en edes käy d-hoitajan pakeilla (ei ole ollut mitään hyötyä, eikä siis tarvetta) ja lääkärit parhaimmillaan ymmärtävät noita syy-seuraussuhteita esim. verensokerien osalta, joskaan tämä ei kuulu edes normi-sisätautulääkärin oppimäärään (tsekkasin sellaiseksi itsensä vastikään lukeneelta), saati että välttämättä uskoisivat sen, mitä empiirisesti pystyn todentamaan heille mittausten kautta.

No, joka tapauksessa - mikäli sitä palautetta ei anna suoraan välinejakelusta vastaaville (& edelleenkin, siis kirjallisena, koska sitä ei onnistu niin helposti unohtamaan/hukkaamaan), ei näitä asioita ikinä saa työlistalle. Urputtakaa toimimattomista välineistä siis tämän palstan lisäksi myös suoraan sinne, missä päätöksiä tehdään - tai jos ette halua käyttää aikaa moiseen puuhaan, viekää vaikka printti mukananne näistä kuiteista, jotka liittyvät kökköihin välineisiin!

OT: Sen verran homma on edennyt annettujen asiakaspalautteiden kautta, että Unifinen Pentips -neulat (ne, joissa laatu on ymmärretty vitsinä ja keskitytty kaiketi biliksen peluuseen) on vaihdettu toisiin. Tämä vaan näkyy kestävän (itse annoin noista palautetta 9/2009 kirjallisesti, jollon kuitattiin, että seuraava kilpailutuskierros on 2010 loppupuolella).
Kirjattu
Tea

jester

• Veteraani
« Vastaus #34 : Joulukuu 13, 2010, 19:29:12 ip »

accu chek active.toimi hyvin    8-10 asteen lammossa.   performa ei toiminut    accu chek   advantge       toimi myos   lampo mittarin kuvan kanssa
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Joulukuu 13, 2010, 19:49:46 ip »

Nyt jo toinen mittari (se varasellainen) laukesi oltuaan päivän matkassani kaupungilla. Loisto homma. Eipä tuota olisi tarvinnutkaan tietää lukemia.
Kirjattu
Tea

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Joulukuu 13, 2010, 20:35:58 ip »

Nyt jo toinen mittari (se varasellainen) laukesi oltuaan päivän matkassani kaupungilla. Loisto homma. Eipä tuota olisi tarvinnutkaan tietää lukemia.
Mulla on toistaiseksi mittari kestänyt näitä yli 10 asteen pakkasia ihan ok. Tosin pitkäkestoisin yhtenäinen pakkaselo on ollut sellset tunti tai vähän vajaa ja niitä sitten pari puolen tunnin sisälläolovälillä (kävin apteekissa ja inskat tuli hyvin kaulapussissa kotio ;)).
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

jester

• Veteraani
« Vastaus #37 : Joulukuu 21, 2010, 03:34:23 ap »

accu-chek mobile sanotaan toimivan  10 - 40 lampo asteessa.  mitta nauha kasetti maksaa  60$                             testasin  accu-chek activen hajontaa.   6.1  6.1   5.9   6.0  6.0  6.0  paasto sokerilla tarkistaminen   puuttuu viela
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #38 : Tammikuu 01, 2011, 06:04:10 ap »

paasto sokeri oli 4.4       freestyle lite oli 4.2        accu-chek active 3.8          accu-chek  advantage 4.4       advantage  on koko veren mittari,  mutta toimii  parhaiten plasma mittarina
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Tammikuu 01, 2011, 10:57:15 ap »

paasto sokeri oli 4.4       freestyle lite oli 4.2        accu-chek active 3.8          accu-chek  advantage 4.4       advantage  on koko veren mittari,  mutta toimii  parhaiten plasma mittarina
Ei kyllä liity kylmän kestoon, mutta tässä mun yksi vertailu OTU2:n ja Accu-Chek Performa väliltä: http://keskustelu.diabetes.fi/index.php?topic=1861866.0
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Tammikuu 31, 2011, 18:15:32 ip »

Arrrgh, uusia liuskoja sais nyt, mutta eipä ne toimikaan sen paremmin, koska lämpötila-asetus on itse mittarissa eikä liuskoissa. Äly hoi, enpäs tätä aikaisemmin huomannut, mutta eipäs huomanut mittarifirmakaan (tai sitten huomas, mutta ei kertonut). Eli hyödytöntä tuo liuskavaihto siis  :o ::)
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Helmikuu 02, 2011, 15:12:54 ip »

Jahas, en pystykään muokkaamaan tuota omaa viestiäni, kun se on jo vanha. Eli puhuin pötyjä, asia selvisi tänään: asetus lämpötilasta on liuskapakkauksen koodisirussa eli uudet liuskat, joita nyt saa jo jakelusta ja vain niitä, toimivat yli +8:ssa.

Minulle ainakin iso helpotus, kun tämä asia on lähes ollut lähes päivittäinen ongelma. Ei mulla ainakan riitä, että mittari on lenkillä tuulipuvun taskussa tai toppatakin povarissa, pitäisi olla josasin ihme lämpöpakkauksissa, että pysyis tarpeeksi lämpimänä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Helmikuu 04, 2011, 19:29:51 ip »

Diabetes-hoitaja viimeksi sanoikin,että kaikista herkimmät kylmälle ovat ne liuskat,mutta jos pitää mittaria jossain "onkalossa" niin samalla ja samassa paketissa ovat ne liuskatkin(yleensä)Mittailu kylmään vuodenaikaan on ongelna,oma ratkaisuni on ollut,että kotona(sisällä) on eri mittari ja mittaan sillä kotiin tullessa.. :-X.
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Helmikuu 04, 2011, 20:09:30 ip »

Diabetes-hoitaja viimeksi sanoikin,että kaikista herkimmät kylmälle ovat ne liuskat,mutta jos pitää mittaria jossain "onkalossa" niin samalla ja samassa paketissa ovat ne liuskatkin(yleensä)Mittailu kylmään vuodenaikaan on ongelna,oma ratkaisuni on ollut,että kotona(sisällä) on eri mittari ja mittaan sillä kotiin tullessa.. :-X.

Eipä ole esim. tänä talvena tullut kertaakaan edes ulkoilmassa yritettyä mittausta eli on pitänyt järjestää sopivasti kahvi- ym. taukoija sisätiloissa.

Mulla on koko talven mittari ja liuskat kulkenut repussa selässä ja en ole toista mittaria tarvinut. On siis ehtinyt lämmitä siinä ajassa, kun olen päälystakin ja jalkineet riisunut. Usein olen toki napannut mittaripussukan heti repusta pöydälle (siis niillä kovemmilla pakkasilla) ja jopa avannut sen kotelon :) Ei ole kertaakaan ollut sisätiloissa noin toimien ollut ongelmia mittaushetkellä. Toki mulla on Aviva, ei Performa käytössä.
Kirjattu
Antsu1

Konrad

• Vieras
« Vastaus #44 : Helmikuu 04, 2011, 21:22:31 ip »

Olen aina välillä pyöritellyt ajatuksissani kunnollista termosuojaa liuskoille ja mittareille. Kotelon pitäisi olla hyvin lämpöeristetty. Olisiko kunnollisen kokoinen litiumakku riittävä teholähde? Kiinasta löytyy halpoja isotehoisiakin. Huoli on tietysti pidettävä myös siitä, että ei tule ylilämpöä. Onko muita järkeviä vaihtoehtoja kuin akku?

Tuotekehittelijät asialle! 
Kirjattu

Linkkejä