Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: mittarin kylmänkesto osa 5  (Luettu 9903 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
mittarin kylmänkesto osa 5
« : Syyskuu 01, 2010, 13:44:12 ip »

Islannin kiertomatka osoitti, kuinka hankalaa on se, kun vs-mittari ei toimi alle +14:n lämpötiloissa. Olin vähän väliä lämmittamässä mittaria milloin paidan, milloin pitkien kalsareiden sisällä. Varsinkin telttailu on ongelmallista, ellei sitten halua nukkua mittari petikaverina. Talvea varten pitääkin nyt kehittää joku lämpöpussi, missä mittaria voi pitää ilman, että täytyy ommella vaatteisiin jotain erillisiä taskuja vs-mittaria varten. Mun takeissa ei ole edes povitaskua. Pumppu onneksi sietää +asteita paremmin, mutta sekään ei tietenkään saa jäätyä. Hmm, no ehkä makuupussiin voisikin ommella erillisen mittaritaskun, kun makuupussin ulkopuolella lämpötila voi olla aika alhainen. Mutta voiko sellaista pussukkaa ollakaan, joka pitää lämpötilan yli +14:ssa vai onko ainoa mahdollisuus pitiä mittaria lähellä omaa kroppaa?
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: mittarin kylmänkesto osa 5
« Vastaus #1 : Syyskuu 01, 2010, 13:54:13 ip »

Talvella pussukassa pitäisi olla lämmitin, että se pitäisi mittarin koko ajan yli +14:n. Halvin ja toimivin lämmitin on ihmiskeho. Miten olisi kaulaan roikkumaan lähelle ihoa esim. kännykkäpussukassa?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Syyskuu 01, 2010, 15:41:36 ip »

Talvella pussukassa pitäisi olla lämmitin, että se pitäisi mittarin koko ajan yli +14:n. Halvin ja toimivin lämmitin on ihmiskeho. Miten olisi kaulaan roikkumaan lähelle ihoa esim. kännykkäpussukassa?

Pussukassa pitäisi sitten olla myös liuskapurkki ja lansettikynäkin, eli varmaan vähän isompi pussukka pitäisi olla. Sellainen olisi kyllä helppo tehdä. Kai se on vaan otettava mielikuvitus käyttöön, jos haluaa jotain vähän erikoisempaa harrastaa. Itselläni kaikki kaulassa roikkuva tulitikkurasiaa painavampi alkaa pitemmän päälle rasittaa niskaa, viimeksi tänään huomasin, kun pumppu oli jonkun aikaa kaulapussissa, että niska jäykistyi, mutta tietenkin voi sitten ommella vaatteisiinkin tuon mittaripussukan.
Kirjattu

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #3 : Syyskuu 02, 2010, 00:42:18 ap »

Seuraavan kerran kun tilaat liuskoja välinejakelusta, pyydä Aviva-mittaria. Itse hain omani just viime perjantaina. Ja syynä oli juuri tuo, että Performa ei kestä ollenkaan kylmää.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Syyskuu 02, 2010, 07:26:40 ap »

Seuraavan kerran kun tilaat liuskoja välinejakelusta, pyydä Aviva-mittaria. Itse hain omani just viime perjantaina. Ja syynä oli juuri tuo, että Performa ei kestä ollenkaan kylmää.
Mä en jaksanut edes enää tuota ehdotella, koska siitä on täällä ollut jo niin paljon juttua ;) Oikeastaan olin ihmeissäni miksi d1-nainen ei ole jo vaihtoa tehnyt. Toki tuo Avivakin josssain asteissa hyytyy, muttui ihan yhtä korkeissa kuin Performa ;) Toki en itsekkään vaihtanut ennenkuin sain niitä omakohtaisia kokemuksia ::)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Syyskuu 02, 2010, 13:54:41 ip »

Mä en jaksanut edes enää tuota ehdotella, koska siitä on täällä ollut jo niin paljon juttua ;) Oikeastaan olin ihmeissäni miksi d1-nainen ei ole jo vaihtoa tehnyt. Toki tuo Avivakin josssain asteissa hyytyy, muttui ihan yhtä korkeissa kuin Performa ;) Toki en itsekkään vaihtanut ennenkuin sain niitä omakohtaisia kokemuksia ::)

Yritin saada hoitopaikastani lähetettä Avivaa varten, mutta siellä sanottiin, että niiden kylmankesto on yhtä huono, niin että ei kannata vaihtaa.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Syyskuu 02, 2010, 14:33:06 ip »

Yritin saada hoitopaikastani lähetettä Avivaa varten, mutta siellä sanottiin, että niiden kylmankesto on yhtä huono, niin että ei kannata vaihtaa.
Ei voi kuin todeta, että on meillä erilaiset hoitopaikat, vaikka samassa paikassa ymmärtääkseni käydäänkin ::)

Mulla ei ollut mitään vaikeuksia saada itse lähetettä, toki ihmettelivät, että yleensäkkään edes lähetettä tarvittiin ;) Ja minua ainakin d-hoitaja uskoi, kun kerroin kokeiluni tulokset.

Uusi pelko onkin nyt se, että kuulin huhuja, että myös Performan liuskat jossain tulevaisuudessa muuttuisivat samanlaisiksi kuin Nanoilla, jolloin tuo lämpötilaero pahimmillaan tulisi uudelleen eteen. No siitä aika näytttää ja kertoo...
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Syyskuu 02, 2010, 16:47:54 ip »

Ja minua ainakin d-hoitaja uskoi, kun kerroin kokeiluni tulokset.

Hmm, mulla ei ollut kertoa mitään mittarivertailua, kun sitä toisenmerkkistä mittaria siis ei ole, niin en voi vertailla. Pitäisikö kaivaa taas esiin legendaarinen *I've been told* -kortti  ;)

Jahas, näköjään onnistuin laittamaan omankin tekstini lainauksen sisään eli vka kommentti siis minulta.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Syyskuu 02, 2010, 16:51:22 ip »

En näköjään onnistu muokkauksellakaan saamaan omaa puhetta lainausalueen ulkopuolelta näkyviin, vaan ne jäi sisäpuolelle. Hmm, onkohan näin tarkoitus, että pystyy laittamaan sanojaan toisen palstalaisen suuhun näin  :o
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Syyskuu 02, 2010, 18:44:14 ip »

Voipi olla tollanenkin juttu. Mullahan tilanne oli se, että olin jo pumppu-polilta saanut ennakkoon Aviva Nanon ja yhden liuskapurkin. Sitten jakelussa vaan työnsivät Performa Nanon mukaani liuskojen kera. Ihmettelin polilla miten se nyt näin meni, kun mitään ei kyselty siellä jakelussa vaihtotilanteessa ja d-hoitaja vielä totesi, että eihän minulla mitään esteitä Avivalle ole, koska ei ole dialyysiä siis ei mitään puhumattakaan siitä, että olisi juuri vatsakalvodialyysi.

Lansettirummuistakin kysyin jakelussa, mutta niihin totesivat vaan, että mullahan on edelleen se softclix ja siihen lansetteja. No toki näin onkin, mutta tulipahan kysyttyä ;) Mullahan näkyi, että olin jo vuosia käyttänyt tuota softclixia oli mittari sitten kenen vain ja samalla jatkan, vaikka Avivan mukana tulikin se toisenlainen lansettisysteemi (sylenteri)..

Sulla taisi jäädä se viimeinen lainauksen loppumerkki oman tekstisi jälkeen tai jotain vastaavaa. Kyllä se pitäs muokkaamalla saada siirrettyä, siis esim. sun oma teksti sen vikan ,loppumerkin jälkeen. Tulee aina välillä itsellänikin kirjoitus väärään kohtaa ja sitten joutuu vähän cut/pastella leikkimään ;)
Kirjattu
Antsu1

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #10 : Syyskuu 03, 2010, 15:08:44 ip »

Mulla meni niin, että kyselin välinejakelusta keväällä tuosta Performan kylmänkestävyydestä. Välinejakelu ei oikein meinannut uskoa, että kylmäongelmia on. He kuitenkin ohjasivat minut mittarifirman edustajalle, joka tuolloin vielä oli Kivelässä päivystämässä mittarinvaihtajien kyselyjä varten. Mittarifirman edustaja suositteli minulle Avivaa ja samalla tokaisi, että harmi, että välinejakelussa ei oikein ymmärretä noitten mittareiden erojen päälle.

Nyt syksyllä, kun olin kuluttanut Performan liuskat loppuun, pistin sähköpostia välinejakeluun ja kerroin, että mittarifirman edustaja oli suositellut Avivaa minulle. Kysyin, tarvitsenko lähetettä Avivaa varten. Sain vastausviestin, että en tarvitse, vaan he tilaavat minulle Avivan ja siihen liuskat. Viikko sitten perjantaina hain mittarin ja liuskat. Minulta vielä varmistettiin suullisesti, että enhän ole dialyysissä.

Summa summaarum: mulle riitti, kun itse ilmoitin välinejakeluun haluavani Avivan. En tarvinnut erillistä lähetettä.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Syyskuu 03, 2010, 15:53:06 ip »

Summa summaarum: mulle riitti, kun itse ilmoitin välinejakeluun haluavani Avivan. En tarvinnut erillistä lähetettä.
Täytyypä kokeilla tuota minunkin. Mittariedustajalta jo asiaa kyselin, kun mittarin hain, mutta hän ei osannut sanoa asiasta mitään muuta kuin etsiskeli tietoa liuskapurkin kyljestä vartin verran ja sanoi sitten vain, että pitäisi toimia. Varmaankin saan Avivan firmasta, kun pyydän ja selitän asiani.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Syyskuu 09, 2010, 01:06:14 ap »

Asia on selvinnyt. Molempiin mittareihin, Aviva nanoon ja Performa nanoon on tulossa marraskuusta eteenpäin liuska, joka toimii +8:sta ylöspäin (Avivassa ennen +6 asteesta ja Performassa +14 asteesta ylöspäin) eli sitä se siis tarkoitti, että mittarien kylmänsiedossa ei tule olemaan jatkossa eroa eli ei siis kannata vaihtaa, ellei muusta syystä ole tarvetta vaihtaa. Tuo Performan vain +14 asteesta ylöspäin toimiva liuska on ollut tilapäisesti käytössä tämän vuoden alusta. Tämä tieto siis suoraan mittarifirmasta.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Syyskuu 09, 2010, 10:22:09 ap »

Tuo Performan vain +14 asteesta ylöspäin toimiva liuska on ollut tilapäisesti käytössä tämän vuoden alusta. Tämä tieto siis suoraan mittarifirmasta.
Tuota siis firman "liuska-pomo" tarkotti, kun sanoi keväällä mulle liuskojen yhdenmukaistuvan. No onneksi tuo lämpötilan siedettävyys meni sentään noinkin lähelle Avivaa, minä jo pelkäsin, että menis lähemmäs Performaa. Keväällähän "pomo" siitä jo kertoili, mutten siinä sitten sen enempää kysellyt enää lämpötiloista.

Hyvä tieto, eihän sitä tiedä milloin mahdollisesti ois ollut pakko siirtyä Performaan. Toivottavasti lämpötilan lisäksi myös tuo PD-hoidon ongelma olisi kunnossa kummissakin liuskoissa.

Kiitti d1-nainen :)
Kirjattu
Antsu1

Konrad

• Vieras
Sitä saa, mitä tilaa
« Vastaus #14 : Syyskuu 09, 2010, 19:57:04 ip »

Itselläni on Performa saatuna vuoden alkupuolelta jakelusta.

Mittarin käyttöohje kertoo, että alin käyttölämpötila on +6 C. Pyydetään kuitenkin katsomaan liuskapakkauksen ohjetta.

Liuskapakkauksessa lukee, että alin käyttölämpötila on + 14 C. Liuskat eivät siedä alle +2 C lämpötiloja.

Nyt Antsu kertoo, että on tulossa uusia liuskoja, joilla alin lämpötila on +8 C.

Ad hoc on näköjään todella käynnissä.

Lämpötilaongelmien lisäksi mittausten tarkkuus on omien havaintojeni mukaan huono. Vertailumittarina on OTU, joka näytti laskimonäytteestä samaan aikaan otettuun labranäytteeseen verrattuna 0,1 mmol/l liikaa. Lisäksi kahdesta eri liuskaerästä OTU:lla on tullut testiliuosta käyttäen keskiarvosta 0,0 - +0,1 korkeampia arvoja.

Performa on antanut säännöllisesti 0,5-1,5 mmol/l korkeampia arvoja kuin OTU. Lisäksi samasta reiästä mitatuissa arvoissa on Performalla ollut isoja vaihteluita. Ei suoraan sanoen mielestäni vaikuta hyvältä.

Itse pyrin kakkosena terveen tai lähelle terveen arvoihin verensokereissa. Olen muussa yhteydessä kertonut, mitä näistä poikkeamat vaikuttavat elinvaurioriskeihin. Performaa en voi käyttää mittauksiin. Sama asia koski aikaisemmin ilmaiseksi saamaani Avivaa. Kakkosena saan liuskoja jakelusta niin vähän, että niiden käyttämättömyys ei ole ongelma. Silti vähintään v...taa kaupungin hankintatoimen piittaamattomuus mittausjärjestelmien ominaisuuksista hankintapäätöstä tehdessään. P..kaa saisi vielä halvemmalla.
Kirjattu

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54