Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: VHH:n HH-määrät  (Luettu 12183 kertaa)

Friita

• Lentävä kynä
Vs: VHH:n HH-määrät
« Vastaus #30 : Syyskuu 15, 2010, 16:48:02 ip »

Työnantajani siirtyi VHH:seen ja on kuulema ihan loistava systeemi. Jotkin asiat minua hieman huvittivat tänään, kun hän sitä mainosti. Hän ei juo enää ollenkaan maitoa, kun siinä on hiilareita, viilipurkki nökötti edessä, siinä vissiin niitä ei sitten ole. Kun häntä heikottaa, hän ottaa proteiinijuomaa, miksei helkutissa vähennä lääkkeitään, jos sokerit laskevat liikaa. Näyttää hänen maksansa sentäs sitten toimivan, kun mun mielestä proteiini ei ihan heti nosta sokereita.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

lomalle

• Vieras
« Vastaus #31 : Syyskuu 15, 2010, 18:38:33 ip »

Maidon juominen ja viilin syöminen on eri asia. 1 viilipurkki on lasillinen maitoa jossa on alle 10 hiilaria. Tölkillisessä maitoa joka menee yhdellä kulauksella on n. 50 hiilaria.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Syyskuu 15, 2010, 19:55:40 ip »

Kahviin, en minä ainakaan päivän aikana lorauta litraa maitoa  ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #33 : Syyskuu 15, 2010, 20:49:28 ip »

En kans ymmärrä tätä suomalaisten maidon juomista.Maitoa kitataan kuin vettä konsanaan jano/ruokajuomaksi litroittain....ei ymmärrä  ???
Maitoa kahvin valkaisuun, joskus kaakaoon, murojen joukkoon tai ruoanlaittoon, mutta ei ruokajuomaksi.
Poikkeuksena lämmin pulla ja lasi kylmää maitoa  ;D
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #34 : Syyskuu 15, 2010, 20:51:22 ip »

Itse olen huomannut "herkistyneeni" hiilareille. Olin kuukauden-pari melko tiukalla dieetillä (Cambridge-kuuri) ja painoa putosi mukavasti n. 10 kiloa. Silloin verensokeri pysyi aivan unelma-lukemissa kun söin hiilareita tosi vähän ja insuliinimäärätkin putosivat melekeinpä puoleen (nykyään noin 40 yks/pvä)

Nyt olen kuitenkin huomannut että en pysty oikeen syömään nopeita hiilareita enää, ne sotkee verensokerit täysin. Nykyäänkin päivittäinen hiilarimääräni on alle sata. Esimerkiksi tänään tein poikkeuksen ja söin hampurilaisen ja nokareen pastaa (eli juuri sellaisia nopeita hiilareita joita en yleensä syö) ja bolustin näille 6 yks joka olisi aiemmin ollut riittävä määrä. Mutta nytpä verensokeri pomppasi ruokailun jälkeen ja oli 23!! Näin käy nykyään melkeinpä aina jos erehdyn syömään esim pastaa tai valkoista leipää. Eli kaikki olisi ihan ok jos pysyttelisin vhh:ssa mutta kun sellaisia tilanteita tulee aina toisinaan että ruokavaliostaan haluaa hieman löystätä, vaikkapa juhlissa. Ja sitten ei kuitenkaan uskalla jollekin hampurilaiselle alkaa pistämään 12 yksikköä.
Näin ollen pitkän ajan sokeri ei ole minulla laskenut, vaan päinvastoin hieman noussut...tuntuu että verensokeri on paljon arvaamattomampi!

Onkohan tämä tavallinenkin ilmiö hiilareita kartellessa?

Voisko olla, että kun syö paljon hiilareita, on elimistössä aina pikkuisen pikainsuliinia häntimässä. Kun on syönyt vähän hiilareita, ei noita häntiä olekaan, ja pitääkin sitten pistää roimasti enemmän pikaa satunnaiselle hiilaripläjäykselle? Itse nimittäin olen huomannut tämän ilmiön jo yhden päivän aikana, jos on tullut syötyä poikkeuksellisen vähähiilarisesti.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #35 : Syyskuu 15, 2010, 20:59:22 ip »

Ja jos on kauan vähillä hiilareilla, niin perusinsuliini vähenee niin paljon, että hiilareille pistämisen tarve/kynnys on paljon matalampi kuin ennen. Esimerkiksi kasviksille on pistettävä miltei poikkeuksetta.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Syyskuu 15, 2010, 21:26:03 ip »

Vaikken ole VHH:sti, niin mulla sotkee roskaruoka pelin totaalisesti ja vielä seuraavanakin päivänä korjataan tilannetta, mikäli ks. ruoka on syöty iltapäivästä iltaan olevalla välillä. Siksi vältänkin semmoisten syömistä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #37 : Syyskuu 16, 2010, 20:39:54 ip »

Ja jos on kauan vähillä hiilareilla, niin perusinsuliini vähenee niin paljon, että hiilareille pistämisen tarve/kynnys on paljon matalampi kuin ennen. Esimerkiksi kasviksille on pistettävä miltei poikkeuksetta.
Totta. Mulla perusinskan tarve on tippunut joitakin yksiköitä/pistos, mutta mokia tapahtu juuri Humalogin kanssa. Yllätyin aluksi vihannesten ja kasvisten vaikutusta sokereihin. Ja totta, pitää pistää pikaa.
Ja olen myös samaa mieltä ed. kirjoittajan (anteeksi, nimi unohtui) kanssa siitä, että  kun on vähillä hh ja sitten joku päivä syökin hiilareita enemmän, niin sokerit lävähtää taivaisiin aikasen rajusti, vaikka kuinka yrittäisi laskeskella hh ja pistää sen mukaan. Joskus vaan tulee pakosta niitä päiviä, että on syötävä hh enemmän. Ja sen kyllä tuntee olossa seuraavanakin päivänä >:(
Siis staminaa tarkoitin ed.kirjoittajalla.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 16, 2010, 20:47:22 ip kirjoittanut DM1 »
Kirjattu

Linkkejä