Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: VHH:n HH-määrät  (Luettu 12189 kertaa)

Pete²

• Lentävä kynä
Vs: VHH:n HH-määrät
« Vastaus #15 : Elokuu 31, 2010, 15:03:09 ip »

Viimeisimmän "rhh" päivän seurauksena painoa tuli 1,2kiloa ja ketutti ja olin ihan pöhönä. Kas kun en oo aiemmen ymmärtäny hh:n ja turvotusten yhteyttä.

"vähärasvainen pullo-rasva. "

voinen lohduttaa ettei tuo 1,2 kg ollut lisääntynyttä läskiä vaan tod näk suolessa lilluvaa massaa (esim leipää) ja vettä jota sekä hiilarit että suola kerää

"vähärasvainen" pullo rasva onkin mielenkiintoinen ilmaisu, mitä tuo tökötti sitten on?
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #16 : Elokuu 31, 2010, 15:12:12 ip »

"vähärasvainen pullo-rasva. "

"vähärasvainen" pullo rasva onkin mielenkiintoinen ilmaisu, mitä tuo tökötti sitten on?

Eiks olekin? Kyseessä on Flora kevyt culinesse, rasvaa 51g/100ml ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Elokuu 31, 2010, 19:52:58 ip »

Hyvältä kuulostaa, Uljas! Ne perusinskat voi jatkaa pudotustaan vielä kuukauden-pari. En tiedä mikä ilmiö siinä on kyseessä, mutta ei tule heti näkyviin kokonaisuudessaan.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #18 : Syyskuu 01, 2010, 09:03:22 ap »

Löysi eilen työmaan läheisyydestä Herkkutattien pesän. Päivällinen oli sitten Herkkutatteja voissa paistettuna ja vain ripaus suolaa, annos kahdelle. Ihmettelin kun Vs oli 11,3 kaksi tuntia ruokailusta http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29410&lang=fi . Hiilareita oli sielläkin 29% , elikkäs vain kohtuudella sitäkin. Puolet löydetyistä on vielä käyttämättä.
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Syyskuu 01, 2010, 20:09:18 ip »

Eihän siinä tatissa näyttänyt 100 grammaa kohden olevan paljookaan hiilareita  ::) Mutta protsuja oli enemmän, voip olla, että se rasva+protskut sai jotakin aikaan  ::)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #20 : Syyskuu 03, 2010, 13:25:32 ip »

Eilen sain vihdoista viimein kahlattua Heikkilän kirjan läpi! Jes, vihdoinkin joku on samaa mieltä että hedelmäsokeri on ihan perseestä >:( Nyt saan tuhat diabeetikkoa kimppuuni, mutta ihan oikeasti fruktoosi ei oo ikinä sopinu mulle.. Vs menee pitkäksi aikaa aivan sekaisin. Ei sokerikaan hyvästä ole, vs menee sekaisin kyllä mutta sentään vaan muutamaksi tunniksi. Fruktoosi kettuilee jopa vuorokauden.

Paino on tippunu vähän, toivottavasti olis vhh:n ansiota! Sithän se vois jatkossa tippua lisää :D Se pisti miettimään että jos vhh on hyväksi ihmiselle (mikä näyttää varsin todelta ainakin oman oloni perusteella!), niin toivottavasti en ole havahtunut liian myöhään.. d-vuosia on jo 21 takanapäin! No parempi myöhään kun ei milloinkaan. Lisäsairauksia ei ole mutta melkoisesti kyllä pelkään niitä. Väkisinkin ajattelee että tuhosinko itteni teinivuosina kun hoba oli hirveä. Ja hiilaria on puputettu puoli elämää. Ihan alkuun me ei syöty hiilareita paljoa, sairaalassa tuli käsky jossain vaiheessa kiskoa leipää. Alkuun olin jo yrjötä siitä leivän määrästä. sain rotaviruksen ja sairaalaan tiputukseen pariks päiväks ja siellä syötiin niin paljon leipää että fiksuna likkana käärin niitä käsipaperiin ja heitin salaa roskikseen ;D Hyvä minä, aika neuvokas 8-vuotiaaksi! No vähän kierrellen kaarrellen liippasi otsikkoa.. kunhan mietiskelin.. Kuinka kauan ootte vhh-immeiset sairastanu deetä (etenkin ykköstä) ennen tätä havahtumista? Ja miten on lisäsairauksien laita?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2010, 13:31:47 ip kirjoittanut Uljas »
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

riippakoivu

• Vieras
« Vastaus #21 : Syyskuu 03, 2010, 14:29:55 ip »

Löysi eilen työmaan läheisyydestä Herkkutattien pesän. Päivällinen oli sitten Herkkutatteja voissa paistettuna ja vain ripaus suolaa, annos kahdelle. Ihmettelin kun Vs oli 11,3 kaksi tuntia ruokailusta http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29410&lang=fi . Hiilareita oli sielläkin 29% , elikkäs vain kohtuudella sitäkin. Puolet löydetyistä on vielä käyttämättä.

Entäs herkkusienet. Väliin käytän niitä paljonkin. Hiilareissa iso ero, ainakin äkkisiltään katsoen.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=345&lang=fi
Kirjattu

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #22 : Syyskuu 04, 2010, 19:48:38 ip »

Sehän tässä potuttaaki et on hihvannu ton niin "myöhään" >:( saablari :D
Deetä takana yli 36 vee ja aina tosiaan syöty leipää, OPETETTU alusta asti (5vee) ja siitä on tullut tapa. Kunnes hihvasin mahavaivojen takia (ummetus, ähky, läähätys ;D) että syömisissä on jotain vikaa. Se pirun turvallinen ja helppo olikin mulle huono vaihtoehto, kuten myös muut hiilarit runsaammin käytettynä. Liika hiilari on kuin noidankehä; kun syö niin tekee mieli vaan enemmän hiilaria. Ja sokerit korkeella. Kun jätin pois "turhat" hiilarit niin multa hävisi esim. makeanhimo kokonaan. Ennen sentään maistoin esim. leivonnaisia, salmiakkia siis mihin nyt makeeseen himo iskee. Ei vaan tee mieli enää. Mulla tuli erittäin maistuvax salaatit ja vihannekset ja kala. Laihtumisen toivossa en jättänyt "turhia" hiilareita vaan olotilan, joka tosiaan muuttui, ihan jo vatsan hyvinvoinnin myötä. On ihanaa käydä peellä joka päivä, jos sen vaan suoraan voi sanoa :D ;D
Käytän hiilareita nykyään salaatinkastikkeissa (majöneesipohjaiset esim.) ja parit hapankorppu palat ehkä kahvin kanssa ja juon myös piimää n. pari desiä päivässä. Niin ja kahviin maitoa ja välillä sokeripala. Ja oloni on hyvä ja tyytyväinen. Sitä mä ainakin haluan ja tavoittelen.
Et varmaankaan halua kuulla mun vikalistaa, en varmaan edes itse tiedä sitä kaikkinensa, mutta vaivoja jonkun verran on.
Olit muuten aivan oikeassa tosta hedelmäsokerista. Hyi hitto mitä öklöä >:(
Kirjattu

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #23 : Syyskuu 05, 2010, 00:43:07 ap »

Entäs herkkusienet. Väliin käytän niitä paljonkin. Hiilareissa iso ero, ainakin äkkisiltään katsoen.

Katohan. Vain 8% ja paistettuna 2%

http://www.fineli.fi/foodsearch.php?name=sieni&lang=fi
Kummallisia eroja löytyy. Kuinkahan suppilovafferot ja kanttarellit, limanuljaskat , rouskut....
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2010, 00:49:55 ap kirjoittanut ergava »
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #24 : Syyskuu 10, 2010, 11:41:02 ap »

uh, tulipa testattua pari pv reilumpaakin hh vähennystä. 60ghh meni ihan maksimissaan.. Jälkeenpäin huomasin että saattoi olla vaan 45.. Täytyy pistää kirjanpitoo vähän huolellisemmaksi.. "Paha" juttu kun nälkää ei oikeen tunnu niin unohtuu syömiset :o Sokerit on ollu edelleenkin päänsääntösesti tosi hyviä (1 kanyylivibaus oli 3pv sitten). Pumppu on ruksuttanut päivät 90%:lla ja yöt 70-80%. Ehkä sitä uskaltais jo tehdä muutoksen basaaliin :D Boluksia menee 0,5-2ky kerralla. Vrk kokonaisannos on ollut parhaimmillaan 23ky! Hyvä että pysyy alhaisena :) Tosin noin matala hh määrä ei sovi muuten kuin sokereiden ja inskojen puolesta. Söin siis ensin 3xpäivässä ja tuli ketoja! :o Ja jälkimmäisenä päivänä myös iltapalan (eli 4x) mutta hh:t noin alhaisena. Jälkimmäisestä ei tullut ketoja. Painoa tuli 200g takaspäin mini-hh määrillä. Ja ihan kun olis vähän ollu aamuisin turvotusta. Ei nyt mitään entiseen nähden mutta kumminkin.. Täytyykin tästä vissiin palata alun taktiikkaan eli syödä 4-5x päivässä mutta pitäen hh:t 70-90 tasolla. Sillon sitä painoa tuntui lähtevän vähän. Halusin vaan kokeilla tehokkaampaa hh vähennystä jos paino laskis enemmän mutta v*tuixhan se män >:( Ketoaineet pelästytti aika lailla. Juonut olen reilusti ja sokerit pysyi hyvissä lukemissa niin ei hätää :) Mutta eipä niitä toiste tartte tulla.. Haluis vaan niin saada painon normaalilukemiin, vielä on 5kg liikaa! Eikä haittaa vaikka 10kg lähtis mut jos nyt ainakin se 5!
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Syyskuu 10, 2010, 12:12:51 ip »

Katohan. Vain 8% ja paistettuna 2%

http://www.fineli.fi/foodsearch.php?name=sieni&lang=fi
Kummallisia eroja löytyy. Kuinkahan suppilovafferot ja kanttarellit, limanuljaskat , rouskut....
Ainakaan tuossa paistetun ja puhtaan herkkusienen hh%-erossa ei mielestäni ole mitään kummallista. Kun tuo %-luku on kokonaisenergiamäärästä laskettuna, niin tokihan rasvassa paitaminen lisää rasvan osuutta kokonaisnenergiasta, jolloin hiilareiden %-osuus pienenee. Kun katsoo aitoa g-märää, niin huomaakin, ettei ero ole grammoina suuri.
- herkkusienet, paistettu 0,4g/100g
- herkkusienet 0,3g/100g

Toki herkkutateissa on hiilareita enemmän kuin herkkusienissä eli 4,5g/100g (kokoonkeitettyinä) eli se määrähän se kertoo verensokerin nousun koon. Paljonko nousua oli tuossa 11,3 mmol/l arvossa ja oliko ateria tosiaan vain pelkkiä herkkutatteja?

Äh, mitähän mä taas jarittelen :-[
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Stamina

• Aloittelija
« Vastaus #26 : Syyskuu 14, 2010, 17:45:52 ip »

Itse olen huomannut "herkistyneeni" hiilareille. Olin kuukauden-pari melko tiukalla dieetillä (Cambridge-kuuri) ja painoa putosi mukavasti n. 10 kiloa. Silloin verensokeri pysyi aivan unelma-lukemissa kun söin hiilareita tosi vähän ja insuliinimäärätkin putosivat melekeinpä puoleen (nykyään noin 40 yks/pvä)

Nyt olen kuitenkin huomannut että en pysty oikeen syömään nopeita hiilareita enää, ne sotkee verensokerit täysin. Nykyäänkin päivittäinen hiilarimääräni on alle sata. Esimerkiksi tänään tein poikkeuksen ja söin hampurilaisen ja nokareen pastaa (eli juuri sellaisia nopeita hiilareita joita en yleensä syö) ja bolustin näille 6 yks joka olisi aiemmin ollut riittävä määrä. Mutta nytpä verensokeri pomppasi ruokailun jälkeen ja oli 23!! Näin käy nykyään melkeinpä aina jos erehdyn syömään esim pastaa tai valkoista leipää. Eli kaikki olisi ihan ok jos pysyttelisin vhh:ssa mutta kun sellaisia tilanteita tulee aina toisinaan että ruokavaliostaan haluaa hieman löystätä, vaikkapa juhlissa. Ja sitten ei kuitenkaan uskalla jollekin hampurilaiselle alkaa pistämään 12 yksikköä.
Näin ollen pitkän ajan sokeri ei ole minulla laskenut, vaan päinvastoin hieman noussut...tuntuu että verensokeri on paljon arvaamattomampi!

Onkohan tämä tavallinenkin ilmiö hiilareita kartellessa?
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #27 : Syyskuu 14, 2010, 21:24:51 ip »

Ei ainakaan mulla. Ykkösillä varmaankin eri asia kan 2-sokeritautisilla.

Kirjattu

riippakoivu

• Vieras
« Vastaus #28 : Syyskuu 14, 2010, 21:43:59 ip »

Staminan viestin luin todella mielenkiinnolla koska puhe oli Cammbridge-kuurista. Tekstistä ei ilmene oletko 1- vai 2- tyyppiä. Cambridge-pusseista vakuutettiin, että hiilareita on yhtä paljon kuin proteiinejakin. Se tarkistettiin laatikon kyljestä. - Hiilarit yleensä ilmeisesti myös täyttävät suoliston ja pyörittävät, niin kuin sokerinhimokin, omassa kierteessään. - Minä vältän perunaa, riisiä, leipää jne... mutta en ehdottomasti. Syön vaan esim leipää huomattavasti vähemmän kuin ennen, jolloin söin sitä aivan liikaa. - Tosin tänään sain maustekakkukohtauksen.  ;D 
Kirjattu

Stamina

• Aloittelija
« Vastaus #29 : Syyskuu 15, 2010, 15:34:25 ip »

1-tyyppiä olen! Kuuri sujui tosiaan ilman mitään dramatiikkaa ja olen tyytyväinen tulokseen.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59