Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: VHH:n HH-määrät  (Luettu 12188 kertaa)

Uljas

• Veteraani
VHH:n HH-määrät
« : Elokuu 23, 2010, 12:31:11 ip »

Kysymys enemmän tai vähemmän karppaajille.. minkä verran hiilareita popsitte päivässä? Mä aloitin just vhh:n ja tipautin hiilareista noin arviolta puolet pois. Laskin eilen määrän ja meni 75ghh. Eikä tuntunu edes kovin vähältä, kietasin nimittäin jopa ruisleivän palan ;) Ja tärkein kysymys: onko elimistönne hiilarinsietokyky muuttunut? Siis vs:n kannalta, miksei muutenkin.. söin nimittäin sen ruisleivän illlalla ja vs pomppas aivan pilviin! 6 -> 15. Olin bolustanut sille varovasti koska oli ilta mutta huhhuh, aika tysäys, 15!

Ja muutenkin olis kiva kuulla kokemuksia karppailun alkumetreiltä.. miltä tuntui? putosko paino? oliko nälkä? Miten d reagoi? yms... Ainakaan en näinä parina-kolmena päivänä ole tuntenut vielä kertaakaan nälkää??? Hassua, kyllä mulla ennen oli nälkä sillon tällön ;) Ekana päivänä hiilareihin iski himo, tosi himo ja sinä iltana oli vaan pakko syödä 4 leipää, ei voinu lopettaa :o Sen jälkeen ei ole tullut hh himoja :D Eli kai siihen hiilariin oli jotenkin koukussa? Omat vs:t on ollu tasaisempia kuin ennen, nyt tosin on menkat joten basaali on vielä vanhalla tasolla.. pudottaa voi varmaan ens viikolla reilusti :) Painoa hävinnyt puoli kiloa, ei välttämättä liity karpaailuun.. vai liittyykö?
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

lomalle

• Vieras
Vs: VHH:n HH-määrät
« Vastaus #1 : Elokuu 23, 2010, 15:05:01 ip »

Hiilarihimo ei mulla iske jos sitä ei ole saatavilla joten ei kannata pitää kaapissa mitään huonoja hiilareita vain vihanneksia.
Paino laskee varmasti.

Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #2 : Elokuu 23, 2010, 17:55:13 ip »

pitaako suupalat  tai lautaselliset laskea .yksi papu,2 papua,3 papua.    en laske. syon vain niita hitaita.                        GI alle 5. sokerit on pysyvasti 4-6 paikkeilla.     pika insulinia tavallisesti  tarvittaessa  3 yksikkoa
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 23, 2010, 20:59:55 ip »

Mitään ei tarvi laskea kunhan ei syö nopeita hiilareita. Nopeat tekee nälän, ilman niitä ei ole nälkä.

Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #4 : Elokuu 24, 2010, 00:01:51 ap »

Mä nyt kuitenkin yritän näin alkuun laskea että tiedän vähän missä mennään. On niin kovin uutta tää touhu. Mitään atkins-ketoosia en edes halua yrittää mutta jos tuommoinen 60-80ghh olis ok. Sokerit ainakin tykkää :) Ja olen kyllä jättänyt kaikki valkoiset jauhot, perunat ja sokerihässäkät kokonaan pois, ruisleipää ja tummaa pastaa/riisiä on kotona kun on täällä mies ja lapsikin ruokittavana. Hypohelppiäkin on aina kotona. Hienosti on tosiaan sokrujen suhteen menty ja tuntuu et hiilariherkkyys olis voimistunu. En tiedä onko se mahdollista mutta toistaseks näyttää että mittariin pompsahtaa aika rajut lukemat ihan pienestäkin hh määrästä. Ruokavalio taitaa olla enemmän tai vähemmän "hyväkarppaajaa" (=etsiskelin netin ihmemaailmasta tietoa).

Paino asia mietityttää sikäli että laihduttaessa tarttis varoa ettei mene säästöliekille ja laihtuminen pysähtyy.. mä kuvittelisin et kalorimäärät jää mulla nyt niin alas että väkisinkin menee säästöliekille.. No täytyypi vaan seurailla tilannetta ;) Aika voimaton olo oli ihan aluksi ja päänsärkyä, nyt taas paljon parempi :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

lomalle

• Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 24, 2010, 09:07:42 ap »

Ruisleipä on jopa pahin sokerien nostaja, pahempi kun puhdas sokeri. Ketoosiin pääsemiseen tarvitaan pelkkää pekonia ja munia.

Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Elokuu 24, 2010, 09:15:10 ap »

Ruisleipä on jopa pahin sokerien nostaja, pahempi kun puhdas sokeri.
Joillakin kakkosilla saattaa ollakin, mutta ei välttämättä kaikilla ykkösillä. Kun olen seuraillut erisortin diabeetikkoja vuosien mittaan, olen yhä vakuuttuneempi siitä, että diabeetikkojen hiilarinsietokyky vaihtelee kovasti. Minulla ruisleipä on hyvin hidasta hiilaria, mutta sokeri erittäin nopeaa. Eli hyvin yksilöllinen tauti tämä on. Ykkösilläkin ateriainsuliinien määrät vaihtelevat kovasti iästä, sukupuolesta tai koosta riippumatta.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Elokuu 24, 2010, 09:50:50 ap »

Kannattaa todella aloittaa toi hiilareitten vähentäminen suht maltillisesti,jos on niitä ennestään syönyt runsaasti/tai kohtuullisestikin. Ite,kun kokeilin ihan kokeilumielessä äärivHH:ta (eli alle 70g per pv),niin seurauksena oli todella rankkoja päänsärkyjä ym.ruumiillisia oireita,vaikka energiaa yritin tankata kuinka rasvasta.
Nykyisin menee päivästä riippuen tommoset 70-200/per pv.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Elokuu 24, 2010, 10:34:22 ap »

Myös mä olen maltillisten muutosten kannalla. Jokaisella se hiilarinsieto on niin omansa, ettei voi tietää etukäteen, mikä on just itselle oikea määrä. Samoin nuo sopivat hiilarilähteet  on yksilöllisiä, ei löydy kuin kokeilemalla.

Mulle paras hiilarimäärä on noin 60-100 g hh / vrk. Ylitykset ei oo katastrofi, mutta alituksista tulee huono olo ja kuidut jää liian vähäisiksi. Ihan ykkönen hh-lähteenä mulle ovat kasvikset ja juurekset - tulee kuituja, vitamiineja ja muuta hyvää. :) Nyt kun yritän pitää hiilarimääriä korkeammalla ilman tärkkelystä, koetan syödä enemmän jugurttia ja hedelmiä. Sokeriakin mun koneisto sietää suht hyvin, vaikka ei tietysti mitenkään älyttöminä määrinä.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

jester

• Veteraani
« Vastaus #9 : Elokuu 24, 2010, 12:06:42 ip »

tassa muutama GI. keitetty potatti 70.raaka porkkana 31.appelsiini mehu 46.pumpkin 75.hunaja 75. poyta sokeri 65.koko jyva leipa 72. ohra ryynit 25. maito 40.    pavut ja herneet  30-40   on paljon hieman erilaisia taulukoita
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #10 : Elokuu 24, 2010, 12:33:47 ip »

Kiitos vastauksista :) Tänään on ollu aika kaikkivoipa -fiilis 8) Heräsin ensimmäisenä meidän perheestä aamulla ja aloin siivota :o Kummallista todellakin! Pari ekaa pv oli kylläkin vähän seis-olo.. Mä olen arviolta ennen syönyt n.150+ghh eli puolet olen vähentänyt. Kai se on aika ok. Kumminkin pyöritään lähempänä sataa kuin nollaa. Zebran kanssa aika samoissa näköjään.. :)

Äskoo on ihan oikeessa että meissä on paljon eroja. Sitä vaan mietin että onko vhh:n myötä muille ilmaantunu omaan henkkoht hiilari-vs-sietokykyyn muutoksia. Mulle todellakin on! Hiilariherkkä olen mutta nyt mielestäni enemmän. Tai sit se psykologista, tulee pieni ressi kun syö ruislevän ja vs nousee ;D Olo on kyllä tänään ollu tosi hyvä! Vaikee uskoo että tästä olis terveydelle haittaa.. Taitavat puhua tosiaan höpösiä ne perunan tuputtajat! Matka vhh:n kanssa jatkuu :) Ja se on ollut kiva huomata että se ruoka on vähintään yhtä hyvää, ellei jopa parempaa kun siel ei oo perunaa/pastaa/riisiä! Ruisleipää menee vielä 1 viipale aamulla ja 1 illalla. Muut hiilarit tulee kasviksista, hedelmistä, juureksista ja maidosta.

Sokrut on aika tasaiset mutta inskan tarve on vähentynyt vain bolusten kohdalla, ei basaalin. Syytän akkainvaivoja ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

lomalle

• Vieras
« Vastaus #11 : Elokuu 24, 2010, 13:05:19 ip »

2-sokeritautisille "huonot" hiilarit on lähes myrkkyä. Ykkösillä ei ole niin suurta insuliiniherkkyyttä etteikö vois silloin tällöin ruisleipääkin syödä. Mikäli haluaa laihduttaa on varmaankin sama asia ykkönen tai kakkonen, paino putoo varmasti kun jättää kokonaan huonot hiilarit.

Kirjattu

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Elokuu 24, 2010, 13:15:30 ip »

Hiilareita vähensin heti D2-diagnoosin jälkeen ja lopetin kokonaan sokerin ja sokerillisten tuotteiden syönnin, vähensin leipää, perunoita, pastaa ja riisiä, mutta en luopunut niistä kokonaan.Vaihdoin kaikki viljatuotteet täysjyvätuotteiksi ja lisäsin vihannesten ja hedelmien määrää.
Säädän vielä inskan kanssa, mutta sokerit ei kauheesti heittele, vaihtelua päivän mittaan vain n. 3-4 mmol.Lääkäri oli ainakin viime viikolla erittäin tyytyväinen tuloksiin ja käski jatkaa samaan malliin.
Vielä tarttis saada aamusokereita laskettua 2-3 mmol, niin oltais siellä 5 paikkeilla, eli aika lähellä ollaan jo tavoitetta.Diabeteksen toteamisesta on nyt vasta kulunut aikaa kuukausi ja silloin sokerit olivat 22, nyt aamuarvot on nyt siinä 7,5-8,5 välillä.
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

Diabetesliiton tiedotus

• Administrator
  • Veteraani
« Vastaus #13 : Elokuu 26, 2010, 09:01:32 ap »

Jaoin tämän ketjun kahtia, kun juttu ajautui pois alkuperäisestä aiheesta. Keskustelu ihanteellisista VS-arvoista jatkuu eri ketjussa.

Diabetesliiton tiedotus
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #14 : Elokuu 31, 2010, 12:26:07 ip »

Päivitystä: vhh-päivät sisältää 60-99ghh. Tavoite on siis pysyä alle 100ghh:ssa. 2 runsaampi hiilarista päivää mahtuu sekaan olosuhteiden pakosta. Kun sukulainen kokkaa niin en kehtaa sanoa että sori emmä tommosta syö. Toinen hiilarisempi pv oli joku ihme hypoilu-sekoilu. Muut siis vhh:lla ja silloin vs:t tykkää! Ja mä! Viimeisimmän "rhh" päivän seurauksena painoa tuli 1,2kiloa ja ketutti ja olin ihan pöhönä. Kas kun en oo aiemmen ymmärtäny hh:n ja turvotusten yhteyttä. Nyt on paino taas palannut peruslukemiin vaikka peruslukema onkin liikaa. Pois sais lähtee mutta ei tää vhh kumminkaan painoa kovin dramaattisesti oo tiputtanu -ainakaan vielä. Ehkä viikkojen kuluessa lähtee jotain???? Joka tapauksessa paluuta entiseen ei ole eikä tule. Poikkeuksen tekee tietysti hypot, joita koitan parhaani mukaan tietenkin välttää ja edelleen ovat entisestään vähentyneet :) Vs-mittarin keskiarvo on palannut hellekauden jälkeen normaalilukemiin ja uskoisin että mahdollisuus on saada luvut vieläkin alemmas. Mulla 30vrk keskiarvon perusteella tietää mitä hoba näyttää. Mittauksia tulee niin paljon. Inska-annokset on jokseenkin 28-32ky/vrk. Ennen 35ky -> Pientä laskua siis :) Liikuntaa jos sais lisättyä niin laskua tulis lisää. Sen ja hypoilun kanssa on vieläkin hankaluuksia (on ollut aina). Onneks humalog on auttanut siihen vähän kun novon hännät on poissa :) Vaikea vaan löytää oikee ajoitus tba:n tiputtamiselle ja oikeelle tiputtamiselle. Basaali on laskenut vähän mutta paljon vähemmän kuin luulin. Jääkaapissa lojuu vielä 1 pullo "koneöljyä", täytyy leipoo siitä huomisille vieraille tarjottavat niin saan viimesenkin "myrkyn" pois jääkaapista. Toki onhan meillä roskis, muttei raaski, kun siitä on maksettu :D Kyseessä siis vähärasvainen pullo-rasva.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2010, 12:28:52 ip kirjoittanut Uljas »
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59