Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417178 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: "kadonnut" D1 UUTINEN...auta!!  (Luettu 2195 kertaa)

rasvis

• Lentävä kynä
"kadonnut" D1 UUTINEN...auta!!
« : Elokuu 20, 2010, 10:46:48 ap »

Kuulin tällä  viikolla Radiosta joltain Ylen kanavalta klo 13 tulleissa radiouutissa jutun,jossa puhuttiin jotain tänsuuntaista:"tutkimuksissa on käynyt ilmi,että nuoruustyypin diabetekseen sairastuvat useimmin lapset,jotka ovat syntyneet yksilapsiseen perheeseen.." ja sitten puhuttiin ilm.jotain,että tämä johtuu siitä,että heille ei ole kehittynyt niin hyvää vastustuskykyä infektioille ja bakteereille. Jutussa puhuttiin myös,että ns.rikkaitten perheitten lapset sairastuvat helpommin D1:seen kúin muut.
Juttu tuli yllättäen juuri radion avattuani ja meni osin ohi,kun oli kaikennäköistä häslinkiä,enkä kuullut esim.saman päivän tv uutisissa/tekstitv:ssä mainintaa tästä. Osaiskohan JOKU JELPATA JA KERTOA,MISTÄ TÄÄ UUTINEN OLI ALUNPERIN LÄHTÖISIN JA OHJATA MUT OIKEITTEN LINKKIEN TMS.ääreen???
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
Vs: "kadonnut" D1 UUTINEN...auta!!
« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2010, 10:51:45 ap »

Tässä jotain mistä voit aloittaa (luulen, että tästä oli kyse):
http://keskustelu.diabetes.fi/index.php?topic=1872906.0
Ja jenkeistähän tuo taisi olla lähtöisin, siis tuo varsinainen tutkimus. Liittyy yleisesti hygienian merkitykseen.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2010, 11:00:35 ap »

joo toihan se ilmeisesti oli...kiitokset vaan avusta,ihan mielenkiintoisiakin uusia havaintoja esim.sikiön kasvuvauhdin suhteen.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 20, 2010, 14:05:47 ip »

Haha. No muhun tuo ei ainakaan päde.  :D
Aloin miettimään asiaa ja tässäpä tulos:
Kun olin pieni, me asuttiin maalla, eli me riehuttiin aina ulkona ja leikittiin pääasiassa siellä. Keväisin sieltä löyty kaikkea hyvää syötävää, koivun hiirenkorvat ja kuusenkerkät oli mun herkkua.  ::) Meillä oli koiria, kissoja, kaloja, pupuja, ankkoja... Me asuttiin hevonkuusessa, alias korvessa(16km lähimpään siwaan, 30km kylälle), ja oltiin kaikkea muuta ku rikkaita. Äiti oli kotona neljän lapsen kanssa ja isä opiskeli. Me saatiin aina joskus semmosia avustuslaatikoita missä oli lastenvaatteita, koulutarvikkeita, leluja ja muuta sellasta, mikä ei yleensä ole ihan ilmaista hankittavaa. Oon vasta myöhemmin tajunnu että meillä ei oikeesti ollu rahaa mihinkään. Kyllä me kerran viikossa saatiin jätskit tai karkkirasiat ja ruokaa joka päivä, mutta ei mitään ylenpalttisia hömpötyksiä. Mutta ei sitä kaivannutkaan. Kun ei tienny paremmasta, niin ei osannu haluta parempaa. Ja mun mielestä mulla oli aina jotain tekemistä ja isosiskon kanssa leikittiin ja pupujen ja koirien kanssa leikittiin jne. Tuntuu uskomattomalta kattoa hemmoteltuja penikoita, jotka kitisee kun ne tarvii uuden äkspoksin tai puhelimen tai mitä ikinä, vain siksi että ne haluaa. Mulla on aina ollu halvat huvit, enkä muista ikinä kitisseeni että haluan sitä tai tätä. :D Ja meijän lumilinna oli joka vuosi kulmakunnan suurin ja mahtavin! ;D
Eli minun kohdalla nämä "rikkaaseen perheeseen ainoa lapsi" -väitteet ei pidä paikkaansa. Eikä äitikään oo ikinä ollu lihava(mikä mainittiin tossa uutisessa).

Miten te muut?

Semmosen jännän huomasin, että ennen ku sairastuin diabetekseen (16v), en ollu juuri ikinä sairas. Eli mun vastustuskyky oli järjettömän hyvä. Mun sisko esim sairasti flunssan perheessä sekä ensimmäisenä, että viimisenä, mutta minä jäin usein kokonaan välistä. Mun vastustuskyky alko kai sitten vaan käymään ylikierroksilla ja tappo haiman. Sen jälkeen oonki ollu aina viikon pedissä joka flunssan takia.  ::)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #4 : Elokuu 20, 2010, 17:39:57 ip »

Eli minun kohdalla nämä "rikkaaseen perheeseen ainoa lapsi" -väitteet ei pidä paikkaansa. Eikä äitikään oo ikinä ollu lihava(mikä mainittiin tossa uutisessa).

Miten te muut?

Semmosen jännän huomasin, että ennen ku sairastuin diabetekseen (16v), en ollu juuri ikinä sairas. Eli mun vastustuskyky oli järjettömän hyvä. Mun sisko esim sairasti flunssan perheessä sekä ensimmäisenä, että viimisenä, mutta minä jäin usein kokonaan välistä. Mun vastustuskyky alko kai sitten vaan käymään ylikierroksilla ja tappo haiman. Sen jälkeen oonki ollu aina viikon pedissä joka flunssan takia.  ::)

Jeps, olen köyhän perheen vanhin sisarus. Mulla on 2 siskoa ja 1 velipuoli. Äiti on ihan kuikeli, missimitoissa taitaa olla vieläkin ;) Mulla on myös ollu hyvä vastustuskyky ja on edelleen :) Tai ainakin tähän saakka on ollu. Mä oon ehkä kerran 5:ssä vuodessa kipeä mutta sitten olenkin todella kipeä! Jos se hyvä vastuskyky tosiaan vastustaa haimankin hengiltä? ;)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07