Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Korkea verensokeri (hyperglykemia)  (Luettu 57965 kertaa)

Larla

• Intoilija
Vs: Korkea verensokeri (hyperglykemia)
« Vastaus #30 : Heinäkuu 22, 2010, 17:14:26 ip »

Hei Pelakuu!

Tämä ei varmastikaan ole ainut vaihtoehto, mutta minulla on pumpussa metallineula. Olen pari kertaa kokeillut katetrimallia, jossa neula vedetään pois ja ihoon jää vain se muoviosa. Enää en koita. Molemmilla kerroilla sokerit nousi taivaisiin eikä pumppu hälyttänyt mitään. Voihan metallineulakin tukkeitua yms. mutta ainakaan se ei niin helposti taivu ihmeasentoon. Voithan esim. lapselle miettiä sellaista katetrimallia. Itselläni käytössä siis Rapid 8/80. Metallineulaista katetria saa kiinteällä systeemillä tai sitten neula/siirtoletku-paketilla.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Heinäkuu 22, 2010, 18:57:44 ip »

Yksilöllisiä kun ollaan, eri ihmisten kudoksille sopii joku kanyylityyppi paremmin kuin toinen, joten kannattaa pyytää useampia malleja kokeiltaviksi.

Minulla on tuollainen neulan kanssa laitettava teflon-kanyyli ollut kohta 4 vuotta käytössä ja aniharvoin se on temppuillut minulla,  mutta monet laiheliinit vannovat teräksisen viistokanyylin nimiin.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Heinäkuu 23, 2010, 12:37:22 ip »

Tilulilu, mitkä sulla oli siis perustelut pumpulle? Koska mun pääsyy pumpulle oli nimenomaan matalat! Niitä oli jatkuvasti. Neljänä yönä viikossa, jos ei yöllä ollu, niin viimeistään aamulla, aina liikunnan yhteydessä, aina jos lähti johonki ilman kahden tunnin varoaikaa, aina jos jäi joku ruoka syömättä... Kaikkea kokeilin ja pumppu autto. :) (joskin melkosta taistelua sen saaminen mullaki oli)

Rasvis, kyllä minäki käytän vaatteita ja harrastan hikiliikuntaa...?  ;D Tuollahan tuo taskussa kulukee, ja jos ei oo taskuja, niin urheilurintsikoihin soppii vallan hyvin. Ei todellakaan ole mikään ongelmallinen mukanakuljetettava, että älä sent akia jätä kokeilematta jos mahdollisuus on! Jos se tuntuu kokeilun jälkeenki vastenmieliseltä ja hankalalta, niin kyllä siitä aina eroon pääsee.

Mulla oli nyt yks ilta huono olo ja jano, no kuinka klassiset korkeiden oireet. Otin ja mittasin, 27. Ihmettelin että miten tämä nyt näin kun oon bolustellu eikä oo tukoshälyäkään tullu ja oon kyllä ihan oikeen laskenu hiilaritki ja en oo kipiänäkään... Huomasin että katetri oli melkeen irti pumpusta! Ei siis kanyylinjuuresta, vaan pumpun päästä. Se oli falskannu taskuun vaikka kuinka paljon ja katetrin alkupään liitoskohdassa oli vaahtoa ja ilmaa. Olin vaihtanu päivällä ampullin, eli ilmeisesti se oli vähän uutuudenkankea se liitoskohta. Ja yleensä kun vielä kiristelen sitä aina kun pumppua käytän...  ::) Pelakuu, niinhän se on että tekevälle sattuu. Mun mielestä nuo satunnaiset tukkeumat sun muut mokat on niin pieni murhe verrattuna aikaan ennen pumppua.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #33 : Heinäkuu 23, 2010, 13:13:32 ip »

Uusi pumppukommellus ja siitä seurannut korkea: Tässä tuli yhtenä aamuna herättyä tahmeaan oloon ja 16,9 verensokerilla. Olin lähdössä vessaan ja etsiskelin kädellä, että mihinkäs se pumppu on lähtenyt yöhousun taskusta seilaamaan... Ja olihan se, lattialla! Ja siis ihan irti. Siis neula oli irronnut tarran kanssa. Ei ihme, että oli sokerit korkealla. Olen kova pyörimään yöllä, mutta en todellakaan käsitä, miten on mahdollista saada koko systeemi irti ilman että herää, kun tarran repäisee irti!?! Kun ei sitä meinaa saada muutenkaan edes tarkoituksella irti edes öljyllä ja hartaasti rapsuttamalla. Mutta nyt tämäkin on siis koettu ja mahdolliseksi koettu.  :o
Ketoaineetkin siinä sitten mittasin ja näytti vain 0,3:a, vaikka pissi haisi ihan kamalalle. Eli oli siinä sitten joku aika tullut nukuttua ilman... Pitää vissiin harkita sitä yövyötä tai nappia housun taskuun.
Tuommoinen 15-16 sokeri oli ihan tavallinen kynäaikana aamulla eikä mitään käynnistysongelmia. Nyt olo oli kuin pahassa kankkusessa useamman tunnin. Hobis oli tullut lisää alas edellisestä 2 vkon mittauksesta (7.3): tasan 7! Minulla! Eli on hyperglykemiat ja sellaiset pikkuisen korkeat vähentyneet hurjasti.  :D
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

asd1

• Vieras
« Vastaus #34 : Heinäkuu 23, 2010, 13:44:35 ip »

Mites muilla, tuntuuko että kasvoja pistelee korkeil sokereil? ???
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Heinäkuu 23, 2010, 13:56:39 ip »

Eppuli mulla oli kans yks yö irronnu kanyyli tarroineen, mutta olinki jo kaks päivää miettiny että pitäis vaihtaa kanyyli kun se noin repsottaa, tarrat oli irronnu jo kaikkialta paitsi keskeltä.  ;D Eli ihan oma vika. Ei sitä tuu vaihettua jos se ei ala tuntumaan siltä. Helposti menee 5 päivää.  ::)

Yks kerta ku oli Tosi korkeella, jotain yli 25, en nyt muista miksi, niin alkoin että mittaan ketoaineet. Kaivoin ketomittarin kaapista ja mittasin, niin vielä mitä, se anto verensokerilukeman! Onhan se prkl, kun on saanu ketomittarin ja sokeriliuskoja?! Haluaisin mielelläni ketoaineliuskojakin... Olis enemmän apua korkeissa. Vaikka eihän siinä mikään miksikään muutu, ketoaineet lähtee kun sokeritki laskee, mut olis suunnilleen voinu arvioida kuinka kauan on ollu korkeet ja kuinka paljon pitää juoda vettä että myrkyt huuhtoutuu pois.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Heinäkuu 23, 2010, 20:28:04 ip »

asd1,

jos mulla on sokerit huippukorkealla niin jalkapohjia kutisee ja pistelee ihan sietämättömästi.  ::)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Heinäkuu 23, 2010, 22:59:35 ip »

Ai niin, tuohon minä unohinki vastata. Mulla kutisee kans melkeen joka paikkaa, ja piikkiaikana korkeiden korjaaminen oli yhtä tuskaa kun iho oli tosi herkkä korkeilla ja pistäminen sattui ihan saakelisti.

Mä en taas tajua tätä mun sokerien kulkua, kun viimisen muutaman päivän oon yrittäny skarpata sokereitten kans, kun tää kesä on menny vähän miten kuten, niin ei. Vaikka kuinka tarkkaan lasken ja bolustan jo ennen ruokaa ja mittaan kahen tunnin päästä jne jne, niin ei. Aamulla söin normi aamupalan, eli 30ghh, jolle pitää bolustaa 6ky, tuloksena oli vs 15. Mitä muka tein väärin? En yhtään mitään!! Tein kaiken just niinku kuuluuki tehä. Päivällä sama juttu. Söin kaks ruisleipää kananmunalla, ja tuloksena vs 15. Ei mitään järkiä! Suututtaa ees yrittää kun tulos on aina vaan se vitun 15.  >:(
Kirjattu

asd1

• Vieras
« Vastaus #38 : Heinäkuu 24, 2010, 02:41:27 ap »

Ok, eli pistely on normaalia :)
hmm en oo osannu yhdistää toisinaan herkän tuntuista ihoa korkeaan verensokeriin omalla kohdallani, mut siihen auttaa ku pistää vähä extraa ja lupaa jtn namuketta itselleen, uppoo se piikkikin paremmin ;D
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Heinäkuu 24, 2010, 10:42:10 ap »

Mites muilla, tuntuuko että kasvoja pistelee korkeil sokereil? ???
En tiedä onko se pistelyä, mutta oikein tunnen kasvojani kuumottavan. Tunne on kuin olisi kasvot tosi punaiset eli sellaista kihelmöintiä, mutten osaisi pistelyksi kuvata.

Pistelystä. Niin, sen liitän vain mataliin sokereihin, silloin mulla puutuu suun ympäristö, siis huulet ja ehkä vähän laajemmaltakin eli sen yhdistän pistelyn tunteeseen.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Marre78

• Jäsen
« Vastaus #40 : Heinäkuu 24, 2010, 14:44:59 ip »

Hyppään tuolta lastenpuolelta tänne kyselemään.....

Eli meillä pojalla pumppu ollut nyt reilu 8kk, tykätty on !! eikä pois anneta MUTTA...  suuria kanyyliongelmia on. ??? Aloiteltiin silloin 6mm pystykanyylilla, hyvin nopsasti vaihdettiin viistoon kun oli paljon vuotoja. Viiston kanssa meni kevätaika ihan ok mutta alkukesästä alkoi sekin "temppuilemaan" turhan usein eli teippi märkänä inskasta ja kerran jopa kanyyli poikki. Ja tätä siis pahimmillaan 2-3 x vk.

Pojalla hyvä tasapaino (7.4%) ja lähes aina kun vs menee yli 15 on kanyylissa jotain ongelmaa. No, nyt on ollut muutaman viikon testissä 9mm pystykanyyli, alku näytti lupaavalta mutta nyt onkin ongelmana että n. vrk vaihtamisesta sokerit nousee yllättäen yli20 ----> otetaan kanyyli pois ja se on AINA noin 3mm yläosasta taittunut 90 asteen kulmaan.. Ja pumppu ei ole kertaakaan hälyttänyt tätä.

Pojalla kanyyli on pakarassa (ei suostu vielä muita paikkoja kokeilemaan, pakottamaan en ala) ja melko varmasti nuo trampoliinihypyt ja muutenkin "100 lasissa" menoa ja meininkiä joka päivä vaikuttaa tähän.

Viisto oli pakko vaihtaa jokatoinenpv ihon takia mutta tämä pystymalli voisi olla sen kolmekin päivää jos ei noita taittumisia olisi. Nyt ollaan sitten pohdittu sitä teräskanyylia... Onko sen laittaminen hankalampaa kun on tottunut noihin "ammuttaviin" ? Tuntuuko sen olemassa olo? Lähinnä juuri kun tuo poika on kova liikkumaan ja pomppimaan.

Kertoilkaahan viisaammat kokemuksia ja neuvoja! :)

Kirjattu
D-poitsu -01, sairastunut -07
Animas-pumppailija!

Larla

• Intoilija
« Vastaus #41 : Heinäkuu 24, 2010, 17:58:05 ip »

Hei!

Itse en sellaista ammuntalaitetta ole edes ikinä nähnyt enkä kyllä ottaisikaan. Joskus huomaa nimittäin heti, kun neula lävistää ihon, että joku hermo on sillä kohdalla ja paikan voi vaihtaa, kun teippi ei ole vielä osunut ihoon. Inhottava ajatus on mielestäni se, että täräytän neulan hermoon ja sitten alkaa uusi katetrin täyttäminen yms. kun homma menee vaihtoon ja kipu tietenkin tuntuu. Laitan neulan käsipelillä tasaisen rauhallisesti.

Teräsneula ei sitten tietenkään trampoliinillakaan jousta, että en tiedä, miten se siinä tuntuu jos pistospaikan päälle onnistuu hyppäämään. Toisaalta voi varmuudella tietää, ettei neula ainakaan taittumisen vuoksi jätä insuliinia annostelematta.

Varmaan on mahdollista saada teräskanyyli (tai mitä lie metallia onkaan) kokeiltavaksi ilman, että heti tarvii vaihdosta päättää.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Heinäkuu 24, 2010, 18:25:56 ip »

Hei!

Itse en sellaista ammuntalaitetta ole edes ikinä nähnyt enkä kyllä ottaisikaan. Joskus huomaa nimittäin heti, kun neula lävistää ihon, että joku hermo on sillä kohdalla ja paikan voi vaihtaa, kun teippi ei ole vielä osunut ihoon. Inhottava ajatus on mielestäni se, että täräytän neulan hermoon ja sitten alkaa uusi katetrin täyttäminen yms. kun homma menee vaihtoon ja kipu tietenkin tuntuu. Laitan neulan käsipelillä tasaisen rauhallisesti.

Minä noudattelen saamaani ohjetta eli pystykanyylia käyttelen ja ohjeena sain, että se kanyyli pitää laittaa ripeästi, ei siis mitään hidasteluja juuri siinä pistämisvaiheessa. Näin kuulemma tulisi vähemmän niitä "laitto-ongelmia", siis kanyyli menisi sinne minne pitääkin ja vielä tukevasti.

Ampumalaite on mulla auttanut paljon laittamista enkä ole oikeastaan pahemmin pieleen menneisiin laittoihin törmännytkään. Hoikkana toki kokeilisin varmaan niitä vinoja, mutta kun niihin ei mun pumppufirmalla ole asetinta, niin sitten jäisi tuo laittoalue niin suppeaksi, että siksikin pysyn ammuntalaitteen suosijana. Kun itse kanyylit laittelen, niin tuo alueen laajeneminen kankkujen puolelle on mulle tärkeää enkä ilman asetinta sinne kanyylia saisi ilman ongelmia.

Tuohon "kovaan menoon" toteaisin vaan, että se varmaan aiheuttaa aina välillä ylläriongelmia, mutta ongelmien esiintymistiheys tietenkin vaikuttaa siihen, siis se paljonko on valmis kestämään. Mutta kokeillahan sitä varmaan voi kaikki eri kanyylivaihtoehdot, eiköhän niitä saisi ihan vaan selittämällä tilannetta. Ja yksihän ei ihan kokeiluun riitä, vaan muutama pitäisi vähintään saada per malli, jotta näkee mikä parhaiten skulaa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Heinäkuu 24, 2010, 21:35:16 ip »

... pystykanyylia käyttelen ja...

Tarttiskos tämän ketjun otsake muuttaa?  Sopisiko esimerkiksi "Pumppu, kanyylit ja korkeat verensokerit" ?
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Marre78

• Jäsen
« Vastaus #44 : Heinäkuu 24, 2010, 22:31:17 ip »

Kiittää kaikkia vastanneita! :-*

Nyt näyttää kyllä siltä että tuo himskatin tramppa on syyllinen pojan kanyyliongelmiin... On nimittäin tällähetkellä mökkeilemässä mummon kanssa ja torstaina vaihdettu 9mm pystykanyyli pelittää edelleen siellä loistavasti! Niin ja tramppaa ei siellä ole. Hmmmm... hajoaiskohan tuo oma vekotin ihan vahingossa mökkireissun aikana... ;D No ei sentäs!

Mua ei oikein innosta ajatus noista manuaalisesti laitettavista teräs/teflon (?) malleista (ainakaan vielä), mutta katsotaan taas ajankanssa. Pakkohan niitäkin on sitte kokeilla jos nuo ongelmat vaan jatkuvat. Harmittaa vaan kun tällähetkellä tuntuisi muuten kaikki säädöt olevan kohdillaan ja pumpun pelittäessä ei sokerit nouse yli 10, vain kanyylin takia on korkeita.

Ihania tulevia hellepäiviä Teille kaikille! 8) Mä palaan taas tuonne "omalle osastolle" ;D
Kirjattu
D-poitsu -01, sairastunut -07
Animas-pumppailija!

Linkkejä