Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Korkea verensokeri (hyperglykemia)  (Luettu 58161 kertaa)

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Korkea verensokeri (hyperglykemia)
« Vastaus #165 : Lokakuu 03, 2013, 12:59:57 ip »

Aamunkoittoilmiötä ei sensorikäyrässä näy ennen ylösnousemista.Sormenpäävs oli 8,7 mmol/l. Ylösnoustuani käyrä alkoi kiipimään. Sormenpäävs puolestaan laski 7,8 mmol/l (vai onko sallitun vaihteluvälin sisällä, ettei laskenutkaan?) Voiko olla, että taustalla on aamunkoittoilmiötä, joka sensorikäyrälle tallentuu vasta kun vaihdan asentoa ja kropassa alkaa liikkua nesteet?

Puolen tunnin sisällä heräämisestä ja pedistä nousemisesta (ilman mitään juomaa, ruokaa jne) vs nousi 15 mmol/l. Jatkaa nousuaan, söin ap:ksi banaanin jolle ylim. Inskaa vsia laskemaan. Olo on heikko ja huono jo nyt. Sensori puolestaan varoittaa edelleen jatkuvasta nopeasta noususta...

Mulla usein lähtee sensorikäyrä nousemaan ylösnoustuani. Voi olla kysymys just siitä, että liikkumattomalla (kudoksella) sensori antaa liian alhaisia arvoja. Itse en syö korkealla aamuarvolla mitään kovin hiilaripitoista, vaan yritän pärjätä vähähiilarisella aamupalalla. Banaani olisi mulle noilla lukemilla ihan killeri eli liideltäisiin koko päivä korkeilla, vaikka korjaisikin. 
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #166 : Lokakuu 03, 2013, 13:48:34 ip »

Käyrä jatkoi laskuaan - nyt hypossa. Huomenna hoidan homman kuten olen tottunut eli raejuustoa, minihiilari ja juomat päälle. Olo on aivan ruttureiästä.

Banaani oli selkeä virhe, mutta ravitsemusterapeutin mielestä aamuun tulisi lisätä hiilihydraattia jotta kroppa katkaisisi paastotilan ja päästäisiin laihduttamaan. Toimii painon puolesta, pelkästään tuolla ja illan lisätyllä protskulla paino tippunut. Sokerien puolesta ei toimi. Jääkaapissa ei ollut tänään kuin valo, että siksikin bansku :-[
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #167 : Lokakuu 03, 2013, 22:12:26 ip »

Jep, mikä toimii painoon ei välttämättä toimi sokereihin...paitsi mlla yleinen hiilarien kohtuus. Mutta vaikka runsaampi iltaprode nostaisi mulla aamusokerit. Jännää kun saat nyt seurattua sensorista mikä tekee mitäkin!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #168 : Lokakuu 07, 2013, 22:03:53 ip »

Meillä on menty aivan liian pitkään aivan liian korkeilla sokereilla.
Tänään ihana D-lääkärimme soitti viimeisen sensoroinnin tuloksista. Oli taas oikein hyvä keskustelu!
Samaa mieltä oltiin, että nyt ensin yritetään saada yöt hallintaan. Sitten yritetään hillitä aamun nousua edes vähän...
Ehdotti myös että aamupalaan lisää proteiinia ja vähemmän hiilaria ja että testailtais millaiset hiilarit toimii ja millaiset ei...
Tuli kyllä hyvä mieli! Kun nuo korkeat vuoristoratakäppyrät eivät kyllä yhtään ilahduta!
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #169 : Lokakuu 07, 2013, 23:03:08 ip »

Se on hyvin masentavaa, korkeat... Jo muutamakin korkea saa sellaisen "arkuuden" tai ennakoinnin mulla aikaan.

Kuten tuolla ketoaine-ketjussa selitinkin, sensorin mukaan nyt on ollut  53% korkeita, 23% matalia ja 24% ok alueella. 8,3 mmol on keskiarvo, eli hypot vaikuttaa selkeästi.

Tuossa ketoaineet oli vähentyneet 0,6 mmol/l > 0,3 mmol/l, söin 20 g HH, pistin 3,5iu insuliinia (mulla teoriassa toimii se 1iu/10 g HH ja 1iu alentaa kahdella, 10 g HH nostaa kahdella). Verensokeri oli syödessä 9,7 ja 45 min syömisestä se oli 20,8. ...  :'( Ja edelleen näyttää nuolta ylös.

En ymmärrä.
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #170 : Lokakuu 08, 2013, 03:37:38 ap »

Se on hyvin masentavaa, korkeat... Jo muutamakin korkea saa sellaisen "arkuuden" tai ennakoinnin mulla aikaan.

Kuten tuolla ketoaine-ketjussa selitinkin, sensorin mukaan nyt on ollut  53% korkeita, 23% matalia ja 24% ok alueella. 8,3 mmol on keskiarvo, eli hypot vaikuttaa selkeästi.

Tuossa ketoaineet oli vähentyneet 0,6 mmol/l > 0,3 mmol/l, söin 20 g HH, pistin 3,5iu insuliinia (mulla teoriassa toimii se 1iu/10 g HH ja 1iu alentaa kahdella, 10 g HH nostaa kahdella). Verensokeri oli syödessä 9,7 ja 45 min syömisestä se oli 20,8. ...  :'( Ja edelleen näyttää nuolta ylös.

En ymmärrä.

Onko sensori sulla näyttänyt riittävän oikein että tuohon nousuun voi luottaa? Kauanko nousi ja joko on tullut alas?
Mä täällä valvon tytön kummallisten sokereiden takia ja myös koiran ripulin takia. Välipalaa ja nukkumaan kunnes on pakko nousta katsomaan...

Tuo on niin totta että korkeat alkaa masentaa. Jatkuva hypoilu myös! Ja yövalvominen.
Tyttö jaksaa välillä pohtia mikä johtuu mistäkin mutta ei yleensä. Sensijaan minä mietin - ja suren...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #171 : Lokakuu 08, 2013, 10:03:44 ap »

Sensori näytti prikulleen samaa kuin sormenpää-vs. Variaatio sormenpää-vs ja sensorin lukemien välillä on ollut +-3,2mmol, joka voinee aivan yhtä hyvin johtua mittarin variaatiosta (olen nyt kokeillut 3 mittausta ottaa peräkkäin sormimittarilla ja jokainen on ollut eri luku, mennen variaatioon +-3,2mmol, ja yksi mittaustuloksista on myös ollut sama (kolmen koplasta) kuin sensorin tarjoama).

Tein eiöen idioottimaisen virheen, kun söin 20g HH (sokeria, proteiinia)ja se sensori näytti tuplanuolilla nousua vielä 20 sokereilla. Laitoin korjausta kynällä jolloin nousu taittui ja lähti laskuun. Se laski ok:sti normaaliaöueen ylähyllylle, ja n. 2,5 Tunnin nukkumisen jälkeen se vain tipahti hypolle. Tälläin Novon olisi pitänyt enää vaikuttaa häntimällä, mutta jospa häntä ja Leve yhdessä laskivat.. En tiedä.

Korjasin 20gHh, sokerit ad 8 ja aiitä pikkuhiljaa pitkittynyt hypo, heräsin reilu kahden kudossokereilla. Soittaa södsötin sairaalalle jossa olisi ollut tutkimusaika, etten pääse kun hypo ei nouse. Saa nähdä, tuleeko lasku peruuttamattomasta ajasta...
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #172 : Lokakuu 08, 2013, 10:35:26 ap »

Cane, on niin pitkä ketju että en saanut selvää mitä kaikkea sinun vs korkea-matala tilanteeseen liittyy. Kommentoin vaan että minulla on ihan normaali kuvio jos hypon tai jonkun aamunkoittomokan takia rävähtää 15 ... 20 mmol/l tasolle niin siellähän se pysyy ainakin aamupäivän ja on kyseenalaista kannattaako sitä kovin monella inska-yksiköllä siinä vaiheessa yrittää ajaa alas.

Ainakin jos bolustaa ylimääräistä 2 IU:ta vaikka kolme kertaa kahden tunnin välein niin jossain vaiheessa iltapäivällä tullaan sitten ryminällä alas ja saa todella olla tarkkana ettei mene hypolle. Ainakaan noita isoja korjaavia boluksia pitää välttää klo 18 jälkeen kun ei voi sitten seurauksia vahtia yöllä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

matilda2

• Vieras
« Vastaus #173 : Marraskuu 01, 2013, 20:19:45 ip »

Huoh!!! tänään on ollut kaamea päivä :( Aamulla herätessä sokerit 23. Olotila väsynyt ja etova.. koko setti pumpusta vaihtoon ja klo 10 sokerit olivat jo 10.4. ja olo parempi. Sen jälkeen töissä en enää sokeria mittaillut. Iltapäivällä kotona ruokaa ja bolusta normaalisti, tunnin päästä sokerit HI  :o What???
Ja taas korjausta kehiin.. Mä en enää tajua mistään mitään.. :-\ :-\
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #174 : Marraskuu 01, 2013, 20:32:10 ip »

Toimiiko pumppu ja inskan annostelu ok?? Onko mahdollista että hypo olis osunut tuonne mittaamattomaan territorioon eli iltapäivään, ja siitä reaktiivinen?

Itse muuten (liittyen aiempiin viesteihini) vähensin iltainskaa (Levemir) -50% ja aamua -18%, luulin ensin että auttaa, mutta edelleen yöllä hypoa, aamusokerit ok (ei reaktiivista korkeaa, vaan pysyvät tasaisena) kunnes syön.

Täytyy kokeilla iltainskan tiputusta 75% eli kahteen yksikköön (tai kokonaan pois). Jos aamuyöstä heräis pistämään NovoRapidia estämään nousua? Miten lie kävis aamun, jos yöstä jää pois Levemir, onkohan aamu katastrofaalisempi nousuineen...  ::)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2013, 20:33:47 ip kirjoittanut Cane »
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #175 : Marraskuu 03, 2013, 10:36:26 ap »

Mulla nyt viime viikko mennyt yöt korjaillessa  :o Tiedä, mikä on vialla, parina yönä herännyt aamuyöstä liki 20 arvolla, eikä iltapala hiilareineen iso ole. Nostin nyt alkuyön basaalia. En tiedä, miten tuo liikunta vaikuttaa sitten ja hormoonit, hormoonipuoli taitaa olla iloisen sekasin :P
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

jester

• Veteraani
« Vastaus #176 : Marraskuu 05, 2013, 17:32:49 ip »

muutaman kerran on sattunut.    kuin pika insulini  olisi  paleltunut. syonyt  tavalliseen tapaan, pistanyt  tavalliset annokset,   lisaksi reilut  korjaus  annokset.    sokerit  pysyy korkealla 8.0- 14.0  paikkeilla.  insulini ei ole viallista.      mahtollinen verikoe,  silloin varmistaisi syyn.   jos olisi mahtollista.       nyt  luulen jotta olen  selvittanyt homman.    syy ei ole  insulinissa, eike pistamisessa
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #177 : Marraskuu 05, 2013, 22:23:24 ip »

..vaan?
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #178 : Marraskuu 06, 2013, 11:15:43 ap »

kirjoittiko joku.     katet juuttui, kouristui pyoran ohjaus tankoon.  eika saanut  irti.  on hyva esimerkki.               laakkeen  annostelu  on vaikeaa  ja arvaamatonta            meni 3   paivaa kunnes sain sokerit asettumaan  4.7 ja  6.0 valiin         painon ja   veren paineen mittailu  on  tarpeellista.          insulinin annostelu oli  helppoa.   kaytin pikaa  reilu2 kertaa enempi    kuin tavllisesti.     pitkaa tavallise  annokset             vahan ruokaa,     eika hypoja
Kirjattu

vokaali

• Vanha tekijä
« Vastaus #179 : Marraskuu 06, 2013, 14:06:44 ip »

Voi noita jesterin pikkuseikkailuja, vähän liian hurjia juttuja on kyllä taas. Onko katet vieläkin kouristuneina ohjaus tangossa? Onneksi olet nyt saanut insuliinin annostelun kohdilleen. Ettet vain olisi salaa syönyt sian ruokaa?
Kirjattu
Ykkösdippis kera pumpun ja silleen.

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59