Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Korkea verensokeri (hyperglykemia)  (Luettu 58288 kertaa)

Uljas

• Veteraani
Vs: Korkea verensokeri (hyperglykemia)
« Vastaus #15 : Heinäkuu 18, 2010, 11:06:10 ap »

Niin se varmasti onkin et kun vs on tasasen tappavasti korkeella niin eipä se enää sitten tunnu kummalliselta. Mullakin oireet on voimistunu kun tasapaino on parantunut. Nyt taas kun koitin relata ja mittailla vähemmän ja tuli se reissukin niin sokrut heitteli normaalia enemmän. Tuntemukset on jo nyt vähän erilaisia. Onneks reissu meni pääsääntösesti hyvillä sokruilla, pieleen meni vaan syömiset+bolukset, olis kai pitäny käyttää hidastettua kun ei sieltä saanut juuri muutakun rasvaa :-\ Mutta edelleen ihmettelen sitä 33 arvoa (mitattu viime maaraskuussa, olin vielä piikkis silloin). Edellinen mittaus pari-kolme tuntia aiemmin oli 8,0 ja sit tuo 33, ihan puun takaa ja ilman oireita? Tuli ihan törkysestä ressistä.. kai ne ressitykytykset sit peitti sokru-tuntemukset??? Missään vaiheessa ei kuitenkaan yököttänyt!

Huh, tekeepä sulle Antsu suklaa melkoset tepposet! Ja tosi pitkän ajan kuluttua näkyy nuo vaikutukset! Mä en olis varmaan kuuna päivänä osannu enää yhdistää aamun sokruja illan suklaaseen jos ne kerran keskellä yötä oli ihan täydellisesti. Mä olisin varmaan päätynyt ilmakupla-ratkaisuun ;D Sillä selittyy aina mystiset korkeet :P No mutta hyvä kun tuli puheeks, syötiin eilen illalla (siis mikä laihduttajan iltapala!) muurikkalättyjä. Bolustelin reilulla kädellä ja luulin tilanteen olevan hanskassa kun maate mennessä vs oli 7,2. Kanyyli piti vaihtaa ja kun en ole varma meneekö kanyylin täyttöön käyttämöstäni 1ky:stä osa jo "sisään" vai onko se kanyylin tilavuus 1ky niin heräsin varmistaan yöllä ettei tuu ylläri matalaa. no mutta sehän oli 8,2! Laitoin yhen boluksen ja kuvittelin herääväni 4 arvolla ja mitä vielä 9,4!! Ärrrr ja olo oli krapulainen ??? Kuinka kummassa ysin sokruilla saa itelleen krapulaolon? Onhan se korkee tavallaan mutta ei oikee korkee ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Heinäkuu 19, 2010, 10:13:17 ap »

huh,huh...lukasin tätä ketjua:kyllä vaikuttaa todella vaivalloiselta toi PUMPPUelämä! Eipä tartte todella edes harkita sitä ainakaan niinkauan kuin munuaiset ym.suht ok.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Heinäkuu 19, 2010, 10:32:37 ap »

huh,huh...lukasin tätä ketjua:kyllä vaikuttaa todella vaivalloiselta toi PUMPPUelämä! Eipä tartte todella edes harkita sitä ainakaan niinkauan kuin munuaiset ym.suht ok.
Jaa, mä sanoisin, että jos muilla keinoin ei tasapainoa saada hyväksi tai edes kohtuulliseksi (niin hobiksen kuin hypojenkin suhteen), niin silloin sitä pumppua kannattaa harkita ;D Ei se mistään lisäsairauksista ole minusta kiinni, vaan siitä miten hoito antaa parhaimmat tulokset ja paljonko omaan hoitoonsa on valmis itse satsaamaan.

Jos homma skulaa ilmankin, niin ei mitään mieltä tulla "tuhlaamaan yhteiskunnan varoja". Kyllä meitä, joille apu on ollut ilmeinen, on muutenkin :D
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #18 : Heinäkuu 19, 2010, 11:00:55 ap »

Omasta puolesta voin 1,5 kk pumppailevana sanoa, että takas en enää vaihtais millään. Muutama korkea on pumpun kanssa tullut erinäisten ongelmien takia; takapuolessa (pysty)kanyyli ei vain kauaa jostain syystä toimi ja nyt helteillä on kaksi kertaa ollut kanyylin kohdassa punainen patti ja vähän kohollaan ollut sokeri. Mutta korkeiden sokerien tuntemukset alkavat nykyään paljon herkemmin kuin kynäillessä. Jos noin yli 12 mennään niin varmana tuntuu, kun ennen saattoi mennä noin 15 arvoilla tai ylikin ihan ok. Ja oli mulla hobiskin tullut alas tässä 7,3:een aiemmasta 7,8:sta. Ja tämä parantunut lukema vaatii paaaaljon vähemmän töitä. Nyt varsinkin kun alkaa olla jo värkkiin tottunut. Jopa siinä määrin etten aio vaihtaa enää takaisin kynille (niin kuin aiemmin meinasin) lähtiessäni tässä piakkoin kuukauden reissulle maapallon toiselle puolelle.  ;) Mutta vähän tietenkin jännittää...
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #19 : Heinäkuu 19, 2010, 11:15:29 ap »

peesaan :) Mulla tuli hoba muutamassa kuukaudessa 8-8,5% arvoista 7,0%  :) Ei pelkoa että ikinä vaihtaisin takas, koska nuo 8-arvot kynillä oli työn ja tuskan takana, vuosien työn ja tuskan eikä siis tulosta tullut vaikka kuin laski hh:t ja mittas usein! Mutta jos olisin kynillä saanut tasapainon kuntoon niin en tietenkään olis vaihtanut pumppuun. Omalla kohalla d on vaan niin hemmetin hankalaa sorttia että alkoi olla vaihtoehdot vähissä ;) Joka tapauksessa mulla on pumppuaikaan ollu pari tukkeutunutta kanyyliä ja tuo yksi "tukos". Elämänlaatu on parantunut niin paljon että on vaikea sanoin kuvailla! Mä oon meinaan korkeilla aika hirviö ;D Ja korkeet vähenee kummasti kun hoba tippuu 1,5% :D Mut anyway, mitä suotta vaihtaan jos piikit toimii :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Heinäkuu 19, 2010, 13:40:13 ip »

Rasvis pumppuelämähän on yhtä juhlaa!! Mun aamunkoitto on lieventyny hurjasti pumpu ansiosta, hobis on tippunu 1,9 verran, hypoja on enää aniharvoin ja yli 15 arvojakaan ei tuu enää niin monesti.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #21 : Heinäkuu 20, 2010, 14:24:57 ip »

Ei v*ttu voi olla totta!!! Lääkäri ei antanut mulle humalog reseptiä  >:( >:( >:( Mua raivostuttaa ihan sikana, koska novorapid häntii liikaa ja tuntuu muutenkin olevan vähän hidas. Mitään järkevää syytä en saanut (puhelu meni siis hoitajan kautta), syy oli nimittäin "kun tässä on tätä hellettäkin niin ei vaihdeta nyt" Ei perseen perseen perse! Mä viel sanoin sille hoitsulle et mulle olis tosi tärkee päästä testaan että voisin sit syksyn käynnillä kertoo miten se toimii. Siis onko toi normaali käytäntö että lääkäri ei suostu kirjottaan reseptiä erimerkkiselle pikainskalle??? Pikaa ne molemmat on. Oikeen meinaa päästä poru pettymyksestä. Sit kävi viel ilmi et joudun syksyn käynnillä ihan pösilölle sijaiselle (ihminen joka pitää yli 7,5 arvoja korkeana?, Raskausaikana vs mittarin keskiarvo 2h välein sokeria mitaten oli 6,6 ei kelpaa sekään..) Mä en tuu sen akan kans yhtään toimeen, kysyin nyt et tuleekse oikee lääkäri enää.. no ehkä torstaisin saattaa tulla ja nyt sit kävi niin et mä joudun elokuussa soittaan sinne hoitsulle ja varmistaan et se tosiaan tulee ja sit aika sille. Mä en sen pösilön luo suostu meneen ollenkaan. Menee varmaan johki jouluun jos niitä vasta kuukauden päästä päästään varaan >:( Mulla olis sille lääkärille ihan sikana asiaa! PERSE!!!!
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Tilulilu

• Intoilija
« Vastaus #22 : Heinäkuu 21, 2010, 10:58:05 ap »

Ei v*ttu voi olla totta!!! Lääkäri ei antanut mulle humalog reseptiä  >:( >:( >:( Mua raivostuttaa ihan sikana, koska novorapid häntii liikaa ja tuntuu muutenkin olevan vähän hidas. Mitään järkevää syytä en saanut (puhelu meni siis hoitajan kautta), syy oli nimittäin "kun tässä on tätä hellettäkin niin ei vaihdeta nyt" Ei perseen perseen perse! Mä viel sanoin sille hoitsulle et mulle olis tosi tärkee päästä testaan että voisin sit syksyn käynnillä kertoo miten se toimii. Siis onko toi normaali käytäntö että lääkäri ei suostu kirjottaan reseptiä erimerkkiselle pikainskalle??? Pikaa ne molemmat on. Oikeen meinaa päästä poru pettymyksestä. Sit kävi viel ilmi et joudun syksyn käynnillä ihan pösilölle sijaiselle (ihminen joka pitää yli 7,5 arvoja korkeana?, Raskausaikana vs mittarin keskiarvo 2h välein sokeria mitaten oli 6,6 ei kelpaa sekään..) Mä en tuu sen akan kans yhtään toimeen, kysyin nyt et tuleekse oikee lääkäri enää.. no ehkä torstaisin saattaa tulla ja nyt sit kävi niin et mä joudun elokuussa soittaan sinne hoitsulle ja varmistaan et se tosiaan tulee ja sit aika sille. Mä en sen pösilön luo suostu meneen ollenkaan. Menee varmaan johki jouluun jos niitä vasta kuukauden päästä päästään varaan >:( Mulla olis sille lääkärille ihan sikana asiaa! PERSE!!!!

TÄTÄ MÄ EN KYLLÄ YMMÄRRÄ!  >:(
Ihme touhuu noilla lääkäreillä!

Mä pyysin kans vaihtoa pumppuun, mutta pyyntöni evättiin. Ei kuulemma ollut tarpeeksi hyvä syy se että haluun tulla raskaaksi ja mulla oli kuulemma liikaa matalia.
Ihme touhuu!! Miksi se pumppu myönnetään toisille ja toisille ei?
Onneksi olen nyt saanut kynillä jonkun tasapainon...mutta ku kaikki hehkuttaa tota pumppua. Haluaisin kovasti kyllä kokeilla.

-Näillä mennään mitä on saatu  ;D
Kirjattu
Pumppu Humalogilla kesästä 2012.

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Heinäkuu 21, 2010, 14:35:43 ip »

Kyllä se pumppu varmaan parantaa tasapainoa monilla ja on perusteltu...itte on kyllä vaikea kuvitella,miten sen saisin soviteltua vaatteitten alle ja käyttäisin sitä hikiliikunnassa ym.vastaavissa.
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #24 : Heinäkuu 21, 2010, 17:10:40 ip »

Sorry, käyn vähän harvoin täällä enää. Kirjoitin aiemmin aivovauriosta palstalle ja yritin etsiä kohtalotovereita. Shokin aiheuttamat aivovauriot ovat yleisiä, mutta ketoasidoosin (=korkeiden) aiheuttamat todella harvinaisia. Minullakin aivovaurio johtui matalasta (en ollut tajuton, mutta lievä hypo oli ennen korkeita, niistä korkeat siis johtuivat), aivotulehduksesta (ei näy varsinaisia merkkejä aivokuvassa, mutta suoneen laitettiin antibioottia) tai ketoasidoosista. Lopullinen diagnoosi HYKSissä oli ketoasidoosin aiheuttama aivovaurio, koska magneettikuvassa aivovaurio ei ollut samantyyppinen kuin aivotulehduksesta aiheuta normaalisti on. Kohtalotovereita on lähinnä USA:ssa, Suomessa vain pari.
Aiempi keskustelu löytynee täältä (jos linkki toimii): http://keskustelu.diabetes.fi/index.php?topic=48508.0

Onneksi sinulla kävi hyvin, mutta kuten sanoin, olen aika harvinaisuus... :) Jos olisin ollut fiksu, olisin mennyt sairaalaan hakemaan insuliinia (kynät olivat jääneet kotiin), mutta hoitoni oli siihen aikaan niin helppoa, ettei tullut pieneen mieleen, että korkeista voisi tulla jotain ongelmia. Eli aivovaurio tuli täysin yllätyksenä.
Kirjattu

Pelakuu

• Vieras
« Vastaus #25 : Heinäkuu 22, 2010, 09:58:42 ap »

Eilinen teatterireissu päättyi ikävästi  :-[ Käytössä pumppu ja vaihdoin kanyylin jo hyvissä ajoin päivällä. Olen pyrkinyt keskittämään vaihdot ruokailun yhteyteen, jotta saan heti testattua meneekö inskat oikeaan paikkaan isommilla annoksilla vai alkaako pumppu huutelemaan hätähuutojaan "ei annostele". Niinpä eilenkin söin ja laitoin bolukset, kaikki ok. Ennen teatteria otin sokerin (n. 2 t:a syönnistä) ja sokrut 8 pintaan. Laitoin menemään hissukseen korkeamman basaalin pariksi tunniks. Ennen väliaikaa jo tunsin, että nyt ei kaikki ole ok. Väliajalla otin sokrut ja ne olikin jo yli 20. Laitoin bolusta reilusti ja kävin wc:ssä tarkistamassa että pumpusta (letkusta) tulee inskaa. Ilmaa tms ei ainakaan ollut. Mittarin otin mukaan loppuajalle ja sokrut sen kun jatkoivat nousuaan vaikka laitoin jälleen bolusta boluksen perään. Tietenkään en ollut ottanut edes varakynää mukaan kun kotona pumppu tuntui toimivan. Olin myös repäissyt vanhan kanyylin pois suihkun jälkeen. Olisinpa unohtanut sen paikalleen niin olisin saanut vaihdettua inskat menemään sitä kautta  :'(
No kotiin selvisin, erittäin huono vointisena kylläkin, matkalla pysähdyttiin voimaan pahoin. Kynän kautta ensiapuinskat ja kanyylin vaihto. Se oli taittunut 90 asteen kulmaan, ei siis ihme ettei inskat kulkenut. Mutta ihmettelen ettei pumppu hälyttänyt missään vaiheessa! Boluksia olin laittanut reissun aikana lähes 15 ja varmasti tuolla määrällä pumpun luulisi havaitsevan tukoksen. Koska sokerit vaan jatkoivat nousuaan, oletettavaa on ettei inskaa tihkunut elimistön käyttöön juuri mitään. Olin myös tarkistanut että letkussa ei ollut ilmaa koska ihosta irrotettuna sieltä inskaa tuli. Inskat ei mielestäni imeytynyt myöskään teippeihin tai vaatteisiin.
Onko muille käynyt näin pumpun kanssa? Ettei se hälytä vaikka syytä olisi. Ennen kanyylinvaihdon yhteydessä omani on älähtänyt hyvinkin nopeasti jos inskat ei kulje. Nyt hieman pelon sekaisin tuntein tähän suht' tuoreeseen (n. 2 kk) kumppaniini suhtaudun. Minun lisäkseni perheessämme myös junnulla D1 ja hänen on tarkoitus saada omansa syksyllä. Näinköhän uskalletaan ottaa? Muuten olen kyllä erittäin tyytyväinen pumppuun mut nää tukokset pelottaa.
Kirjattu

reginavili

• Vieras
« Vastaus #26 : Heinäkuu 22, 2010, 10:00:04 ap »

Mahtasko olla joku joka on nelipistoshoidolla eikä saa laskettua vs:ta näin helteillä alemmas...?
Mulla jatkuvasti kuumalla ongelmia! Saunassa matalat yleisiä, mutta sään ollessa hellelukekemissa korkeita...?
Taikuissa tammikuussa ei kertaakaan alle 18mmol ja nyt ei alle 17mmol pikemminki lähes kokoajan noin 20mmol. Pistin aamun (vs17) 5ky Novoa ja söin n.40g/hh. Parintunnin päästä vs 21,6. Tässä välissä kävin biitsillä kävelyllä!
On nää aina yllättäviä vaikka dieppari ollu jo 31v.  Hba1c oli viimex 7,5 eikä matalista oo ollu tietoakaan viimeaikoina, siis tänä kesänä, eli syksyllä Hba1c noussu taatusti johonki 15mmol.
Olisko siis jollakin kokeilemisen arvosia ideoita?  
Perusannoxet/vrko: NovoRabid n.30ky ja Lantus 24ky.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Heinäkuu 22, 2010, 10:38:37 ap »

Suositan vaihtamaan ton Lantuksen Levemiriin tai jopa Protaphaniin. Ja niinku hyvin tiedät pidempään koholla olleet sokrut aiheuttaa resistenssiä (myös ykkösillä) eli vaatii usein aika isoa annosta pikaa ennenku 20 lukemista tiputaan (jos siellä on pidempää oltu). Uskosin myös,että Humalog on rapidia parempi vaihtoehto.
Kirjattu

Nihilisten

• Jäsen
« Vastaus #28 : Heinäkuu 22, 2010, 11:00:01 ap »

Nämähän ovat tosi yksilöllisiä, mutta mun tautini tuntien jos aamusokerit olisivat 20 ja söisin vielä 40 g hh aamupalan, joutuisin pistämään pikaa ehkä 15 yksikköä, jos riittäisi sekään. Homma toimii mulla siten, että a) mitä korkeammalla ollaan (vaikka ei edes usein olla), sitä enemmän suhteessa tarvin insuliinia pudottamaan normaalitasolleni (joka on hyvinkin alle 10) ja b) aamulla syödyt hiilarit eivät ole sama asia kuin esim. illalla syödyt, eli normaaleillakin aamusokereilla aamupalalle joutuisi pistämään aika reilusti. Eli tuolla sokerit 20 + 40 g hh + 5 yksikköä pikaa olisi tarkoittanut parin tunnin päästä ehkä HI:tä tai vähintään 25:n sokereita.
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #29 : Heinäkuu 22, 2010, 16:02:18 ip »

Rasvista peesaan tuossa resistenssi-asiassa, jos sulla on nyt tänä kesänä ollu selvästi korkeemmat sokrut verrattuna aiempaan niin varmasti on jo resistenssiä! Inskan vaihdokset on sit asia erikseen, mitä suotta vaihtaan jos normaalioloissa Lantus toimii. Mut jos sulla ei oo hypoista pelkoo niin mä nostaisin lantusta. Sun annoksella 2ky kerrallaan. Se on kyllä pirun hidas, eli vaikutukset näkyy ehkä 2vrk kuluttua. Yksilöllisyys vaikuttaa, joten näin tekisin siis OMALLA kohdalla. Lantus+novorapid yhdistelmästä on kokemusta vaikka nykyään olenkin pumpulla. Ja mulla sama kun Nihilistenillä, en vois ikuna syödä jos vs pyörii yli 15 lukemissa ja varsinkaan aamulla. Mullakin aamut vaatii selvästi enemmän inskaa/10ghh kuin päivällä, saati illalla. Eli jos vetäisin 20 sokruille tsiljoona yksikköö novorapidia ja söisin 40ghh niin kyllä varmaan nousis sokrut 30:iin. Sittenhän se pari tuntia myöhemmin rysähtäis alas jos on koittanu isolla annoksella korjata, mutta alkuun nousu jatkuis tosi jyrkästi. Mutta tosiaan mikä toimii toisella, ei välttämättä toimi toisella. Se kyl tulee ekana mieleen et jos koko ajan ollaan korkeilla niin pitkää täytyy lisätä. Kokeile, saahan kaikki muutettua takas jossei toimikaan :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54