Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Korkea verensokeri (hyperglykemia)  (Luettu 58364 kertaa)

kivitatti

• Lentävä kynä
Korkea verensokeri (hyperglykemia)
« : Heinäkuu 01, 2010, 02:00:19 ap »

Aattelin tekstata uuden threadin korkeista sokereista, alian hyperglykemiasta, niitä kun aina välillä itse kunkin kohdalle sattuu, niin ei tarvi joka kerta alottaa uutta aihetta, vaan täällä niistä voi keskustella jatkuvana virtana. Go with the flow ja silleen.. :D

Alotanpa sitten korkeimman omakätisesti. Eli tän päivän tarina on vs 23,2. Ensimmäinen 20 tuli klo14, tykitin joka kerta melko reilulla kädellä korjaussarjaa, eli noin 7ky tai yli, parin tunnin välein. Tulos oli että joka kerta oli noussu pikkasen, kunnes se saavutti ton huipun klo22 ja vaihdoin koko kanyylisettisysteemin ja latasin 10ky boluksia. Nyt kohta 2h boluksesta sokerit on vihdoin 12,4. Oon sanau sairaalasta hienon ketoainemittarin, mutta oon näemmä saanu siihen vääriä liuskoja, kun se antaa vaan verensokerin ja sanoo: "Ketones?" Minä huudan tasjalkaa hyppien "no vit*u just niitä yritän mitata saa*ana!"
Käsrivällisyydellä, inskalla, monella litralla vettä ja vartin välein kusella juoksemisella tästä kuitenkin selvittiin. Never again! Olin päivän töissä niin en siellä tajunnu alkaa kanyylinvaihtorumbaan. Ehti olla n.10tuntia yli 20... Syypääksi sanoisin kanyylin tulehtumisen, vaikkei mitään siihen viittaavaa kylllä ole havaittavissa.. Mut jospa vika ei ois ollu inskassa vaan jossain muussa, joka tarkottais että aamulla ei taas olis korkeella. Nimittäin jos on, niin en todellakaan ole mihinkään töihin menossa!!  :-X
Hyvät yöt.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

jester

• Veteraani
Vs: Korkea verensokeri (hyperglykemia)
« Vastaus #1 : Heinäkuu 01, 2010, 03:23:46 ap »

jos olisit oksentanut.sokerit olisi laskeutuneet nopeammin.korjaus taulukostasi naet kuinka paljon korjaus insulinia tarvitaan
Kirjattu

happyc

• Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 01, 2010, 09:23:41 ap »

isoja kirjaimia ei loydy nappaimistosta.ei myoskaan aakkosia.pekka puska varmaan varastanut ne.joka paikkaan sekin ehtii.

/ ::)
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 01, 2010, 10:09:47 ap »

Aattelin tekstata uuden threadin korkeista sokereista, alian hyperglykemiasta, niitä kun aina välillä itse kunkin kohdalle sattuu, niin ei tarvi joka kerta alottaa uutta aihetta, vaan täällä niistä voi keskustella jatkuvana virtana. Go with the flow ja silleen.. :D

Alotanpa sitten korkeimman omakätisesti. Eli tän päivän tarina on vs 23,2. Ensimmäinen 20 tuli klo14, tykitin joka kerta melko reilulla kädellä korjaussarjaa, eli noin 7ky tai yli, parin tunnin välein. Tulos oli että joka kerta oli noussu pikkasen, kunnes se saavutti ton huipun klo22 ja vaihdoin koko kanyylisettisysteemin ja latasin 10ky boluksia. Nyt kohta 2h boluksesta sokerit on vihdoin 12,4. Oon sanau sairaalasta hienon ketoainemittarin, mutta oon näemmä saanu siihen vääriä liuskoja, kun se antaa vaan verensokerin ja sanoo: "Ketones?" Minä huudan tasjalkaa hyppien "no vit*u just niitä yritän mitata saa*ana!"
Koska isojen kirjainten puute ei pahemmin aiheeseen luuku, niin palataan otsikkoon ;D

Mulla on tänä vuolla ollut kerran yli 20 sokerit ja syynä oli se "vanhanaikainen" eli unohtui lounaan (40gHH) bolukset. Seuraus oli, että sokerit nousi 1h30min aikana 9,2 => 22,9. Ekaksi otin vain puuttuneet bolukset (4ky) ja uudelleen 1h30min päästä vielä 2ky ylimääräistä, kun ei ollut laskua kuin 22,9 => 20,9. Lopputulos tuosta 2h30min myöhemmin 12,1, johon olisi pitänyt olla jo tyytyväinen. No minä vielä otin pientä korjausta seuraavan aterian yhteydessä ja lopputulos oli 3,9 eli meni vähän yli korjaukseksi ::)

Mulla on kerran ollut tollanen "bolukset ei toimi" -juttu enkä myöskään heti tajunnut alkaa kanyylia vaihtamaan). Oli vähän tulehtunut kanyylin paikka ja kaiken lisäksi inskaa oli tihkunut siitä tulehtuneesta reiästä ulos, joten ei ihme, että sokerit nousi. Kokonaisaikaa taisi mennä aika monta tuntia, mutta toisaalta sarjasta näki, että osa aina korjauksista taisi jäädä kehoonkin, sellaista vuoristorataa oli homma:
4:45   26,3 korjausta
10:46   12,7
12:23   18,7 korjausta
14:12   14,7
16:38   22,0 kanyylin vaihto ja korjausta
17:58   11,5 ja nyt vuoristorata loppui

Mulla ei ole korjausmääriä ylhäällä, kun olin Intiassa silloin eikä kirjanpito ollut skarpeinta mahdollista, sokerit vaan kirjasin jälkeenpäin ylös :-[

Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 01, 2010, 16:49:07 ip »

Jos minulla sokereiden korkeudelle ei löydy mitään selkeää syytä, vaihdan yleensä varoiksi kanyylin, vaikka olisi ollut lyhyenkin aikaa. Joskus kanyylinpaikka vaan on jotenkin väärä, on tullut verta tai vaikkapa näillä helteillä alkaa osoittaa hiostumisen/tulehtumisen merkkejä. Jos sekään ei auta, pistän usein korjausbolukset kynällä/ruiskulla ennenkuin syy selviää.

Hyvä, että muistutit, täytyykin alkaa vaihtaa kanyylia näiden hellekelien kunniaksi 2 päivän välein. Se auttaa minulla. Pitäisi myös muistaa juoda, juomattomuus nostaa verensokeriani reippaasti.  ::)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 01, 2010, 21:22:19 ip »

Jester ihan hyvä ehdotus, mutta ei tullu nyt ensimmäisenä mieleen. ;D

Mulla ei kans selvinny ton syy ollenkaan. Kanyylissä ei ollu mitään tulehtumisen merkkejä havaittavissa, mutta silti sen vaihtaminen tuntui ratkaisevan koko ongelman. Ehkä se oli sit vaan huonossa paikkaa tjtn?! Sinänsä vaan jännä että se inska ei vaan imeytyny, ei vaikka korjausboluksia meni yhteensä 25ky. Aamulla sokerit oli 8, eli melko hyvin onnistuin. :) Lopulta. Usko meinas vaan loppua, monessa kohtaa. Varsinkin viiden aikaan aamuyöllä kun sokerit oli jo ok, mutta olo oli huono. Aamulla töihin.  :-* Me like. :D

Mä en viitti avata tota mun ainoata kynää kovin pienen jutun takia. Vai säilyiskö se parasta ennen päivään asti jos sen pistäis takasin jääkaappiin?
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 10, 2010, 09:59:56 ap »

Mulla tapahtui taas eilen "vanhanaikainen" :-[

Siis unohtui bolusten otto ajallaan. Syytän siitä tätä sensoria, koska olin kyllä nätisti naputellut sensoriin sokerit, hiilarit ja bolukset, sitten vaan unohtuikin naputella ne bolukset pumppuun ::)

Onneksi huomasin melko nopeasti.
- sokerit 8,0 ennen ateriaa
- ateria 35gHH
- 40min myöhemmin sokerit 14,2, jolloin heti normiannos bolusta eli 3,5ky ja samalla kävelemään kohti ostaria
- noin 20min myöhemmin sokerit korkeimmillaan eli 15,2 ja sitten alkoi hienoinen lasku eli ekassa 1,5h vain 2,5 mmol/l alaspäin
- ja seuraavan 30min aikana (kävely ostarilta himaan) tultiinkin sitten todella vauhdilla alas, 12,7 => 6,6 mmol/l

Noissa arvoissa tuntui omasta mielestäni tuo normibolustus unohduksen vuoksi myöhässä ja kevyt kävely (toki helteessä) purevan tosi hyvin. Tosin eihän tuo korkeampi arvo ehtinyt olla kuin hetken päällä, se varmaan auttoi nopeaan laskuun.

Ja sensorista sanottakoon, että se näytti 10,2 kun oikea oli 14,5 eikä missään vaiheessa näyttänyt yhtä korkeita, kuin mitä näytti mittari ja tais päästä korkeimmillaan 12,7:ään, kun siis aito arvo yli 15. Ai niin, muttta ei liittynytkään sen kummemmin itse tilanteeseen :-[
Kirjattu
Antsu1

Däiti

• Jäsen
« Vastaus #7 : Heinäkuu 14, 2010, 15:07:17 ip »

Mä tein huhtikuussa henkilökohtaisen ennätykseni pari viikkoa pumppuhoidon aloittamisen jälkeen. Aamuvs oli 6, ja söin normaalin aamupalan, mutten bolustanut (tämän tajusin vasta 10h myöhemmin) ja pyöräilin töihin. Lounaalla en mitannut, mutta bolustin normaalisti. Olo oli vähän tahmea, mutta laitoin sen edellispäivän ylitöiden piikkiin. Tunnin kuluttua lounaasti vihdoin mittasin, ja lukemaksi tuli 30. Korjasin ensin, sitten vaihdoin kanyylin, ja tulihan se sieltä alas, mutta olo oli todella kamala. Eli se korkeilla laihdutus ei totisesti sopis mulle. Ilmeisesti aamulla insuliinitarpeeni on niin suuri, että 30hh aamupala räjäytti pankin, kun unohti bolustaa. Mulla on nykyään tapana vaihtaa kanyyli melko pian, jos en keksi korkeille järkevää selitystä.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 14, 2010, 15:18:16 ip »

Jaiks! Mä oisin varmaan jo ollu pää pöntössä  :-X ja itkeny surkeuttani ja ollu varma että kuolen.  ;D Jaksoit sitten olla töissä loppuun asti?!  :o Hatunnosto.
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #9 : Heinäkuu 15, 2010, 17:12:29 ip »

Ketoasidoosin (+hypon+aivotulehduksen??) aiheuttama aivovaurio tuli 38mmol sokereilla, eli ei ollut edes kovin korkealla. Mutta kesti kyllä yli 12h, eli siinä ehkä syy aivovaurioon. Muuten 25-36mmol on ollut useinkin, mutta kun se korjautuu insuliinilla alle 4 tunnissa, niin lisäystä aivovaurioon ei vielä ole tullut. Minulla kun hiilihydraatit nostavat ruoan jälkeen tosi korkealle, ennen kuin insuliini taas laskee. Olen sekä hiilihydraatti- että insuliiniherkkä, mutta näköjään sitten enemmän HH-herkkä. Lääkärit ovat sanoneet juuri tuosta 4 tunnin rajasta, eli siihen mennessä pitäisi saada verensokeri arvoon 14mmol tai alle. Pumpulla on hankala nuo kanyyliongelmat, kun ei välttämättä tiedä, mistä korkeat sokerit johtuvat (paikka, itse kanyyli vai pilaantunut insuliini). Mutta muutenhan pumppu on aivan huippu :)
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 15, 2010, 17:22:26 ip »

Ohhoh! Olin siis äärimmäisen onnekas kun en tähän sairastuessani saanu aivovauriota!  :o Sokerit oli nimittäin 50,9, eli aivan varmasti yli 38 ja pitkästi yli 12 tuntia! Pistipä taas ihmettelemään, eikä vähiten tätä mun moukan tuuria. Kaks päivää olin teholla ja ihan kujalla, mitään en juuri muista, kunnes "heräsin". Jännä sinänsä, kun kuulemma hereillä olin koko ajan, mutta ilmeisesti tuo oli se hetki kun aivot heräs. :D Mutta että pahemminkin olis voinu käydä.  :o Huh huh!

Kerroppa -78 vähän lisää tuosta aivovauriosta ja siitä missä yhteydessä se tuli? Sairastuitko sillon diabetekseen, vai oliko joku muu omituisuustila?
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #11 : Heinäkuu 15, 2010, 20:57:19 ip »

Kuulostaa todella pelottavalta tuo aivovaurio.

Itse vaihdan aina kanyylin, mikäli sokeri on tunnin kuluttua korjauksesta jatkanut nousuaan. Mulla käy kyllä yleensäkin niin, että sama kanyyli saa olla vain vain kaksi vuorokautta tai insuliini lakkaa imeytymästä tai jostain muusta syystä vaikuttamasta. Tarpeeksi monta kertaa on tämä tullut todettua, että enää ei tarvi testata.
Kirjattu

Däiti

• Jäsen
Tuore kokemus eiliseltä
« Vastaus #12 : Heinäkuu 17, 2010, 19:39:25 ip »

Kivitatti: kyllä työkaveri käski levätä opehuoneen sohvalla, kun sanoin, etten voi pyöräillä kotiin niin korkeilla arvoilla. mutta kyllähän sitä pitää oppitunnit pitää, vaikka vähän pöhnässä. Avustaja oli onneks paikalla, niin ois voinut kiikuttaa mut ulos, jos ois menny liian levottomaks... Avustaja on siis luokassa oppilaita varten, ei opettajaa...
Eilen nousi vs 3 tunniksi 23 paikkeille. En keksi muuta syytä kuin sen, että pyöräilin helteessä, vain muutaman kilometrin, mutta epäilen, että pumpun letkussa ollut insuliini oli mennyt pilalle. Perustelut seuraavat: Ennen lounasta vs 10.0., lounastin ja bolustin normaalisti vajaa 5 yks. 1,5 tunnin päästä oli väsähtäny olo, ja vs sen 23. Bolustin korjausta 5 yks, mutta ei tehonnut vajaassa 2 tunnissa. Silloin vaihdoin kanyylin, koska olin vaihtanut aamupalan jälkeen, ja ajattelin, että jospa se on mennyt pieleen. Testasin poistetulla kanyylilla, josta insuliini pulppusi täysin normaalisti. Laitoin uudet korkaukset menemään, ja tunnin päästä oli jo 18 ja päivällisaikaan jo 3. Koska kanyyli toimi, ja pumppasin itseeni 10 yksikköä inskaa= noin letkullisen ilman tehoa, niin selitin tämän näin. Koska ei kai mun lihas/läskikudos voi mennä tukkoon, kun kerran kanyyli veti. ja tukoksesta pumpun ois pitäny jo tolla yksikkömäärällä huutaa. keksiikö joku paremman selityksen.

Pumpun eniten ärsyttävä ominaisuus on just toi, että korkeiden syytä ei aina, ja ainakaan heti, voi tietää.
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #13 : Heinäkuu 18, 2010, 00:33:07 ap »

Sokerit oli nimittäin 50,9,

Voi hesus!! Hengissä selvisit :) En pysty ees kuvitteleen millanen olo sulla on ollu :o Ite kun sairastuin niin mitään kummempia oireita ei kait ollu kun kaamea jano ja pissahätä. Äitee sitten arvas heti mistä on kyse kun kävin yölläkin pissalla. Sairaalaan vietäessä oli äidin muistelujen mukaan vs noin 25-30. Mutta tähän hetkeen: mä voin ehkä kaikkein huonoimmin kun vs alkaa olla 17 ja siitä ylöspäin. Ja kauhein olo tulee jos vs on herätessä tosi korkea. Sillon on maailman karmein krapula -olo, ei voi kun bolustaa äkkiä 8ky ja mennä pariks tunniks peiton alle ja oottaa et helpottaa. Sit onkin ihan kauheeta jos joutuu siinä olotilassa vaihtaan kanyylia tms. Mulla kävi yks aamu niin et pumpusta oli loppunu inska. Mulla ei jostain syystä toimi se inskalaskuri, eli maate mennessä näytti vielä 18ky jäljellä, totuus olikin kait 5ky ja sit tuli hälytys. En näköjään heränny ja pumppu oli stopilla. Jipii. Ilmeisesti mä oon sitä jotenkin unenpöpperössä kuitannu kummiskin?? Vai meneeköhän se lopulta stopille jossei reagoi hälytykseen? Kerran olen muuten mitannut tosi korkean, 33! Vois kuvitella et olo on jokseenkin karmiva kun 17 alkaa tehä jo ällötystä. Vaan ei mitään. Olo oli ihan jees ??? Keksiikö kukaan selitystä siihen? Syypää on jokseenkin tiedossa mutta mihin hävis oireet?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2010, 00:35:51 ap kirjoittanut Uljas »
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Heinäkuu 18, 2010, 10:21:56 ap »

Sokerit oli nimittäin 50,9,

Voi hesus!! Hengissä selvisit :) En pysty ees kuvitteleen millanen olo sulla on ollu :o Ite kun sairastuin niin mitään kummempia oireita ei kait ollu kun kaamea jano ja pissahätä. Äitee sitten arvas heti mistä on kyse kun kävin yölläkin pissalla. Sairaalaan vietäessä oli äidin muistelujen mukaan vs noin 25-30.
Mulla oli aikoinaan sairastumishetkellä sokerit nykyskaalalla jotain 44 mmol/l. Olo oli ihan ok, ainoastaan toki join ja pissalla ravasin koko ajan ja paino oli tippunut. Eli mulla ei ainakaan sairastumishetken korkeat arvot pahemmin omassa olossa tuntuneet.

Myöhemmin huonon tasapainon aikoina oli sokerit pitkäänkin 20-30 mmol/l (hobis mm. 14,5%) eikä olo mikään ihan tajuton ollut eli jotenkin se elimistä vaan tottui noihin tasaisen korkeisiin arvoihin. Toki aina välillä sitten laukesi kunnon ketoasidoosi/happomyrkytys ja silloin se olo meni todella nopeasti vallan kamalaksi ::)

Kun hobis parani alle 10% arvoihin, niin myös korkeiden sokereiden kestäminen heikkeni selkeästi, nyt yli 15 mmol/l arvot tuntuu jo olossa melkoisesti.

Ja tähän päivään...

Heräsin aamulla melkoiseen hyperiin, 19,7 mmol/l. Yöllä klo 2:00 vielä 5,0, joten nopeasti nousi. Korjausboluksella (4ky) tuli nopeasti alas eli 1h15min jälkeen (kun aloin aamiaiselle) oli jo 11,8.

Ja mokoman syy oli ihan omaa kokeilunhalua tyyliin minä ja suklaa. Eilen illalla mässäilin Fazerin tummalla suklaalla ja todellakin mässäilin. 140g meni suklaata ja boluksetkin laitoin menemään 2h viivytyksellä, koska tiesin sulkaan itselläni olevan todella hidas hiilari. Klo 21:30 siis bolustin hidastuksella ja söin koko suklaasatsin todella vauhdilla. Sokerit oli 2h myöhemmin 4,0 mmol/l ja siitä vielä 2,5h 5,0 mmol/l, joten oletin homman olevan hanskassa. No aamun arvosta sitten näki, että pieleen meni jälleen kerran.

Nyt ois kylläsaanut olla se sensori käynnissä, niin ois saanut tuon arvon kiinni jo aamuyöstä ennen noinkin korkeaa arvoa :-[
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä